Overvinde frygten....?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har jordens dejligste hest. Han er sød på alle måder, men jeg er blevet enormt bange for at skulle op på ham:) Han er ikke ordenlig redet til ( er i gang med at finde hjælp ) Efter et grimt styrt i december har jeg kun været på ham et par gange, og jeg er ved at dø af skræk hver gang. Jeg er sikker på han kan mærke det, for han spænder helt op og små løber med mig. Når han bare er i longen er han sød nærmest doven.
Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at overvinde denne frygt??
Har fået af vide jeg bare skal bide det i mig. Men det kan jeg ikke. Jeg er bange for jeg aldrig kommer igang igen. Jeg er også blevet bange for at skulle gallopere, når jeg rider på andre heste. Jeg føler jeg har brug for en masse gode oplevelser
apr 2009
Følger: 24 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 330
En som er 100% rolig, og bare tøffer rundt uden sætte spørgsmåltegn vil noget..
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Det er rigtig svært, at komme sig over sådan noget. Jeg er også i gang med at komme mig over en ulykke med en tidligere part, og det er snart 2 år siden det skete.
Tålmodighed og vilje skal du bruge. Hvis du ikke er klar så kan det hjælpe at holde en pause, men man kan også godt gå i gang med det samme.
Jeg har nogle små "tricks" jeg bruger, når jeg kan mærke jeg bliver nervøs/ bange:
-synge
-snakke med hesten for at distrahere sig selv
-høre afslappende musik
-trække vejret dybt og tænke på noget rart (minder, forelskelse og lign.)
Nogle gang hjælper det at sparke sig selv i røven, men man kan hurtigt falde endnu længere tilbage, hvis ikke det bliver en succesoplevelse.
Hvis ikke han er redet ordenligt er det bedst, hvis du starter fra bunden og lære din hest det mest grundlæggende (fra jorden) og derefter tage det stille og roligt med at overføre det til ryggen eller du kan få den redet til. Det kan nogle gange være rart selv at være med til tilridningen.
Hvis du ved, at du kan få nogle succesoplevelser med ham ved noget i begge nyder, så gør det. Ellers kan du ride andre heste og få lidt succesoplevelser og selvtillid ved det.
Det hele skal gå i dit tempo.
Mvh
Signe
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 87 Heste: 15 Emner: 142 Svar: 898
Selvom jeg er i longen på ham er jeg vild nervøs. Min far hjælper mig. Han kan noget med at berolige heste. Men ligeså snart jeg sidder på ryggen af ham spænder han op, og så blir jeg bange for t han begynder at bukke.
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
jeg er selv en mega nervøs rytter, og de første par gange jeg er oppe på en ny hest skal jeg trække rundt de første par gange, jeg har også været ude for nogle ulykke der lige præcis har gjort mig utyg
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Tror et kursus her ville være noget for dig:
(link fjernet)
Hvor der er fokus på angst for hesten :o) Kan se der ikke er noget kursus nu, men skriver du til Susan er jeg sikker på hun er villig til at snakke om det :o))
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 87 Heste: 15 Emner: 142 Svar: 898
Overvinde frygten....??