Jeg hader gården.. :/ (falske rygter) {{forumTopicSubject}}
Jeg hader at komme ude på gården
Jeg købte baby i sommers, og flyttede ud på den nuværende gård, fordi min anden pony står derude, alt gik som smurt, udover baby ikke gad holde sig på marken, men ville ud og udforske.
Han begyndte at komme ind om natten, da han ikke ville blive, og strømmen er ikke stærk nok til at holde ham inde. Det hjalp lidt.
Jeg brugte mange timer derude, rigtig mange. Vi elskede at lege på marken og banen, også selvom de andre heste var ude samtidig. Han valgte altid mig frem for flokken.
De skulle ind om natten, og Baby skal holdes øje med, for ellers løber han ud under hegnet.
Dette har de gjort til så stort et problem, at jeg selv skal lukke ham ud når jeg har fri fra skole, og ind igen inden jeg tager hjem. (det vil sige han står ude ca. 2 timer dagligt) –og nej det er ikke meget.
Min pony stod i forrige uge ude 5 gange i ugen (torsdag var jeg syg, og lørdag var jeg ude og synge)
Min mor modtog et opkald fra staldens ejer, med en dame derude på gården der ville melde mig til hestens værn, for at min pony kun kom ud 1 gang i ugen!
Jeg blev virkelig sur, især fordi hun slet ikke er derude når jeg er. Hun ser aldrig at han er ude. Når han endelig er, siger hun altid at han ikke må gå ude med de andre, for han ødelægger hegnet (hvilket han ikke gør) Dette vil jeg dog sådan set skide på. Min pony SKAL ud!
Der går de vildeste og ledeste rygter omkring mig. Folk mener min pony står i lort til knæene (der bliver muget ud, næsten i bund, hver anden dag) –Folk mener min pony aldrig kommer på mark. Jeg får opkald fra folk der ringer og kalder mig dyrplager, og sviner mig til med en masse skældsord.
Nu er det blevet sådan, at når jeg er ude på gården, skynder jeg mig at lukke min pony ud, ordner de ting jeg skal, og smutter straks hjem igen, så snart min pony ikke gider være ude mere. Jeg hader at komme derude, og sommetider føler jeg virkelig at jeg svigter min pony.
Jeg ville høre om i havde nogen ideer til hvordan jeg skal få ryddet op i de rygter?
Indtil jeg flytter, hvilket jeg først kan 1 april, så skal hesten jo stadig passes, men jeg føler virkelig ikke jeg får den glæde jeg plejer, ved at komme derude 
Jeg mangler noget støtte og opbakning fra jer, så jeg kan komme ud og glæde mig til at komme ud til min pony, indtil jeg flytter. De vil intet have med ham at gøre, fordi de åbenbart er bange for ham.. Han har aldrig gjort noget!
Har skrevet en seddel til dem, om problemet, og hænger det op derude i dag.
Men hvad gør jeg i mellem tiden indtil jeg kan flytte min pony?
På forhånd tusind tak…
feb 2010
Følger: 106 Følgere: 98 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 27
maj 2010
Følger: 47 Følgere: 45 Heste: 2 Emner: 159 Svar: 1.994
Men ellers kan jeg desværre ikke give dig nogle råd
jun 2009
Følger: 60 Følgere: 60 Emner: 49 Svar: 236
maj 2010
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 18 Emner: 12 Svar: 415
Håber at du klare den:)
maj 2010
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.326
Du er nødt til bare at ignorer dem så godt du kan.
Giv den svar på tiltale og bed dem passe sig selv, svar ikke på de opkald du får fra dem.
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 37 Emner: 52 Svar: 141
hvor skal du flytte hen?
du kan evt komme ud til mig vi har to bokse fri? for søs må du nok komme i morgen? og de går ude meget
maj 2010
mar 2005
Følger: 138 Følgere: 131 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
1) Konfrontere folk der sladrer, og fortælle dem hvordan landet ligger ..
Og dernæst bare skide dem et stykke. Og stol på at når du ved at du passer dine heste, så kan de snakked alt hvad de vil! Ved det er hårdt. Har selv prøvet noget lign. Det er ikke sjovt.
2) Bare sige fuck dem, og tag musik i ørene når du er der ude. Ignorer alt og alle og pas dine heste og nyd tiden med dem
Jeg har depression. Som år tilbage da min baby stadig lå i maven på sin mor., var ret slem. Og gjorde at jeg ikke magtede ret meget . Passede mine heste, de fik rent halm hver dag mad og vand hver dag , plus de kom på fold. Men uha nej jeg mishandlede jo mine dyr fordi de sjællent fik muget ud. Men udover det stadig blev passet med alt. Folk havde travlt med at jeg ikke mugede ud ved dem , og hvad skulle jeg dog med et føl når jeg ikke kunne passe de 2 jeg havde i forvejen..
To ude fra stalden var så søde at tage sig af hestene i næsten 2 måneder, så jeg kunne "hele" og kommer lidt oven på, og kun skulle klappe på hestene med god samvittiged. Det er jeg dem evigt taknemmelige for. For jeg var virkelig langt nede.
Kunne se hvis jeg ikke havde fodret mine heste, eller givet dem vand, Ja så havde jeg været dyreplager. Men de blev fanmer stadig passet !!!
Du kan desværre ikke undgå folk der snakker. Men den oplevevelse jeg skrev , har fået mig til at indse, efter jeg er kommer nogenlunde ovenpå igen . At jeg VED jeg passer mine heste godt. Lidt for godt nogle gange. Og så længe jeg ved det, kan de snakke alt det de vil .
Sån er det når der er for lidt Haner i hønsegården , til at holde styr på det
maj 2009
Følger: 52 Følgere: 60 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 957
Har du ikke modet til det, ha en med derud sammen med dig og bare hygge jer og ignorer de andre idioter
Håber du finder en løsning og bliver glad igen
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.098
Men du må jo bare ignorer hvad de siger og ja evt tage en veninde med
mar 2005
Følger: 138 Følgere: 131 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
Når de er ligeglad med stød så er det sku lidt svært
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Men for din hest skyld må du holde ud at være der, for den kommer i forvejen for lidt ud og mindre ville virkeligt være synd.. som en skriver kan du evt prøve at have venner og familie med så du ikke er alene..
Forstår godt du flytter, men det havde jeg gjort uden rygterne, for sådan en plag (og din er da super smuk og dejlig) skal bare ud på fold mere en et par timer 5 gange om ugen, ellers ender du med en hest der meget let for skader smat den let kan få psykiske problemer og det ville jo være synd..
nov 2003
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Ville flytte så snart jeg havde et andet sted den kunne stå.
Hvorfor render den ud af hegnet ved i det?
Syntes som andre siger det er synd heste ikke hest kommer, de blir efter min mening ødelagt af det "Obs dette er min mening"
Så for hestens skyld skal den bare rykkes, men at stedet er så langt ude at de fralægger sig ethvert ansvar omkring din pony er under alt kritik.
Den person som siger disse ting, skulle du da tage en snak med. fortæl hvordan landet ligge, lad da gerne hende smide den ud på fold en times tid hvis hun har tiden til det, for du vil jo også gerne have han får foldtid.
At folk siger de melde osv. er jo fordi de føler sig magtesløse og glemmer at kommunikere. Du vil det bedste for din pony, og det kan de ikke tilbyde, men indtil du kan flytte, så ville jeg nok snakke med dem der er derude, og se om nogle kunne hjælpe med at lukke ind eller ud, så hesten bare kunne få nogle flere timer ude end som nu.
Held og lykke med det, håber du finder et bedre sted.
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.189
jeg vil lige tage lidt tid og læse dem godt igennem og give jer svar
Nicole Lauridsen: Det er en gård i Grimstrup
har svaret dig privat
dec 2009
Følger: 42 Følgere: 43 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 308
de andre skal ikke få dig ned med nakken.
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
og så staldejern
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
- Hvad har du tænkt dig at skrive?
apr 2009
Følger: 41 Følgere: 34 Heste: 3 Svar: 15
Og som du selv siger, så kan de jo ikke vide om din pony kommer på fold, når du ikke er der samme tid som de andre.
Kan ikke forstå at de siger din pony ødelægger hegnet og ikke må gå med de andres heste, det gør da først at den ødelægger hegnet hvis den vil hen til de andre.
Synes det er synd for dig og for din hest, at i sådan bliver sladret og hadet derude. De burde skamme sig, dem der siger de ting om jer ):
Men som de andre også skriver, så enten bare glem det folk siger og nyd din pony, ellers så snak med dem face to face, så er det ikke sikkert de har så meget at sige (: Ellers så må du jo bare forklare dem hvordan det er.
Men ej man bliver helt gal af at læse det, kan simpelthen ikke have sådan nogle folk. Har selv prøvet det, bliver så vred d:
Men held og lykke med det (: Håber du får det bedre i den nye stald (:
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 238 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.079
og gøre det som du gjorde før de sagde du selv skulle lukke ud og så bare passe dig selv og vær glad for hesten
apr 2009
Følger: 41 Følgere: 34 Heste: 3 Svar: 15
Hvis din hest er varm og løber løs 1 time om dagen og bliver redet, så det da fint nok. Der er jo forskel på heste (:
Så jeg synes slet ikke det er ondt mod den, det din hest, du burde vide bedst (:
jan 2008
Følger: 44 Følgere: 44 Heste: 11 Emner: 37 Svar: 630
Jeg håber virkelig du finder ud af det. Held og lykke med det.
... Også d. 1. April.
Hilsen
Katirne Stuhr
nov 2008
Følger: 26 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 13 Svar: 232
Hvis de mælder dig til hestenes værn, så har du jo dit på det rene, og passer du dem ved at de kommer ud 2 timer om dagen 5-7 dage om ugen, så er der intet ulovligt i det.
Tag det roligt og bare gør som du selv synes, lad dig ikke skræmme på den måde og glæd dig til at komme væk derfra om 1 måned.
Desuden jo mere bange og "sky" du virker jo sjovere er det at mobbe dig.
Tag dig sammen
Er selv blevet mobbet og har selv stået i møg stalde med spasser mennesker omkring mig, men ved du hvad, der er lys for enden af tunellen.
nov 2003
Heste er steppedyr, de er skabt til at have plads og kunne bevæge sig og de er flokdyr.. at blive redet og løbe en tur i ridehuset kan ikke erstatte fri bevægelse på fold med andre heste..
Sjovt nok er det næsten kun de heste der bliver overpylret og pakket ind der kommer til skade... de er nemlig ikke vandt til at kunne bevæge sig og være sammen med andre og bliver derfor overstadige.. heste der får lov at gå på fold hver dag og være sammen med andre, de har styr på deres bevægelser og kan begå sig og kommer sjældent tilskade.. jeg har haft heste i over 25 år og de har altid gået meget på fold uanset vejret og har aldrig haft en foldskade..
Er man bekymret kan man give den gamacher og klokker på... men at fratage hesten noget af det vigtigste i dens liv er ren egoisme..
apr 2007
Det kan være ligemeget hvad du synes, sådan er loven.
sep 2004
Personligt går min ude fra 8 morgen til 17 aften, men lover tvinger ikke folk til at lukke hest ud i vejr som de ikke ønsker, min farmor arbejder indenfor dyrværnet og det er ikke noget som de skal eller gør noget ved
nov 2003
Desuden gør det det jo ikke rigtig bare fordi man kan slippe pga en dårlig lov..
sep 2004
det er faktisk bevist at heste får flere skader på mark i vinterperioder med sne og is, så derfor er det en vurderings sag.
nov 2003
Selvfølgelig kommer heste lettere til skade om vinteren, det gør vi også.. men det er altså noget man må tage med når man vælger at holde et dyr, at de kan komme til skade... og igen er det oftest de heste der kommer meget lidt eller sjældent ud der får skaderne..
sep 2004
Men i loven står der ikke noget om at sne skal ligge over hegnet, der står bare på ret normal dansk at hvis vejret ikke er til at de kan komme ud, gælder de andre regler ikke. Du vurdere så at det er tykt islag og højt sne elelr sneet inde, de andre vurdere noget andet, det må du jo bare acceptere.
nov 2003
Men nej kommer aldrig til at acceptere at folk ikke lader deres heste komme ud, i mine øjne er det mishandling.. jeg kan intet gøre desværre, men jeg kan argumentere for hvor syndt det er og håbe at nogen måske tænker lidt mere på deres hest..
maj 2009
Følger: 52 Følgere: 60 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 957
sep 2004
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
Evt snak med dem du står ved om de kunne lave en fold hvor han ikek kan rende ud af.
Men du skal abre ignorre dem for jeg har hørt det samme da min hyp var syg. Eller fordi hun kom ud 24/7 når hun måtte dette blev set meget ned på. Men de kan passe deres eget og jeg passer mit
nov 2003
apr 2007
Der står ikke i loven noget om <i>hvad</i> der skal til, før det er acceptabelt at lade hestene stå inde pga vejret.
- Det er op til hver enkelt at vurdere.
nov 2003
Mimmi: Nu er 1 time jo ikke nok uanset om det er på fold eller i ridehus.. langt fra.. heste er bygget til at bevæge sig 18 timer i døgnet.. det kan de fleste ikke tilbyde desværre.. men at tilbyde 1 time + ridning er bare ikke ok i min verden..
Og heste er flokdyr, din hest har brug for at være sammen med andre heste, det er en stor del af deres liv..
Nu ved jeg ikke hvad din hest fejler, men hvis hesten kan rides, ja så kan den også tåle at gå på fold.. kunne den ikke (med mindre vi snakker tidsbegrænsede skader) så ville det være mere humant at aflive..
Og hvis hesten ikke vil være ude, så er forholdene ikke gode nok, så må man sørge for bedre forhold, fx strå på folden.. det er vores ansvar når vi tager dyret til os at opfylde deres behov..
Og man behøver ikke kende din hest eller stedet den står.. alle heste er steppe og flok dyr og har behov for bevægelse og samværd med andre heste..
apr 2007
Hvad der er logik for dig er måske helt ude i tovene for en anden, du må du da forstå.
Specielt dem der gør deres heste til glas, kan se mange farer i frossen jord - hvis du forstår.
nov 2003
apr 2007
nov 2003
Jeg har selv haft en astma hest og de har altså godt af frisk luft, nu er luften i danmark jo ikke specil fugtig om vinteren, vil mene en stald ofte er langt værre mod astma (især hvis der ikke er perfekte luftforhold hvilket få har)..
Og hvis den skal have mad på folden, så sørg for at den har hø..
At den ikke vil være ude fordi den er varm holder ikke, min tidligere hoppe var meget varm og hun havde klart bedst af at komme meget ud, netop pga af det, det gjorde hende mere stabil fordi hun fik dækket sine behov for frihed og samvær med andre heste..
Det er trist du har mistet en hest... det sker desværre når man har dyr.. men det er også synd at din nuværende pony ikke for dækket sine behov fordi du frygter at der sker den noget.. tænk hvis din mor spærrede dig inde det meste af dagen og aldrig lod dig være sammen med venner fordi du kunne komme tilskade..
nov 2003
Ingen siger du skal give den tørt hø på folden, den kunne vel få det vandet som i boksen eller endnu bedre wrap..
nov 2003
Jeg hader gården.. :/ (falske rygter)