968 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

KRYBBEBIDER! Hvad skal jeg gøre ??? KRYBBEBIDER! Hvad skal jeg gøre ???

Jeg hader det møg krybbebideri!
Og nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal gøre ved det mere...

Det får mig i en sindsygt dårligt humør, hver eneste gang, og jeg syntes ikke det er særlig fedt ..

Jeg har prøvet ALT.

Selvfølgelig har jeg skiftet foder, til noget med lavere sukker inhold, og en masse lucerne, for at få spytkirtlerne igang. Hvis det nu skulle være mavesår.
Hun bliver fodret så mange gange om dagen som muligt, det vil sige, cirka 4 gange.

Jeg har købt legetøj til hende (de der legetøjsbolde, med sliksten i) som hun bare ignorede fuldstændig, endda slikstenene!

Jeg smøre sådan noget, ikke bid ting på, men det ignorere hun også fuldstændig, og tygger bare videre ..

Nu har jeg snart fået nok, og tanken om salg er endda gået op i mit hoved, for det driver mig virkelig til vanvid, og irritere mig fuldstændig!
Men ved dog at jeg alligevel aldrig vil kunne sælge.

Men hvad i alverden skal jeg gøre!
Jeg tror ikke på, det er noget hun gør pga. mavesår.
Jeg tror det er en vane hun har fået, ligesom nogle mennesker bider negle ,,

Jeg beder jeg ikke om at kommentere hvad jeg har gjort for at forhindre det, jeg beder jer om at komme med forslag!

Mvh.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  KRYBBEBIDER! Hvad skal jeg gøre ???
  • #1   12. okt 2009 Løfdrift? dette kan få mange heste til og holde op da ikk særlig mange heste stå og gør det på folden dog ngoen men ikk alle..

Jeg ville selv blive sindsyg af det da vi havde en hest i stalden som gjore det og havde virkelig løst til og kvæle dne det var bare møj ireterende og høre på

• #2   12. okt 2009 altså har du muligvis prøvet et krybbebider rem.
    passede en gang en og det var det eneste der hjalp også en masse fold tid.

• #3   12. okt 2009 Nu siger du at du ikke TROR at det er mavesår, er hesten i praksis blevet tjekket af dyrlæge for mavesår, siden du kan afskrive det?

Hvor meget kommer hun på fold? Som hestetosse skriver kunne løsdrift være et rigtigt godt alternativ.

• #4   12. okt 2009 Krybbebiderrem er det på ingen måde at løse problemet! Det er sgu synd.

• #5   12. okt 2009 skraf hende når hun gør det, skub hende væk, og sig nej, og bliv ved med det til hun stopper, når du intet gør, tror hun det er noget hun godt må, det kan være du skal få tjekket hendes tænder, da de mange gange er problemet, da deres tænder kan klø.

• #6   12. okt 2009 Hun er på fold stortset dagens lyse timer (:
    Hun gør det bare i pælene på folden istedetfor ..
    Vi har i anden sammenhæng fået hendes afføring tjekket, ville de ikke have kunne se det der?
    Og jeg har prøvt at skælde ud og og gøre ved, men det ignorere hun også fuldstændig, og venter bare til jeg igen er uden for rækkevide ..

Jeg tror ikke hun gør det pga. smerte, for det ligner det overhovedet ikke ..
    Tror bare det er blevet en vane for hende.

Og det med krybbebiderrem vil jeg helst unggå at røre smiley

• #7   12. okt 2009 Og tænderne er selvfølgelig også blevet tjekket.
    Hun fik dem raspet og revet to ulvetænder ud.

• #8   12. okt 2009 De gør det jo fordi de på et tidspunkt har haft ondt, og den smerte går væk når de gør det.
    Ja, jeg vil da også gerne vide om du har fået tjekket for mavesår, siden du mener det ikke er det? Det er jo derfor at de gør det.

Krybbebider rem er ulovlig, så den burde ikke komme på tale, det er et tortur instrument.

• #9   12. okt 2009 Har fået tjekket hendes afføring, i anden sammenhæng, men er det ikke på den måde man ser det? Så ville de da have set det der?

Og grunden til at jeg ikke mener det er pga. mavesår, er fordi dyrelægen engang var ude (igen i anden sammenhæng) og han sagde at hvis det var det, ville hun gøre det anderledes ..

Men hun har alligevel fået foder, som hvis hun havde mavesår, og det har hun fået i 1½ år, så HVIS det var det, burde det jo være væk nu (:

Har en anelse om at hun begyndte på det, dengang hun skiftede tænder, og så er hun bare aldrig stoppet igen.

• #10   12. okt 2009 Foderautomat er rigtig godt for krybbebidere, de formindsker det til næsten et minimum smiley

• #11   12. okt 2009 Problemet er jo bare, at hun ikke er særlig meget inde smiley

• #12   12. okt 2009 Får hun hø ad libitum?

• #13   12. okt 2009 Hvad betyder det ??

• #14   12. okt 2009 Har hun hø hele tiden? Alt det hun kan spise? smiley

• #15   12. okt 2009 Hun får hø ved hvert måltid, cirka 5 kg, eller sådan noget.
    Så det vil jeg da mene smiley

Men hvad betyder det at den får hø af libitum ? smiley

• #16   12. okt 2009 min mors hest er krybbebider en lille smule, men da det er tyve år siden hun sidst har redet og haft hest snakkede hun med dyrlægen om det. For folk begyndte at sige det smittede osv. men det er altså bare noget fis.

dyrlægen sagde at det ofte var meget kloge heste der gjorde den slags, og det er simpelthen fordi de keder sig, endten er staldforholdet eller boksmiljøet ikke iorden eller også er der bare ikke nok støelse i bóksen som de kan stå og gumle på hele tiden, da det er af deres natur.

samtidig med skal din hest på fold s¨meget som overhovedet muligt, da den derude kan løbe rundt og lege og spise så den ikke keder sig.

krybbebideri er bare rent kedsomhed., og det smitter IKKE som nogen siger.

• #17   12. okt 2009 De der foderautomater, hvad koster de?
    Skal nemlig lige se, om det overhovedet kan overvejes, da jeg for øjeblikket ikke har så mange penge at gøre godt med ..

• #18   12. okt 2009 Foderautomater KAN være dyre, og man plejer ikke at sætte op til en.

De går ud på at de får mad sådan ca 6-10 gange dagligt, men så får de ikke særlig meget foder.
    Det er meget bedre, det formindsker kolik, krybbebidning, og man sparer i foder, samtidig med det er bedre for hesten at spise lidt hele tiden, istedet for meget få gange smiley

• #19   12. okt 2009 Er hun i stresset omgivelser? Min venindes hest gør det KUN på rideskolen, hvor der hele tiden render folk frem g tilbage på gangen, så den er næsten aldrig dernede. Min gamle hest gjorde det derhjemme, men ikke på rideskolen, vi tror måske at det var på grund af at der var lidt lavt til loftet.

• #20   12. okt 2009 Hvor meget koster de cirka?

Nej hun er overhovedet ikke i stressede omgivelser, da hun står på vores egen gård, med 4 heste smiley
    Men det der, med lavt til loftet har vi også smiley

Tror jeg begynder at give hende morgenfrue, det skulle være godt til stressede og irritable dyr smiley

• #21   12. okt 2009 har selv en krybbebider, og det er bare træls.
    jeg har også prøvet alt på min. det skal dertil siges at det er skåret godt ned i forhold til hvor slem det har været.
    min gør det når hun spiser, er stresset, keder sig.
    nu er det mere en dårlig vane der hænger ved, som jeg ved hun aldrig helt kommer af med.
    jeg har dog valgt at fjerne alt hvad der hedder krybbe, vandkop osv. så muligheden bare ikk er der. ( man skal jo ikke friste svage sjæle =) )
    hun har vand spand og bliver fodret i hedes foder " balje" på gulvet. og det har hun det fint med.
    hun er meget gladere når hun ikke gør det, end når hun kan gøre det. bliver hun tit vred og irriteret fordi alt det luft hober sig op i maven og gør ondt.

håber du kan bruge lidt af det.

• #22   12. okt 2009 Jeg har også overvejet at fjerne krybbe og vandkop, men det undre mig faktisk at der ikke findes sådan noget til krybbebidere?
    Nogle hvor plasten er så brede, at de ikke kan bide ind over det smiley

• #23   12. okt 2009 Jeg var tilsådan noet tand noget, og der sagde de faktisk at det var bedst at fodre dem fra gulvet af :b

• #24   12. okt 2009 Hehe okay smiley

• #25   12. okt 2009 5 kg hø er alt for lidt heste af den størrelse, som du har oprettet.
    Man siger minimum 1½ kg hø pr 100 kg hest, og det er jo et minimum.
    Med en krybbebidderhest er det især vigtigt, at den får alt det grovfoder, som den kan æde, og det kunne godt være 10.. 15... 20(!) kg hø, alt afhængig af størrelse, tandsæt og ædelyst.

Prøv at give hende mere hø, sådan at hun har noget HELE tiden (det er det der betyder ad libitum). Det er meget vigtigt for hestens mave, og så KAN hø faktisk hele mindre mavesår. Det har man undersøgt, men det er selvfølgelig ikke en garanti i det.

Det er godt at du undgår sukker i hendes foder, men det er også vigtigt at du reducerer stivelsesindholdet.

Du kan læse mere på www.prettyfancy.ridesiden.dk men siden virker ikke lige i øjeblikket.
    Ellers kan du søge på hestenettet - emne: krybbebidder forfatter: pretty fancy

Du kan også læse på Dyrenes Beskyttelses hjemmeside, at krybbebidderremmen betragtes som et tvangsmiddel, og at man i princippet burde melde folk for at bruge remmene.

• #26   12. okt 2009 Hvordan virker sådan en rem?

• #28   12. okt 2009 (link fjernet)

• #29   12. okt 2009 Det koster et par tusinde, mener jeg smiley

• #30   12. okt 2009 jeg har haft en hest i opstaldning som gjorde det utroligt meget, og vi fandt ud af at jo mere afslappede vi var omkring det, blev det faktisk mindre.. vores drikke kopper er så bløde at den ikke får noget ud at at prøve at sluge luft på den.. hvis din hest også gør det på fold vil jem mene problemet er større som vi kloge mennesker her inde kan klare for den er tydeligvis stresset af et eller andet, ellers ville den ikke gøre det ude.. en rem kan være en løsning for nogen, ( og hvis den er monteret korekt påføre den ikke hesten smerter).. men jeg ville nok tænke helt andre tanker hvis den også gør det ude....

• #31   12. okt 2009 hej.

prøv at kigge på denne side, der er rigtigt meget godt.
    bla. andet noget om krybbebidning
    .
    http://www.paalangagergaard.dk/14747950

hilsen heidi

• #32   12. okt 2009 Alvilda: Hun får 5 kg, per gang hun får mad (;
    Det vil sige cirka 20 kg om dagen, nogle gange kun 15 ..
    Læs venligst teksten rigtigt igennem inden i kommentere smiley

• #33   12. okt 2009 Ad libitum betyder den har hø hele tiden både i boks og på fold.. det er klart det bedste for en krybbebider..
    Ud over foder kan det også skyldes stres og utrivsel.. nogle heste hjælper det på at få en anden boks.. nogle at komme i løsdrift.. nogle mere ro andre at der sker mere omkring dem.. det er svært at sige uden at have set hest og stald..
    Den kan også have haft ondt tidligere, men simpelthen er blevet afhængig af endorfinerne (det der udløses når den bider) og derfor fortsætter den selv om smerterne er væk..
    Det hjælper intet at forhindre den i at gøre den, det giver inten hesten smerter (hvis det er derfor) eller stresser den meget (hvis det er en vane fra tidligere smerter).. og som flere siger så er remmen forbudt i følge den nye lov og det samme burde operationen være (hvis der stadig er dyrelæer der laver den).. prøv at se på om der er noget i stalden eller omgivelserne der stresser hende og sørg for den har hø hele tiden.. ellers må du nok bare ndse at det er blevet en vane for hesten og leve med det og så glæde dig over det ikke smitter smiley

• #34   12. okt 2009 Hmm .. Jeg prøver det med høet, konstant.
    Mon ikke det hjælper :o)

• #35   26. okt 2009 Hvordan går det med forsøget?

• #36   26. okt 2009 Det går meget bedre (:
    Nu gør hun det kun når hun lige er kommet ind, og det er ikke engang altid hun gør det.
    Jo hun har dog gjort det en enkelt gang i hegnspælene.
    Men ialt er det er kun 10% af tiden, så det er jo næsten intet (:

Meget dejligt, og bestemt noget jeg hurtigt kan vænne mig til :o)

• #37   27. okt 2009 helene carlsen
    : det er også rent og skær fordi de keder sig, og af deres natur er de vant til at æde hele tiden, så hvis de ikke har nok i boksen at spise begynder de at kede sig og derefter krybbebide

• #38   27. okt 2009 Hm ja, er bare ikke så glad for at give hende så meget hø.
    For det første koster det penge, og for den andet er hun begyndt at tage lige lovlig meget på smiley

• #39   27. okt 2009 Helena det var da en dejlig nyhed. Held og lykke med det fremover. smiley

Simone, ja det kan være kedsomhed men oftest er det for at aflaste for smerter i maven.

• #40   28. okt 2009 simone : Nej det er ikke fordi de keder sig over ikke at have noget at spise.. men fordi hesten producere mavesyre hele tiden fordi de er bygget til at spise hele tiden.. derfor får de ondt hvis de ikke kan spise i længere tid da syren ætser..

Helena Carlsen ©: Er det vigtigste ikke at hesten har det bedre ? betyder det så ikke mindre at det koster lidt ekstra og den evt tager lidt på ?? hvis den vil spise det kan du evt skifte lidt af høet ud med roepiller.. de fylder mere uden at fede og er også gode fibre..

• #41   18. nov 2009 Du efterlyser en kryppe med så bred en kant at den ikke kan kryppebide, den kan fås her med metalkant
    http://rideudstyrslageret.dk/product.asp?product=123
    eller denne, der har bred kant.
    http://www.stald-direkte.dk/shop/krybbe-med-bundprop-1177p.html

et tip er også at placere høet i modsatte hjørne af foderkryppen, så er der ikke lige bide muligheder når han spiser.
    Men bolde, træstammer osv på folden til aktivering er også en god ide. (man skal bare være opmærksom på at de ikke kan komme til skade)

• #42   24. maj 2010 min haffer er også krybbe bider
    hans fortænder er næsten helt væk derfor
    går han ude døgnet rundt så der kan han ikke få fat
    i noget og bøvse i

Kommentér på:
KRYBBEBIDER! Hvad skal jeg gøre ???

Annonce