Taber sig og har ikke smidt vinterpels {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Min venindes hest ser ikke så godt ud for tiden, så jeg ville høre om I har nogle forslag til hvad der kan være galt..
Hesten har tidligere været mishandlet og da min veninde fik den vejde den 50-60 kg for lidt.
Hun fodrede den godt og gav den mash hver dag og hesten tog nok omkring 40 kg på. Hun stoppede med at give den mash for ca. 1 mdr siden. Og i de sidste 4 ugers tid har hesten tabt sig mere og mere og nu er den stort set tilbage i den tilstand den havde da hun fik den. Den fik checket tænder i januar og spilder ikke mad eller lignede og han får 10 kg hø om dagen. Hans foderplan består af naturmüsli, cool mix, linamix og lucerne.
Jeg anbefalde hende at give hesten linamix, som den nu får og har fået i 2 uger, men den taber sig stadig og den mangler stadig at fælde en del vinterpels.. Så jeg er bekymret må jeg indrømme... Min veninde er på ferie, så jeg har passet hendes hest i en uge, men synes at jeg kan mærke forskel på hestens foderstand i forhold til for en uge siden... Så noget er galt..
Den fik ormekur for 3-4 mdr siden, men den kan jo stadig have orm og det får vi checket i næste uge.
Hvad kan der være galt med den lille hest? Jo flere forslag jo bedre...
jul 2008
Følger: 210 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
Kontakt dyrlægen, for hvis det er det, så skal hesten medicineres hurtigst muligt
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Men det er altså også enormt svært at få en misrøgtet hest til at "ligne noget" igen... Da jeg købte min lille Kaspian, var han slemt misrøgtet; vejede omkring 30 kg. for lidt (hvilket jo er meget, når man er en lille mini-mand på dengang 72 centimeter), havde frygtelige "snabelsko" og var syg med en luftvejsinfektion. Med godt foder, ekstra vitamintilskud og kærlig pleje + masser og atter masser af tålmodighed tog det cirka et år, før han sådan for alvor begyndte at ligne noget, og det er først i år, hvor han er 3 år gammel, han fælder normalt.
maj 2008
Følger: 62 Følgere: 60 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 691
Det giver jeg min hest hvert år.
Og selvfølgelig har den hest fået tjekket tænder osv, Signe er jo ikke født igår..S
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
1) hesten mangler ikke energi og den opfører sig ikke dumt på nogen måde, heller ikke under rytter
2) ved ikke om det er relevant, men hesten har kræft i det ene øjenlåg. Dette er blevet skåret væk og hesten er ikke på nuværende tidspunkt under behandling, da disse behandlinger ofte er ret grumme.. Men kræft har den stadig, det er bare ikke på et alvorligt stadie endnu..
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.389
om aftnen:
50g havre (det er fordi så har han lige nok energi)
500g pavo natur müsli
2 kg havrefri (der er en der blander det også køber vi det)
1-2 dl melasse
1 dl følfoder
når vi har redet:
1L lucerne
500g natur müsli fra pavo
1dl melasse
1dl følfoder
og han har som sagt taget på af det,
ud over får han 6-8 kg wrab/hø/insilage
og de har godt halm adlibitum,
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.389
apr 2008
Følger: 53 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 10 Svar: 887
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 69
det har jeg også prøvet med min hest
og han blev også fodret efter elle kunstens regler.
og ormekur
men intet hjalp
så tog vi en blod prøve og han manglede jern og b vitaminer.
selv om at foderplanen dækkede alt hans behov skulle min have extra.
og så tog han på igen.
og så fik han oveni urter fra askim
vh
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 129 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.695
Det tager rigtig lang tid at få bygget op, til et ordentligt niveu, har selv været udsat for sådan en, dog ikke så slemt tilfælde, men det tog over 1 år at få til at se normal ud.
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 346
jul 2007
Følger: 286 Følgere: 238 Heste: 3 Emner: 386 Svar: 2.518
Og så vil jeg sige mht til at den ikke taber vinterpels, så lyder det lidt som cushing syndromet, og samtidig lyder det også som om den ikke får de vitaminer og mineraler den har brug for.
sep 2008
Følger: 24 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 59
nov 2008
Han blev checket i forbindelse med handel. Derfor det sære tidspunkt. Men jeg tror konklusionen bliver at vi får dyrlægen ud for at tage en blodprøve og checke hesten for vitamin/mineral mangel samt orm. Og så må vi jo tage den derfra.
Så kan jeg jo også lige få taget en blodprøve på min hest, nu vi er i gang. Sundhedscheck kan man jo ikke få for mange af!
apr 2010
Følger: 22 Følgere: 31 Heste: 6 Emner: 7 Svar: 216
nov 2008
Men jeg snakker med min veninde i aften om at få en dyrlæge ud i stedet for at sende gødningsprøve her til foråret. Så kan vi jo også slå halv skade på regningen, da jeg også gerne vil have checket min hest for at være på den sikre side. Min hest ser skide godt ud, hvis jeg selv skal sige det haha, men man kan jo aldrig vide sig sikker..
nov 2008
apr 2008
Følger: 48 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 67 Svar: 381
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Han virkede heller ikke træt eller noget i den stil..
Taber sig og har ikke smidt vinterpels
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside