Holdning/tøjle debat {{forumTopicSubject}}
Nu kommer jeg sikkert til at udløse en kæmpe eksplosion, men føler altså det emne her må en tur igennem HG massakren.
Jeg skrev forleden et emne i en af mine grupper, om holdning. Det med at hesten skal drives frem i holdning, i stedet for at man benytter sig af tøjlen og hesten derfor kommer til at bruge sig forkert. Når jeg rider Stólpi i holdning, er det primært med benene men OGSÅ med en smule hjælp på tøjlen. Det med at drive ham frem ned i holdning fungerer sådanset fint nok, men ikke hvis jeg ikke hjælper ham på tøjlen og langsomt og BLIDT arbejder ham derned. Hvis jeg bare har løs tøjle, strækker bassen halsen ud i fri trav og bagefter slår i galop hvis jeg driver yderligere.
Men men men.. En sød person ved navn Signe var så venlig, at vise mig en artikel omkring siganlforvirring. For jeg sidder jo både og driver frem, men alligevel også giver et svagt 'stop' signal i hestens mund. Det kunne jeg sagtens forstå efter at have læst det, men kom så til at tænke - Hvad skal jeg så "gøre" for at få ham i en pæn harmonisk holdning? Min hest har en enorm vilje og er følsom for både ben, sæde og stemme, så at blot drive på ham vil få ham til at eksplodere.
Det andet jeg vil nævne, er også tøjlehjælpen i forbindelsen med stop signalet, i forbindelse med al ridning. For ved at bruge tøjlen til mange andre ting (som jeg gør rigtig meget) kan hesten igen blive siganlforvirret. Det mener jeg dog ikke altid er situationen.
Når jeg bremser Stólpi er det med konstant tøjlepres og giver hurtigt efter når han bremser. Når jeg rider og arbejder med holdning, er det blide halve parader i samarbejde med ben og sæde. Når jeg arbejder med tölt er det en meget løs, men alligevel fast tøjle.
Men så får jeg afvide, at jeg signalforvirrer min hest. Så er mit spørgsmål - Hvad sulen skal man så gøre?
At ride en hest med benene, kender jeg skam godt. Men for at være realistisk, så syntes jeg nu også holdning bliver skabt i samarbejde med en let tøjle, både noget jeg har fået lært af underviser og set i praksis. Desuden syntes jeg tøjlen er langt undervurderet, da jeg stærkt mener at hvis man blot er stærk og klar i sine signaler, så kan hesten sagtens kende forskel på stop og alt muligt andet. Det er i hvertfald sådan jeg oplever det med min egen, da jeg ofte lækker en stemme kommando på for at skære en lige linie. Dette handler ikke om at misbruge tøjlen, for alle os fornuftige ryttere ved jo godt man ikke må sidde og hverken save, hive eller rive.
Jeg vil rigtig gerne høre fra jer, hvordan I bruger tøjlen i alle sammenhæng? Heste er meget forskellige, så husk også at nævne temperamentet på jeres ganger, så der kan dannes sammenhæng ud fra det.
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
Nu bruger jeg tøjlen til at støtte hesten op på, anholdninger, bl.a. i overgange, halve parader (disse rides dog stort set udelukkende for knæ og lår nu, i forhold til før ). Og hvis hesten skal stilles lidt, lægger jeg hånden en smule ind i volten, og lægger benet til.
Alt ang. signalforvirring, har jeg ikke sat med helt vildt meget ind i endnu, hestene og jeg skal lige have lidt tid til at lære den helt nye form for ridning, men NØJ hvor er det bare blevet en fornøjelse at sidde på dem nu. Før var de utrolig "hårde" fortil, pga. den SÅ forkerte ridning (skammer mig helt), men nu er de bløde som smør, og er blevet langt mere aktive bagtil.
okt 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 70 Svar: 449
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Hvis du har lyst, må du meget gerne skrive en PB eller herinde med dine metoder - Jeg vil SÅ gerne lære en hel masse mere, og føler kun jeg kan blive klogere (trods 10 års ridning xD ).
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
Men rider man på hestens præmisser efter Susan Kjærgårds metoder giver dette intet problem. Der starter man med at ride hesten lang med støvsugerridning og langsomt rejser den forfra. Da jeg red på den ''moderne'' må synes jeg at min hest var en drøm at være på, men så ved jeg ikke hvad jeg skal kalde ham nu. Jordens lækreste hest er vel det eneste (:
Det giver heller ikke kun bonus i ridningen. Hesten holder også længere på denne måde og mine heste er blevet nogle helt andre. De er blevet meget gladere og nu NYDER de at lave noget (:
dec 2006
Ligesom jeg har skrev til Trine, må du også meget gerne fortælle om dine metoder!
okt 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 1.355
Tøjlen er egentlig mest til pynt, hesten skal ligge meget meget let fortil og kunne holde balancen selv.
okt 2005
okt 2005
Det er også det der er udviklingen heldigvis og det er det dommerne vil se :0)
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
Jeg tror virkelig at der foregår meget signalforvirring - hos alle ryttere stortset. Ikke noget man gør med vilje, men blot et lille prik man kommer til at give med schenklen eller et lillebitte ryk med tøjlen. Jeg gør det jo garanteret også selv.
Men at samle hesten - for meget løs tøjlehjælp - er for mig, ikke signalforvirring.
Hvis man træner sin hest efter den akademiske ridekunst, så starter man med at hesten går men hovedet nede, og efterhånden som den får dannet halsmuskler, tager man dem op.
Dette kan jo ikke gøres uden tøjle. Man kan ikke placere en hests hoved uden en ramme - hvis hesten ikke får signaler i munden eller på næseryggen eller et eller andet sted på hovedet, kan man jo ikke fortælle den hvor den skal have hovedet. Man kan ikke arbejde med løsgørelse, smidiggørelse, osv.
Man kan godt have en totalt samlet hest, jo. Men det vil blive en hest i kontant andspændthed og uden muglighed for at kunne løsgøre sig eller bøje eller stille sig ordentligt.
Tag fx Alexander Nevzorov eller Honza. De rider begge uden nogen kontakt til hesten hoved, og dere heste går med nakken helt spændt op - og det kan godt være at hestens bagben er godt inde under tyngdepunktet, og at den bærer med ryggen,, men i forhold til stilling og bøjning og løsgørelse vil man jo aldrig få noget optimalt ud af dem dér. For de er jo altid blevet opdraget til, at de skal have hovedet oppe, og uden nogen 'ramme' til dem, ved de ikke om de skal tage det en aneste ned, om de skal stille sig osv., de får ikke nogen vejledning deroppe.
Derfor mener jeg at samling skal foregå på sæde, ben, vægt osv. - og meget løs tøjle. Tjek fx Klaus Ferdinand Hempfling ud, eller Bent Branderup.
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Skønt med en god tone.
Lizet
okt 2005
Jeg vil give dig meget ret, et langt stykke hen af vejen.
Men du kan også ride din hest frem og ned, dyb og rund og næsten hvad du vil med ben og sæde.
Selvfølgelig skal den have vist vejen i starten og det gør du ved en ledende og let hånd. Men uanset, hvor hestens hoved, hals og nakke er, skal den have lov at finde balancen selv og finde ud af at bære sig selv.
Derfor er det man gerne vil se i dressuridningen i dag absolut ikke en anspændt hest, men en hest, som ofte rides frem og ned i balance i den daglige træning og mindre ofte samlet.
dec 2006
Genialt beskrevet - Er 100 % enig!
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Altså jeg bruger jo tøjlen kun til stop (sænkning af tempo) og drej (kun 1 tøjle).. det er den primære hjælp.. den sekundære er sæde og vægt, som jeg arbejder på fungere hovedsageligt..
SAmling for mig kommer når hesten er klar.. ved at bede hesten arbejde mere bagfra, så løfter den sig automatisk mere fortil.. tøjlen kan sagtens bruges til at rette en skulder ind her, stoppe et forben lidt der, men aldrig bare for at bukke nakken.. jeg bruger kun tøjlen hvis jeg skal rette noget i tempo eller retning..
En halv parade er for mig let anholdning på tøjlen (når vi er toptunet bør vi kunne uden tøjle, men hesten er kun 4 år) og andholdning for sædet, når den reagere på dette slippes og schenklen beder om frem.. så jeg bruger begge dele, bare tæt efter hinanden men ikke samtidigt..
Og har brugt samme metode på min meget følsomme DV og på min rolige men energiske fjordhest og det virkede lige godt på begge..
nov 2003
dec 2006
Haha, en gang skulle jo være den første så
Sådan som jeg har forstået det Kirstine skriver, så lyder det for mig som at tøjlen blot er en støtte. Jeg mener bestemt heller ikke at hestens hoved skal placeres med tøjlen.
Kan give et eksempel;
Når jeg samler Stólpi gør jeg det er jeg giver ham et blidt signal på tøjlen, samtidig med at jeg klemmer med schenklerne. Så går han helt naturligt, (eller måske bare indlært?) ned i holdning hvor tøjlen er über blød og faktisk er "løs".
Er det sådan du mener det skal gøres, eller har du et andet forslag til hvordan man kunne gribe det an?
Jeg kunne også rigtig godt tænke mig at høre hvordan du syntes man skal gå i en harmonisk holdning fra traven af.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Efter at ride efter McLean får jeg det ekstremt dårligt over de overlast en stakkels hestehunge lider under i ridningens navn.
Med de små signaler kan jeg nu holde hovedet i rigtig position og lave sidebevægelser og alle andre ting.
nov 2003
Og jeg ville aldrig tage i tøjlen og drive samtidigt..
Jeg mener at hoveds holdning skal komme af sig selv gennem korrekt brug af kroppen..
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
dec 2006
Men hesten vil da aldrig placere sit hoved i sådan en holdning helt af sig selv? Det er ikke "naturligt", så at den selv vil gøre det tror jeg enten er umuligt eller kræver ufattelig mange års erfaring med emnet. Jeg har godt set de flotte billeder hvor mange rytter rider med helt løs tøjle, med en hest der er flot hævet fortil og går på bagparten - Det ser alt sammen utrolig flot ud, men jeg vil næsten bide mig selv i halen på at det er en indlært ting, hesten har fået lært fra tøjlen. Undskyld hvis det er som om jeg udtaler mig om noget jeg ikke ved om, for det gør jeg faktisk, men som en garvet islænder rytter med 10 år på bagen der har været til adskillige kurser, læst om anatomisk korrekt ridning, så syntes jeg bare altid at det ender med at det er tøjlen der skal bruges til at støtte hesten og "vise vej"?
Jeg ser også tøjlen som en super hjælper på mange punkter, og som jeg har skrevet før kombinerer jeg den altid med noget. At Stólpi så alligevel kan være en hård mundfuld at styre, tror jeg ikke skyldes signalforvirring, men derimod ophidselse (hvilket han er rigtig god til), da han stort set er som en hingst. Og ja, hingste skal også være til at stoppe, men det er en proces vi træner som langsomt bærer frugt. Før i tiden var han næsten umulig at bremse, men nu har jeg skiftet pessoa bidet ud med et HS muffebid, og trænet det i lang tid. Udviklingen er langsomt, men den ER der. Han har også lært når vi traver med holdning, at pres fra benene betyder frem trods der er en meget BLID støtte på tøjlen og "woooow" i samarbejde med konstant pres fra tøjlen betyder stop.
Så mener altså sagtens at man kan kombinere sine signaler, hvis man sørger for at være sikker i sine signaler. Jeg er også kommet til den konklusion, at jeg måske ikke har været klar nok i mine egne, og han derfor nogle gange ikke helt vild "høre efter". Så tror jeg vil starte forfra og forfine dem.
nov 2003
Men de fleste kan ikke få hesten til at bruge sig selv og samle sig nok til den ønskede holdning eller gider ikke bruge den tid det tager at bygge hesten op og så er det jo langt nemmere at bruge tøjlen og pladsere hoved hvor man ønsker det..
dec 2006
Tak fordi du lige gad at uddybe det.
Hvilke øvelser vil du foreslå, hvis man vil træne at hestens bruger sin bagpart og sætter sig mere?
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
Synes måske du skulle se dig omkring i dit lokalområde og se, om du kan finde en underviser der går ind for de principper du gerne selv vil ride for. For selvfølgelig kan man lære en masse af andres erfaringer, og man skal også lave sin egen ridestil, men man bliver nødt til at være konsekvent med det man gør og ikke gøre tingene på de ene måde den ene dag, den anden måde den 2. dag og en 3. måde en 3. dag. Så hellere find en underviser der kan hjælpe dig på rette vej, så kan du altid tilføje andres erfaringer bagefter Man skal passe på ikke at gøre det hele for rodet for din hest og dig selv (;
nov 2003
Når den er ved at have muskler så beder man om samling ved halve parader, overgang, versader og lignende..
Holdning/tøjle debat