{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.194 visninger | Oprettet:

Hingste eller ej? {{forumTopicSubject}}

Hej HG ..

Har tit tænkt over dette.

Der er mange som gerne vil have en hingst, eller ride på en hingst fordi de har en fantastisk udstråling, men for et par dage siden diskuterede vi det oppe i min klub.
Hvis hingsten ikke må bedække, men man bare har den til at gå hingst for at den skal få den her ekstra udstråling og den ekstra personlig, er det så ikke synd ?

Jeg synes helt personligt at det er synd at "snyde" en hingst. Dem må aldrig gå på fold med andre heste, hvilket er stik i mod dens natur - hvis den ikke har avlsgodkendelse bruges den heller ikke til avl.
Jeg synes lidt det er at holde hingsten for "nar" bare for at få en hest med en lækker udstråling - det strider i mod dens natur. En hingst kan jo ikke gøre for den er hingst, men jeg synes godt nok ikke det er fair at byde nogen hest det liv som NOGLE hingste har. Dermed ikke sagt at alle har sådan et liv (:

Jeg ved ikke hvordan i har det med det, men vi var meget uenige om det i klubben - hvad er jeres mening? Er det okay at beholde hesten som hingst, "bare" for at få den ekstra udstråling?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hingste eller ej?
  • #2   28. sep 2010 Puma :

Helt korrekt ..
    Jeg tænker bare på at jeg helt personligt heller vil have en vallak som er "normal" end en hingst som bliver snot forvirret af alle dens hormoner.

• #3   28. sep 2010 Lige først, min hingstebasse går ganske fint på fold med vallakker (:

Derudover er jeg helt enig med dig. Jeg synes det er synd, og meningsløst. Og hold kæft hvorefdet besværligt at finde staldplads til en hingst /; kan slet ikke forstå hvorfor nogen holder deres dyr som hingste uden grund.

• #4   28. sep 2010 Stutteri Auriklen

Ja, der er heldigvis nogle der sagtens kan gå på fold med vallaker - der er desværre også eksempler på det modsatte smiley

• #5   28. sep 2010 ja det er imod den natur at blive kastereret. men til gengæld får den et mere værdigt og forhåbentligt rigt liv, med mulighed for at være sammen med andre heste

• #6   28. sep 2010 Hvoerefdet = hvor er det (;

• #8   28. sep 2010 Jeg er meget imod bare at have hingst til ridebrug. Hvis de ikk avler så sys jeg de er bedre tjent med liv som vallak - der er også mange valakker der har stor udstråling. De har en masse homoner i deres krop som ikk er nødvendige og selv om nogle hingste kn gå med andre heste er det de fleste der går alene.

Puma:

Ja det er mod ders natur men i naturen bedækker de også hvis de er hingste. det kan ikke sammenlignes.

• #9   28. sep 2010 En hingst kan jo godt gå på fold med vallakker, så tror den er ligeglad om den kun har kugler fordi ejeren kan lide dens udstråling smiley

• #10   28. sep 2010 Lige pt går min alene, fordi der ikke er strøm nok i hegnet, og han ingen respekt har for det. Så han ville hoppe på hopperne. Men han skal dog også kåres, og når vi flytter på gård selv, så får han en legekammerat.

Jeg kan allerede nu se hvordan min han keder sig på folden, ville ønske de fik noget mere strøm i hegnet, så han kunne komme med vallakkerne på fold..

- så enig! smiley

• #11   28. sep 2010 AM

Det er langt fra alle hingste der kan det !
    Nogle hingste er så dominerende at der slås med alle andre hankøn.

• #12   28. sep 2010 Altså nu er min lille basse hingst, og ham kan jeg jo ikke bruge til så forfærdelig meget eftersom at han kun er 107 cm. Jo jeg vil have ham kørt til osv.
    Han er ikke ren racet og er derfor heller ikke kåret, så tror ikke der er synderligt mange der gad bruge penge på at få ham på deres hopper. Selvom at det kunne være sjovt smiley Vil da klart mene at hvis buddet kom, så skulle han have lov til at prøve =D han er forøvrigt jordens nemmeste lille hest.

• #13   28. sep 2010 Min går desværre alene lige pt. fordi der er for meget græs på den store fold, men de skal lukkes sammen så snart der ikke er mere energi i græsset smiley

• #14   28. sep 2010 Altså jeg kan ikke se problemet i det, hvis hesten trives. Og kan gå på fold med andre. =)

• #15   28. sep 2010 <b>*Klostermarken* - Tina J</b>
    Det er rigtigt, men nogle kan. og for dem, synes jeg det er okay

• #16   28. sep 2010 HVis man vil have udtrykket, så kan man jo finde en hest der er kastereret sent..

• #17   28. sep 2010 Nu er det ikke sådan at bare fordi den er hingst er den tvunget til at gå alene, hingste kan sagtens gå sammen med andre vallakker og nogle med andre hingste.
    og ja helt korrekt nogle kan ikke, fordi den slår de andre heste ihjel, men sådan vallaker findes der også, og hopper for den sags skyld! Hvad skal man så gøre ved dem?

Men ser heller ikke problemet med de kommer på alene fold så længe de trives, og her ved jeg godt jeg bliver trampet ned for at have denne mening men sådan er vi så forskellgie smiley

• #18   28. sep 2010 Hmmm tjaaa..
    Vi har så 4 hingste i stalden.. Og de kan alle gå på fold sammen.. 2 og 2.. 1 og 3.. Eller alle 4 på fold sammen.. Uden noget bøvl...

Og nej - det er ikke fordi, der ikke er hopper i nærheden.. Vi har også 3 hopper i stalden.. Og i skrivende stund går Paddy og Canna på fold lige op og ned ad hinanden.. Uden hyl, piv og skrål ved hegnet..

Jeg tror, at det ofte kommer an på, hvor meget man går og "pakker hingstene ind i vat" til hverdag.. Vores hingste lærer ret hurtigt at stå i boks ved siden af hopperne.. Der er ikke noget, der er mere øv end at tage en hingst med i byen, der farer forvirret rundt som sild i en tønde - bare fordi der er en hoppe i nærheden.. Og ja - vores hingste kommer med i byen til shows... Og ja - Paddy ER avlshingst..

• #19   28. sep 2010 kan kun sige vores hingst blev 18 [r og hvis gud mente t han skule v;re vallak var han nok f'dt som det ha ha men i gud har skabt eva og adam for at vi er her idag s[ hingste er vores verden ellers kunne vi ikke k'be heste mere en lille kommmentar mvh winixxxxxxxxxxxxxxxxx

• #20   28. sep 2010 Heste er et flokdyr og det gælder også hingste.
    I naturen vil en stærk hingst (monarken) ha en flok hopper under sig - normalt op til 10-12 heste. Alle unge hingeste (colts) vil blive jaget væk, når de blive kønsmoden.
    Disse hingste samles i ungkarle grupper på 3-6 hingste, hvor de har samme system af rangorden, som hopperne. Hingstene forsøger at stjæle sig til lidt kærlighed i områdets hoppe grupper eller stjæle nogle hopper fra en gruppe.
    At ha hingste til at gå alene er ikke naturligt og jeg tror ikke ret mange hesteejere er i stand til at "måle" om livsglæden er god eller mindre god, for det kræver jo at man sætter hingsten i en naturlig situation - som Monark eller ungkarlegruppe - for kunne lave en sammenligning.
    Vi har alle vores hingste til at gå sammen på fold og det giver også nogle meget nemme hingste. Vores avls hingst Stormy får vi på den måde fortalt, at han ikke er førerhingsten (monarken), da han stadig går i en ungkarlegruppe. Han har derfor ikke noget at forsvare, men er sommetider heldig at stjæle lidt kærlighed, hvis der er hopper i bedækning.
    Når hingste går sammen er der en løbende opdragelse ned gennem hirakiet, hvilket gør det nemmere for os og samtidig så er de også trætte i hovedet, når de kommer ind efter en dag på fold.
    Derfor lær jeres hingste at gå sammen, det er bedst for alle parter.....

• #21   28. sep 2010 Derfor man kan kastrere dem lidt sener smiley

Synes det er synd den går og ikke må bedække!

• #22   28. sep 2010 ville rigtig gerne have en hingst, og har haft 2 indtilvidre, og vi har ikke haft problemer, de har gået sammen begeg to sammen med hoppen osv, uden problemer, og det har noget med opdragelse at gøre

• #23   28. sep 2010 Tilslutter mig Henrik Hs kommentar.Jeg har hingste til at gå sammen og har aldrig haft problemer :o)

• #24   28. sep 2010 jeg snakker ikke om avlshingste..

Jeg snakker om de hingste man har bare for at ha' en hingst.

Hingste som rideheste - der aldrig får lov at bedække, aldrig før en "normalt" hingsteliv hvor de kan bedække osv..

Jeg synes det er synd for dem.

• #25   28. sep 2010 Kloster: Jeg kan ikke se hvorfor er det synd de ikke får lov at bedække.
    Er det også synd for alle andre han dyr ude i livet de ikke får lov at parre, bedække eller hvad de nu gør?

• #26   28. sep 2010
    Min hingst skal aldrig gå alene i dens egen lille verden. Den skal have lige så stor frihed som alle andre vallakker og hopper. Der er mange der deler deres folde op i vallak og hoppe folde. det er også ok så længe hesten har kontakt med andre heste
    Og så længe hingsten er i social kontakt men andre heste vil den have et fint heste liv og lige så styrbar som vallakker. Det er måden at holde hingst på der kan ødelægge hesten. Hvis man er uviden omkring hingste
    Men det er da på ingen måde snyd at en hest er hingst..det er sådan den er skabt.

• #27   28. sep 2010 så længe hingsten ikke har fået lov at være i kontakt eller bedækket en hoppe ved den jo ikke hvad den går glip af

• #28   28. sep 2010 Det er synd at holde hingst, kun pga udseendet.. En hingst har hormoner, og dem kan ingen tage fra den.. Og det er uanset om den har bedækket eller ej.. Ligeledes med hanhunde, det er synd de skal gå klods op og ned af tæver i løbetid, hvis de ikke får lov at parre.. Også derfor der som regel er forbud mod at tage løbske tæver med til hundetræning osv... Og derfor jeg også syntes hanhunde skal have fjernet kuglerne, medmindre de skal bruges i avl...
    En hingst skal bruges til avl, ellers skal den af med kuglerne.. Alle de hormoner er kun til unødig stress, hvis den ikke skal videregå i avlen!!

• #29   29. sep 2010 Hormoner/kugler er en naturlig del af en hanhest/hingst liv. Så det har intet med strees at gøre, men naturlig adfærd.

Om en hingst bedækker eller ej, har intet at gøre med livskvalitet. Hvad gør en svag hingst i det vilde?? han går i en ungkarlegruppe og prøver aldrig af bedække, sådan er det. det er kun de få stærke og smarte hingste, der vidregiver gener til kommende generationer.

Man kan godt bevare en hest som hingst, hvis man gider at ændre en gammel og låst tankegang. Man kan nemlig bruge hingste naturlige adfærd, som et redskab i opdragelsen, så det bliver nemmere for os og lettere for hingsten at være hest.
    Men husk!!!!!! Man skal starte, når hingsten er ung - der findes mange voksne/gamle hingste, der er så låst i unaturlige mønstre, så de er ekstrem farlige for andre heste og i nogle situationer også mennesker.
    I må gerne kontakte os eller aflægge os et besøg, hvis I vil se hvordan en hingstegruppe kan gå sammen.
    Mvh
    Henrik

• #32   29. sep 2010 Jeg er 100% enig med Henrik...

Katja og Musse:
    Der er INGEN af vores hingste, der er stressede - heller ikke i bedækningssæsonen..Heller ikke hvis de står i boks ved siden af en hoppe.. Det kommer kun an på, hvad de er vant til.. Og helst fra ganske unge af..

• #34   29. sep 2010 Lige præcis, Katja og Musse.
    Det jeg forsøger at skrive er, at jo mere de bliver "pakket ind" - jo mere stressede og påvirkede af omgivelserne bliver de...

(,,,, sæt lige selv komma'er.. Griner.. Dem gik der ged i..

• #35   29. sep 2010 Kan høre der er lige så delte meninger på HG som i min klub.

Jeg synes det er synd af have en hingst, som ikke må bedække. Det er hestens natur at bedække, og derfor synes jeg det er synd at den skal snydes. En vallak har ikke den samme natur, da man ved at kaseterere den, fjerner nogle af alle de hormoner der bliver dannet i testiklerne.

Jeg har en veninde som tog den rigtige beslutningen. Hun valgte at kasterere hendes hingst, da den blev enormt stresset og "nedtryk" over at gå som hingst. (Den gik alene) .. Jeg synes det er det bedste valg, da det en vallak ikke har ringere livkvalitet end en hingst.

• #36   29. sep 2010 Katja:

Lige præcis !

Kommentér på:
Hingste eller ej?

Annonce