{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.449 visninger | Oprettet:

Hvis hest skader hund? {{forumTopicSubject}}

Havde en oplevelse i stalden, hvor et par kom gående med 4 store hunde ude på vejen forbi foldene.

2 af hundene stak af og løb ind på folden og var på vej mod hestene. Min hest kan ikke lide hunde og vi holder hunden der bor på stedet afskærmet fra hestene, da vi er ret sikker på at hun ikke vil tøve med at angribe, hvis den forsøger at hyrde (det er en bordercollie).

Hvis de to hunde havde jagtet/angrebet hestene og min hoppe sparkede eller på anden måde skadede hunden, hvem hænger så på "skylden"/regningen?

Jeg mener, at det er hundeejeres ansvar, men er kommet i tvivl efter at have snakket med en anden om det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis hest skader hund?
  • #1   22. jan 2016 helt lovligt og rets mæssigt ved jeg det ikke.
    Men jeg vil også mene det er hundeejer, da hestene er på "sin" grund og hundene ikke er holdt i snor. smiley

• #2   22. jan 2016 Det vil jeg helt sikkert sige er hunde-ejers. Der er jeg ret kold, for det er DERES hund der løber ind til MIN hest, på DENS fold. Det vil jeg slet ikke stå til ansvar for, da det så er hesten der forsvare sig.

• #3   22. jan 2016 Er glad for at i er enige smiley

• #7   22. jan 2016 Hunde ejer. Hunde skal altid være under kontrol. Og de også forsikret et lov krav. Så får jeres heste skader pga deres løse hunde, vil jeg mene de skal dække jeres regning.

• #8   22. jan 2016 Tak for feedback. Er mere rolig nu, men jeg håber de kan styre deres hunde næste gang!! smiley

• #9   22. jan 2016 Jeg ville også sige hundeejerens. Ja som de andre også skriver er hestene jo på deres sted og hvor de skal være osv. Hvor hundene ikke er... smiley

• #10   22. jan 2016 Hundeejer. Hundeejer skal have sin hund under kontrol. Dvs. den ikke må rende ind på andres folde...

• #11   22. jan 2016 Hundeejeren! Det er hundeejeren ansvar at holde hunden i snor, som der bliver sagt. Og igen, det er på jeres grund og det er "fremmende" hunde, der rander ind til DIN hest. smiley

• #12   22. jan 2016 Hvis hundene ikke er i snor og de løber ind på din grund, under et hegn som har strøm i (og ellers er forsvarligt/ kan holde hestene inde), så er det hundens ejer som får regningen og ikke dig smiley

• #13   22. jan 2016 Selv hvis der ikke er forsvarligt strøm i hegnet får hundeejer regningen. ligeledes skal de erstatte eventuelle udgifter til din dyrlæge. det gælder også hvis du møder dem i det fri.

I danmark er det lovpligtigt at føre sin hund i snor, medmindre det er i en lukket hundepark/på privat grund.

• #14   22. jan 2016 Tine: I Danmark er det ikke lovpligtigt at føre sin hund i snor. Det er lovpligtigt at føre den under KONTROL, hvilket ikke nødvendigvis er i snor. Men man skal naturligvis have den i snor hvor det er påbudt. Det er ikke lovpligtigt at føre sin hund i snor på gader og stræder, KUN i statskove og andre steder med særlige regler smiley

• #15   23. jan 2016 Så har de lavet det om igen. I 2010 vedtog de med flertal at alle hunde skulle føres i snor. Jeg fik nemlig en gigabøde i 2011 for ikke at have snor på min mors hund, selvom den var fuldt kontrolleret.

• #16   23. jan 2016 Tine - der er ikke ændret noget i forhold til snor (udover for de 13 racer på forbudslisten).
    Hunde må, og har hele tiden måttet gå løse (under kontrol) alle steder hvor der ikke skiltes om andet, med undtagelse af statsskovene samt stranden i sommerhalvåret. Der kan dog vedtages andre regler af politimesteren tror jeg det er... I Aalborg må (måtte?) man ikke lufte uden snor i byen.

Så har du fået bøde, har du altså gået et af de få steder hvor det er forbudt

• #17   23. jan 2016 Villakvarter i en by med under 500 indbyggere. Betjentene der gav bøden forklarede at det var den nye lov der gjorde det forbudt.

• #18   23. jan 2016 Jamen så ville jeg da have klaget over bøden dengang -loven siger nemlig hverken nu eller i 2010, blot at de skal være under fuldt herredømme eller føres i bånd.

• #19   23. jan 2016 Det vil være hundejerens ansvar, hunden løber ind på din grund og samtidig siger loven at hunde skal holdes i snor, eller være under fuld kontrol. Undtagen i godkendte hundeskove smiley

• #20   23. jan 2016 Fandt lige den esagte regl vedrørende hunde på andens grund
    "Stk. 3. Det er forbudt at lade en hund færdes på private arealer, som besidderen af hunden ikke har brugsret til. Grundejeren eller den, der har brugsret til det private areal, kan på forsvarlig måde optage eller fjerne hunden fra grunden. Vedkommende skal ikke betale erstatning, hvis hunden herved kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller anden fremgangsmåde, der sigter på at slå hunden ihjel, må kun anvendes af grundejeren eller den, der har brugsret til et privat areal, hvis hunden angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom."

Så kommer hunden tilskade, så skal du intet betale smiley

• #21   23. jan 2016 Mig bekendt gælder objektivt ansvar faktisk osse for heste (som det gør ved f.eks. hundeejere), det er jo derfor heste SKAL være ansvarsforsikrede.

Og i så fald er hesteejer altid erstatningspligtig for de skader hesten forvolder -dog kan skade helt eller delvist bortfalde hvis skadeslidte selv har været medvirkende til skadens opstående... og det kan man vidst godt sige hundeejer har været.
    Men det er jo samme regler hvis f.eks. indbrudstyven bliver bidt af hunden. I princippet er hundeejer erstatningspligtig, men fordi tyven selv var medvirkende til skadens opståen, vil erstatningen bortfalde, skulle det komme til en sag (siger advokater og politi i hvert fald).

Så sådanne sager skal jo blot overdrages til forsikringsselskabet, så skal de nok sørge for at rette vedkommende betaler (eller ikke betaler vil det jo nok være i dette tilfælde)

• #23   23. jan 2016 Michelle: Med hensyn til heste, så gælder forsikringen jo skader der sker uden for den private grund. Altså f.eks hvis den går gennem hegnet og løber ind i en bil.
    Trænger en hund ind på privat grund og af den grund kommer tilskade, så er det hundes ejer som står med det fulde ansvar smiley

• #24   23. jan 2016 Hundeejers problem! Det kan ikke være dit ansvar, når ANDRES hunde løber ind på DIN grund og generer DINE heste, at de så får et spark og kommer til skade smiley

• #25   23. jan 2016 Ansvaret er alene hundeejerens. Han skal kunne styre sin hund.
    Faktisk går ansvaret så vidt i netop din beskrevne situation, at var din hest kommet til skade, fordi hundene havde ophidset den, så der var sket skade eller den på anden vis kom til skade, hvor man kan påvise, at årsagen var hundenes tilstedeværelse i indhegningen, så ligger ansvaret også her alene på hundeejer og dennes lovpligtige ansvarsforsikring.

• #26   23. jan 2016 Team Grafik -er der ikke objektivt ansvar på heste? Det troede jeg faktisk.

Stald Z -det er altså ikke korrekt. Osse i byerne må hunde gå løse. Kun i statsskove, stranden om sommeren og steder hvor der er skiltet med det, SKAL hunde være i snor.
    -dertil kommer så hvad der må være besluttet af politimesteren lokalt.

Men som udgangspunkt må hunde faktisk altid være løse, men under fuldt herredømme.

Men hundeejerne i TS's tilfælde havde jo så hverken snor eller herredømme, så hvad det angår er det jo ligemeget

Kommentér på:
Hvis hest skader hund?

Annonce