2.433 visninger
|
Oprettet:
Kunsten at ride hingst? {{forumTopicSubject}}
Er det en kunst at ride og træne en hingst?
er der noget særligt man skal have i tankerne?
nogle gode råd, både når man rider og omgåes en hingst?
i må meget gerne komme med jeres personlige erfaringer (:
gode råd osv.
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
man skal sørge for at opdrage sin hingst ordentligt så den ikke bliver farlig at omgås.
min hingst er opdraget ordentligt fra tidligere ejer af hvilket gør at han kan rides almindeligt.han reagere ikke på hopper i brunst eller lign på tur for han har lært det gør man ikke.
han går pt på fold med 2 hopper og han rører dem ikke for han har fået at vide han ikke må.....
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 176 Svar: 1.337
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 226
og for alt i verden skal du ikke være en der bliver bange for at hesten rejser sig, og det sker meget let med hingste, da de er mere "levende"
det er en udfording,
jeg elsker at ride hingste, og går det tit som en ven i spaninen, der træner grand prix med de spanske, men ved ikke om jeg gad have en hingst til hver dag, da men altid skal være mere end vågen.. men held og lykke
jan 2007
Følger: 90 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 316 Svar: 2.122
jan 2007
Følger: 90 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 316 Svar: 2.122
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 176 Svar: 1.337
Sys alligevel det er utroligt han kan gå med hopper uden at gøre noget..
jul 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 65 Svar: 771
men kom meget gerne med flere!
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 226
maj 2007
Følger: 10 Følgere: 113 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 880
sep 2005
maj 2007
sep 2005
sep 2008
Følger: 48 Følgere: 49 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 142
maj 2007
Jo. han brummer efter hopper, han er jo hingst, hvad har det med sagen at gøre? Skal jeg begynde at gå uden om hopper, og flygte hvis der kommer en forbi? Han må gerne brumme, ligeså vel som en hoppe må vrinske. Så længe han kun brummer/vrinsker, hvilket han gør yderst sjældent, så kan jeg virkelig ikke se noget problem i det
Nu sagde jeg at jeg ikke behandlede ham anderledes, end hvad jeg gør med andre heste. Jeg sagde ikke at han ikke havde hingste træk, for det har han skam. Shaklan ved godt han er hingst, men han ved også at han skal opføre sig ordentligt.
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 656
Vil dog også lige sige at den hingsteplag jeg har nu er en del roligere end de fleste hopper jeg har :S
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Begge mine hingste blev kastreret som 5 års. Pludselig blev de ekstremt agressive på fold overfor den partner, som de altid havde gået med. Uden at dr var hopper. De blev skilt ad, men kan en hingst ikke få lov at gå med hopper - eller anden makker på folden, så er det ikke et hesteliv. Derfor besluttede vi at kastrere - hestene stortrives med andre, og jeg er glad for beslutningen.
Jeg vil aldrig mene, at en hingst er en ideel børnepony, og indimellem korser jeg mig over billeder og udtalelser omkring fuldvoksne hingste som børneheste/ponyer.
De kan være nok så gode, men fra naturens side, har de altså nogle hormoner, som kan komme til udtryk - fatalt, hvis man ikke er opmærksom.
Derudover giver det en helt anden ro uden hingste iblandt.
Derudover - ja, hingste er fantastiske at arbejde med, men du sal være konsekvent - meget. Ofte skriver folk det er de sødeste hingste, men egen erfaring er at det først er for alvor omkring 5-6 års alderen - så kan man udtale sig om hvordan hingsten rigtig er allround
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
Da jeg arbejde i England havde vi et par hingste. Nogle af dem var selvfølgelig mere hingstet end andre. Men mange af dem var mere rolige end stedets hopper/vallakker.
Hingstene blev redet på banen sammen med hopperne, var på tur med dem, stod i spiltovet ved siden af når der blev striglet osv.
Der var intet problem der.
Det var også første gang jeg nogensinde skulle ride hingst, så jeg var meget nervøs! Jeg havde en total rolig hest - som på mange punkter er endnu mere rolig end den vallak, som jeg har nu. Jeg havde en skøn tur på banen, imens der blev redet hopper rundt imens - jeg skulle på intet tidspunkt sætte mig igennem, og sige "Hey, det sku mig der bestemmer" .
Nogle af hingstene var selvfølgelig mere hingstet end andre, men der var ingen af dem, som var ustyrlige eller lign. Selvfølgelig blev der kaldt efter damerne, da de blev trukket til/fra fold, men der var ingen problem med at trække rundt med dem, og arbejde med dem.
En hest er en hest, og sådan skal de behandles. Min egen, som bliver 10 i denne måned tror stadig han er hingst, trods han blev vallak meget tidligt. Da han gik på fold med hopperne, sprang han på dem, han vrinsker helt hysterisk hvis der er en hoppe, som er hingstegal. Han viser sig utrolig meget frem, og kan godt blive lidt ustyrlig på banen hvis der rider en hingstegal hoppe rundt sammen med ham. Jeg skal sætte mig MEGET mere igennem når jeg rider ham, end jeg skulle da jeg red hingste.
Som sagt er nogle hingste mere hingstede end andre, men har også oplevet mange ryttere som gør det til et større problem end det egentlig er. Har efterhånden oplevet mange, som for det første håndtere hingstene helt forkert, og inden de overhovedet har lært hingsten at kende, skal den gå med kæde og hingstebid, for den er ih og åh så voldsom.
Man skal sætte sig igennnem hos alle heste og vise dem hvem der er leder.
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Det stod, at man skal være opmærksom på hvor hurtigt en hingst mister koncentrationen og opmærksomheden.
De mente desuden at man burde lade den kasterere, med mindre man vil bruge den i avlen.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Kunsten at ride hingst?