Kunsten at have en halvpart -jalousi {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg er i en situation hvor jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre, så jeg vil høre hvad kloge hg har at sige til denne sag.
Sagen er den at jeg har en ufattelig talentfuld hest, som har været ret dyr, men jeg bruger overhovedet ikke hans potentiale. Dette skyldes at jeg er en travl person og jeg får derfor ikke trænet ham så meget som jeg burde. Han er 4 år gammel og burde derfor blive trænet 4 gange om ugen, men det bliver som regel kun til 2 gange træning per uge.
Jeg har en rigtig god veninde og hendes hest skal desværre med 90% sandsynlighed aflives.. Hun er enormt sød imod dyr og hun hjælper mig pt med at gøre min hest ryttervant i skoven, hvilket vil sige at hun sidder på min hest og jeg trækker ham.
Jeg overvejer kraftigt om jeg skal spørge hende om hun har lyst til at have min hest en dag om ugen alene, nu hvor hun allerede hjælper mig lidt med min hest, og hendes hest skal jo nok aflives. Og jeg ved hun ønsker enten part eller lånehest når denne hest er aflivet, hun ville ikke selv købe en ny.
Det lyder jo alt sammen meget fornuftigt, jeg har ikke tid til at træne min hest det han bør trænes og min veninde synes min hest er skøn og hun står snart uden hest og hvis hendes hest mirakuløst kommer sig over sin skade vil det aldrig kunne bruges til andet end let skovtur..
Men problemet er.. kan jeg håndtere at se en anden hygge med MIN hest. Min hest er et rigtigt nullehoved som elsker alle og han er absolut ikke en enemands-hest.
Og på den ene side vil jeg gerne udnytte hans potentiale mere, synes ikke rigtig jeg kommer nogle vegne med min hest, fordi jeg ikke har tid til at træne ham 4 gange om ugen og jeg tror ærlig talt det er utopi at tro at jeg nogensinde får masser af tid til at træne..
men på den anden side ved jeg ikke om jeg har lyst til at andre knytter bånd med min hest..
Hvad ville I gøre i denne situation?
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Well, nu har jeg selv halvpart - så kan ikke følge dig på det punkt og dog, ved selv hvordan jeg ville reagere i sådant et tilfælde.
Der er jo sådan set kun to muligheder, enten tager mig sig sammen og pakker sine egoistiske tanker væk og får den part til hesten hvis man vil have at den skal motioneres mere ( når de er sagt, så syntes jeg en part, en dag om ugen godt nok ikke er meget ).
Ellers så lader man bare være. Da ens tanker ikke skal påvirker parten samt hesten heller ikke tager skade af kun at blive redet 2 gange om ugen.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Så svært spørgsmål.. ved ikke hvad jeg skal råde dig til..
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
1 gang om ugen er også mest fordi jeg skal finde ud af om jeg kan håndtere at andre har min hest alene samt min hest er kun 3 ½ år gammel, så han må ik rides alt alt for meget. Hvis alt går vel vil det kunne blive mere end 1 gang om ugen og det er slf gratis nu hvor det er min veninde
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
hvis det kun er 1 gang i ugen, så er det lige til at overkomme, og når du kender hende så godt + hun hjælper dig nu, så kan jeg intet problem se i det
Det er jo også næsten synd hvis hesten gerne vil arbejde lidt at den så kun bliver rørt 2 gange om ugen
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Syntes du skal lade være med at få part, overhovedet hvis du ikke er "afklaret" med tanken om det. Da det er ærgeligt og skuffende for din veninde, hvis du finder ud af det ikke er noget for dig men hun har nået at knytte sig mere til hesten og lære den bedre og kende
jan 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 109
Jeg vil sige at jeg havde været nødsaget til at sælge min hest, hvis ikke hun havde hjulpet mig, men på den anden side, så skal man atlså være klar på at det er sådan det bliver Det er noget man må gøre op med sig selv om man vil dele eller ej. Jeg kunne ikke holde det ud må jeg indrømme Jeg var sur i lang lang tid! Snak med evt. forældre om det og så med din veninde. Så i er enige om at det er DIN hest og hun altså bare rider den. Men tænk dig om (: Bare et godt råd!
Håber du kunne bruge det til noget (:
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
jan 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 109
Men selvom min jalousi har en anden grund, så skal man stadig tænke sig rigtig meget om, da det netop er noget man elsker meget højt. Man skal spørge sig selv om man er parat til at dele noget så vigtigt?
nov 2003
nov 2008
Han står i løsdrift, så han er ude døgnet rundt og han er "idiotsikker" så han er fuldt ud styrbar selvom man ik rider ham så tit.
Synes bare det er lidt synd at han har talent til ingen verdens nytte. Selvom hesten nok er ligeglad med hvor meget potentiale den har
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 28 Svar: 762
Men på den anden side tror jeg bare hurtigt der kan komme "kurrer på tråden" hvis ens part er en veninde... Med heste er der så mange ting man skal tage stilling til, hen ad vejen.. f.eks træningsmetoder, og der er det jo ikke sikkert at I altid vil være enige ? Det er altså meget sværere at sige fra, overfor en veninde man kender rigtig godt
Så måske skulle du finde en part udefra?
Jalousi er en grim ting - men den stortrives også hos mig, når det gælder min hest
nov 2003
nov 2008
Jeg har købt en hest med potentiale fordi jeg aldrig sælger mine dyr Når først jeg har fået et dyr ind, så beholder jeg dem til den dag de dør.
Jeg købte min hest efter nogle års pause, fordi jeg læste på universitetet. Jeg er gammel stævnerytter, men vidste at, i hvert fald til at starte med, ville denne hest være min hygge hest.
MEN hvis jeg en dag tænker, ai jeg vil gerne ud og ride stævner igen, så har jeg en hest der kan nå de høje klasser, hvis jeg måtte ønske det.
For jeg knytter mig altid utroligt meget til mine dyr og jeg vil meget nødigt stå i en situation, hvor jeg måtte sælge min hest for at få en med mere potentiale. Så jeg tænkte fuck it, jeg køber en med en masse talent, så er jeg sikker på at jeg ikke skal sælge ham senere. For jeg har aldrig i mit liv solgt et dyr og tror næppe det kommer til at ske, med mindre jeg kommer i en eller anden kæmpe krise.
Og grunden til at jeg ikke træner ham mere er at jeg pt har arbejde, men stadig er jobsøgende. Dvs, efter jeg færdiggjorde min uddannelse som civilingeniør i sommeren 2009 har jeg ikke kunne finde det rigtige job. Jeg har fundet et job, det er bare ikke det rigtge. Så ud over at arbejde fuld tid, skal jeg bruge 10-15 timer om ugen på at lave ansøgninger til de rigtige jobs. Og det gør det ikke bedre at min hest står opstaldet over en time fra hvor jeg bor (bor på Nørrebro, der er ingen stedet lige i nærheden )
Jeg er ude ved min hest 3-4 gange om ugen. Men jeg får kun trænet ham rigtigt ca. 2 gange fordi jeg ganske simpelt er så træt resten af tiden at jeg kun orker at nulle lidt om ham.
Så måske når jeg får det rigtige job og får en bil, kan det være jeg kan få trænet mere. Men hvornår det sker er jo umuligt at sige..
nov 2008
Jeg tror at du og nogle af de andre har fat i det rigtige.
Tror bare man som gammel stævnerytter har en masse drømme bagerst i hovedet om championater og hva ved jeg.
Men jeg købte jo min hest fordi jeg bare elsker at være sammen med heste og i de perioder jeg ikke har haft hest har jeg altid drømt om at have en.
Og altså herre gud, det gør jo reelt set ingen forskel om min hest kan gå LA som 5 årig eller som 10 årig, det vigtigste er jo at vi hygger os sammen, selvom opdrætter nok gerne så os på stævnepladsen haha
Ja jeg rider ham 2 gange om ugen og jeg vil prøve at finde tid til at løstræne ham 1 gang om ugen, så han kan komme lidt i form. Overvejer at flytte ham hen til et sted hvor de har roundpen, hvor jeg kan træne tricks samt en fast løsspringningsbane og jeg elsker at løsspringe min hest.
Jeg tror jeg skal holde mig fra part når jeg er så usikker på om jeg har lyst til at have en part..
Så kan jeg jo overveje at lade min veninde tage min hest i skoven en gang om ugen hvis hun har lyst til det, for det er faktisk mest jordtræning jeg har et problem med, da jeg synes man skaber et helt andet bånd til sin hest når man arbejder fra jorden. Og en part ville jo få lov til at have hesten som sin egen nogle gange om ugen og det har jeg bare ikke lyst til...
En part er vist bare ikke mig. Og tror ikke min hest lider under at få lov til at hygge sig i løsdriften og fjolle og æde sig fed med de andre heste i stedet for at træne mere
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
- dygtige
- Og hesten kan lide dem
Er de to krav indfyldt, står jeg gerne på tungen for mine parter. Og tror, du vil gøre det samme.
Men når jeg får en ny part, er jeg meget usikker på, om det bliver godt.. Vil gerne på forhånd kende dem lidt, hvordan de rider etc.
Lone
Kunsten at have en halvpart -jalousi