Dressur i springsadel? Debat. {{forumTopicSubject}}
Jeg har ofte tænkt på folks holdning i forhold til at ride dressur i en springsadel.
Synes I man kan ride ordentligt dressur i en springsadel? Her tænker jeg selvfølgelig ikke GP niveau men f.eks. LA niveau.
Kom med jeres meninger Også gerne billeder af dressur i springsadler.
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 46 Heste: 4 Emner: 21 Svar: 178
sep 2005
Følger: 82 Følgere: 89 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 1.607
Når det så er sagt kan man sagtens ride dressur i en springsadel - de første mange dressurstævner, som jeg startede på min hest var med springsadel og der var ingen problemer.
Men foretrækker bestemt at ride dressur i en dressursadel og så bruge springsadlen til spring og skovture
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Føler ikke jeg sidder rigtigt, jeg synes jeg skøjter rundt og jeg mangler støtte.. Det kan så muligvis være at jeg slet ikke er vandt til at ride i springsadel, jeg tror jeg kan tælle mine ture i en springsadel på én hånd, jeg rider altid i dressursadel..
Min veninde kan så bedre lide at ride i sin springsadel og rider hellere dressur i sin springsadel
jul 2008
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 20
maj 2013
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 69
men efter jeg har brugt den er pony blevet så god og har lært at gå schenkelvigninger i galop og skridt (mangler selvfølgelig meget mere træning men hun krydser da benene bare ikke så fantastisk smuk )
men det er nok fordi den ligger bedre og jeg sidder bedre i den
okt 2007
Følger: 215 Følgere: 183 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.656
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Man ser typisk ryttere i springsadler, med en helt forkert opstilling, og en anden indvirkning på hesten.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Dressur i springsadel kan osse sagtens lade sig gøre på lavere niveau/altefter hvad slags dressur man rider.
Men fakta er at man sidder anderledes i en springsadel, så vil man seriøs dressur, så gør man det altså vanskeligere for sig selv
jun 2009
Følger: 148 Følgere: 2019 Heste: 9 Emner: 97 Svar: 300
nov 2011
Fordi man risikerer at "sidde fast" i knæstøtterne på dressursadlen, hvis man springer i den
nov 2011
Ja det har jeg, flere gange. Hvilket var derfor jeg begyndte at springe helt uden sadel. Der sad jeg bedre end i dressursadlen
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Det er jo et eller andet sted også klart, eftersom en springsadel er bygget til, at man skal stå i letsæde - ligeså vel som en dressursadel heller ikke er egnet til at springe i. Jovist, folk gør det og de kommer over springende, men man sidder alt for låst i en dressursadel, til at det vil være optimalt at springe i den
apr 2007
Det er også forbandet svært at lave springbøjler i en dressursadel pga. de knæstøtter, der ofte er
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Mit problem med springsadler til dressur, er slet ikke relateret til støtten -min springsadel har fladt sæde og minimal støtte. Det er ganske enkelt at springsadlen passer til kortere bøjler. For at sidde rigtigt og behageligt i den, skal bøjlerne være kortere, og det giver ikke mulighed for en optimal opstilling i dressur på lidt mere end hygge-niveau.
Det ER muligt -jeg havde i lang tid ingen dressursadel til Axel, og red jo så dressur i springsadlen. Det kan man godt... men det gør tingene sværere end de behøver at være, og vil man ride på lidt højere niveau, er det langt fra optimalt.
Min dressursadel er ligeledes med et forholdsvist fladt sæde og minimal støtte -den kan man altså godt spring i... det er ikke optimalt, den er jo ikke super rar at sidde i med korte bøjler... men da jeg nu engang ikke er til kæmpe kloder ved knæ og lægge, kan bøjlerne sagtens kortes uden at man får problemer med knæstøtterne
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 4 Svar: 430
Til gængæld kan jeg slet ik springe i en dressursaddel, da jeg på grund af de lange bøjler ikke kan kommer ordentligt op og frem i sadlen. og føler ikke jeg kan støtte hest eller mig selv rundt, da jeg har det som om jeg mister mine underben og knæ.
desuden er en dressursaddel jo lavet til dressur og en en springsaddel til spring
apr 2007
Nu har jeg heller ikke skrevet, at det er helt umuligt at ride dressur i en springsadel - det er bare ikke optimalt, fordi støtten til de forskellige benstillinger ikke er der. Og jeg er da også godt klar over, at der er forskellige størrelser på knæpuder? Det ændrer dog ikke på, at knæstøtten i en dressursadel generelt ikke er udformet til, at du kan have springbøjler - eller omvendt ved lange dressurbøjler i en springsadel
Så jo, selvfølgelig kan du da ride dressur i en springsadel, men det er ikke konstruktivt - og som du selv skriver, gør det tingene unødvendigt svære. Jeg startede da også min dressurkarriere ud i kombinerede sadler, som for så vidt har mange af de samme problemstillinger - det var heller ikke optimalt. Ikke desto mindre var det bare sådan, det var
apr 2006
Følger: 87 Følgere: 85 Heste: 6 Emner: 57 Svar: 395
Jeg red kun i springsaddel op til LA niveau, men har nu fået dressur sadel da jeg nogle gange følte jeg manglede lidt til den rette opstilling for bestemte øvelser.
Der findes ikke noget værre at springe i en dressursaddel, Det forfærdeligt!!
Dressur i springsadel? Debat.