Jagtet af hund {{forumTopicSubject}}
Så skete det igen..
I går da min veninde og jeg var på skridttur i parken skulle vi passere en hund - en bette tæppetisser-type.. Hunden er lidt oppe og kører efter et sammenstød med en anden hun, men ejeren sætter sig på hug med den og beroliger den mens vi rider forbi - hunden er i snor.
Vi rider stille og roligt forbi, imens jeg koncentrerer mig om at være afslappet og trække vejret, så jeg ikke spænder op.
Men da vi tror vi sikkert har passeret, lykkedes det alligevel hunden at rive sig løs, linen knækker og den spæner efter os - begge heste stikker selvfølgelig af. Det lykkedes min veninde at blive på, men efter diverse mere eller mindre akrobatiske øvelser og yderstillinger må jeg alligevel ned og bide i jorden. Æv! Med hovedet først endda..
Damen med hunden er virkelig ked af hvad der er sket, og vi taler sammen stille og roligt, faktisk var det nærmere os der beroligede hende end omvendt.. Der er ingen tvivl om at min hjelm døde ved styrtet, eftersom jeg hamrede ned i jorden med hovedet først, og eftersom hendes hund er skyld i ulykken er vi enige om at hun erstatter hjelmen (via forsikring). Ingen sure miner fra nogle af parterne - hun var jo trods alt ikke skyld i at linen knækkede..
Men men men, nu er det efterhånden sket mange gange, at vi er blevet jagtet af hunde i parken, og min ellers så nervefaste ismule bliver bare mere og mere ræd for hunde - hun er nervøs bare ved synet af dem nu, hvad dælen stiller jeg op?
Iøvrigt er det mig en gåde hvorfor folk, som ikke har helt styr på deres hunde ikke lufter dem i snor (damen her havde hunden i snor, men der er også en del der ikke har)? Det er bare SÅ farligt!
jan 2009
Følger: 79 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 129 Svar: 998
-Det bare med træning med hunde, så må du ned ved siden ved hesten, til at starte med. Min hest som lige er blevet solgt, var ræd for dem. Stak af, fordi han havde så dårlig en opleves med det. Så jeg måtte træne, og det har virkelig givet pote Så hvis du har bekendte med hund, så hør om de ikke kunne komme forbi en dag eller noget
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 500
Heldigvis var min hest ikke bange for hunde, han lossede nemlig ud efter dem og har da også ramt et par stykker igennem tiden. Og det passer mig egentlig fint, for så må ejere holder deres hund i snor!
Iøvrigt, hvis jeg rider et sted, hvor der er fare for en løs hund, har jeg en god lang dressurpisk med, så hunden kan få en over nakken, hvis ikke den kan holde sig væk. Og det synes nogen måske er for groft, men igen, så må der være styr på hunden.
Men du er heldig at du mødte en sød hundeejer. Dem er der ikke mange af.
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
Jeg træk en tur med ham, sammen med en veninde og hendes hest forleden. Jeg havde hingstekæde i ham, for det er noget tid siden vi har været i naturen sammen. Men det gik også rigtig fint. Og så kom den her dame med den lille tæppetisser hund, noget terrier. Og den begynte bare at gø helt vildt af os, og kunne tydeligt se på Dacapo at han var utryg. Så vi gik om bag min veninde og hendes hest, for at finde lidt ro, og bare for at være i sikkerhed for den lille - med farlige - hund.
Uheldigvis mødte vi hunden på en lille smal skovsti, så vi prøvede at mase os så langt ud i kanten, som overhovedet muligt, uden at styrte i grøften. Og hende damen gik bare som om hun ejede hele stien.. Da de kom tættere på begyndte Dacapo at små stejle og bakke - og selvom man ikke er et hestemenneske ville man tydeligt kunne se at han var utryg. Og i stedet for korte snoren ind på hunden lader hun den gå som det passer den - uden at bede den tie stille.
Da de gik forbi os fløj Dacapo frem og satte i fuld galop, jeg var virkelig glad for jeg havde hingstekæden i, ellers var han aldrig stoppet!
Det første damen siger er at jeg burde få styr på min hest, og at jeg ikke burde gå rundt med en hest der var livsfarlig. Jeg var lidt chokeret, så fik ikke rigtig svaret.
Jeg kunne da lige se hvis Dacapo havde trådt på hendes lille møg-hund, som gik og vimsede rundt som det passede den... Jeg blev virkelig sur over at man som forbi gående ikke tager lidt hensyn. Altså vi tog da hensyn til hende, det kunne man da godt gengælde.
Efter den episode er Dacapo desværre blevet endnu mere bange for hunde end han var før... Heldigvis har mi chef en stor hund, som jeg har fået lov til at låne. Jeg går ture med ham nede på folden, har ham til at sidde ved hegnet når jeg lukker ind, han ligger i stalden når jeg strigler og er nogengange med i ridehallen når jeg rider. Det har hjulpet lidt på det.... Så hvis du har mulighed for at låne en hund, så ville det helt klart være det jeg ville anbefale...
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 351
Men synes det er trist at man skal gå så langt for at få hunde ejere til at gøre noget! nu har jeg jo selv hund og hun er ALDRIG ude uden snor med mindre der er i en hunde skov!!!
aug 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 55 Svar: 496
Enhver hundeejer bør kunne kalde sin hund til sig uanset hvad.
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Svar: 459
En anden tendens er at rytterne tror de ejer skoven og at familier med hunde, børn eller hvad hesten kan finde på at blive bange for, skal gå en anden vej...( den er ikke møntet på dig, synes desværre bare man oplever det engang imellem?)
okt 2009
Følger: 38 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 244
Selvom min part nu bare ligger ører tilbage af hende.
Men sikke en møg oplevelse. :s
dec 2009
Følger: 94 Følgere: 96 Heste: 2 Emner: 88 Svar: 639
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
De fleste jeg møder med hund i parken er heldigvis søde og tager hensyn - enten ved at tage hunden i snor (hvis den er løs), eller ved at kalde den til sig og vise at de har helt kontrol over den - men der er bare undtagelser, og det er disse undtagelser der er rigtig ubehagelige og farlige.
Den dér med den lange dressurpisk er luret, men det hjælper bare ingenting når ridedyret stikker af.. Men efter en episode hvor jeg hoppede af i farten under en af hundejagterne, hvor hunden blev ved med at cirkle om mig og hesten, har jeg netop tænkt det samme - forsøger hunden på at bide, er jeg ikke bleg for at slå med pisken.
Maria T:
Jeg er ikke sur på ejeren af hunden, for jeg mener vitterligt ikke at det var hendes skyld -som sagt sad hun med hunden mens vi passerede og havde den i snor - det er for dårligt at linen knækker, men hun gjorde hvad hun kunne. Men nej, det var ikke første gang, at hunden farede i flint - men hun fortalte også at hun havde prøvet forskellige træningsmetoder og desuden havde bestilt en hunde-adfærds-et-eller-andet..
Erika:
Vi er mange der både rider og lufter hund i denne park, og heldigvis er de fleste både hundeejere og ryttere gode til at tage hensyn til hinanden - men der vil selvfølgelig altid være brodne kar..
maj 2006
Følger: 139 Følgere: 165 Heste: 3 Emner: 108 Svar: 1.007
Desværre har jeg selv en hund, som er ret nervøs blandt andre hunde og heste. Men jeg har hende altid i snor. Men det virker lidt vildt, at en lille tæppetisser bare kan rive sig sådan løs :S
Men jeg kan se det både fra din og ejerens side, det er utroligt frustrerende for begge to, og tro mig ejeren var sikkert rigtig pinlig og ked af det der skete.
apr 2008
jeg er slet ikke i tvivl om at ejeren var meget ked af det, det udtrykte hun helt klart - og jeg blev heller ikke sur på hende - hun gjorde hvad hun kunne, det var bare rigtig uheldigt at linen knækkede..
jul 2008
Følger: 42 Følgere: 57 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 542
og min plag jagter simpelhen hunde hvis de kommer ind på hans fold godt nok kun for at lege, men der er ikke flere hunde der kommer ind til ham nu ;D
men super træls med sådan en oplevelse, er selv hunde ejer af 2 stor skt. og de får ikke lov til at gø når der kommer nogen, den ene er bange for heste og den anden vil lege med dem de er begge med os rundt men de er altid i snor når vi går med dem, eller har dem med rundt
maj 2006
Følger: 139 Følgere: 165 Heste: 3 Emner: 108 Svar: 1.007
Det er stort af dig, at du ikke blev sur Slog du dig egentlig? Det lyder så voldsomt!
apr 2008
Tak for det.. Som sagt, gjorde hun alt hvad hun kunne og var helt uden skyld og endda meget ked af det..
Nej, jeg fik da lidt knubs og blå mærker som man altid gør ved sådan en ufrivillig afsidning, men ikke noget særligt. Jeg landede dog med hovedet først og fik et ordentligt gok - heldigvis tog min hjelm nærmest hele slaget - jeg tror tilgengæld det var gået rigtig galt, hvis ikke jeg havde haft hjelm på (rider dog aldrig uden).
mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
Synes alle dem der møder løse hunde der jagter heste eller gør af dem skal tage dem hvis de er løse og aflevere til politiet hvis ikke så finde ejer og true med politi. det virker på de fleste hundeejere, bare at ha hunden løs på et område hvor den skal være i snor koster 2000 kr hvis de bliver taget af politi eller skovfoged.
hvis du ikke boede i jylland kunde jeg ha hjulpet dig med min hun, selvom hun er jagt hund og elsker at jagte alt og gø så ved hun at kommer der heste så kommer man plads, sætter sig ned og holder kæft. hun kan dog gø på kommando så hun hade været perfekt for din hest,
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
Men ja jeg kender din følse, Ved mit tidligere opstalder sted, skulle vi ride igennem en gårds plads for at komme vider af vejen. Men der boede altså en collie (Lassie hund). Men denne hund angriber om du går cykler eller what ever. jeg har prøvet at cykle og den har prøvet at bide mig. der var spyt på mine bukser så dte skræmte mig meget. Jeg turde ikke ride igennem der. Men mit nuværende sted i en by i nærheden er der en boxer der kan finde på at rende over vejen og liste sig ind på os. som om dne jager. Det er creappy.
Min ismule er ret ligeglad med alt også, men jeg er den der bliver nervøs
Jagtet af hund