{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.916 visninger | Oprettet:

Hest der er forfangen/begyndende forfangen. {{forumTopicSubject}}

Da min veninde har modtaget en hest på prøve med tanke på køb så bad hun mig komme med ud i stalden og kikke på hesten. Da jeg kom ud og begyndte at se på den opdaget jeg at hesten havde tegn på forfangenhed på hovene (ringe/buler på hov væggen) Dette havde hun ikke nået at opdage. Da jeg ikke har ret megen erfaring på området så vil jeg gerne vide hvad I giver disse heste at spise....Jeg ville dog holde mig til hø og mineraler og måske soja for protein(det er snak om en plage på 1år) fordi kroppen vokser....men da jeg intet aner om foder til disse heste, andet at græs er no go så søger jeg viden...Hun skal selvfølgelig returnere hesten...Men hvad ville I give en forfangen hest at spise i de forskellige aldre(plage, unghest, voksen).

Mv TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der er forfangen/begyndende forfangen.
  • #1   25. maj 2013 Jeg ville ikke give den soja, men i stedet lucerne for proteinen. Og ja. Så ellers holde den på så simpel en kost som muligt, med masser af hø, evt i fintmasket hønet, hvis mængden skal begrænses, og så et vitamin mineralprodukt, uden for meget sukker og stivelse i. Er procenten for høj kan det være lige meget at spare på alt det andet smiley

• #2   25. maj 2013 Gælder det alle aldersgrupper af heste?? Man kan vel nøjes med hø og mineral blanding hos heste der er færdig voksede hvis de ikke ikke er i arbejde? Og hvad giver man disse heste for at få energi til at arbejde?:-)

• #3   25. maj 2013 Min plag får en vitamin mineralblanding - hun er 2.

Og i princippet bør den kost stadig være nok til at give hesten energi til at arbejde. Der er lavet dyrlægeundersøgelser på, at hesten "kører længere på literen" ved god grovfoder-fodring end ved fx havre. Energien bliver ligeledes udskilt langsommere, og er derfor ikke brændt af så hurtigt smiley

• #4   25. maj 2013 Disse ringe mm er ikke kun forfangenhedstegn.. Det kan være mange andre ting smiley

• #5   25. maj 2013 Ringe på hoven behøver bestemt ikke at være forfangen tegn,det kan også være tegn
    på beder fodring såsom nu hvor der er god græs på folderne.
    Mine egne har også bulerne ringe på hoven.
    Lad en dyrlæge kikke på hesten.

• #6   25. maj 2013 Vær obs på puls i benene ved forfangenhed og stivhed i benene.......

• #7   25. maj 2013 hvis man kun skulle kigge efter det så ville alle mine heste være forfangne, fordi de har alle ringe på hovene, nø nej det kan også komme af foderskift, f.eks nu når de har fået hø/wrap hele vinteren og så er begyndt at få græs

Jeg har 2 tidligere forfangne heste og man skal ikke kun kigge efter ringe, det er næsten stensikkert at de kommer når man aændre i kosten.

Så inden i panikker så få en smed ud og vudere om hesten er realt er forfangen eller om den bare har været under foderskift

• #8   25. maj 2013 Ringe er som regel et tegn på forfangenhed, om det er pga krybbefoder eller græs på folden er ligegyldig. Ringe = lamellerne slipper sit tag mellem hovvæggen og hovbenet. Lameller der ødelægges er nærmest den videnskabelige betegnelse for forfangenhed (hedder også laminitis på engelsk lami-=lameller -nitis=betændelse). Så jeg synes det er ærgerligt i andre bagateliserer det.

Jeg ville også få mærket hesten efter puls, få smeden til at undersøge hoven (wld, visitering, tjek for underlige vinger og andet).

• #9   25. maj 2013 ...... I er flere som nævner det kan være mange andre ting, jeg vil gerne høre hvad det er - for i min verden er et forkert/for hurtigt foderskift også en risiko for svag forfangenhed. MEN, som stadig er forfangenhed!

• #10   25. maj 2013 Silverflake: Det er ikke at bagalisere det, det er en kendsgerning at ringene blandt andet også kan komme af andet.. Blandt andet hvis hesten aldrig tidligere har fået vitaminer og biotin, og man starter hesten op på dette - så kommer ringene også.
    Så nej det er ikke kun forfangenhed.

Dog skal der kigges grundigt efter stivhed, varme hove, puls i benene m.m.

Jeg ville få en dyrlæge til at kigge på den.

• #11   25. maj 2013 Hvis hesten kommer på bedre kost vil hovvæggen fortykkes, ja, men den vil ikke lave ringe. Ringe er at lamellerne går i stykker. Dog kan det også komme af tilbageholdt efterbyrd, mekanisk belastning, insulinresistens, osv. Men lameller der går i stykker er forfangenhed

• #12   25. maj 2013 Der er jeg absolut ikke enig med dig. smiley
    Men fred være for mange forskellige meninger. smiley

• #13   25. maj 2013 Jeg mangler stadig noget biologisk belæg for din påstand smiley Sorry, men meninger og holdninger er ikke en del af biologien, og jeg kan ikke se hvorfor der skulle komme ringe af "foder" uden at det er lamellerne som ødelægges? Ja, forbedring af hovkvaliteten vil fortykke den, men så er det er generel fortykkelse som ikke ses som en ring smiley

• #14   25. maj 2013 http://www.naturhov.dk/prod/barfodstanker.htm

Værsgo silverflake.. smiley

• #15   25. maj 2013 silverflake: vi har været på hovkursus,og foderskift kan sagtens vise sig som ringe på hoven smiley der er bare forskel på hvordan de ser ud smiley Ved foderskift er ringene lige, og ved forffangenhed er ringene skrå smiley ringene ved foderskift kommer dog ikke pga bedre fodring som sådan, men ved at hestene kommer for hurtigt på noget andet foder, så hovene lige giver et ryk, og det er der bestemt ikke noget farligt i smiley

Men jeg ville nu også få nogen ud og kigge på hesten, for man skal bestemt være obs på om det er forfangenhed så man kan få sat hold i det hurtigst muligt, også fordi der er forskellige grader af forfangenhed.

Hvis hesten er forfangen skal man også passe på med hø med for højt frugtan indhold (sukker) og ikke kun græs smiley hvis hesten er forfangen er halm noget af det bedste fyldstof man kan give, også skal man selvfølgelig vælge noget specielt kraftfoder hvor der ikke er sukker i smiley hvis hesten er meget forfangen kan man også få sat nogle specielle sko på der kan hjælpe, så den ikke har så ondt i benene og hesten bliver aflastet smiley

• #16   25. maj 2013 Ingen af mine forfangne heste har haft ringe på hovene..

En forfangen hest må gerne få foder, men det skal være uden sukker og stivelse.. Og så skal den have hø eller frøgræs.. Halm kan gives et par dage ved akut forfangenhed, men det bør den ikke have i det lange løb.. Vitaminer og mineraler er vigtige uanset aldersgruppe og så skal græsset begrænses.. En forfangen hest skal stadig have fuld adgang til stråfoder selvom den fx. skal på jordfold..

• #19   25. maj 2013 Min hest har været forfangen men ikke voldsomt, men derfor skal jeg stadig passe på .. Du skal passe på med sukker og stivelse og os sommergræs .. Jeg har fået en foderplan fra Brogården som lyder på 1,5kg Optimal Nr. 6 Icelandic Power (der er ikke meget stivelse og sukker i) og så min 8-10kg hø om dagen og så 2 spk salt og hvis han blir ved med at være lidt undervægtig kan jeg give ham mellem 1-3 dl olie om dagen.. Foderplanen er lavet udfra at han er næsten 4år og skal rigtig igang med ridningen nu osv.. smiley

• Dorthe R
    Dorthe R Tilmeldt:
    okt 2009

Følger: 1 Emner: 19 Svar: 95
    #21   25. maj 2013 Prøv lige at forklare, hvor de ringe helst ikke må være ... Udenpå hoven? Og pulsen, hvor helt konkret skal den mærkes? Min hest har tit varme hove men aner ikke om det har nogen betydning.

• #22   25. maj 2013 Hesten er alt for tyk, har en fedtkam da hun har gået med fri tilgang til græs der er til kvæg. Hestens bedste ven var en kalv. Den gik sammen med en flok køer på græs....Den spiser med god lyst....

• #23   26. maj 2013 Inge-lise der er stadig ingen forklaring bag det, på hans side. Hvis man skifter for hurtigt foder kan der sker en fejlgæring i bagtarmen, hvilket udløser toksiner, som man risikerer ødelægger lamellerne. Nej, det er ikke dødens syg forfangenhed, hvor hesten ikke vil røre sig ud af flækken og har forbenene en halv km foran sig - men princippet for forfangenheden er den samme..

Rebecca: hvordan kan ringe være skrå? smiley

TS: hvis hesten er for tyk, masser af fedtkam og alt for nærringsrig græs, så ville jeg godt nok ikke være glad for situationen :S

• #24   26. maj 2013 Den er på vej tilbage nu hvor jeg skriver:-)

Kommentér på:
Hest der er forfangen/begyndende forfangen.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce