{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kunsten at ride hingst?
  • #2   2. mar 2012 line hvorfor være mere opmærksom på omgivelser? hvad mener du med det?
    man skal sørge for at opdrage sin hingst ordentligt så den ikke bliver farlig at omgås.
    min hingst er opdraget ordentligt fra tidligere ejer af hvilket gør at han kan rides almindeligt.han reagere ikke på hopper i brunst eller lign på tur for han har lært det gør man ikke.
    han går pt på fold med 2 hopper og han rører dem ikke for han har fået at vide han ikke må.....

• #3   2. mar 2012 Man skal kunne sætte sig igennem selvfølgelig uden at være ond, men med en hingst skal man altid sørge for at den ikke tager over.. de gange jeg har redet hingst er de blevet irettesat hver gang de gjorde noget de ikke måtte.. de hingste jeg har redet har alle stået på rideskole så de er opdraget efter at der er mange andre mennesker både børn og voksne og hvis man ikke vidste det kunne man ikke se eller mærke at de er hingste..

• #4   2. mar 2012 du skal have selvtillid i orden, og ikke være bange for at sige fra over for ham, du skal kunne naturligt sætte dig i respekt overfor ham, og du skal konstant være obs på dine omgivelser, det er ikke altid din skyld, men folk vil altid se det som din skyld hvis der sker noget...
    og for alt i verden skal du ikke være en der bliver bange for at hesten rejser sig, og det sker meget let med hingste, da de er mere "levende"
    det er en udfording,
    jeg elsker at ride hingste, og går det tit som en ven i spaninen, der træner grand prix med de spanske, men ved ikke om jeg gad have en hingst til hver dag, da men altid skal være mere end vågen.. men held og lykke

• #5   2. mar 2012 Jeg har redet en del hingste, og ingen af dem har jeg skulle være opmærksomme på, vi kunne ride ture med brunstige hopper osv uden der var noget, min lillesøster på 13 kunne sågar ride dem i skoven for fuld anna der var ingenting. En 10 årig pige lånte den ene til et stævne, de red godt nok griisepas hele runden, men hun kunne styre den

• #7   2. mar 2012 Mende hingste jeg har redet har også haft en god konsekvent opdragelse:-)

• #8   2. mar 2012 Trine: jeg er enig med dig om at de skal være opdraget til at vide hvad de må og ikke må..

Sys alligevel det er utroligt han kan gå med hopper uden at gøre noget..

• #10   2. mar 2012 Gode råd, tak (:
    men kom meget gerne med flere!

• #12   2. mar 2012 med hensyn til at være mere vågen så er det dine omgivelser. De fleste er ikke vant til at skulle tage hensyn til hingste.. De rider for tæt på blandt andet. en lille historie. min veninde og jeg var oppe på roskilde, min veninde skulle ind til kåring med sin hingste, og vi stod på række og ventede på at komme ind, da en eller anden hjerne tom tøs kom trækende med sin hoppe ind i mellem hingstene, og den var i bruns,, det udløste en kæde reksion, en hingst gjorde udfald i mod en anden der svarede og pludselig var alle i vild oprør, og det var ellers søde velopdragne hingste, min veninde blev sparede af sin egen hingst, og to andre smaderet sin kæbe og fik ryg skader, og ved du hvad hun fik afvide af udstillings rådet og forsikringen, både af hende med hoppe og de andre hingeste???? ja det var jo at forvente når man havde hingst.. ved godt dette er ekstremt, men det viser hvor hurtigt det kan gå galt selv med søde hingste, og det er ikke altid ens egen skyld. derfor skal man altid være obs op sine omgivelser

• #13   2. mar 2012 Jeg har hingst, og jeg behandler ham fuldstændig som jeg ville med en hoppe eller en vallak. Der er ingen forskel for mig, en hest er en hest. smiley

• #15   2. mar 2012 han ved skam godt han er hingst ingen tvivl der for han har fået lov at bedække....billederne på hans profil viser han går fint med hopperne.... han kan også stå på staldgang med brunstig hoppe i boks ved siden af uden at reagere....den ene af mine er gået i brunst nu og han står i boks ved siden af uden at reagere. så jo det kan altså godt lade sig gøre........han er beviset

• #18   2. mar 2012 Line: Uviden? Ej hold da op. Nu har jeg haft min dreng i lidt tid, og jeg har aldrig på noget tidspunkt, skulle behandle ham anderledes, blot fordi han er hingst. Han er ret så nem, så det er ingen problemer med ham smiley

• #19   2. mar 2012 line han er ikke dresseret han har bare lært fra start af man ikke bedækker medmindre lederen altså mig siger god for det.....og det respektere han...

• #22   2. mar 2012 Da jeg var 14 år havde jeg part på en ox araber hingst, han var noget at det nemmeste jeg har kendt. Han viste når der sadle på så skulle der arbejdes og det var lige meget om man klingede bøjler med en hingstegal hoppe så sagde han intet. Men han viste selvfølgelig også godt når det var tid til sjov med damerne..:-) Men jeg har erfaret at selvfølgekig skal du huske at det er en hingst du har med at gøre, ligesom men skal med alle andre hankøns væsner der stadig har deres udstyr, men ellers behandle ham som du ville med andre heste..:-)

• #23   2. mar 2012 Line: Han går ikke på fold med andre nej, men det er der ingen der gør, her hvor jeg har hest smiley Der går en vallak ved siden af, og en hoppe overfor - Intet problem. I boksen står der desuden en hoppe skråt overfor, en vallak ved siden af og overfor ham - Igen, intet problem. Der står hopper ned af staldgange, som han går igennem flere gange om dagen, og han går i ridehus med dem. -Der er ingen problemer med ham, han hidser sig slet ikke op.
    Jo. han brummer efter hopper, han er jo hingst, hvad har det med sagen at gøre? Skal jeg begynde at gå uden om hopper, og flygte hvis der kommer en forbi? Han må gerne brumme, ligeså vel som en hoppe må vrinske. Så længe han kun brummer/vrinsker, hvilket han gør yderst sjældent, så kan jeg virkelig ikke se noget problem i det smiley

Nu sagde jeg at jeg ikke behandlede ham anderledes, end hvad jeg gør med andre heste. Jeg sagde ikke at han ikke havde hingste træk, for det har han skam. Shaklan ved godt han er hingst, men han ved også at han skal opføre sig ordentligt.

• #25   2. mar 2012 Altså jeg har redet op passet en del hingste gennem tiderne, og ja det afhænger jo rigtig meget af hvordan den enkelte hest er. Men man skal overordnet nok være en smugle mere konsekvent og opmærksom på omgivelserne (:

Vil dog også lige sige at den hingsteplag jeg har nu er en del roligere end de fleste hopper jeg har :S

• #27   2. mar 2012 At have hingst er ikke som at have hverken hoppe eller vallak. Der følger et kæmpe ansvar, som man hele tiden må være sig bevidst.

Begge mine hingste blev kastreret som 5 års. Pludselig blev de ekstremt agressive på fold overfor den partner, som de altid havde gået med. Uden at dr var hopper. De blev skilt ad, men kan en hingst ikke få lov at gå med hopper - eller anden makker på folden, så er det ikke et hesteliv. Derfor besluttede vi at kastrere - hestene stortrives med andre, og jeg er glad for beslutningen.

Jeg vil aldrig mene, at en hingst er en ideel børnepony, og indimellem korser jeg mig over billeder og udtalelser omkring fuldvoksne hingste som børneheste/ponyer.

De kan være nok så gode, men fra naturens side, har de altså nogle hormoner, som kan komme til udtryk - fatalt, hvis man ikke er opmærksom.

Derudover giver det en helt anden ro uden hingste iblandt.

Derudover - ja, hingste er fantastiske at arbejde med, men du sal være konsekvent - meget. Ofte skriver folk det er de sødeste hingste, men egen erfaring er at det først er for alvor omkring 5-6 års alderen - så kan man udtale sig om hvordan hingsten rigtig er allround smiley

• #29   2. mar 2012 der er mange ting man skal være opmærksom på når man har hingst man skal altid tænke et skridt længere hegnet skal være så de ikke kan nå over til hestene på nabo folden desuden skal man være klar over at pludselig kan de forandre sig og så skal pengene ligge klar til at kastere sådan har jeg det mine to er så utrolig flinke de går så også på fold med andre vallakker og det skal de kunne blive ved med vil ikke have dem til at gå selv for det første bliver de lyn hurtigt dumme af det og så hygger de sig med de andre mine drenge har været meget i hænder fra helt små de er kørt til og er vant til at omgås hopper har altid gjort meget ud af at mine heste var velopdragede så hoppe vallak hingst jeg er lige konsekvent men mine skal ikke blive farlige så bliver de kastereret lige med det samme

• #31   2. mar 2012 Tror det er MEGET forskelligt fra hingst til hingst.

Da jeg arbejde i England havde vi et par hingste. Nogle af dem var selvfølgelig mere hingstet end andre. Men mange af dem var mere rolige end stedets hopper/vallakker.

Hingstene blev redet på banen sammen med hopperne, var på tur med dem, stod i spiltovet ved siden af når der blev striglet osv.
    Der var intet problem der.

Det var også første gang jeg nogensinde skulle ride hingst, så jeg var meget nervøs! Jeg havde en total rolig hest - som på mange punkter er endnu mere rolig end den vallak, som jeg har nu. Jeg havde en skøn tur på banen, imens der blev redet hopper rundt imens - jeg skulle på intet tidspunkt sætte mig igennem, og sige "Hey, det sku mig der bestemmer" .

Nogle af hingstene var selvfølgelig mere hingstet end andre, men der var ingen af dem, som var ustyrlige eller lign. Selvfølgelig blev der kaldt efter damerne, da de blev trukket til/fra fold, men der var ingen problem med at trække rundt med dem, og arbejde med dem.

En hest er en hest, og sådan skal de behandles. Min egen, som bliver 10 i denne måned tror stadig han er hingst, trods han blev vallak meget tidligt. Da han gik på fold med hopperne, sprang han på dem, han vrinsker helt hysterisk hvis der er en hoppe, som er hingstegal. Han viser sig utrolig meget frem, og kan godt blive lidt ustyrlig på banen hvis der rider en hingstegal hoppe rundt sammen med ham. Jeg skal sætte mig MEGET mere igennem når jeg rider ham, end jeg skulle da jeg red hingste.

Som sagt er nogle hingste mere hingstede end andre, men har også oplevet mange ryttere som gør det til et større problem end det egentlig er. Har efterhånden oplevet mange, som for det første håndtere hingstene helt forkert, og inden de overhovedet har lært hingsten at kende, skal den gå med kæde og hingstebid, for den er ih og åh så voldsom.

Man skal sætte sig igennnem hos alle heste og vise dem hvem der er leder.

• #33   2. mar 2012 Der har været nogle artikler omkring hestehold i Heste magasinet, fra februar, mener jeg. smiley

Det stod, at man skal være opmærksom på hvor hurtigt en hingst mister koncentrationen og opmærksomheden.

De mente desuden at man burde lade den kasterere, med mindre man vil bruge den i avlen.

• #35   2. mar 2012 Vi har en spansk hingst, opdraget spansk. Skulle ingen hensyn tage. Selfølgelig skal man jo altid fortsætte med opdragelsen. Klart, men jeg fik lov til at ride rundt på vores 167 cm høje hingst, som stod lige ved siden af hopper osv..... smiley 6 år gammel

Kommentér på:
Kunsten at ride hingst?

Annonce