2.142 visninger
|
Oprettet:
Spring vs. Dressur DEBAT {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg tænkte vi kunne lave en debat omkring spring vs. dressur - i en pæn tone!
Hvad synes I er hårdest og mest krævende af de to discipliner, og hvorfor?:).
Hvad rider I selv, og hvorfor?:).
Tilføj selv diskussions emner inden for området hvis I vil ;).
maj 2007
Følger: 97 Følgere: 94 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 1.100
Fordi den synes det er hårdt og ikke altid er så glad for at høre efter. Og bliver ret nemt sur og hidsig (hesten altså) I spring er den mere afslappet og høre bedre efter.
Men når jeg rider min anden hest sveder den mest i spring og det samme gør jeg på den.
Den er meget rolig i dressur og meget hidsig i spring, så derfor vi begge sveder mest ved spring, der arbejder vi begge mest (:
Tror det kommer meget an på hesten, hestens muskler og svage og stærke sider. og det samme gælder selvfølgelig rytteren.
maj 2008
Følger: 100 Følgere: 80 Heste: 9 Emner: 167 Svar: 753
Men jeg tror det er meget smag og behag, og kommer meget an på hvilken disiplin man lægger mest vægt på.
maj 2007
Jeg plejer at sammenligne spring med matematik - men kan ikk diskutere om svaret på 2+2 er 4. og man kan ikke diskutere om hesten rev springet ned eller ej.
Dressur plejer jeg at sammenligne med dansk. Man kan skrive en dansk stil den ene lærer vil give 4 for men en anden vil måske give 7 eller 10. Og det samme gælder øvelserne i dressur. Men kan altid diskuter resultatet, og derfor synes jeg bare spring er mest fair. Der er sku ikk noget at være i tvivl om.
Så er spring stævner hurtigere, mere hyggeligt og bare sjovere (:
dressur stævner er ligesom begravelser:
Der er ingen der siger noget - alle har sort tøj på - og det er kun den nærmeste familie der er der.
Håber ikk dressur rytterne føler sig trådt på, men så mi i give mig igen (:
Kan selv godt lide at ride dressur og havde engang købt en dressur hest (var ikk i orden i benene så fik den aldrig hjem) Men stævnerne er bare bedst i spring!
jun 2011
Følger: 27 Følgere: 28 Svar: 36
men spring er selfølgelig også hårdt og svært fordi man skal sætte af det rigtige tidspunkt.
okt 2009
Følger: 50 Følgere: 112 Heste: 4 Svar: 1.816
Dressur er grundlaget for det hele, hvis dressuren ikke er nogenlunde på plads - så kan man heller ikke springe
springning er hårdere fysisk - hesten sveder hurtigt
nov 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 30 Svar: 177
apr 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 219 Svar: 843
Jeg bruger selvfølgelig spring, som afveksling til dressuren..
Synes det er så fedt når man har øvet en eller anden øvelelse og efter træning træning så kan hesten det bare.. ( :
Men især det at man virkelig skal samarbejde med hesten og at målet er at få det til at se let og elegant ud.. ( :
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
Jeg er selv dressurrytter, men jeg springer og rider meget i skoven for at styrke min hest, gøre den glad for afvekslingen og træne øvelserne et andet sted end sandkassen.
Et lidt provokerende oplæg, men tror dem der kun kan få "suset" ved at springe højere og højere og ikke ved et perfekt sammenspil mellem rytter, hjælpere og hesten ikke har set lyset endnu eller ikke kan finde ud af det
maj 2007
Øh ja, på en halv meter måske, men alle kan sku også ride en LC2 eller noget i den stil.
Jeg tror bestemt du har ret i, at folk der ikk er så dygtige synes dressus er kedeligt, kan man lidt øvelser og få hesten til lidt så bliuver det hurtigt mere sjovt. jeg er 100 % springer rytter, men synes også det er sjovt at ride dressur.
Og jeg er ret sikker på at det vil gå mig bedre i en MA dressur, en det vil for de fleste dressur ryttere i en MA spring.
Er du spring rytter tror jeg det er nemmere at skifte over til dressur. en der er for en dressur rytter at skifte over til spring.
Som spring rytter rider man trods alt dressur (selvfølgelig ikke på højt plan - alt efter hvad hest man har) 5 dage om ugen (ca). Hvor en dressur rytter måske springer 1 gang om måneden.
Der med ikk sagt at det er nemmere at ride dressur end spring. Men spring kræver i mindst ligeså høj grad præcision og forståelse af hestens bevægelser. Her snakker jeg om springning på forholdsvis højt plan.
dec 2004
Følger: 91 Følgere: 91 Heste: 2 Emner: 628 Svar: 3.908
maj 2007
Og vil give dig helt ret i at man sagtens kan få suset på en dressur hest!! Wow tænkte jeg tit til dressur undervisninng, når øvelsen bare lige lykkedes som det skulle og det kræver med garanti også et sammenspil mellem hest og rytter.
Men sammenspillet skal i spring være mindst lige så højt, og kræver noget andet.
Anna : Når du sammenligner spring og dressur, skal du lige huske at gøre det på samme niveau. Du kan jo ikk sammenligne om man kan samle hest perfekt (hvilket kræver meget) eller om man kan styre hest over et spring. For skal du "bare styre" hesten over et spring på 150 cm, så kræver det mindst lige så meget. Det kræver jo bare noget andet.
maj 2010
Dog tror jeg også mange springheste redder deres ryttere langt hen af vejen. Synes godt nok jeg ser mange skodryttere helt op i de høje springklasser, hvor hesten bare redder dem gang for gang.
Jeg tror langt de fleste dressurryttere er langt bedre tekniske end springryttere også hvis man sammenligner på f.eks. LA/LA niveau. Det er klart man ikke kan ride en Grand Prix springbane uden at være mega dygtig teknisk, men hvis man tager et skrækeksempel så er der Tina Lund, der har udtalt at hun ride sine heste med glidetøjler for at "få hestene til at gå til biddet så de bliver trænet rigtigt i dressuren", så siger dette mig, at det ikke er enhver springrytter, der ville have nemt ved at skifte til dressur..
Er enig i, at mange dressurtanter ville have svært ved at klare en springbane, dette pga. frygt (tror jeg). Dog er min kæphest først og fremmest at springryttere tager den nemme vej og daldrer i dressuren. Så nej - tror ikke at det er nemmere at skifte fra spring til dressur end omvendt. Ville snarere sige tværtimod - givet at man har modet og den rette hest.
Ikke dermed sagt at ALLE springryttere "snyder" i dressuren, men MANGE gør det. Det ved jeg - for nu har jeg redet på stor rideskole hver dag i 17 år og har set mange springryttere træne deres heste
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
nov 2010
Måske. Men jeg synes tit jeg har hørt folk diskutere de to discipliner. Bl.a. hvad der var mest synd for hesten. At man ved dressur tvinger en hest i holdning eller at man ved spring jager og nærmest torturer en hest med pisken.
maj 2010
HAN "styrer bare hen mod springet og følger med"
http://www.youtube.com/watch?v=opMiCyoRzYM&feature=player_embedded
Og Moe - hvorfor synes du den er mærkelig? Det er da spændende
nov 2010
Haha, fedt eksempel
maj 2010
Stakkels hest, tænker jeg bare.
Desuden mener jeg godt man kan ride hesten i samling uden at tvinge den med tøjlerne og at man kan springe uden at torturere hesten og piske den
nov 2010
dec 2004
Så vidt jeg husker er manden, der rider dressurrytter. Det er vidst noget med at han stillede op i en konkurrence hvor dressur- og springrytterne byttede hest.
Og jeg synes det er.... uvant at stille dressur og spring sådan op mod hinanden til sammenligning.
Og dog.. det interessante ville jeg mene at være at kigge på stressfaktorene inden for de to discipliner. Hvilken hest ser mest stresset ud? En hest i en LA i dressur eller en hest i LA spring?
Jeg synes tit hestene i spring ser mest stresset og "hidsige" ud(om det er denne lidt "ekstreme" og "vilde" opførsel som får en springrytter til at mene dressur er kedeligt, ved jeg ikke).
Set ud fra hestens side vil jeg mene at en LA spring er hårdest - set ud fra rytterens side, synes jeg det må være LA dressur der må være sværest.
(og jeg er selv dressurrytter fordi jeg finder det mest interessant og smukkest)
nov 2010
Hvis det er det du gerne vil diskutere, så er det jo heldigt jeg skrev at I selv kunne tilføje emner
maj 2010
Det du siger om stress gælder helt sikkert for de små klasser (L og M). Kigger du Grand Prix er det en HELT anden sag. Der er det springhestene, der er de afslappede, hvor dressurhestene skummer, sveder, pisker med halen, bløder ud af munden, fejltakter osv. osv. Don't get me started
dec 2004
Det kan meget nemt være at han er polorytter!
maj 2010
Ja, Emma. DM-rytteres behandling af deres dyr er jo et evigt problemområde. Personligt er jeg stoppet med at gå til opvarmningsbanerne til Herning, DM, EM etc. Kan simpelthen ikke se på det. Og det gælder ikke kun for spring.. Der er dressurrytterne nærmest værre med kandarer, roll-kür, rullesporer og jeg ved ikke hvad.
Noget jeg undrede mig over, da jeg var til stævne i Aalborg sidst var springrytternes bid.. Anede ikke man kunne finde så mange finurlige anordninger, at proppe i munden på sin hest.
Et spændende bud var hackamore plus kandarstang plus indspændning plus pisk plus sporer. Altså løber din hest eller kan du ikke få den frem???
Og mon ikke du burde træne stopsignalet frem for at putte endnu mere metal i munden på din stakkels musse.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 500
Men personligt tror jeg dressur er hårdest for hestens led - ihvertfald når vi taler på et højere plan - MA og op. Man ser ofte 16-18 årige heste gå en S-spring. Man ser ikke så tit en hest i samme alder gå en S-dressur, der er største delen af heste nemlig færdige i kroppen når de bliver 14 år.
Jeg rider både spring og dressur - også begge dele på et højere plan (MA og op efter- uddanner selv mine heste), men jeg synes det er sjovest at springe, for jeg synes simpelthed dressur er så let og simpelt. Springning er større udfordring for mig - og nej, man kan ikke bare piske en hest gennem en bane.. Ikke hvis du kommer over el LB..
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.051
jul 2010
Følger: 50 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 55
Jeg er ikk den bedste dressurrytter, men kan sagtens ride en lb hvis ikk mere. Men tilgengæld er jeg en dygtig springrytter som altid får ros for min ridning, da jeg kan min dressur. Altså, man skal kunne kravle før man kan gå!
Jeg er mest af alt springrytter fordi at jeg elsker spændingen ved spring, og hader at skulle sidde stille og koncentrerre mig om så mange ting på en gang i dressur.
Ved ikke hvad der er hårdest for hestene, men i de højere klasser ville jeg mene at det var dressur da de er mere anspændte og øvelserne slidder på leddene.
maj 2010
Jovist er dressur hårdt, men her skal man igen sammenligne på samme plan - er en hest ikke lige belastet om den er startet Store tur i spring eller i dressur?
En optimalt trænet hest vil vel kunne holde til den belastning, man udsætter den for. Og i takt med at uddannelsen bliver sværere, burde hestens muskler og sener vel blive tilsvarende stærke.
Der findes jo også gamle dressurheste - MW Ibi-light f.eks., mange af Anky's heste er gamle (ikke fordi jeg er en fan) og de fleste OL-heste er oppe i årene.
maj 2007
men ikk med slidtage. En springhest får ofte slidte forben og dressur er det ofte hårdeste for bagbenene , men det kommer jo an på hvordan hestene bliver passet på
Nu har jeg set Andreas Helgstrand springe, og det var ikk noget kønt syn! Er sikker på det vil se pænere ud hvis f.eks. thomas sandgaard skulle ride dressur.
Nu kender jeg en del beriderelever. Og dem der primært er dressur rytter, synes springningen er svær. Hvor dem der er primært er spring ryttere har nemmere ved at klare dressuren. der med ikk sagt at de gør det lige så godt som dressur rytterne, men de har bare givet udtryk for det er nemmere at klare dressur delen når man er spring rytter. end det er at klare spring delen når man er dressur rytter. Netop fordi springningen består af 80 % dressur, og de derfor kan meget af det grundlæggende i forvejen.
maj 2007
Ang pisk - så ja er der rigtig mange der pisker deres hest igennem banen, men der er primært små børn, der jo faktisk ikk kan ride.
Tager man til landstævne for hest, bliver pisken nærmest ikk brugt.
Jeg synes at når man kommer op på højt niveau. bliver pisken brugt meget mere i dressur end i spring?
Var der ikk en stor sag mod en tysk dressur rytter, hvor der kom en masse videoer på nettet, hvor pisken blev brugt helt ekstremt. ved godt at dette er en enkelt sag.
Men på højt niveau er min overbevisning at pisken bliver brugt mere i dressur end i spring i daglig træning. Nu har jeg arbejdet ved 2 landsholds ryttere (spring) og det var virkelig sjældent at de havde en pisk i hånden.
maj 2007
Og selvfølgelig ses der også flot ridning til mindre stævner !!
maj 2007
Der tror jeg det er lidt det samme, med elendige ryttere og dyre heste der bare kan det af sig selv. de ekvipager er der altid nogen af.
tror vi er ret enige emma (:
Vil gerne have respons på mit oplæg omkring brugen af pisk i spring og dressur, der må da være nogen der ude der har en holdning om det ? (:
maj 2010
Jeg ved ikke om man kan skære det sådan over én kam. Jeg kender mange dressurryttere, der bruger pisk og sporer alt for meget, men jeg kender også de mest bløde dressurryttere.
Det samme gælder for springryttere. Tror det handler om hvordan man er som rytter generelt - er ens metode at tvinge eller at samarbejde.
Måske er der lidt om snakken med, at dressurryttere bruger pisk for ofte til daglig træning. Tror en dressurhest har langt flere hårde arbejdsdage end en springer. De er som regel kun under rigtig hård træning, når de springer, som jo kun er et par gange om ugen, hvor hver dag er en hård arbejdsdag for en dressurhest.
Kun baseret på mine iagttagelser på de rideskoler jeg har været på. Og det er en voldsom generalisering, da jeg ser mange omvendte sager - bløde dressurryttere og hårde springryttere, der misbruger pisk, "hjælpe"tøjler etc.
maj 2007
Og ja jeg har jo også generaliseret for at nå frem til noget. men mener også du har ret i at dressur heste har flere hårde dage end springheste. (min springhest sveder så mest de dage vi rider dressur) men igen man kan jo ikke tage alle over en kam. Kender også mange proffesionelle spring hest der arbejder hårdt hver dag, men tror også det i de fleste tilfælde er hårdest for dressur heste til hver dag
Men jeg må holde fast i mit med, at dressur ryttere bruger pisken mere end spring (primært på højt niveau og selvfølgelig med undtagelser!
maj 2010
Men mht. til prof. heste, så er det jo en sag helt for sig selv - alle prof. heste bliver trænet enormt hårdt. Den stald min hest kommer fra er det en times (!) walker hver dag og en times hård træning. Ingen fold eller social kontakt. Man beskytter vel sin investering.. Hmmmm.. Hvem sagde velfærd?
Konklusionen: man skal behandle sin hest ordentligt og træne forskelligt hver dag om man så springer eller ikke er kommet ud af sandkassen endnu
maj 2007
De to steder jeg har været (ved landshold ryttere) kom selv den dyreste hest på fold, selvfølgelig med gemacher og det hele. men det synes jeg også er i orden. men puha ja hvor er der mange heste der ikke for lov at være heste.
I mange proffe steder får hesten ikk lov at være hest, men der er dog også mange af stederne hvor de gør!!
Men heldigvis findes der da flest af os der elsker dem over alt på jorden og gør vores bedste for at de har det godt. dumme og onde mennesker findes der jo altid!
maj 2007
nov 2010
Personligt bruger jeg ikke selv pisken specielt meget i dressur, da det oftest bare er nødvendigt at have den med. Men det kommer jo også an på hesten. Hvis man har en frisk hest i forvejen, er der jo ingen grund til at sidde og tæske løs på den med pisken.
Men jeg så til spring stævne på min rideklub her i sidste måned, en ung pige som sad og tæskede hendes hest med pisken, fordi den refuseret. Da hun var færdig, blev hun så også bedt om at komme til dommertårnet og fik at vide at hun ikke måtte gøre sådan med pisken.
maj 2007
Og jeg har også skrevet at jeg tager afstand for ponyryttere der pisker hesten igennem banen - da det intet har med ridning at gøre. For jeg er ikk i tvivl om at pisken også bliver misbrugt i mange tilfælde i spring!
nov 2010
Det var hellere ikke for at gå imod dig jeg skrev det. Jeg gav bare respons, som du skrev du ville have.
maj 2007
Jeg har bare mødt mange af dem der "sådan gør jeg altså ikke - så det passer ikke" Prøver man at nå frem til en form for konklusion er enkelt tilfælde jo ikke så interesante.
Men dejligt at høre en dressur rytter der ikk bruger pisken meget, selvom jeg ved godt der er mange af jer (: og ja alt for mange episoder med misbrug af pisk på springbanene - men det er oftest dem der i virkeligheden ikk kan ride.
maj 2010
Problemet med ridesporten er, at det er en 100 % praktisk uddannelse, hvor alle ryttere ville have godt af at blive uddannet i hesten biomekanik og hvordan man rider korrekt i stedet for, at en eller anden ridepige står og lærer sine voldelige metoder fra sig på den lokale klub.
For lad os se i øjnene, at det ikke er de små ridepiger, der er mere voldelige end gennemsnitsteenageren, men snarere metoderne som man lærer at ride med, der er fejlslagne. Tror alle har redet på en doven rideskolehest, hvor nan fik at vide, at den var fræk og skulle have nogle smæk. Ikke?
Min tese er, at al dårlig ridning starter der..
maj 2007
Men i min verden kan man ikke lære at ride, ligesom man ikke kan lære at træne en hund.
Selvfølgelig kan man blive bedre og lære rigtig meget ved at gå til undervisning/træning. Men har man ikk forståelse for dyrens væsen både sind, bevægelser og adfærd, så bliver man aldrig rigtig dygtig.
Selvfølgelig kan man lærer rigtig meget. men den sidste forståelse af dyrene tror jeg ikk man kan lære hvis man ikk har det.
Dermed ikk sagt at man ikke kan lærer rigtig meget !! har altid selv fået meget undervisning ved berider. og ellers var jeg da aldrig bedre. Men den sidste forståelse for hesten tror jeg ikk man kan lære gennem undervisning.
Men ved ikk hva andres holdning er omkring dette??
nov 2010
Helt enig. På min gamle rideskole, hvor jeg startede med at ride, der var der da mange dovne rideskoleheste, hvor vi bare fik af vide at den bare skulle have et klap i røven eller man skulle slå hårdere. Og dengang gjorde man jo bare hvad man fik besked på, for ridelæreren måtte jo have ret. Synes det virker til at mange ridelærer underviser på en forkert måde og ikke tænker på hvordan hesten har det. Og jeg tror det er der de "dårlige rytter" kommer fra. Man gør jo bare hvad man får besked på, for ridelæreren er jo trods alt "eksperten" og må jo vide hvordan man skal håndtere det ordenligt.
feb 2007
Følger: 90 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 752
er ikke helt enig i det aller første du skriver. jeg er springrytter og synes dressur er kedeligt. men jeg rider alligevel LA dressur og kan øvelser til mere.
men som der er blevet skrevet i et indlæg, i spring kan man se når der bliver begået en fejl, i dressur er det dommeren der bestemmer og kan "snyde" med dine karakter. og det er derfor jeg ikke synes det er sjovt at ride. men eller i det daglige træning er dressur sjovt nok.
Men synes disiplinerne er svære på hver sin måde
maj 2007
Respekt og fornuftig omgang med hesten starter som Anna skriver jo allerede der.
maj 2010
Men har den helt modsatte oplevelse af pointsystemerne - synes det er MEGA frustrerende i spring, at man ikke kan lave én lille, bitte fejl og så er spillet bare slut, hvor i dressur kan man redde den igen, ved at ride resten af programmet super stramt.
Bare se Andreas Helgstrand, der nærmest faldt af til Intermediare i Herning, men alligevel endte på en 2. plads fordi resten af programmet i dommernes øjne var fantastisk. Ved godt nogle oplever at føle sig snydt af dommeren, men har sjældent redet en dressurklasse, hvor det ikke var den mest værdige med det mest præcise og stabile ridt, der vandt, hvor man tit oplever i spring, at ryttere der tager chancer hvor deres hest redder dem vinder, hvor dem der rider en rigtig flot runde ikke får anerkendelse for dette.
maj 2010
Jeg mener heller ikke ridning skal være en teoretisk sport, hvor man bruger det meste af tiden i rytterstuen på at terpe knoglesammensætning osv., men tror man med fordel kunne tage ridemærkerne lidt længere. For det er de færreste der ved, hvad korrekt samling osv er - de fleste tror jo bare det er en bue i halsen, og jeg har først efter 17 års ridning NU lært, at der er noget, der kommer fra bagparten og indefra hesten og ikke noget JEG kan tvinge den ned i.
Der er jo et problem på de danske rideskoler, med at folk ikke slipper igen efter de har lagt et pres. Folk hiver og slår for at straffe, men ikke for at lære. Hvis man nu fik noget basis teori om hesteindlæring, så tror jeg ikke man ville se "de der" rideskole heste, hvor bremserne og speederen er slidt ned.
Jeg ved i hver fald, at da jeg lærte at ride foregik det sådan: "når du skal stoppe hesten, så trækker du i tøjlen", men jeg fik ikke det vigtigste af stopsignalet at vide... "og så slipper du igen". Dét mangler jeg at se og høre - tror kun det er 1 enkelt rideskole i hele DK der lærer ryttere på den måde (en eller anden dame på Fyn med en mission).
Men selvfølgelig skal langt det meste undervisning være til hesteryg - ellers gad man nok ikke mere
mar 2007
Følger: 517 Følgere: 521 Heste: 6 Emner: 95 Svar: 1.213
Selv rider jeg military, en blanding af lidt af det hele.
Sidste år red jeg EM og startede DM i dressur 14 dage efter- altså to vidt forskellige dicipliner, men jeg tror det kunne lade sig gøre, fordi military er en alsidig sport, men også den mest krævende efter min mening - Både for hest og rytter!
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 36
Jeg vil dog sige, at jeg har oplevet en berider, få en til at piske heste ved benene mens han sad på den, så den løftede benene højere i piaff. Virkelig forfærdeligt at se på, især fordi manden normalt vis, rider meget pænt (:.. nogle går simpelthen for vidt, for at vinde, syntes jeg.
- NOGLE gør... langt fra alle.
jun 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 108 Svar: 778
Jeg kan ikk li´ at springe da hesten tit kan få et "hårdt" stød i benene når den lander efter springet.
Har også hørt at spring heste lever kortere end dressur/ skovturs heste gør. Da de tit er slidt op efter nogle år pga. hårde landinger/slag mod spring.
Har selv fået en pony der var tidligere springpony. Og hun må ikk springes længere da hun er slidt ned i bagbenene. Og hun er KUN 14!
Det er bare min mening.
Min kommentar skal ikke virke stødende over for nogen!
Alle har hver sin mening!
Spring vs. Dressur DEBAT