788 visninger
|
Oprettet:
taber sig {{forumTopicSubject}}
Min hoppe er 3 år og er meget spinkelt anlagt.. Der skal ikke meget til før hun ligner et skelet..
Selvom der er rigeligt med græs på marken, taber hun sig stadig.. Har fodret hende en gang om dagen, men alligevel holder hun sig ikke helt..
Har tænkt på at lægge et regndækken på hende så hun i det mindste ikke skal bruge kræfter på at holde varmen??
Andre forslag?
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 349 Svar: 1.131
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
jul 2005
Følger: 74 Følgere: 70 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 174
har samme problem med den jeg rider og jeg fodre ham en gang om dagen udover at han går på døgnfold.
Havde dyrlæge til ham her sidst hvor han fik en vitaminindsprøjtning og en ormekur. Har ikke set om det har haft nogen virkning endnu.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
dec 2006
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.788
Det giver hesten bedre mulighed for at optage alle enhederne i foderet og giver maven noget at arbejde med hele tiden:)
maj 2006
Følger: 118 Følgere: 140 Heste: 5 Emner: 89 Svar: 837
Derfor går hun kun ude hele dagen, og får foder morgen og aften og stråfoder af libitum til natten i boksen.
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Får hun rigeligt med vitaminer og mineraler?
Græsser hun normalt?
Er hun tjekket for orm, og behandlet derefter?
Har hun fået tjekket tænder?
Får en en mægnde foder passende en unghest - og der vil jeg tilføje, at hvis du fodrer hende én gang om dagen gør hun sikkert ikke. Hvis du fodrer alt det foder en unghest skal have på én gang, kan hun slet ikke nå at optage al den gode næring inden det ryger ud igen den anden vej.
Personligt, så har jeg en 4års hest som tabte sig helt vildt i vinters fordi han ikke fik nok foder - det fandt jeg dog først ud af lidt for sent.
Nu, hvor jeg selv står for foderet, har han taget godt på. I starten gik det stille og roligt fremad. Han har haft fri adgang til græs siden 1. maj, og jeg supplerer kun med en lille smule hø. Han bliver fodret 2 x dagligt og får 600 gram easy lucerne og 1 kg. fiberpiller (begge fra horselux) fordelt på to måltider.
Vægten kom dog først for alvor til at stige, da jeg begyndte at tilsætte 1 dl. olie til hans aftenfoder, som han får efter træning.
Det skal siges, at min hest ikke er i hverken let eller moderat arbejde, da han står skadet, så det er KUN trækketure og tilridning i skridt jeg laver med ham. Havde han et større aktivitetsniveau ville jeg give ham flere fiberpiller, eller evt. skifte fiberpillerne ud med et fuldfoder.
Hvis du giver 1 dl. olie hver aften, uden at træne bagefter, skal du tænke på, at det er 3700 KJ som hesten stille og roligt kan oplagre i kroppen i løbet af natten, så det er altså rigtig effektivt.
men, få først tjekket for sygdomme og/eller skavanker hvis ikke det er gjort i forvejen.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
taber sig