Så indrøm dog, du bruger den tøjle! {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg undskylder den provokerende overskrift Og undskylder på forhånd et MEGET langt emne, håber i bærer over med mig, der er altså en sammenhæng og en pointe med det hele til sidst, det lover jeg
Nu har jeg efterhånden læst mange emner om at man skal kunne stoppe hesten for sædet, man skal kunne ride den til bidet for benene, man skal kunne vende og dreje den for vægten, ja altså helst så skal man vel egentligt sidde, let som et fjer, og bare tænke tanken - og så skal hesten gå korrekt, nærmest helt af sig selv.
Jeg startede først med at ride da jeg var voksen, og har derfor altid tænkt meget over min ridning. Jeg har fået masser af undervisning, af forskellige undervisere på forskellige heste, og har altid forsøgt at efterleve hvad jeg blev bedt om at gøre.
Og jeg har taget tingene meget bogstaveligt. Og har, selvfølgeligt, tit og ofte fået at vide, at hænderne bare skal holdes i ro, og så skal hesten nok gå i holdning af sig selv, når den får bagparten med, jeg skal absolut ikke gøre noooget som helst med mine hænder.
Og som sagt, jeg tager tingene bogstaveligt, og sidder bomstille, prøver virkeligt at gøre mine hænder uafhængige af kroppen så godt jeg nu kan, og jeg hverken piller eller nykker eller noget.
Så red jeg rundt sådan i 2 år, med heste der bestemt ikke så kønne ud, men nårh ja, jeg skulle jo også selv have min balance i alle tre gangarter på plads, så det tænkte jeg ikke så meget over.
Så fik jeg styr på det grundlæggende efter disse 2 år, og fik part på en hest, der kunne gå noget dressur.
Så siger ejeren til mig, at jeg skal lave halve parader på indvendige hånd, for at få hesten til at give efter. Jeg tænker jo øøh what, var det ikke noget med hænderene i ro osv., men da jeg jo er part, og hun ejer, gør jeg som hun siger.
Og ganske rigtigt, giver hesten efter for en let halv parade, jeg oplever for første gang en hest der går i holdning, og er blød og ligger let i mine hænder.
Jeg får undervisning af hendes træner (som også har trænet det danske military landshold) - og han underviser efter samme principper, så jeg lærer at lave anholdninger på indvendige, og støtte for udvendige, og selvfølgeligt slippe presset når hesten reagerer, og drive frem for schenklerne. Og det fungerer sådan set fint.
Jeg kommer så med ud til et par forskellige dressurstævner, hvoraf nogle af dem, er ponydressurstævner. Og der ser jeg så noget helt andet ( i min verden ), nemlig ryttere der sidder og hiver og flår og saver hesten i munden osv. Selvfølgeligt ikke alle, men mange, langt flere end jeg havde forventet.
Så jeg går og er sådan lidt halvforvirret, mellem de ting jeg tidligere har lært, de ting jeg læser, og de ting jeg rent faktisk ser ude i den virkelige verden. Men altså, min ridning med min part fungerer, det er en glad og velfungerende hest, og vi kommer ud og rider til nogle fine procenter i dressur, så jeg rider jo bare sådan som jeg bliver undervist og tingene fungerer for os.
Desværre beslutter ejeren sig for ikke længere at have part på hesten, og jeg skal jo så ud og lede efter en anden hest.
Se, her bliver det virkeligt spændende. Jeg kommer ud til mange forskellige heste, bl.a. heste hvor ejeren påstår de er stabile i alle tre gangarter, men hvor de rent faktisk virkeligt bare bliver savet i munden,men også heste hvor der står de bliver redet for "sæde og ben".
Og så tænker jeg, så bogstavelig og perfektionistisk som jeg er, ok, hvad fanden betyder det her sæde og ben noget... Men jeg sender en video af hvor jeg selv rider til ejerene, og de fleste vil gerne have mig ud.
Jeg prøver lidt forskelligt, og kommer til sidst ud til denne skønne vallak, hvor ejeren gør meget ud af at forklare at hendes underviser underviser ud fra at den skal rides for sæde og ben, og at hænderne skal være rolige, osv. Jeg tænker "Ok, jeg må få undervisning, og se om jeg kan lære det, og lære noget nyt ift. hvad jeg har lært indtil videre."
Så, jeg kommer op og får noget undervisning.
Jeg gør som de beder mig om, sidder bomstille med hænderne, driver med schenklerne, ophører med at drive når hesten går frem, gør mig virkeligt umage, og forventer heller ikke jeg bare lige kan finde ud af det sådan uden videre.
Så siger de til mig, at hesten fint har bagparten med, men den er simpelthen SÅ tung i mine hænder. Altså, jeg får seriøst ondt i armene.
Så siger de jeg skal drive lidt mere, og selvfølgelig holde den fra at løbe hurtigere, men ligesom få den til at give efter og ikke ligge sig så tungt i min hånd, ved brug af schenklen.
Efter noget tid, sætter underviseren sig så selv op. Det første! hun gør, er at stille hesten til indvendige med TØJLEN, støtte op på udvendige, og naturligvis drive frem.
NØJ, hvor blev jeg gal!! Altså for h. da, du sidder og siger til mig "bare sid stille med hænderne" og det absolut første hun selv gør, er at bruge indvendige tøjle, på samme måde, som jeg har brugt den på min tidligere part! Og så hamrede hun ellers sporene i den stakkels hest, og drev på, så han lagde ørene tilbage og småbukkede med hende.
Så sagde jeg "fint", bad hende stige af, og lade mig prøve igen. Den har aldrig lagt ørene ned når jeg rider den, og slet ikke bukket!
Men jeg gør så, som jeg pænt har lært ved min første part, driver den frem, støtter den på udvendige, beder den give efter på indvendige, slipper så selvfølgeligt, og BUM, så går hesten der! Helt uden bukspring eller noget
Og vi fik den flotteste trav ud af det! Jeg kunne virkeligt mærke at hesten kom OP med ryggen, svingede gennem hele overlinjen, og var IKKE tung i mine hænder.
Og jeg sad ikke og savede, men tog i indvendige, hvis han begyndte at gå og støtte i mine hænder, samtidigt med en hjælp fra indvendige schenkel.
Såe ja, den ridetime sluttede godt, fordi hesten og jeg fik fundet hinanden. (det er bare ik sjovt når man holder 100kg i hænderne!)
Men, får så at komme til pointen af mit emne.... Hvorfor er folk SÅ bange for at indrømme, at de altså bruger den tøjle til noget?!?!?!?
Jeg er i hvert fald ikke idiot, og kan se andre rytters hænder bevæge sig, om end de bare bevæger sig en SMULE!, men de bevæger sig! Hvorfor påstår sådanne ryttere at de "rider for sæde og ben", når de også bruger tøjlen????
Jeg har endnu ikke set en hest gå i korrekt dressur holdning, uden brug af en tøjle. Jo måske nogle få videoer på nettet, men ikke ude i "den virkelige verden" i Danmark.
Og lad mig understrege, jeg synes bestemt ikke at en hest skal saves til bidet og bare bukke nakken og have en hul ryg og bagparten et eller andet sted i langbortistand, NEJ, det er IKKE det jeg siger!
Men jeg kunne jo selv mærke hvordan ryggen kom op på den hest jeg red, når jeg fik den til at slippe fortil og komme med frem bagfra.
Og hvis jeg skulle have redet efter underviserens instrukser (som hun så IKKE selv efterlever!!!) - så havde jeg jo rendt rundt med en halv hest i hænderne stadigvæk.
Så nej, jeg forstår ikke det slemme ved at bruge tøjlerne i sin ridning, og jeg forstår ikke hvorfor det er blevet så "tabu" at indrømme det. Ikke at MISbruge dem, men at bruge dem som en hjælp, ligesåvel som ben, sæde, vægt ol.
Håber inderligt at folk ikke vil være for hellige til at komme med deres ærlige mening her, for er sq blevet ret træt af folk i rideverdenen der siger det ene, og så gør det andet
Og hold meget gerne tonen, og respekterer at alle har lov til at have deres holdninger
PS. Jeg søger ikke råd til min egen ridning, da jeg har part og indordner mig ejerens ønsker og underviser, men ønsker at folk er ærlige omkring deres egen ridning, og vi får en god, konstruktiv debat
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
jul 2005
Følger: 76 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.475
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 956
Men det er nok bare mig der tager tingene FOR bogstaveligt så, fordi hvis man siger til mig "rid for benene" jamen så nærmest "fryser" jeg i resten af kroppen, af bare frygt for at gøre noget forkert.
Måske kalder folk det så bare for noget forskelligt, men mener i virkeligheden det samme Ja, det er altså ikke nemt, når man overanalyser alt
jul 2012
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg har dog personligt holdt op med at bruge sædet for nogle måneder siden da jeg engang har lært noget der ødelægger hesten...
Jeg lærte jo at drive med sædet og holde op med at drive når tempoet var rigtig og sætte mig tungt ned når hesten skulle ned i tempo.. Når vi driver på hesten med sædet så modarbejder vi hestens muskler og giver de rygproblemer.. Så jeg har startet op på nyt og har holdt op med at bruge sædet for en stund til jeg er sikker på at jeg har lagt fra mig den forfærdelige uvane! Godt med en dygtig underviser
maj 2011
Følger: 74 Følgere: 77 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 891
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Selvfølgelig må man bruge sin tøjle og have signaler liggende i bidet. Det man skal huske, som også gælder for alle andre signaler, er at få givet efter og stoppe signalet når hesten har reageret på det. Dermed ikke sagt at man skal slippe tøjlerne helt for de skal stadig være med til at bestemme rammen, men at man vender tilbage til det x antal gram man rider med i hænderne.
maj 2004
okt 2007
Følger: 112 Følgere: 193 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 989
Jeg indrømmer gerne at jeg bruger tøjlen, men i samarbejde med alle mine andre hjælpemidler, for det er sådan jeg har lært at ride. At det hele skal være et samarbjede.. :-).
maj 2004
okt 2011
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 23 Svar: 145
Det gad jeg simpelthen ikke, og stoppede. Tænkte at det var MIG der var underlig.
feb 2008
Følger: 212 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.897
Så jeg er fuldstændig enig med dig
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 16 Svar: 87
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
Så gjorde jeg det og tog min indvendige hånd ind mod midten og lavede halvparader med udvendige og resten af kroppen men med en passiv invendinge og bum hesten gik der da jeg drev nok. Så det bare med små halve parader.
Så igår prøvede jeg det på min måske kommende DV og bum hun gik der så flot så flot
Og ja jeg bruger tøjlen men ikke mere end nødvendigt
jun 2013
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 85 Svar: 744
2. Rider mere eller mindre med hele kroppen - Da det er det jeg har fået af vide jeg skal...
F.eks. når jeg skal dreje, så trækker jeg let og blidt i tøjlen, og trykker mest på ventre side af hesten mave (hvis det er den side jeg vil til)
P.S. Rider ikke med sporer DET SYND! Skrev nogenlunde samme kommentar til et nogenlunde samme emne, og fik af vide jeg var en svin da personen gik ud fra jeg red med sporer - Dog også en beklagelig undskyldning da jeg forklarede det
feb 2008
Følger: 212 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.897
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 16 Svar: 87
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
jun 2013
jun 2013
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
PS. så synes jeg ikke det er synd at ride med sporer. Er ved at vænne min egen til dem ;).
Ja, jeg bruger da selv tøjlen, men stræber efter at bruge den så lidt som muligt. Jeg har jo så en utrænet hest som meget godt kan lide at gå og putte sig - hvilket jeg virkelig prøver at forhindre - men dén har jeg også hørt meget for. Tøjle er en hjælper ligesom alt andet, og så længe den ikke misbruges, ser jeg intet problem i det.
feb 2009
mar 2011
jul 2012
Synes bare at HG rigtigt ofte kan blive sådan et "moralprædiken" sted, hvor mange bare forsøger at "sige det rigtige", af frygt for ikke at få "høvl" - og det synes jeg er rigtigt ærgerligt, så det glæder mig at folk åbent fortæller om deres ridning
Jesper:
1. Indvendige tøjle er den tøjle der er inde mod midten af ridehuset, når du rider rundt (enten på hovslaget, eller på en volte). Det samme gælder for indvendige schenkel, indvendige sædeben osv. Det er IND mod midten. Udvendige, siger sig selv, er det modsatte
2. At ride med sporer er ikke synd i sig selv. Det er ment som en forfinende hjælp, og skal, som alt andet, ikke misbruges, men bruges til at give hesten finere, mere præcise, og faktisk også lettere hjælpere. Jeg foretrækker til enhver tid at min hest reagerer fremad for en LET hjælp, end at jeg skal sidde og drive på med schenklerne som en eller anden sumobryder, og "ponyspark" kan jeg slet ikke have. Så hellere en præcis og let hjælp fra en spore.
Louise: Ja, er det ikke bare rigtigt ærgerligt når det er sådan! Og når man måske ikke selv har redet hele sit liv, så tror man jo bare blindt på sin underviser, og det er bare MØGærgerligt at man skal tæske rundt i det samme uden at komme videre, fordi underviseren ikke kan/vil forklare hvad de rent faktisk SELV gør!
Jeg overvejer også meget hvad jeg skal gøre med denne underviser, men nu har jeg heldgivis selv viden nok til at kunne vurdere hvad der gavner min ridning og hvad der ikke gør, så må prøve hende et par gange mere og se. Fordi det jo er hende ejeren af hesten foretrækker jeg bruger. Så håber jeg får det til at fungere
mar 2011
jan 2011
Følger: 23 Følgere: 12 Heste: 10 Svar: 107
Der er så de ryttere som laver robot-heste.
De heste som nikker fra side til side for at følge rytteren urolige hånd, hvilket er forfærdeligt, men det viser også at tøjlen fortæller altså hesten hvor den skal holde hovedet, og den prøver bare at få så lidt smerte som muligt. Ikke at jeg påfører smerte på mine heste, men der er da mange gange hvor at hvis min hest går og kigger ud af volten, skyder skulderen og svajer ryggen at jeg må presse hårdt med min schenkel og så langsomt i en mild bevægelse (ikke et ryk, men bevægelse) tage lidt i indvendige tøjle.
Dog vil jeg sige at i anspring til galop stiller jeg ikke med tøjlen, selvom jeg får det at vide. Når min hest er så ung som han er, så har han ikke balance til at sætte an i galop med rundet krop OG bøjet nakke osv. Så han får lov at gå i naturlig holdning lige i anspringet og så kan man arbejde ned derfra.
Men godt emne! Det er helt rigtigt
feb 2009
apr 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 175
For slet ikke at sige når man springer, vil gerne se en der springer, som slet ikke bruger tøjlen. Det er lidt overvurderet meget af det. Altså selvfølgelig skal man bruge sædet og sådan, og man skal selvfølgelig ikke save hesten i munden. Men tøjlen bliver brugt, hvordan vil du ellers stille hesten?
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Men jeg bruger ikke tøjlen til at samle min pony eller noget. Min tøjle hænger i et stort 'smil'.
Selv mener jeg ikke man bør gøre det, og jeg fraråder også folk at bruge tøjlen hvis de spørger om råd til et eller andet, men jeg kalder ikke folk mishandlere.
Men det kan lade sig gøre at få hesten i holdning og samling uden brug af tøjlen. Og jeg rider altså med hovedtøj.
nov 2008
Igen, jeg bruger den ikke. Den er der bare.
apr 2009
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 36 Svar: 368
jun 2013
mar 2011
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Jeg er selv bidløs rytter, og jeg bestræber mig også på ikke at bruge tøjlen for meget, samt jeg synes det er rigtig fedt, dem der kan ride deres heste uden udstyr, og kunne også godt tænke mig selv at kunne det..
MEN, der er forskel på at kunne samle sin hest, eller styre den i fx cordeo, samt kunne lave dressurøvelser. Jeg ser rigtig mange heste uden udstyr, som går på forparten. Så nok er de styrbare for sæde og ben, men ikke samlet - hvilket er ret vigtigt, hvis du vil noget indenfor dressuren.
Derudover kan du ikke få den samme bøjning på hesten, uden en hjælp fra tøjlen - ergo har man brug for tøjlen. Den er ikke SÅ farlig igen, hvis blot den bruges korrekt, som TS også påpeger.
Så jeg tror egentlig at man bør lære sig selv at kombinere det bedste fra alle de forskellige "verdener" indenfor ridesporten, og så vil man få en god sport.
Jeg vil nemlig give TS ret. HG er på nogle områder blevet en hellig verden, hvor man, hvis ikke man uden sadel og trense er "ond".
Selv jeg kan føle mig ond, selvom jeg både har barfodsheste, er bid- og bomløs - netop grundet nogle udtalelser om at tøjlen er så frygtelig fx.
mar 2011
maj 2011
Følger: 41 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 185
jul 2012
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
jan 2007
jun 2012
Følger: 109 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 2.674
Det er hvertfald mit synspunkt
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
feb 2009
Jeg vil langt hellere bruge sporer end jeg vil bruge pisk :o).
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Og jeg skammer mig ikke engang over det, slemme slemme mig
Som med signalet fra schenkler, stemme og sæde bestræber jeg mig på at bruge så blide signaler som muligt (dvs. jeg råber ikke af hesten, sparker ikke til den, og sidder ikke og "parrer" mig med sadlen ), og ligeledes giver jeg signal med tøjlen til f.eks. drej, men det er et minimalt træk.
Jeg har også studset over det samme som dig, TS, at ingen andre tilsyneladende bruger tøjlen, men gik ud fra jeg bare var en elendig rytter
feb 2012
Følger: 57 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 55 Svar: 678
Har ikke andet at sige end.. Enig! Er også selv startet med seriøs ridning som voksen selvom jeg har redet hele mit ungdomsliv.
Ja, tøjlen bliver brugt, det samme gør alle mine andre signaler
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Det er meget let at sidde og være "frelst" et sted som her, hvor man ikke behøver at stå til ansvar for det man hælder ud i cyberspace - og så kan man jo frit teoretisere alt hvad man vil (uden at læserne af de gode råd ved, om man har kopieret det et andet sted fra, eller om man virkelig KAN ride)
Jeg forsøger at ride efter Kyra Kyrklunds princip om hjælperne:
80% sæde
15% ben
5% tøjle
Nogen gange lykkes det bedre end andre - men i det store hele er mine heste faktisk ret lydige for sædet.
Min svage side er, at jeg ikke er helt konsekvent nok med benene, så jeg kommer let til at drive med underschenklen uden egentlig at ville det. Heldigvis har jeg en dygtig underviser, som er ret skrap på det område, så jeg håber at jeg en skønne dag får det lært.
jul 2012
Så er det i min verden ikke at ville indrømme det, og ikke bare "forskellige metoder".
Og heldigvis er der vist ret mange her i emnet der forstår mit synspunkt, så synes ikke rigtigt nogen af os har "forstærket de hellige i at blive mere hellige".
Jeg kan bare generelt ikke lide folk der ikke er åbne og ærlige, men siger én ting - og gør så noget andet. Det bryder jeg mig ikke om, hverken i rideverdenen, eller i "resten af verden".
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Det kunne umiddelbart godt lyde, som om du er kommet til at tolke dine underviseres formuleringer mere bogstaveligt, end de faktisk var ment - dog kan det selvfølgelig ikke udelukkes, at de selv er inkompetente og ikke har deres begrebsdefinition i orden, når de smider om sig med udtryk som "at holde hænderne i ro," "at ride bagfra og frem, "at ride for sæde og ben," osv.
Personligt er jeg også en af dem, der ivrigt advokerer for ridning for sæde og ben - men for at få noget som helst ud af den formulering, er det selvfølgelig en klar forudsætning at man forstår, hvad den indebærer. Og det er ikke, at tøjlen ikke må bruges, at hænderne skal holdes stille eller at der ikke må være kontakt fortil - en korrekt tøjlekontakt og støtte fortil er derimod en forudsætning for korrekt samling. Tøjlen er et ekstremt dyrebart redskab, som er altafgørende i processer som at vejlede, stille, bøje, holde skulderen på plads og eventuelt også markere i den halve parade. Problemet opstår først, når tøjlen går over og bliver det bærende eller eneste redskab til at få hesten i holdning, frem for at fungere som støtte i samspil med de øvrige hjælpere. Som bekendt er dette et udbredt problem hos mange ekvipager, og når det sker, kan man vide sig sikker på en hest, der smider ryggen - det fungerer jo sådan, at du via tryk i tøjlen aflaster vægt til fortil, hvorimod du igennem sæde og ben manøvrerer vægt over på bagparten, hvilket jo er altafgørende for korrekt bæring, afskub, rygsving og vinkling i hofte-knæ-has.
Derfor er det også en god idé at stile efter, at vægten fortil (tøjlekontakten) matcher vægten bagtil (sæde og ben), når hesten bevæger sig under rytter. Af natur hviler hesten gennemsnitligt 20% mere vægt fortil, hvilket meget gerne skal forsøges udlignet under ridning, når hesten udover sig selv også skal bære vægten af rytter og udstyr. En ligevægt er efterstræbelsesværdig, og eftersom den ikke er naturlig for hesten, er det nødvendigt som rytter at handle på problemet og hele tiden være opmærksom på at aktivere hesten bagtil - frem for at file og overforbruge tøjlen, som mange desværre lære.
Men når først den grundlæggende bæring er automatiseret, er der selvfølgelig intet til hinder for at øge kontakten og støtten fortil - rigtig ofte vil det ligefrem være nødvendigt for, at hesten kan bevæge sig korrekt inde under hjælperne.
Udover det biomekaniske, er der også en anden væsentlig fordel ved, at få møbleret nogle gode, stærke signaler ind i sæde og ben - det er jo faktisk afgørende for en del dressurrelateret arbejde, at man har en hest der kan flytte sig for schenklen, men samtidig være ligeudrettet grundet signal fra sædet - eller at man som rytter hele tiden kan have sin hest ordentligt nede under sig, eller overflytte lidt vægt bagtil i en halv parade, temporegulere også i øvelser, hvor tøjlen har en anden funktion, holde bagparten på plads i schenkelvigning osv. osv. osv. Rigtig ofte ser man dressurryttere på højt plan, der ikke har forundt sig selv den fordel det er, at prioritere styrken fra sæde og ben i grundarbejdet - og derfor ikke formår at gennemføre diverse øvelser helt fuldendt, med alle kriterierne på plads.
Jeg beklager, at jeg som sædvanlig ikke har formået at fatte mig i korthed, og håber at det har lykkedes mig at formulere en nogenlunde forståelig redegørelse af, hvad jeg forstår ved at ride for sæde og ben.
jan 2007
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Ligesom jeg bruger spore og ikke er bange for at forstærke mine signaler hvis jeg bliver ignoreret, og pisk til at holde bagparten på plads.
Alligevel kan jeg tydeligt mærke når jeg har formået at ride hesten korrekt til biddet, frem for at tvinge den
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 117 Svar: 666
Nu er normalt ikke emne/forum deltager, men det undre mig, at der ikke er flere, der notere vedr. Hestens tilstand (alder, styrke, brug mm.).
Jeg ville aldrig sætte mig op på en unghest og "ride" den.
Jeg ville følge med som passager, hvilket i min verden er, at sidde så uforstyrrende som muligt - ingen indv. Tøjle kontakt - ingen udv. Tøjlekontakt, men tænke på fremad drift for schenkler og vende for guide med indv. Tøjle og vægt.
Anden eksempel er, at sætte sig op på en hest der er bange for dens mund - ville aldrig skabe en kontakt på tøjle, men tilbyde den min hånd, netop ved at sidde stille med mine hænder.
Som Johanne skriver, sker det ofte at al ridning kommer til at foregå ved tøjleridning og derved er de andre hjælpere manglende, som skaber mangler i øvelserne - fx. At holde hestens bagpart på plads ved en versade, hesten taber bagpart i schenkelvigning - hest går hele tiden bøjet i halsen til indv. Osv.
Jeg synes ingen er perfekte hvad angår ridning og jeg mener, at vi alle hele tiden kan lære nyt - særligt ifb. Skiftning af hest/heste.
Som min træner inden for western siger, så tager det ca. 5 liv, at blive en dygtig rytter og lad os være ærlige - hvem lever i 5 LIV ???
jul 2012
Det har jeg dog endnu ikke formået at mærke, ved at holde hænderne 100% i ro, som jeg stadig kan se at nogen påstår man skal.
Og mht. at ride helt uden kontakt, som også har været nævnt herinde... Når man rider dressur (altså dressur ifl. DRF, dressur som på de store internationale stævner osv. - dén slags dressur) så rider man altså med tøjlekontakt. Og den holdning dressuren forlanger - og det er lige fra LD klasserne og op - kræver tøjlekontakt.
Man kan sikkert sagtens ride fint uden, og har da set masser af heste uden tøjle kontakt og i cordeo ol. gå fint afslappet - med de går ikke i "dressur holdning" (ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det, håber i forstår hvad jeg mener). Og jeg siger IKKE det er dårligt, eller "mindre værd" eller noget som helst i den retning, OVERHOVEDET, synes det er sejt at folk tør ride kun i cordeo og satse på at der ikke sker noget hvor de ikke kan stoppe hesten - det ville jeg aldrig selv turde.
Jeg kan godt lide at ride dressur og starte DRF stævner, og selvom jeg da ikke altid er enig i dommernes kritiker, så ved jeg da at der bliver slået ned på manglende bæring og afskub ligeså vel som der bliver slået ned på at hovedet ikke er i lod - tingene hænger jo ligesom sammen. Der bliver også slået ned på hoveder der svinger fra side til side (fordi en rytter sidder og hiver i hesten). For det er jo ikke det der er meningen.
Men det lader nu til de fleste i denne tråd er ret enige alligevel, for sådan som jeg læser det, har de fleste skrevet forskellige variationer af det jeg selv lagde ud med. Og det er jeg glad for, så ved jeg da, at jeg ikke er den eneste der tænker sådan
Vil dog overveje kraftigt hvad jeg skal gøre med den underviser... Det er bare ærgerligt, for jeg kan godt lide hesten, ejeren, stedet osv... Men ved ikke helt om jeg har lyst til at få undervisning af sådan en person. Men ejeren kan jo godt lide hende?
Hvad havde i gjort?
Jeg tænker at give den en chance et par gange, og hvis det så ikke går, så snakke med ejeren om det?
jul 2012
Det hun siger, var jo netop det jeg erfarede med min part. FØRST da jeg OGSÅ fik ham til at SLIPPE vægten fortil, ved brug af TØJLEN - gik han korrekt med resten af kroppen. Og nej, det betyder ikke man bare skal glemme benarbejdet, for det er et samspil, så synes det er rigtigt ærgerligt ikke at få begge dele med, og som jeg har erfaret, og som Johanne også siger - man kan ikke ride en hest korrekt i holdning uden både forpart og bagpart.
Og det synes jeg er vigtigt, at en underviser formår at forklare og få med, for hvad f...betaler man ellers en underviser for?
Og jeg blev især gal, da denne underviser sagde én ting, men gik op og gjorde noget andet. Dét synes jeg ikke er i orden!
Jeg har haft andre undervisere der også har været oppe på de heste jeg red, og de gjorde også som de sagde, frem for at fortælle mig noget - og så gøre noget andet.
Måske tænkte hun bare at vi lige skulle have styr på benene først, og så gå videre til hænderne bagefter, men føler lidt det er at "lede mig bag lyset" og ikke være ærlig. Så foretrak jeg hellere at hun havde sagt "nu træner vi dette i dén her time, og så snakker vi om hænderne næste gang" eller om tre gange, eller whatever, og så havde sat sig op på hesten og selv holdt hænderne i ro og bare vist mig hvad hun mente med benarbejdet - men ja, jeg har vist nok gange påpeget at jeg ikke bryder mig om falskhed
jul 2012
Hvis man fx. rider mod venstre, dvs. hesten viger for højre schenkel, og jeg kan mærke den smider bagparten mod højre, og jeg så sørger for at støtte godt på venstre tøjle, synes jeg at den får bagparten på plads igen. En pisk kan selvfølgelig også være en god hjælp, men synes ikke det har hjulpet fx. at have schenklen lidt længere tilbage.
Og dette er ikke noget nogen underviser har fortalt mig, så ved ikke om det er helt korrekt, med det har virket på de heste jeg har redet. Og selvfølgeligt er det ikke altid lige kønt, men Rom blev heller ikke bygget på en dag - man må jo bare prøve det bedste man nu kan
Blogger
Men på den store har jeg oplevet at når han først kom igang med ryggen osv, så skulle jeg intet andet gøre end at holde stille og evt stille de sider jeg vil have. Piller jeg for meget igen, ryger hovedet op. Men kontakt har jo dog stadig, kan jo mærke ham i mine hænder
Blogger
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
JA! Jeg bruger tøjlen - jeg bruger det bare ikke, til det 90% af dressurrytterne gør.
Jeg bruger tøjlen til at stoppe, dreje og styre skulderen/bøjningen/stille hesten - hvilket man ikke må sige højt. Folk tror at fordi man gør det, så sidder man og hiver krikken i kæften en halv time for at stoppe den. Selvom man nu godt kan stoppe en hest for tøjlen, stille og roligt.
Men nej, jeg bruger IKKE tøjlen til at støtte, nykke, pille, lege, tage og give osv. - det kommer jeg aldrig til at gøre. Det er der jeg bliver uenig med de fleste dressurryttere, at jeg ikke har noget imod at man har kontakt og ikke noget imod at give hesten signaler med tøjlen.
Men kæden hopper af, når man begynder og placere hestens hoved med den.
Jeg kan godt følge det med, at folk siger de rider for ben og sæde også sidder hånden og kører frem og tilbage og er ret aktiv. Det er ikke ben og sæde i min verden. Så sig det da som det er.
Og min oplevelse er det samme med undervisere; " Jamen jeg placere ikke hestens hoved med tøjlen og bruger ben og sæde " så ser man dem undervise, ride mm. og tænker at det var godt at man ikke fik undervisning af dem.
Jeg tror også det kommer an på hvad man er vant til at se på - for nogen er at tage og give en alt for aktiv hånd, men er man vant til at se på det og gør det selv - så er det jo helt normalt og ikke noget galt i det.
jul 2012
Nej, det er ikke noget der sker særligt tit, men jeg ville aldrig turde løbe risikoen.
nov 2008
Men jeg rider hende ikke ned med tøjlen. Jeg kan ikke se, hvorfor man skal sidde og nykke/pille osv.
Jeg er helt enig med Krikken. Selvom jeg ikke selv bruger tøjlen. Kommer jeg først til, når/hvis jeg skal starte dressur :). Hvilket jeg ikke gør pt. Det er kun springning. Og det vil kun være for tøjlekontakten
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Det er sgu ikke noget jeg ikke vil indrømme, for jeg kan sagtens stå inde for hvad jeg laver, jeg hverken river, saver eller piller, men jeg støtter op på tøjlen.
jul 2012
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
Mange med cordeo mener at de rider deres hest i holdning. De rider deres heste frem og ned og jeg har aldrig set en hest som går i konkurrenceholdning hvor de ikke har tøjlestøtte.
jul 2012
feb 2009
Emma, enten så forstår jeg ikke hvad du mener med sadelrytter og tøjlerytter.. For sådan som du beskriver du rider, rider jeg også selv, og umiddelbart vil jeg mene at det er en blanding mellem begge to? Når du siger sadelrytter tager jeg det meget bogstaveligt, og ryttere der aldrig bruger nogen form for tøjle, ses sjældent. Forklar mig det venligst, for jeg er slet ikke med på hvad du mener?
apr 2010
Følger: 64 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 86 Svar: 612
Jeg vil sige at det I beskriver, er ligeså forket som såkaldt savning. "Jeg tager kun i den ene tøjle, så går den rigtigt." Tro selv på det.
apr 2010
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.059
Det er da noget vås du skriver. Bum.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
sep 2007
Jeg elsker, at man ikke må bruge tøjlen til at stoppe og dreje for - det er det der med, at hvis man gør det så tror folk man sidder med 10 kg i hver hånd og hiver til i en time :o)
Om folk siger gulerod for at hesten så stopper, eller rækker en hånd i vejret for at den drejer. Jeg er ret ligeglad, det er ikke signalet der er essensen det er HVORDAN det gives - om det er et blidt signal og om det passer ind i resten af ridningen og derved ikke giver modsigende signaler.
jul 2012
Fx. et pres for schenklerne betyder "gå". Eller frem, eller bøj, eller drej, eller.. hvad f... Men det er et PRES, som fjernes, når hesten giver korrekt efter for presset.
Hvorfor er det i orden at give og slippe pres med sine ben, men det er ikke i orden at gøre det med tøjlerne (ifl. nogen altså) ?
Håber nogen kan svare, for jeg har virkeligt siddet og tænkt over det
jan 2011
Følger: 23 Følgere: 12 Heste: 10 Svar: 107
Nu vil de fleste nok hate ret meget, men jeg ville mene at når man rider en hest, og den pludselig sætter i løb, så er det en instinktiv reaktion at hive i tøjlerne, jeg prøver selv at vænne mig til at lade være, men engang imellem kommer jeg alligevel til det. Så vil jeg give dette eksempel.
Jeg rider på min 4års op tur, og han bliver tit kåd og uartig når vi laver anspring til galop og han ike lige er forrest. Nu er han meget hidsig og kommer med bukkespring uden lige, og måske et lille hvin eller vrinsk samtidig (ofte hvis vi kun er 2 på tur og han føler flokken er splittet) jeg oplever så at han sætter i galop og bukker uhæmmet, hvis ikke jeg har fat i tøjlen. Jeg kan klemme nok så meget med benene og han er ligeglad, når han er tændt må jeg have kontakt.
Er der virkelig nogen son mener at en kåd unghest i galop kan stoppes med sædet? Igenreference til den kommentar om hestens alder, type og omstændigheder.
Jeg indrømmer, engang han blev bange for noget bag en busk og sprang ud foran en bil, der ville jeg skam skide på at jeg tog fat i den ene tøjle for at få ham ud i marken hurtigst muligt, der handlede det om sikkerhed, og så kan jeg sige at min unghest har det helt fint med tøjlen og han ved godt hvornår han laver ballade og jeg lige må lukke skulderen lidt med indvendige tøjle.
mar 2011
sep 2007
Det er ikke i orden at bruge negativ forstærkning, til at få hesten til at bukke nakken fordi det at hesten går i holdning/til biddet hvad end man kalder det gerne skulle være et resultat af en afslappet hest der har bagparten med.
Det er det IKKE, hvis hesten bare bukker nakken fordi man sidder og irritere den i munden. Så har det intet med bagpart og gøre, men bare en hest der tager hovedet ned pga. negativ forstærkning.
Er det et signal vi giver med benet, har det til formål at få hesten til fx. at gå frem men ikke en genvej til at få den til at bukke nakken. Det er der det hele ligger - at der er forskel på hvad vi beder hesten om, hvad signalet skal få hesten til og hvad der ligger bag.
mar 2011
apr 2010
Det kan tage år før hesten selv slapper af, og går i korrekt holdning.
Det fint nok at I ikke gider at vente på jeres hest.
jun 2010
jul 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 426
En hest jeg rider hænger i bidet ikke tager hovedt ned men bare hænger den bruger jeg tøjlen på den måde at den er en længte og det er den bare. Selvf. Ikke så kort at hesten er presset ind men bare så der er kontakt.
Jeg mener det er bedre at bruge tøjlen let i stedet for at være hård i en grim eller cordeo eller hvad i nu bruger.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Tasha: I princippet må du jo give og tage så meget i tøjlen du vil, men det er uhensigtsmæssigt af 2 grunde, 1: Du får en hest der blot bukker nakken pga negativ forstærkning og det føles desværre ofte godt for rytteren (som om den går godt) men er det ikke for hesten og 2: Du lære hesten at gå videre selv om der tages i tøjlen, så den bliver sværere at stoppe..
Isabella: Måske du skulle lære lidt mere om grundridning inden du kalder andres indlæg vås, grundsignalet for stop og drej gives med tøjlen, disse forfines så senere med hovedsageligt vægt signaler
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 962
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Blot for at give mit besyv med, angående din undren over folk, der opponerer imod stop udelukkende for tøjlen.
Laura: Tøjle skal kun bruges til bremse og dreje signal, alt andet man bruger tøjlen til er forkert, og har ikke en dise med korrekt ridning at gøre, bum, og den er ikke længere!
Det er en meget forenklet gengivelse af tøjlens komplekse funktion. Jeg er helt enig med dig i, at den aldrig bør bruges til at lægge negativt pres således at hesten bøjer nakken - men den er et meget vigtigt redskab til at justere, stille, bøje, lave halve parader og støtte op i diverse dressurøvelser. Og du må radikalt misforstå hvad der menes med at støtte op, hvis du tror at et er lig med at pille hesten ned fortil. For at give et eksempel; hvis du rider på et bøjet spor, er det nødvendigt at støtte op på udvendige, således at skulderen holdes på plads. Dette er blot et spørgsmål om at bevare kontakten og en lige tøjlelængde, til trods for at hesten er stillet indad - men har intet til fælles med at nykke fortil, eller generelt lægge nogen form for pres i hestens mund.
Selvom tøjlen ikke bør anvendes som redskab til at bestemme hovedet placering, er den stadig uundværlig i en hel masse andre processer, udover stop og drej.
Spændende debat!
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 57 Heste: 3 Emner: 47 Svar: 194
jul 2012
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 4
jul 2012
dec 2011
Følger: 96 Følgere: 64 Heste: 1 Emner: 93 Svar: 1.094
jun 2010
Jeg siger ikke det ikke kan lade sig gøre, men det er de færreste der træner så målrettet imod det, da tøjlen jo netop er et hjælpemiddel der er lige ved hånden (pun intended ), og derfor er det da oplagt at bruge den. Det betyder absolut ikke at den skal misbruges, og jeg indrømmer gerne at jeg synes det meste dressur ser meget ubehageligt ud for hesten, og derfor ser jeg det ikke særlig tit, men derfra og så til at sige at tøjlen slet ikke må bruges, der er alligevel et stykke
jul 2012
Derimod, hvis ejerne af hestene har påstået at "den bliver redet for sæde og ben", har jeg gang på gang kommet ud til heste der er pisse hårde i munden! Altså "jeg får ondt i mine hænder og arme"-hårde.
Såe.... Indtil nogen rent faktisk formår at fortælle mig HVAD der menes med alle disse fine begreber, så som "hesten skal rides bagfra", "den skal rides for vægten" "den skal rides for benene" osv osv.... og ikke desto mindre, indtil nogen rent faktisk får VIST mig en hest der bliver redet sådan (og går i korrekt dressur holdning!!), hvor jeg kan SE med mine egne øjne at de ikke bruger tøjlen - så fortsætter jeg i hvertfald med at ride som jeg selv har fundet ud af fungerer!
Også fordi, folk der rider som beskrevet, rent faktisk kan fortælle hvad de gør. Folk der ævler løs om ben og sæde, kan hverken forklare eller vise hvad de mener, og ofte hører man "det er forskelligt fra hest til hest", "det kan jeg ik sådan liige forklare dig" "det kommer helt af sig selv".
Jeg har endnu ikke stødt på nogen der har sagt, fx. når du mærker at hesten løber fordi du driver på, så lav en anholdning i sædet ved at trække lænden an - eller noget KONKRET og BRUGBART.
Derudover er jeg begyndt at tro at folk der siger at der skal rides for "ben og sæde" og hænderne skal holdes i ro, simpelthen bare driver på det stakkels dyr, og så møder hesten en mur fortil, fordi rytteren ikke er eftergiven i hånden - og så er det jo klart at sådan en hest går hen og bliver mere og mere hård i munden.
Såe, ja... Mine overbevisninger bygger i høj grad på egne erfaringer, og de bliver ikke ændret før jeg ser noget der er bedre
nov 2003
For som sagt er jeg enig i at alle bruger tøjlen, de færreste har den hængende løs uanset hvad.. men er ikke enig i at en hest skal "pilles" i munden for at pladsere hoved og jeg har den modsatte erfaring af dig gennem mine 30 år med heste, at heste der får hoved pladseret med tøjlen enten er døde i munden eller så bange for deres mund at de går bag bidet (hvilket jo så kan føles blødt da du ingen modstand har)..
Jeg ville egentligt vildt gerne se billeder af disse hesten som du skriver går "perfekt" når du rider dem, ikke for at kritisere eller andet, men jo svært at forholde sig til situationen når vi faktisk ikke ved om hestene også går korrekt..
dec 2011
jeg indrømmer gerne at jeg hvis min hest løber løbsk at jeg så tager lidt i tøjlen aller hvis han ikke forstår at han skal dreje helt, men det er fordi at han er ved at blive lært op self, når min hest er 100'rr % sikker på mine signaler fra ben og sæde og skuldre vil jeg da nok næppe komme til at bruge tøjlen særlig meget!
(det skal sige at jeg ridder bidløst)..
dec 2011
(ps. mine billeder med bid er gamle, jeg har ændret mig for længst..)
jul 2012
Det er ikke perfekt nej, men Selina går IKKE bag lod, og hun er heller ikke hård i munden.
Jeg har også prøvet heste der går og putter sig, og det er en helt anden følelse.
Hvis det at lave halve parader for indvendige er at nykke for dig, jamen så må det være det. Det bliver ikke lavet om, før nogen giver mig et BRUGBART alternativ, så du kan godt spare dine kræfter med at prøve at komme med en moralprædiken for mig, hvis det var det du havde tænkt dig.
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 117 Svar: 666
Der hvor biddet ligger i hesten mund er jo utroligt følsomt, og passer biddet ikke hesten eller sidder rytteren med hårde/urolig hænder samtidig med korte tøjler, så vil jeg klart anbefale rytter at ride med løsere tøjler indtil der er ro på hænder, da det andet kan fremkalde en hest der løber ved tøjle kontakt, går skævt med hovedet, ikke vil gå på mindre volter osv.
Synes dette emne er meget svært at diskutere, da som signe skriver - der er ingen videoer der viser, hvad der menes, når folk kommentere
jul 2012
Jeg er desværre på telefonen og kan ikke linke lige nu, men Signe du er velkommen til at gå ind på Selinas profil herinde.
Jeg har i hvert fald fundet en metode der virker for mig, og de heste jeg rider går hverken under lod eller lider nogen overlast grundet min ridning.
Den eneste gang jeg oplevede en hest putte sig og gå under lod var da jeg red et par avlshopper der ikke var blevet redet i nogle år.
Men der er stor forskel på at man kan mærke en hest, og at have 100kg i armen som jeg har oplevet gang på gang ved heste hvor folk siger at de bliver redet for "ben og sæde". Måske lyver folk, jeg ved det ikke.
Ingen af os rider perfekt, og jeg påstår ikke jeg selv gør det, men jeg kan godt mærke forskel på noget der er godt, og noget der bestemt ikke er det.
jul 2012
http://www.youtube.com/watch?v=Aw4oRA0rwpo
Nu er det ikke sjovt at ligge video ind, og så blive høvlet ned, så håber folk vil holde det i en ordenlig tone. Det var mit første stævne nogensinde, og hestens andet, og vi havde kun redet sammen i en måned inden da. Jeg ved godt der er meget der kunne forbedre sig, og meget har også forbedret sig siden den blev taget (min nedsidning fx, min benopstilling ol.) - men når jeg snakker halve parader på tøjlen, så er det sådan CA. det der bliver vist i starten af videoen som JEG mener er korrekt.
Og alle dem der ikke mener der er korrekt, har endnu ikke formået at FORKLARE hvad der så er korrekt, synes kun folk kommer med "korekte" sætninger, som de ikke formår at forklare praktisk og brugbart.
jul 2012
http://www.youtube.com/watch?v=zLwHRpD4bR0
Der er stadig noget vej, men alle der har set klippet ville gerne have mig ud og ride deres heste, fordi de synes jeg har rolige hænder. Jeg prøver i hvert fald så meget som jeg kan at holde dem i ro, og synes bestemt ikke man kan sige at jeg sidder og saver hesten i munden, hverken på det ene klip eller det andet. Og den går heller ikke under lod.
Selvfølgeligt er der stadig meget der kunne være bedre, det ved jeg godt, men det var også bare for at give et billede af hvad jeg mener med at "bruge tøjlerne".
sep 2007
Hvad er det du leder efter? Du lyder meget vred og sur samt frustreret, i dine sidste par svar. Men jeg kan ikke helt finde ud af hvad du helt konkret søger et svar på og hvem du er sur på, hvem beskederne er henvendt til?
Vil da super gerne prøve at komme med et svar, fra hvad jeg mener - men jeg er som sagt bare i tvivl om hvad jeg skal svare på og hvem dine beskeder er henvendt til.
jul 2012
jul 2012
Igen, bare svar på det Signe skrev (som jeg lige gik tilbage og læste en gang til, for lige at huske hvad det egentligt var jeg havde svaret på )
sep 2007
" Og alle dem der ikke mener der er korrekt, har endnu ikke formået at FORKLARE hvad der så er korrekt, synes kun folk kommer med "korekte" sætninger, som de ikke formår at forklare praktisk og brugbart. "
Så søger du vel svar? Men så ikke fra mig af?
Har heller ikke sagt du eller nogen rider perfekt? Er forvirret.
jul 2012
Det del du har citeret der, var ment til alle, som skulle få lyst til at kommentere. For jeg har ikke lyst til at høre flere fraser så som "hesten skal rides bagfra" eller "det kan ikke sådan lige forklares" eller "det kommer helt af sig selv" eller lignende.
Synes at, hvis folk har lyst til at kommentere at noget er forkert, så må de helt konkret sige hvad der er rigtigt. Og med helt konkret mener jeg noget som man kan gå hjem og bruge i sin ridning. For jeg personligt kan ikke bruge det til en skid, når folk siger at en "hest skal rides bagfra". Jeg kan bruge det til noget hvis fx. folk siger sådan her: "Jeg rider min hest ved at ligge schenklerne til den, og får den til bidet ved at trykke ned i indvendige sædeben i en volte, samtidigt med at jeg sidder lidt imod i sædet, og min hænder er eftergivne og følger hestens bevægelser" <----- KONKRETE eksempler, ikke ligegyldige fraser, som alle kaster omkring sig.
Men det har jeg aldrig nogensinde erfaret at folk kommer med. Nej, de siger tværtimod "det kan ikke forklares" "det er forskelligt fra hest til hest" "få dig en underviser". Og ja, der har du nok ret i, at jeg bliver lidt frustreret.
Fordi, jeg forstår ikke HVORFOR folk er så bange for at sige hvordan DE rider??? Frem for bare at sige at alle andre gør det forkert??
Som jeg skrev i starten af mit indlæg, jeg søger IKKE råd til hvordan jeg skal ride, jeg har parter på heste, så jeg bliver nødt til at indordne mig ejernes ønsker. Derfor nytter det ikke noget at nogen siger til mig, FX "prøv et tredelt bid", hvis ejeren udlukkende vil at hesten rides på todelt. Eller noget som helst andet som folk kan komme med af råd til mig personligt.
Og jeg lagde heller ikke videoerne ud, for at få personligt kritik, men blot for at illustrere hvad jeg mener med det jeg siger.
Grunden til jeg alligevel "beskytter" mig mod den kritik jeg kan forestille mig vil komme, er at jeg ved at folk er gode til at gå personligt til angreb.
Det der var meningen med denne tråd var at folk forklarer hvordan DE rider. Åbent og ærligt og konkret. Så vi alle kan lære noget af hinanden.
Og ja, det kan sagtens være at det der virker på min hest, ikke virker på en eller anden andens hest, men derfor synes jeg stadigvæk godt at man kan forsøge at forklare hvad man selv gør.
Signe efterspurgte noget mere håndgribeligt omkring hvad det var jeg mente, og hvad det er jeg gør, og det prøvede jeg at illustrere.
Jeg rider ved at drive med schenklerne, ophøre med at drive når jeg får en reaktion, jeg støtter på udvendige tøjle, bruger også tøjlen til at støtte med, og når jeg skal lave halve parader laver jeg dem som regel for invendige tøjle.
Fx. jeg driver hesten frem, men vil ikke have den går hurtigere, men at den sætter sig mere bagtil. Så driver jeg frem, og giver en halv parade i indvendige tøjle. Bruger udvendige ben og tøjle til at holde hestens skulder på plads i fx en volte, bøjer hesten om indvendige schenkel, og hvis jeg kan mærke at den fx bider sig fast i indvendige tøjle, frem for at være eftergiven, laver jeg en halv parade på indvendige hånd. Og det er ikke mere voldsomt end det man kan se i mine videoer.
Det er sådan JEG rider, og jeg respekterer fuldt ud at andre gør det på en anden måde. Men jeg ville også sætte pris på hvis de, ligesom jeg, kunne forklare helt og holdent konkret hvad de gør, frem for bare at sige "det er forkert at pille, nykke" osv. Det har jeg ikke respekt for. Men jeg har respekt for hvis folk siger "Jeg rider, sådan og sådan og sådan" - eller, kommer med et par eksempler på et par heste de har redet.
Fx. de heste jeg red som gik og puttede sig, der brugte jeg tilgengæld ikke tøjlen, fordi jeg ikke ville have de gik og puttede sig. Der drev jeg dem bare frem for schenklerne.
Så ja....
Tråden var ment som en forklaring af ens egen ridning, så vi alle kunne lære af hinanden, og var ikke tiltænkt som kritik af den ene eller anden eller femte ridemetode.
Blev jeg mere klar på mine hensigter nu ?
sep 2007
Jeg forstår bedre nu ja :o)
Men jeg tror faktisk ikke, at ikke vil sige hvordan de rider og være ærlige. Men fordi meget ridning ER føling. Jeg har nok ret svært ved at forklare hvad jeg gør på klippet herunder, fordi det meget er føling. Og fordi jeg tror en del gør ting de ikke er bevist om.
Fx i en indridningsparade der piller mange lige i tøjlen, for at få hestens hoved ned igen. De ligger ikke mærke til det, fordi det bare er en del af måden man rider på. Derfor er der også så mange uenigheder og variationer. Fordi hvad jeg mener er for meget vægt, mener en anden ikke. Vi kan jo ikke føle hvad den anden mærker, når de rider.
https://www.youtube.com/watch?v=RmuuJOc4_R4
Den ridning på videoen, vil for nogen give nada mening. For dem burde jeg tage kontakt, drive på og lave nogle halve parader også burde den sidde i skabet.
Men jeg har valgt den vej på videoen, fordi det for mig giver mening end og sidde og nykke, pille eller bruge tøjlen på den ene eller anden måde.
På videoen bruger jeg tøjlen til at guide til drej, fordi Fleur ikke kan dreje for ben pt. Og ellers til at rette skulderen.
Så hvad JEG mener man skal gøre, er at lade hesten klare den med at søge frem og ned selv for løse tøjler. Det starter man med som opvarmning - kan den ikke det, som Fleur på klippet så er der fokus på det hele " timen" så og sige.
Og for at få hesten til at strække sig frem og ned, handler det om at få den afslappet - dvs. et roligt tempo. Så kan man når den kan strække sig frem og ned selv, drive lidt på - uden hesten slår fra og begynde og få en kortere hals, mere samlet hest og mere kontakt.
Det giver fint mening for mig, hvis folk ikke forstår det overnævnte - fordi det er en følelse. Jeg rider meget på følelse, fordi det for mig handler meget om at føle om hesten skal bremse lidt, føle om skulderen skal rettes, kunne føle om hesten falder på næsen - det kan man ikke forklare på skrift, at det skal man nu.
Og nej, overstående ridemetode virker ikke hvis man ikke lige ved hvornår tempoet skal ned e.l - det jeg har skrevet er en umiddelbar guide.
jul 2012
Og jeg tror godt jeg forstår hvad du mener, jeg rider på samme måde når jeg varmer op, og når jeg traver/skridter af.
Jeg samler så bare op, som vist på videoen, imellemtiden
Og jeg kan godt forstå det er en føling, og at man gør mange ting pr automatik. Men jeg sætter pris på at man lige sætter sig ned og prøver at tænke lidt over hvad man selv gør, og forsøge at forklare det, frem for bare at sige "det der er forkert".
Synes det er rigtigt spændende og lærerigt at høre om hvordan andre mennesker rider deres heste, om man selv gør det på samme måde, eller man bruger en anden måde, kan man jo stadig lære noget.
sep 2007
Jeg samler også op - men først når hesten er afslappet frem og ned og undervejs korrigeres hesten så ikke hvis den slår fra, med at blive pillet ned igen som fx. beskrevet med indridningsparaden.
nov 2003
Samtidigt kritisere du andre for ikke at forklare hvad de mener, men du skriver jo også bare selv at du rider med at støtte på udvendige og lave halve parader på indvendige, for mig siger det lige så lidt som "hesten skal rides bagfra" derfor spurgte jeg, for tager du en halvparade for at hesten skal stoppe op og vente og derved sætte sig bagtil eller fordi den skal tage hoved ned i ønsket pladsering eller af en helt anden grund ? håber det giver mening..
Med nykke der mener jeg alt brug af tøjlen for at pladsere hestens hoved, det behøver slet ikke være hårdt eller grimt, lige som save ikke behøver være stræk senariet med at hive fra side til side, enhver skiftevis brug af tøjlerne er save, da det er fra side til side effekten det dækker..
Med hensyn til billeder og video, så ser jeg intet grimt eller "stakkels" hest eller lignende overhoved
Jeg kan godt forklare hvad jeg fx mener hvis jeg skriver at hesten skal rides bagfra (for det mener jeg alle heste skal, at ride forfra er at fokusere på hestens hoved).. at ride hesten bagfra er at starte med at fokusere på at hesten træder ind under sig og hvinkler i baghaserne så den bære mest muligt bagtil..
Som sagt kommer brug af tøjle an på hvad der menes, for jeg bruger bestemt tøjlen, faktisk ja så oplever jeg også at folk straks tror det handler om at hive og flå og andet grimt når man forklare at man fx bruger tøjlen ved stop.. jeg bruger den bare ikke uden grund (som nogle der bevæger den for hvert skridt) eller bruger den til at pladsere hoved (hvilket jeg stadig ikke helt forstår om du gør)..
Jeg rider ved at jeg først sørger for at hesten er afslappet.. jeg rider i starten for løse tøjler (ikke slaske, da jeg ikke vil skulle sidde og samle dem op for at give et signal).. hesten rides langsomt (men uden at slæbe sig) så den har en chanse for at bære sig.. når den går afslappet og strækker halsen ud af kroppen (og det gør de af sig selv når de er afslappet og går lige i kroppen) så driver man lidt efter lidt mere på, så de bliver mere aktive og tager indvendige ben længere ind under sig, kipper i bækkenet og hvikler mere i baghaserne, derved løftes de fortil og halsen kommer op, når halsen kommer op falder et afslappet hoved af sig selv tættere på lod.. sådan fortsættes efterhånden som hestens styrke opbygges.. kontakt tages når hesten strækker halsen ud af kroppen og selv søger kontakten, men den skal bære sig selv og man bør aldrig have stor vægt i hånden, kun lige fornæmmelsen af at hesten er der (dvs den må heller ikke forsvinde) er hesten for blød/væk så er den bag bidet (og det behøver den ikke være bag lod for, lød som om du troede jeg skrev bag lod) ..
For mig bruges bidet til stop (mest i starten, overtages mere og mere af vægten), drej (igen mest i starten).. nedsætning af tempo/"hør efter nu sker der noget nyt signal" hvilket i bund og grund er en halv parade.. tøjlen styre hestens forben, så med mindre den render hurtigere med det ene eller skal dreje, så ville jeg fx ikke bruge ensidig tøjlehjælp, da jeg ønsker at begge forben stopper lige meget..
Håber det giver mening.. ellers må du meget gerne spørge, så forklare jeg gerne nærmere
jul 2012
Tror godt jeg forstår hvad du mener, og tak for en dybdegående forklaring. Mht dit spørgsmål om jeg bruger tøjlen til at stille hovedet, så ja det gør jeg vel, hvis jeg fx skal ride en sidebevægelse hvor hesten skal være stillet, så bruger jeg tøjlen til at stille hovedet, eller rettere sagt mulen. De halve parader bruger jeg ikke til at stille hovedet, men for at få hesten til at sætte sig bagtil, frem for bare at reagere frem(mere fart) for min schenkel, da jeg jo ikke ønsker mere fart, men mere energi bagfra.
Det der gør mig frustreret er heste der bare tager bidet og hænger i tøjlerne, hvor hverken fremaddrift eller parader virker efter hensigten. Det er ofte at ejerne til disse heste siger at de er redet med "sæde og ben" men uden at de egentlig kan forklare mig hvad de mener med det. Det er derfor det er spændende for mig at læse hvad i andre gør, så jeg måske kan få en idé om hvad der er værd at prøve, næste gang jeg kommer op på sådan en hest. For nogen heste fungerer den metode jeg har forsøgt at forklare fint på, andre heste låser sig fast på bidet og hænger i tøjlerne.
nov 2003
Lyder som om du har været ude for nogle ret fejlredne heste har selv prøvet det dengang jeg ledte efter part efter længere ridepause og faktisk var det gryunden til at jeg købte hest selv igen, for de fleste jeg prøvede kostede en bondegård og så skulle jeg lære dem helt alm ting fx at gå på en bane eller at galopere..
Jeg tænkte mere på om den halve parade var for at få hoved i holdning (egentlig ikke en halv parade, men folk skriver ofte at de laver halve parader og når man så ser dem så er det de gør at pladsere hestens hoved i lod eller bag med tøjlen) eller som du så skriver for at få den til at vente og sætte sig faktisk bruger vi jo den halve parade ens.. jeg sørger så altid for ikke at drive mens jeg laver den halve parade, men enten lige før eller lige efter .. mange gør begge dele på en gang (ved ikke om du gør) men føler at det lidt er at sige "stop/gå# oven i hinanden.. vil heller sige "mere energi, men bliv her" eller vent lige, men kom lidt frem bagtil" hvis det giver mening
jul 2012
Jeg tror at højt uddannede heste kan nøjes med en halv parade for sædet, og at det er det der menes med at "ride for ben og sæde" - men indtil de lærer det for sædet, er de jo nødt til at lære det for tøjlen først.
Meningen er jo naturligvis at signalerne skal blive lettere og lettere, men det kræver jo også bare at hesten LÆRER signalerne til at starte med overhovedet, før man kan forfine dem
nov 2003
sep 2013
Heste: 1 Emner: 3 Svar: 4
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 3 Svar: 8
jul 2012
jun 2010
Cordeo kan ikke kvæle hesten, men man kan i en cordeo give mere eller mindre kraftige signaler....ligesom med tøjlen, og ligesom med tøjlen synes jeg det går ud på at bruge så fine/små signaler som muligt
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Tøjlen er en hjælp, og kontakt til hesten.
Jeg har lært at sidde roligt med hænderne, men sidde og arbejde stille med hesten, altså bare bevæge fingrene lidt.
Ride med sædet, og benene. (-:
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 788
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 788
Så indrøm dog, du bruger den tøjle!