Frieser eller ej?? {{forumTopicSubject}}
Det spørgsmål får vi rigtig tit.. Det er synd at folk køber en hest fordi de gerne vil ride show og gerne vil deltage i Dansk Frieser Forbunds stævner, og ander frieser ting, så desværre får købt en pirat frieser ( i daglig tale ) eller B-bogs frieser som de hedder..
Grunden til dette indlæg er at jeg blev kontaktet af en i går der havde købt hest, og gerne ville ride show, men da Frieseren ikke var ægte og med FPS stambog, kan de desværre ikke være med. Der mangler viden og Info fra folk der køber frieser heste, og mange tror at når Hingsten og Hoppen har de rigtige papire og er Ægte kan de også lave et føl, der er ægte.. Frieseren har været tæt på at uddø, og derfor har man lavet et stramt avls program, og bla. At hingsten skal være avlsgodkendte.. Dvs de i Holland bla. Bliver kåret og går igennem en test runde hvor de bliver bedømt og kontrolleret. I det forløb bliver mange af hestene udelukket, og det vil sige at i Danmark har man PT ingen avlsgodkendte hingste..
For at tage det helt fra starten
1. Hoppen skal være kåret og optaget i KFPS's register FPS stambook.
2. Hingsten skal være avls godkendt i KFPS og FPS og de vil altid være udstyret med et nummer, eks Jasper 366
Det er KFPS's regler for at få en Frieser, og de 2 ting skal være opfyldt, for at man har en Frieser..
Så din hests far skal ha et navn og 3 tal, det samme med morfaren, osv.
Så får man et bodruxrød pas og en grøn gul stamtavle.. Og den er vigtig..
Et A4 lamineret papir med FPS sejl trykt i..
Der er B- bogs friesere, de er registret i KFPS men ikke ægte,
Og så er der nogen der er optaget i det tyske forbund..
Hvis du har lyst til at købe Frieser og er lidt tivivl er du meget velkommen til at kontakte os, vi vil gerne hjælpe
Hovdeforbund ( den øverste )
kfps.nl
Hovdeforbund Danmark
danskfrieserforbund.dk
Lokal foreninger
Nordjylland
http://www.friesernord.dk/
Midt Jylland
http://www.frieserhesten-midtjylland.dk/
Sydjylland
(link fjernet)
Fyn
http://www.123hjemmeside.dk/fynslandsfrieser/
Sjælland
http://www.frieser-east.dk/
Sjælland
http://sortguld.info/
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Min frieser kunne jeg så ikke for lov at få dem på. Jeg havde kontakt til Holland hvor de sagde jeg skulle smutte over til dem og for fortaget blodprøver osv, så ville de tilsende mig de papire.
Det havde jeg desværre ikke råd til, så jeg må nøjes med en frieser der ikke kan deltage i alt det sjove desværre.. Ved mindre jeg en dag bliver rig og kan tage der over alligevel med dyret
sep 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 1 Emner: 23 Svar: 65
Desværre
sep 2010
Blogger
jan 2008
Følger: 60 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 53 Svar: 303
sep 2010
Frieser elsker. Der er forskellige former for registrien af Frieseren, med om moderen er ægte og faderen osv, de har forskellige farver.. Den hvor der tæller har et gult grønt papir.. Det er de ægte, lige som billedet ovenfor
Blogger
Hvis jeg forstår det rigtigt, beklager er ikke så hurtig på det område
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
DD - Hvis jeg har forstået det rigtigt så har din frieser en hingst til far som ikke er godkendt til avl. Derfor kan du aldrig få den rigtige gule tavle på din frieser, fordi faderen ikke er rigtigt godkendt.
Blodprøve eller ej, vil han ikke blive en "rigtig" frieser med den gule tavle.
Blogger
Jeg er selv nemlig snot forvirret. For da jeg var i kontakt med holland sagde de jeg skulle smutte der op med dyret og så klarede de den. Men har så aldrig gjordt mere ud af det for så rig er jeg jo heller ikke.
Hans far er ikke kåret nej, men hans bedste forældre er, hvis det a har betydning.
sep 2007
Jeg vil mene, at det som med andre racer gælder at hele hestens tavle skal være godkendt og kåret, før man kan få de rigtige papire.
Og lige med frisere er de ret så strikse, så med en ukåret far, får du nok aldrig den gule tavle der giver ret til diverse ting.
Blogger
Men B bogs frieser er det så muligt, som han nævner?
At jeg ikke kan komme med til de sjove ting mere, er hvad det er, men det er da alligevel fedt hvis der bare er lidt bevis over det..
sep 2007
Så vidt jeg forstår, så det det med B-bogs frieser muligt.
sep 2010
DD det er kun for at få den registret, men den er ikke ægte uanset hvad du gør.. Desværre
Blogger
Det er da godt du forstår det hehe
Kasper
Ok tak skal du have, kan du evt hjælpe på vej med hvordan jeg for ham registreret i b bog?
Vil jeg kunne få hans tavle ind i passet så alliegvel, selvom han ikke er 'ægte'?
Ved du om farven på passet så laves om eller?
Beklager alle mine dumme spørgsmål..
sep 2010
Blogger
Frieser eller ej??