{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.779 visninger | Oprettet:

Spring&dressur Tøjle eller ikke? {{forumTopicSubject}}

Jeg synes der er meget debat om hvorvidt man skal bruge tøjlen i ridning, eller ej.

Jeg synes i spring, skal man have fat på tøjlen, så man kan styre hesten hen hvor man vil, man kan bede den om at sætte af via tøjlen. Og korrigere galopanspringene i spring, og hvis man ikke har tøjle, synes jeg bare ikke rigtig man har styr på hesten altså i spring.

Dressur: Jeg tror det er de færreste heste der kan gå i holdning 100% uden hjælp fra tøjlen, som er rytteren der skal få nakken til at bøje, ikke for meget men heller i for lidt. Men øvelserne kan man jo sagtens lave men benene og schenklerne. Og på min part hjælper det faktisk også at sige sige ting under dressur træning.

Men hvad synes i? Hold tonen smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spring&dressur Tøjle eller ikke?
  • #2   7. jan 2014 hvis man bruger tøjlen i spring til alle de ting du siger der kommen man ikke ret langt, springning bør du korrigere for sæde, ben og ikke mindst brug af vægt i sædet og hæle

• #3   7. jan 2014 alt kan lade sig gøre, men der er ikke nogen let og hurtig vej smiley
    http://www.youtube.com/watch?v=zcPqXfck9Hs

• #4   7. jan 2014 Total enig med Jamie.

• #5   7. jan 2014 Uanset om du ride dressur eller spring skal du have grundridning iorden.
    Dvs skal kunne styre hesten for lettet signaler, og ikke have fat i tøjlen men have et et godt sug fra hesten, uden den hænger på tøjlen eller spænder op i nakken, men sådan du har en hest der er afslappet og søger ud til hånden, og du kan ride med hele din kroppen og ikke kun hånden...

Det er super vigtigt i dressur og noget hesten skal kunne for at komme længer i sin ridning.
    Men i spring syntes jeg tit folk glemmer det og bare rykker den rundt istedet for at lede hesten smiley dem som så rider deres heste med en god grundridning der ser det godt nok også godt ud når de springer smiley

• #6   7. jan 2014 Dressur burde man overhovedet ikke bruge tøjlen til at gå korrekt. Desvære gør de fleste, og jeg synes det er meget sjælendt man ser en hest gå korrekt. Trist men sandt..

• #8   7. jan 2014 jeg beder da absolut ikke min hest om at sætte af via tøjlen, jeg har kontakt i tøjlen, men jeg vil da godt vide hvordan i alverden man bedømmer galopafstande med tøjlen? ligeledes er det heller ikke min tøjler det gør, at den bruger sig korrekt i dressur, vi er dog heller ikke nået til, at gå i en LA holdning, langt fra. Men alt godt kommer til den der venter, siger de jo smiley

Så nej jeg er ikke enig med dig smiley

• #9   7. jan 2014 Jeg har kun kontakt til tøjlen i dressur, Bruger den ikke rigtig, kun til at støtte.
    I spring har jeg også kun kontakt.

• #10   7. jan 2014 Ej okay bruger den heller ikke i afsættet i spring.
    Men jeg tænkte bare angående det med galopanspringene at hvis der er en kombination med 3 galopanspring. Så skal du jo selv bedømme og samle hesten ind for at gøre det muligt at lave tre galopanspring, i stedes for at ride løsse tøjler og hesten bare rider så mange den vil, den kan jo sætte af alt for tidligt og for sent? smiley

• #11   7. jan 2014 Sådan rider jeg dressur synes i det er for meget?? smiley

profilbillede
  • #12   7. jan 2014 Spring smiley dog over springet

profilbillede
  • #13   7. jan 2014 Hesten er med til at bedømme afstand.
    Springer jeg, så rider jeg med samme tøjlelængde, og kordinerer hende med benene. Vil jeg have hende til at sætte af, trykker jeg til hende og så springer hun. Jeg bruger ikke tøjlen til at finde afstand, jeg bruger mine øjne og min krop.

• #15   7. jan 2014 Ja jeg bruger selvfølgelig også sædet og benene og øjnene i spring. Jeg har bare selv afret at min hest tit rammer springene med forbenene fordi jeg red med for løse tøjler. Selvom jeg selvfølgelig støttede og hjalp hende rundt med øjnene og sædet og benene. Så ramte hun alligevel nogle spring? Så jeg synes bare (I hvertfald til min part) Det er nødvendigt i spring og dressur smiley

• #16   7. jan 2014 Nogen heste skal bare hjælpes mere. Det er jo også an på hvordan hesten er vant til at blive reddet.
    Jeg bruger ikke tøjlerne til noget på Natash, andet end at støtte.

• #17   7. jan 2014 du skal lære din hest at "klare sig selv" hvis du hjælper den hele vejen rundt og gør alt for den kommer i ikke ret langt for så bliver det simpelhen for svært at være rytter,

nogen heste har bare sjusket forben også det er ikke hestens skyld men det kan være den bare mangler teknik, og ellers kan de være du ikke kan holde dine galopspring med dit sæde og den så bryder ud af sædet og derfor følger du dig nødsaget til at bruge tøjle, kan kun anbefale dig at lave en masse gymnastik og få pakket hånden væk:)

• #18   7. jan 2014 Træner også meget bomtræning med afstanden og sådan. smiley

• #20   7. jan 2014 På dette billede rider jeg da med okay lange korter jeg siger ikke vildt lange, men synes heller ikke det er sådan så hesten synes det ubehagligt

profilbillede
  • #21   7. jan 2014 Her skal jeg ind på banen og har opvarmet, selv uden jeg vidste det og var opmærksom på det red jeg med løse tøjler selvom jeg var nervøs.

Bare en orientering jeg hidser mig slet ikke op, jeg sidder faktisk her hjemme og tager jeres ting til mig. Vil bare lige vise jer nogle forskellige billeder om hvordan jeg holder i tøjlen smiley

profilbillede
  • #22   7. jan 2014 det er eddermanme svært at bedømme ud fra et billed smiley
    Jeg har billeder for jeg kommer ud af balance og derved, desværre, for revet hesten i munden, ligeledes har jeg også billeder hvor jeg selv syntes det ser meget godt ud smiley
    En video gør alt nemmere smiley

Nu er det jo absolut heller ikke fordi jeg skal være hellig, jeg har redet for tøjlen, i den grad, desværre. Jeg har flere stævner igennem fået kommentare som 'på forparten' gennem hele programmet. Jeg har fået mig en fantastisk underviser, som har lært mig hvordan hesten bruger sig korrekt samt jeg har faktisk lært hvordan man får en afslappet og balanceret hest. sidst vi var afsted red jeg 2 programmer og kun én gang kom den med forparten.

• #24   7. jan 2014 Se gerne denne video hvor jeg springer for FØRSTE gang på en skøn islænder.

Her har jeg løs tøjle men som i kan se springer hun meget langt fra. Sikkert min rytterfejl men alligevel smiley

http://www.hestegalleri.dk/video/off_topic/314322-80_cm_paa_lela

• #25   7. jan 2014 jeg har nu set den flere gange og kan simpelthen ikke se en rygende fis for alt det hår smiley

• #26   7. jan 2014 Kan ikke være mere enig med dig Sandie!:D

• #27   7. jan 2014 Tine: Nej det er lidt svært smiley Men prøv at kig på tøjlen og afstanden smiley

• #28   7. jan 2014 Laura Dich: Har lige kigget på dine heste, og ikke for at skabe diskution men jeg synes da også du har et godt tag på tøjlen hos alle dine heste? smiley

• #29   7. jan 2014 afstanden syntes jeg altså ikke er slem, det ses meeeeget værre! smiley
    ud over det så kan jeg slet ikke se tøjlen, syntes du kommer lidt pludseligt, lyset er skidt og der er for meget hår smiley

• #31   7. jan 2014 Undskyld videoen så smiley

Sandie- Er det godt at hun har stram tøjle eller hvad?

• #32   7. jan 2014 jeg synes jeg formå meget godt at have en stabil hånd, jeg bruger en teknik, hvor jeg ligger hånden og støtter den på halsen af hesten, for så undgår jeg at nykke hesten i munden hen over springet, jeg smider heller ikke tøjlerne altså kaster hånden overdrevent frem overspringet hvilket også kan være forvirrerende

profilbillede
  • #33   7. jan 2014
    Jeg tror der hvor de fleste går skævt af hinanden når de snakker brug af tøjle er at vi har så forskelligt syn på hvornår der er for meget tøjle.

Når det kommer til brug af tøjle i både dressur og spring er jeg uenig med langt de fleste om, hvor meget der skal makkes rundt med tøjlen og rettes på hesten med den.
    Jeg bryder mig slet ikke om alt den brug af tøjlen i dressur til at placere hovedet på hesten og ved det kan lade sig gøre uden. Syntes der bliver arbejdet alt alt for meget med tøjlen generelt. Hesten bliver heeeeele tiden korrigeret og hevet i, hvis den tager hovedet op og nogle har konstant aktive hænder for at holde hovedet på plads.

Men hvis man er undervist i at ride sådan fra barns ben og er vant til at ride sådan - så er det jo helt normalt. Så er den måde jeg rider på jo unormal.
    Så er det helt normalt at have en del kontakt og måske også en del vægt i hænderne, måske endda ondt i armene efter ridning.

Det er der folk går skævt af hinanden - hvornår er der for meget tøjle? Det er der så meget uenighed om.

Der er iøvrigt muligt at få en hest samlet uden brug af tøjlen til at få hovedet ned med. Jeg bruger tøjlen til stop, drej og styring af skulderen - resten klare hun selv, den del med at søge ned, samt tempo mm. klare højere holdning.

Jeg stiler efter en kontakt som på billedet, en tøjle der er samlet op men med en lille bue på. Hesten skal bære sit eget hoved :o).

I spring, der skal hesten lytte og ikke konstant hives og trækkes i. Kan den ikke det og det som ved mange springstævner ender i fræs med en rytter der trods pelham eller andre stærke bid sidder og hiver og slider - så må man gå tilbage i træningen.
    Det kan altså godt lade sig gøre at spring uden at hive hovedet fra side til side hele tiden.

profilbillede
  • #34   7. jan 2014 Er enig med dig Krikken selvom det ikke formår at være sådan. Andre heste skal jo rides forskelligt sæt efter træning og hvad man vil men sin hest. Hvis man går meget op i hyggeridning tænker man at konkurrence ryttere rider deres heste forkert.
    Mens en stævnerytter vil mene at man skal have fat i tøjlen og lade hesten bære sig selv. Fordi man vil gøre alt for gode resultater. Ingen diskussion for sådan er der 100% nogle der vil mene. Alle er forskellige og der er jo endelig ikke noget der er rigtigt og forkert.

• #35   7. jan 2014
    Jeg vil nu gerne ride konkurrencer, også på mere end LC niveau :o).
    Så holdningen kommer ikke af, at jeg bare luller rundt - lige pt. rider jeg ikke, men altså dyret har åbenbart tilraget sig 117 ting men forhåbentligt er vi back in the saddle snart ;o)

• #36   7. jan 2014 TS: hvad for nogle billeder hentyder du til? smiley
    Jeg bruge aldrig tøjlen til holdning. Jeg bruger den kun til, når jeg bremser, drejer, men ellers ikke.
    Krikken thumps up! Det er en af de få heste der går korrekt, det kan du godt være stolt af!! smiley

• #37   8. jan 2014 Uden tøjle-hjælp vil man ikke kunne ride dressur smiley det vil ikke være muligt at stille hesten eller lave en halv parade, hvis tøjlen hænger og dasker smiley

• #38   8. jan 2014 Jeanne, man kan sagtens lave halv parade med sædet smiley

• #39   8. jan 2014 Elisabeth: Jeg er ikke enig. Du skal bruge lænden, schenkler og tøjle, hvis du skal lave en korrekt halv parade. Det kan du ikke gøre kun ved hjælp af sædet smiley

• #40   8. jan 2014 Giver Jeanne ret i noget af det.

Men også jer andre er lidt spilttet smiley

• #41   8. jan 2014
    Lige når det kommer til signaler i dressur så mener jeg ikke der findes noget "korrekt".
    Dvs. om du siger gulerod og hesten så laver en halv parade, eller om man rækker hånden i vejret og hesten så stopper - jeg er ret ligeglad, så længe signalerne er små og fungere med resten af ridningen.

Har man lært tingene på en måde vil man finde det korrekt, men det gør det ikke mere korrekt end hvad andre har lært.

• #42   8. jan 2014 Krikken: Nej det er sikkert fint nok, så længe du ikke"skal bruge det til noget". Men hvis du arbejder frem mod at lære hesten mere og mere i dressur, så får du altså et problem, hvis du skal udføre en øvelse, og hesten ikke har lært de basale tingrigtigt. Netop de to eksempler, jeg giver: at stille hesten og lave en halv parade, kan kun gøres rigtigt på én måde smiley

• #43   8. jan 2014 Der er ikke kun en rigtig måde at ride på, om det er spring, dressur eller bare hyggeridning.

• #44   8. jan 2014 Sacha: Jeg taler om de basale ting smiley Der er ingen tvivl om, man kan ride på mange forskellige måder, og den ene måde kan være lige så god som den anden - men der er nogle ting, der kun fungerer på længere sigt, hvis de gøre på én bestemt måde smiley

• #45   8. jan 2014 Det er da noget fis? En halvparade kan laves for andet end tøjlen

• #46   8. jan 2014 Jeg kan nu helt fint lave en halv parade UDEN tøjlen, og Natash kan de basale ting

• #47   8. jan 2014 Kailie + Sacha&Natash: Hvordan laver I en halv parade?

• #49   8. jan 2014 Jeg klemmer med knæende og skubber måsen frem.

• #50   8. jan 2014 Jeg kan i hvert fald ikke lave en halv parade uden min tøjle smiley

• #51   10. jan 2014 Du laver jo en lille anholdning i tøjlen samtidig med at du bruger sæde, når du laver en halv parade smiley

• #53   10. jan 2014 Kristina - Jeg gør ikke.

• #54   10. jan 2014 Luca Moneta er mit store idol smiley

• #55   10. jan 2014 Sacha: Jeg har meget svært ved at tro, du kan få en halv parade til at gå igennem uden at lave en anholdning med tøjlen smiley

• #56   10. jan 2014 En halv parade laver jeg ved at sætte mig lidt tungere i sædet samtidig med at jeg støtter op med schenklerne og bruger stemmen smiley

Man kan sagtens gøre det uden tøjlebrug, men man gør det jo på forskellige måder fra equipage til equipage smiley

• #57   10. jan 2014 Carina: Det er rigtigt - men så får du bare ikke så meget ud af det smiley Det du beskriver, er ikke en halv parade smiley

• #58   10. jan 2014
    Så længe man opnår den ønskede effekt, som man ønsker af en halv parade så er det da fuldstændig ligemeget hvordan man kommer frem til det :o).

• #59   10. jan 2014 Krikken: Enig - men jeg vil til stadighed påstå, at det ikke kan lade sig gøre at få en halv parade til at gå igennem uden brug af tøjlen smiley

• #60   10. jan 2014
    Hvis man har et stopsignal for sædet/knæ så vil jeg mene det sagtens kan du.
    En halv parade er for mig et halvt stop; man forbereder hesten på en ny øvelse fx ved at bremse den lidt op, man bruger det til at få hesten til at sætte sig mere mm.

Kan du lave et helt stop med sædet, kan du også et halvt.

• #61   10. jan 2014 Så må du have svært ved at tro det, Jeanne. Vi rider alle på forskellige måder.

• #62   11. jan 2014 Krikken: Du får ikke hesten ind under sig med bagparten (og forparten op), hvis du ikke også laver en anholdning med tøjlen smiley

• #63   11. jan 2014
    Jeanne - Det kommer da an på hvilket signal man har lagt på :o)
    Det du bruger en anholdning til, kan andre med sædet - hvad er det tøjlen gør, sædet ikke kan - kan sæde ikke lave det halve stop som du laver med tøjlen? Som en halv parade netop er?

Beklager, men jeg kommer ikke til at forstå at det er umuligt. Så burde det Bent Branderup og andre render rundt og laver være umuligt - hestene kan jo alverdens ting og sager for løse tøjler - inkl. samlede øvelser.

• #64   11. jan 2014 Jeanne, på min måde opnår jeg selv en halv parade, men din måde kan være ganske anerledes og stadig virke på din hest smiley

• #65   11. jan 2014 Jeg bruger både sæde, schenkler og tøjle til en halv parade. Du kan ikke med sædet (og schenkler eller knæ) alene få hesten "op" fortil.
    Mht. Bent Branderup - så er hans heste jo heller ikke oppe i ryggen smiley

• #66   11. jan 2014 Jeanne, der er forskel på hvordan man rider sine heste, og nogen heste har forskellige signaler. Hvorfor ikke bare acceptere at der er nogen som ikke bruger tøjlen til at lave en halv parade?

• #67   11. jan 2014 Hvordan vil du opnå at lave en schenkelvigning der skal du jo også holde en forholdsvis tram tøjle der går det jo ikke at dine tøjler slasker

• #68   11. jan 2014 Vil i så også mene at en hest som måske ikke er ligeså rutineret i spring, fuldstændig selv kan bedømme afstanden til springet og helt selv kan Guides rundt uden tøjle brug. Jeg tvivler i hvertfald på at min part kan gøre det smiley

• #69   11. jan 2014 en helt urutineret hest skal du ikke springe højer på end den kan springe sig ud af det, ind til den selv har lært det. og den skal ud og mærke bommene og lærer det selv, for hvis du begynder at gøre det der for den så lære den det aldrig. selvfølgelig skal den kunne rides rundt uden tøjle brug på en springbane, ellers er dressuren ikke nok på plads, og så må man altså vente på at springe til man har det

• #70   11. jan 2014 Vi snakker om springe der er 30-40 cm?

• #71   11. jan 2014 Det har jo.intet med det at gøre? I en schenkelvigning skal man ikke tage i tøjlen, som nogen mener man skal i en halv parade.

• #72   11. jan 2014 det så åbenbart for højt for din hest hvis du skal regulere det

• #73   11. jan 2014 TS, jeg kan nu sagtens lave en schenkelvigning for en løs tøjle, jeg har kontakt til tøjlen ja, men stram kan man ikke kalde den smiley

• #74   11. jan 2014 Har set schenkelvigninger blive udført på en hest helt uden udstyr, så det er bestemt ikke umuligt at gøre det uden en stram tøjle smiley Det handler jo i bund og grund om hvordan hesten har lært signalerne. Heste er forskellige, så bare fordi signalerne er rigtig for den ene hest, er de det ikke nødvendigvis for andre heste....

• #75   11. jan 2014 Sacha: Jeg accepterer da fuldt ud, at andre gør det på en anden måde smiley Jeg siger blot, at du ikke får hesten ind under sig og op fortil, hvis du ikke bruger tøjlen - og det er jo bl.a. det, vi vil opnå ved en halv parade smiley

• #76   11. jan 2014 Men det kan man godt, Jeanne. Man kan godt lave en halv parade uden tøjlerne, og stadig få hesten ind under sig og op fortil.

• #77   11. jan 2014 Min har lært halve parader udelukkende for sædet. Selvfølgelig var det ikke noget der kom fra den ene til den anden dag, og har da også krævet tøjlen for at lære hende det. Tøjlen kan være en god hjælp for at en halv parade, men man kan sagtens lære det videre til udelukkende at foregå for sædet.

• #78   11. jan 2014 Sacha: Jamen det er jo fint, du synes,det virker for dig smiley

• #79   11. jan 2014 Ja overdrev måske også da jeg skrev at man havde en stram tøjle til en schenkelvigning.

Men må da indrømme at hvis min hest ikke gider stoppe og jeg bruger forskellige signaler så bruger jeg tøjlen. Tager lige lidt fat og lave halveparader. Men ellers plejer hun at standse når jeg læner mig tilbage og klemmer med lår og knæ. Og så bruger jeg også meget stemmen. Jeg siger altid den samme lyd når hun skal bremse. Og siger den sædvanlige klik lyd når hun skal fremad også kommer jeg tit med en lidt stille kom! Når hun skal springer så hun ved hvornår hun skal sætte af smiley

• #80   11. jan 2014 TS: Du skal ikke læne dig tilbage når du bremser og dernæst hjælper det jo heller intet, hvis du bruger forskellige signaler?! Så forstår jeg da godt, at hesten ikke helt ved, hvad den skal stoppe på.

• #81   11. jan 2014 Når jeg skrev forskellige signaler mener jeg lyde, og sæde jeg før jo ikke 10 forskellige ting når jeg skal bremse

• #82   11. jan 2014 Jeanne, det er muligt at få løftet forparten og få bagparten ind under uden brug af tøjler.. Min halve parade er at stive let i mit indvendige ben og presse det en anelse tilbage, samtidig med at jeg driver med mit sæde. Alt sammen med remonte tøjle længde. Asterix løfter fint brystbenet, og bliver mere aktiv bagtil smiley

• #83   11. jan 2014 Jannie G & Sacha: Det er ikke halve parader, I laver smiley

• #84   11. jan 2014 Halve parader kan laves på mange måder smiley

• #85   11. jan 2014 Sacha: Det er jeg slet ikke enig i smiley Det er netop én af de øvelser, der ikke kan gøres på mange måder - hvis man vil have dét ud af det, som en halv parade går ud på smiley Jeg er godt klar over, at der findes mange forskellige undervisere, der forklarer og lærer folk at gøre det på forskellige måder - men som sagt - så er det ikke længere en halv parade smiley

• #86   11. jan 2014 Jamen så forklar hvad en halv parade er i følge dig, hvordan den udføres, og hvorfor den kun kan udføres på én måde smiley

• #87   11. jan 2014 En halv parade har til formål at få hesten mere ind under sig bagtil og mere op fortil - altså at forbedre balancen, få den mere samlet og afkorte skridtlængden. Jeg trækker lænden an, klemmer en anelse med schenklerne og laver en lille anholdning på tøjlen.

• #88   11. jan 2014 Okay, jamen så vil vi jo gerne frem til det samme, og opnår det samme.
    Du tager din anholdning gennem tøjlen, jeg gør det gennem mit ben. Hvorfor er min halve parade forkert?

• #89   11. jan 2014 Jeanne måske er det ikke en rigtig halv parade for dig, men sjovt nok reagerer min hest som den skal. Og ja, jeg synes blot det er fantastisk med en hest der kun behøver simple, små signaler

• #90   11. jan 2014 I dressur ser vi gang på gang, hvordan signalerne for ben og sæde nedprioriteres til fordel for tøjlen - ofte i meget ekstrem grad. Det bunder utvivlsomt i nutidens forskruede ideal for samling, og resulterer blot i stive heste med spændinger i de forkerte rygmuskler, ingen bagpartsaktivitet, underhals samt bloklader i lændemusklerne.

Min drøm er, at vi i hesteverdenen snart vil revurdere vores syn på dressuren og hvad den skal til for. På nuværende tidspunkt minder sporten mest om et show, hvor en hyperflexeret hest med spektakulære gangarter til hver en tid foretrækkes frem for en velredet, korrekt samlet hest med en lille gang. Og dette skal vi til livs - hvis man spørger mig. Det vil først og fremmest kræve et langt større biomekanisk fokus ift. bedømmelseskriterierne. Hvis dét bliver indført, er det min klare overbevisning, at vi vil blive vidner til et langt større antal korrekt samlede heste. For tid er penge i stævneverdenen, og det er de færreste der vil bruge længere tid end påkrævet på uddannelsen af deres heste - derfor vil grim ridning og overforbrug af tøjlen finde sted, så længe folk får lov at slippe af sted med det til konkurrencerne. Omlægger man i stedet idealerne for en god dressurhest, således at korrekt samling via bagparten og gradvis opsamling på tøjlen i takt med hestens fysik og uddannelsesniveau bliver ultimative krav, vil vi kunne se resultater.

• #91   11. jan 2014 Jannie: Jamen du må være et unikum, hvis du kan få en halv parade til at gå igennem kun for sædet, det er jo fedt smiley Mht. til simple, små signaler - så er det, jeg foregår det for mit vedkommende også kun for simple, små signaler smiley

Sacha: Fordi du efter min mening giver hesten et misvisende signal til den halve parade. Hvis du får en halv parade til at gå igennem ved at stive dig i dit ene ben - hvad gør du så, når du skal stille hesten?

Johanne R: Jeg er enig med dig. Nu tror jeg heller ikke, at dem, der debatterer i denne tråd, bruger tøjlen i "ekstrem grad". Tøjlehjælpen er i min verden u-undværlig i visse øvelser - men den skal naturligvis være for en følsom og eftergivende hånd smiley

• #92   12. jan 2014 Jeg lægger benet til ham - blød bevægelse - samt lægger vægten på indvendige sædeben. Men hvordan er det misvisende, hvis han forstår hvad jeg mener, og vi får det ønskede ud af det?

• #93   12. jan 2014 Fordi det du gør, er at forlægge vægten - hvilket man typisk gør i andre øvelser - f.eks, hvis du laver en volte smiley Hvilken hjælp giver du, når du skal lave en volte? Og når du skal stille hesten?

• #94   12. jan 2014 Du har spurgt om hvordan jeg stiller ham før, men gentager da gerne... Jeg lægger indvendige ben til ham og indvendige sædeben, blødt ikke stift. Når vi skal lave volte, lægger jeg udvendige ben lidt tilbage, uden at det bliver galopanspring.

Tænker lidt at der kan være gået kludder i det her. Mit første svar fortæller om min halve parade, og den kommentar før denne her, der svarer jeg også på dit svar om at stille ham smiley

• #95   12. jan 2014 Arh okay, så misforstod jeg det, du skrev i seneste kommentar smiley

• #97   12. jan 2014 Tina J: Jeg tar´ hatten af, for du siger det. Har man først set sig sur på en person, kan det være svært at indrømme, når der så er noget, man er enig i smiley

• #98   12. jan 2014 Både halveparader og schenkelvigninger kan laves uden brug af tøjle overhovedet. Det handler blot om indlæring og træning.
    Min kære hest er også godt på vej til at kunne små trin/ samlet trav/ forarbejde til passage uden brug af tøjle overhovedet. Eller var, inden sin foldskade oktober.

• #99   12. jan 2014 Jeg tror ikke, at vi bliver enige i det med en halv parade.
    Vi rider forskelligt, og sådan er det bare. Jeg behøver ikke tøjlen til en halv parade, det gør du. Og det skal der være plads til

• #100   12. jan 2014 Mener man skal ride hesten for ben og sæde med en let støtten på tøjlen. Jeg behøver sjældent tøjlehjælp til at stoppe mine heste, de reagere fint ved at jeg sætter mig tungt i sædet og klemmer med lår og knæ.

• #101   12. jan 2014 Jeg tror, tøjledebatten er meget præget af, at vi ikke er bevidste om, hvor meget vi selv bruger tøjlerne. Der er ikke overensstemmelse mellem, det vi tror, vi gør, og det vi faktisk gør.
    Jeg læste om en undersøgelse, hvor man havde målt tøjletrækket hos en række topryttere indenfor flere discipliner. Alle rytterne mente selv, at de havde mindre vægt i tøjlen i galop end i trav, men det modsatte var tilfældet for samtlige ryttere.

• #102   12. jan 2014 Eller måske fordi vi har forskellige definitioner af en halv parade, og hvordan de udføres smiley

• #103   12. jan 2014 Therese: Helt enig. Det er efterhånden blevet negativt i folks øjne at bruge tøjlen. Selv mener jeg, at tøjlehjælpen er en vigtig hjælper i flere øvelser, men det er naturligvis en let hjælp der er tale om smiley

Nanna: Helt enig. Jeg er ret sikker på, at der er mange, der mener, de udfører en halv parade, men faktisk aldrig har mærket en halv parade gå igennem smiley

Kommentér på:
Spring&dressur Tøjle eller ikke?

Annonce