{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.304 visninger | Oprettet:

Dressur *Debat* {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg kunne godt tænke mig at høre en masse forskellige holdninger.

Hvordan synes i det er okay at ride dressur? Synes I at alt arbejde skal foregå i tøjle? Eller skal alt arbejde foregå i ben og sæde?

Synes I det er okay at benytte tøjlen til støtte?

Stille og rolig lirken/lokken?

Lirken?

Savning?

har i holdning til pisk og sporer? '

Synes i det er forkert?

Eller rigtigt?

Som i kan høre, er jeg interesseret i en god debat. Der skal ikke hakkes på folk, for alle har forskellige holdninger og det skal accepteres her!

Min egen mening er at det hele er lidt forskelligt fra hest til hest. Men jeg synes der er en grænse for hvad der er okay.

HOLD TONEN! smiley smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dressur *Debat*
  • #2   7. feb 2014 smiley Det bliver spændende.

• #4   7. feb 2014 Har intet mod dressur! Langt fra! Pisk og sporer er et hjælpemiddel og ikke straffemiddel, og kan man respektere det har jeg heller intet mod det.
    Men jeg mener at arbejdet forgår ikke i tøjlen, det forgår fra ben og sæde så hesten bruger bagparten, og så vil den "automatisk" samle sig, hvis man altså rider frem til tøjlen - og ikke omvendt, og istedet for save hesten i munden for så får den ikke " det hele med". Dette er bare min mening! smiley

• #5   7. feb 2014 Hvordan synes i det er okay at ride dressur?
    Sådan at hesten ikke lider overlast eller bliver påført eller får skader af det.

Synes I at alt arbejde skal foregå i tøjle?
    Du skal ikke ride med tøjlen, men have en fin støtte og sug fra hesten.

Eller skal alt arbejde foregå i ben og sæde?

Selve dit ridt kommer fra din krop, men du skal stadig have sug på tøjlen.

Synes I det er okay at benytte tøjlen til støtte?
    Kommer an på hvilken støtte du snakker om, hvis det er rytteren der støtter sig op af tøjlen så Nej. Hvis det er sug på tøjlen så ja.

Hvis du mener at man lirker på tøjlen, skal der være en grund, og man skal ikke flå men bare lirke Stille og roligt så man lige vækker hesten igen, men stoppe med det samme og have rolig hånd.
    F.eks. hesten har suget sig fast på bidet og er helt låst, eller hvis den løber af med en.

Lirken?

Forstår ikke helt spøgersmålet ?

Savning?

Du må aldrig save en hest i munden, det eneste tidspunkt jeg kan se du må gøre det er hvis din hest løber løbsk ud mod en vej med biler.

har i holdning til pisk og sporer?
    Det er hjælpe midler ikke straf.

Synes i det er forkert? Eller rigtigt?
    Bruges det rigtig, kan det både give rytter og hesten en god hjælp.
    Bruges det forkert kan det påføre stor skade på hesten

• #6   7. feb 2014 Jeg er dressur og spring rytter.
    Jeg nyder og ride for let tøjlevirkning, og bruger udelukkende vægt / sæde / ben.
    Engang imellem skal man måske lige minde hesten og at høre på rytteren og der med er man måske lige nødtil at bruge tøjlen som støtte og guidning, for derefter og ride for let tøjle igen.
    Rider både med pisk og spore, og engang imellem uden. Er dog små spore jeg rider med. Det skal man når man starter stævner i de lidt højre klasser.
    Pt. Rider jeg uden pisk og sporer.
    Jeg rider på både min hingst og min hoppe. Og de rides på samme måde. På vægt / sæde og ben.
    Halvparade er et lille klem på tøjlen.
    Dette kan jeg takke min underviser for at de er så lette og ride.

• #7   7. feb 2014

Man må for min skyld gerne sidde og lirke, lokke, tage og give, pille, nykke, arbejde med tøjlen osv. hvad man end vælger og kalder det. Man skal bare ikke tro at det er = bagparten er med, ryggen er oppe.

Slår hesten fra i parade, overgange mm. skal der heller ikke liiiiige pilles lidt for at få hovedet ned igen.

Det er ren negativ forstærkning, en hest der tager hovedet ned for at undgå og få pres/ubehag i munden. Hvilket ikke er dressur. Dressur handler om en afslappet hest der villigt selv søger ned fordi den netop er afslappet, så er det at den søger ned en bonus. Hvor bagpart og ryggen kommer gravidst des stærkere den bliver.

Derfor skal hesten også bære sit eget hoved, ikke nogen vægt i tøjlerne, ikke behov for lige at "støtte" hovedet lidt. Den kan godt selv, bør kunne selv.

Er ikke tøjle forskrækket. Bruger den selv til stop/halv parade, styre skulderen mm. men ikke til at placere hovedet med.

• #8   7. feb 2014 Jeg er dressurrytter og mener selvfølgelig ikke at det er okay at save. Jeg går meget op i at ride for ben og sæde, med en smule støtte på tøjlen, dog aldrig mere end hesten har plads til at placere sit hoved hvor den har lyst. Og næsebåndet er aldrig strammere end hesten kan åbne munden som det passer den, hvis det skulle ske at jeg kom til at tage for meget fat, hvilket heldigvis er sjældent efterhånden, da jeg er meget obs på mine hænder.

Rider både med pisk, sporer og også helt uden, det kommer an på så meget.. Jeg har bette små ben og kan godt have svært ved at nå ind til hesten uden sporer. Pisken har jeg sjældent med, men kan godt finde på at have den med, når hesten skal lære noget nyt.

• #9   7. feb 2014 Minder lige om til nogen at dette er en debat og ikke et spørgsmål omkring hvordan jeg skal ride min hest. smiley Jeg er enig med stort set jer alle sammen smiley

• #10   7. feb 2014
    Hov, det kom til at lyde lidt surt. Feel free til at sætte en kæmpe smiley hvor en i syntes der mangler ;o).

• #11   7. feb 2014 Skrev det bare lige sådan at det var nemmere at svare på, og du skal ikk tage det som om det er skrev til dig , skrev det bare lige sådan uden at tænke over det smiley

• #12   7. feb 2014 Haha, ja kender det god smiley

• #13   7. feb 2014 Dressur er for at holde hesten sund. Har man det som udgangspunkt - og efterlever det, er dressur fantastisk.

Jeg mener at savning/lirken/arbejde eller hvad man vælger at kalde det, er rent fiksering og intet godt fører med sig. Det er hesten der skal tage kontakten til tøjlen, for at den bliver aktiveret gennem overlinjen. Er det rytteren der tager kontakten til hesten, ser jeg kun en knækket nakke, og ofte sjove takter i de forskellige gangarter.

Jeg ser intet problem med pisk og sporer, hvis det bruges hensigtmæssigt. Det vil sige sporer kun bruges til finpudsning, og ikke til f.eks. fremadrift, fordi det er lettere end at installere et ordentligt frem-signal i hesten smiley

Mht. støtten, mener jeg at en hest bør kunne gå selv, og den skal kunne bære sit hoved selv. Tøjlerne er en rar ting at have, men til alt andet end at placere hoved smiley

• #14   7. feb 2014 Synes I det er okay at benytte tøjlen til støtte? Ja, især en unghest har brug for at støttes let på tøjlen for at være sikker på hvad der forlanges samt at føle sig tryg!

Stille og rolig lirken/lokken? Nope! I min verden er dette synd for hesten...

Lirken? Nope!

Savning? Nope! KUN i nødstildfælde.

har i holdning til pisk og sporer? Pisken er en forlænget arm..Man slår ikke! Sporer kan være nødvendigt på heste der har blevet schenkeldøve pga. overdreven brug af schenkler/sporer. Hvis ikke så no go!

Synes i det er forkert? Meget er forkert!

Eller rigtigt? Nogle er eksempler på et fantastisk samarbejde og rigtig kunst smiley

• #15   7. feb 2014 min holdning er..

selvfølgelig skal arbejdet ske med ben og sæde.. det er i mit hoved den eneste korrekte måde at ride en hest frem til bidet, man kan ikke løfte hestes ryg med tøjlen.. smiley

det er okay at støtte på tøjle, det er nærmest der man har kantakten med hesten. men jeg man sal være meget opmærksom på hvordan man bruger tøjlen/bidet da det på ingen måde må blive ubehageligt for hesten!.. så en let kontakt/støtte er okay smiley

let lirken.. hmm men man godt kan lede en smule med tøjlen, hvis der menes lirken med begge tøjler hvor altså man bevæger bidet lidt hele tiden, så nej det ikke i orden. det må være utroligt irriterende for hesten.. jeg mener man skal holde hænderne stille og dermed også bidet, men man kan godt tage/lirke én gang for måske lige at rette på hovedets holdning, og så derefter være stille igen med hænderne..

Savning er ALDRIG i orden! der er ingen god undskyldning for at save hesten i munden..

pisk og spore.. tja, begge ting kan misbruges, men i rette hænder, hvor man ved hvad man laver, syns jeg det er okay.. rider selv med pisk og spore. men syns især med spore det er vigtigt at kunne bruge sine ben korrekt, dvs. presse eller små hurtige tryk og aldrig voldsomme spark!.. og at man kan holde sine ben i ro og væk fra hesten, og ikke side og prikke til den konstant kun når der er brug for at gi signal. men spor er gode til at forfine benenes signaler, så længe man tænker over at man har dem på, og ikke er for voldsom så man gør skade på hesten..
    det samme med pisk, det okay hvis man ikke misbruger den.. som fx afstraffelse, eller som et dovent redskab, hvor man bruger pisken før man bruger sine ben..
    men en pisk er et rigtig godt redskab hvis det bruges korrekt, til lige at rette lidt på hesten hvis ens ben ikke er tilstrækkelig hjælp, så kan et prik med pisken gøre underværker smiley

men vil også sige at jeg ikke mener man bør bruge unødvendige redskaber.. så hvis hesten er meget følsom behøver man nok ikke spore.. så er en pisk bedre den kan du bruge når det er nødvendigt og lade vær når det ikke er.. sporene er der jo hele tiden.

og ros til dig stinne&findus syns det er et godt emne at bringe op smiley

• #16   8. feb 2014 Jeg bruger min tøjle ja, så derfor har jeg heller intet imod det smiley

• #17   8. feb 2014 Ridning skal foregå fra kroppen, tøjlen bruger jeg som støtte.

Det er ikke på noget tidspunkt i min verden okay at nykke, lirke eller save i tøjlen, korrekt holding kommer bagfra og hesten skal frem i tøjlen ikke holdes tilbage i tøjlen.

Spore og pisk har jeg intet imod, eller hjælpe tøjler og kandar for den sags skyld, hvis dem der bruger det ved hvordan det skal bruges og kan bruge det hensigtsmæssigt.

Jeg selv har endnu til gode at ride med spore, pisk og hjælpetøjler (men det kommer jo nok nu hvor jeg skal i gang med stævner) og det skarpeste bid jeg selv har redet med er et helt almindeligt trense bid da jeg hellere vil bruge et halvt år på at lære hesten at reagere korrekt for milde hjælpere frem for at skyde "genvej" og det har fungeret super godt for mig de sidste 15 år nu;)

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 77
    #18   8. feb 2014 I min verden bliver korrekt dressur redet fra ben, sæde og krop.
    Tøjler kan i nødstilfælde bruges som en støtte hvis man ikke helt kan komme igennem med kroppen.

Pisk og sporer har jeg som sådan ikke det store imod, så længe man ikke misbruger dem. Det er ment som hjælpemidler ikke noget der skal bruges for at ride hesten korrekt hele tiden, kun en hjælpende hånd.

Glidetøjler, kandar, og hvad man ellers kan komme på af påfund er hos mig forbudt. Jeg kan se pointen i det hvis man er virkelig dygtig og ved præcis hvad man har med at gøre, men ikke et sekund før.

Lirken, lokken, savning, rollkur etc. er helt forkert i min verden. Der skal man opmuntre hesten til at arbejde korrekt og selv vise den vejen, ikke lokke. Den skal have det vist før den ved hvad den skal og det mener jeg ikke man får noget ud af med hverken lirken, lokken, savning eller rollkur.

Jeg foretrækker at ride så meget på hestens præmisser som overhovedet muligt.

Dog er jeg på ingen måde dressur rytter smiley
    Jeg holder mig til spring, jagt og military smiley

• #21   8. feb 2014
    Hvordan synes i det er okay at ride dressur? Synes I at alt arbejde skal foregå i tøjle? Eller skal alt arbejde foregå i ben og sæde? Lidt begge steder mest ben og sæde

Synes I det er okay at benytte tøjlen til støtte? Ja men an på hvordan

Det syntes jeg er ok

Lirken?
    Det forstår jeg ikke helt?
    Savning?
    Virkeligt forkert!
    har i holdning til pisk og sporer? '
    Hvis man bruger det rigtigt er det okay smiley
    Synes i det er forkert?
    Samme holdning som ovenfor.
    Eller rigtigt?