{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.447 visninger | Oprettet:

Krybbebider. {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Købte en frieser hoppe på 11 år i april måned og har lige fundet ud af at hun er krybbebider. Hende jeg købte hende af har ikke nævnt noget om det. Så kan det være muligt at hun først er blevet det nu? Har ikke set det før nu, da hun gik på en fold hvor der ikke var noget at tygge i.
Hvad kan jeg gøre ved det? Forbyggende? Og kan jeg klage til hende jeg har købt den af da det er en handelsfejl. (Det er en handelsfejl ik?)
Og hvad kan jeg kræve så? Helst ikke at handlen skal gå tilbage da jeg jo selvfølgelig er blevet meget glad for hende.
Håber der er nogen derude der kan hjælpe.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Krybbebider.
  • #1   19. sep 2011 se på det foder du giver den, og ja brok dig til tidligere ejer

• #2   19. sep 2011 min pony gør det også..
    ved hende er det et tegn på stres, begrund af de andre i stalden.. hun gør det hvis man stor for meget foran hendes boks.. men hvis hun kommer nok ud, gør hun det ikke.. det kan også nogle gange være fordi de har mavesår.. det var vi nervøse for, men hvis de ser raske nok ud, er der ingen fare for det.. der er også mange af de store konkurrence heste der gør det begrund af stres.. det gamle sted jeg stod gjorde hun det begrund af for lille boks, så blev hun flyttet til en større og stoppede så..

• #3   19. sep 2011
    Ja, hesten kan godt have været blevet det nu først.
    Hvad får den af foder, stråfoder, hvor meget fold får den, hvilken slags stald står den i, kan den lide kammeraterne i stalden?

• #4   19. sep 2011 og ved mig, havde hun ikke gjort det ved tidligere ejer..

• #5   19. sep 2011 Altså at hesten er krybbe bider gør den jo ikke dårlig ridehest:-) Vores fjordhest Samson af Engholm er også krybbe-bider og er en fantastisk dygtig dressur og springhest på højt plan smiley jeg var bekymret om det havde noget at sige på han tandsæt og føling med bid, men da han fik ordnet tænder kunne vores dyrlæge faktisk ikke se at han var så meget krybbe.bider som han er... Han er også luftsluger (han bøvser hver gang han krybbe bider) vi købte ham uden betænkeligheder:-)) og han er sund og rask og meget velfungerende

• #6   19. sep 2011 Hun går i løsdrift. Har hø og halm til rådighed hele tiden. Og ca. 2kg korn ved siden af græsset på marken. Hun går kun sammen med en vallak som er meget rolig og nem med andre. Så vil ikke sige hun er stresset eller dårlig.. Kan det være af kedsomhed?
    Og hvad skal jeg klage over ved hende jeg købte den af?

• #7   19. sep 2011 Synes hun virker sund og rask. Og godt tilpas. Synes ikke hun har ændre adfærd overhoved. Forskrækkede mig bare lidt da jeg så hvor meget hun havde tygget på en træplade hvor vi fodre på. Og kender ikke ret til det. Hvad kan jeg gøre for at hun stopper? Eller i hvertfald mindske det?

• #8   19. sep 2011 jeg har hørt at nogle heste også kan gøre det af kedsomhed..
    og ja.. det er rigtig nok, det har ingen betydning for om det er en god eller dårlig ridehest:)
    hvor gammel er den? hvis det er en unghest, så er der mange ungheste der kopierer de andre heste som gør det..?

• #9   19. sep 2011 Hun er 11 år.

• #10   19. sep 2011 altså der er ingen grund til at gøre dig urolig, men der er nogle heste der gør det fordi de fejler noget, men hvis den ser sund og rask ud er der jo ingen grund til bekymring.. men vi fik frigge tjekket af en dyrlæge, og hun fejlede ingenting.. det er fordi hun keder sig, og engang i mellem stresser sig en smule op.. det er ikke nødvendigvis at der skal være en betydning ved det..:)

• #11   19. sep 2011
    Korn? Altså havre eller byg?

Så er det nok der skaden er smiley
    Pga. for meget stivelse

• #12   19. sep 2011 Maj-britt n : Hvis en hest er krybbebider sess det som en handels fejl og hvis du kan bevise at den var det hos tidligere ejer så ville jeg mene at man evt skulle have lidt penge tilbage, alt efter hvad man har givet for den..
    Når man har en hest som krybbebider er det meget vigtigt at fjerne alt slags korn og fodre med så lidt stivelse som overhovedet muligt, og sørge for de altid har noget at spise hø/halm/wap, så meget tid på fold som muligt..
    Men at hun tygger i træ gør hende jo ikke til krybbebider.. hvis hun ik bøvser sluger luft.. Så er det nok nermere kedsomhed..

• #13   19. sep 2011 Ok tusind tak for jeres svar. Vil prøve og skifte hendes foder. Hvad vil i anbefale? (til rimelig penge).

• #14   19. sep 2011 Altså vores krybbe-bider får hel havre og har altid fået det, dyrlægen siger det intet har at gøre med dette, det begynder næsten altid pga stres i en periode af deres liv eller kedsomhed, og det ved jeg er tilfældet med ham vi har købt. Han går nu i løsdrift men ser han en pind eller krybbe skal der lige samges på den:-)
    Vores sluger både luft og bøvser men er sund og rask fjordhest:-)

• #15   19. sep 2011
    Noget med så lidt stivelse i som muligt smiley
    Evt. få hesten tjekket for mavesår.

Hun skal have fuldfoder og vitaminer - får hun slet ikke det?

• #16   19. sep 2011
    Rikke - beklager, men det er ofte pga. for meget stivelse i fodret - især hvis den ikke får meget hø eller wrap ved siden af.
    Har i fået den tjekket for mavesår? ( slange undersøgelse )
    Kedsomhed gør de det ikke pga. det er en myte.

Men det kan blive en vane hvis de har gjort det pga. mavesår, stress osv. - så sidder den fast selvom det er kureret.

• #17   19. sep 2011 Det nemmeste for dig er at google lidt rundt og se hvad du kan få i dit område.. Men land og fritid (DLG) har flere gode fuldfodre uden korn smiley og der hvor jeg handler er de vildt gode til at hjælpe med at lave foderplan til hesten...og prisen er rimlig syndtes jeg..

• #18   19. sep 2011 Har godt nok ikke fået hende tjekket af dyrlægen, da jeg som sagt ikke kender til det. Men skal da tjekkes selvom hun ikke virker syg eller sløj. Jo hun får hendes vitaminer hver dag. Mineral raising tror jeg det hedder.
    Men hun har jo hø og halm til rådighed hele tiden. Men nu bliver hun snart flyttet så kan vi bedre følge hende. Håber det får en ende så.

• #19   19. sep 2011 Måske... men det er ikke det dyrlægerne siger, og da han begyndte som krybbe bider fik han ikke Havre. Før i tiden fik alle heste havre hele eller valset da det var billigst og der så jeg da aldrig krybbe bider af den grund.
    Nogen gange synes jeg vi er for hårde til at dømme hesten hvis ikke lige den er som andre eller har en "unode" .

Og det med kedsomhed er IKKE en myte:-)

• #20   19. sep 2011 hesten gør det pga smerter, og disse smerter stammer som krikken siger ofte fra et mavesår, som kommer af forkert fordring, altså fodring med alt for meget stivelse i.

når hesten udfører sin stereotype adfærd, udløser den endorfiner, der virker smertestillende.
    du må endelig ikke forhindre den i sin adfærd da det vil få dens blodtryf til at stige.

krybbebidning smitter ikke, så der er ikke ridiko for at de andre begynder, med mindre end de også reagere på stivelsen i fodret

• #21   19. sep 2011
    Har aldrig hørt om kedsomhed smiley - de gange hvor folk har påstået de thar det vist sig at være mavesår, stress osv.

Hesten behøves ikke krybbebide fordi den har mavesår, den kan, det kan være et symptom.
    At havre så ikke på nogen måde er hestefoder efter min mening er noget andet.

Tilbage i tiden have vi oså slaver, slog børn osv. - men vi ved bedre nu ikke? smiley Længe leve forskning og at folk bliver klogere.

Maj-Britt N - Får hesten intet fuldfoder? får den bare vitaminer og havre?

• #22   19. sep 2011 krybbebidning som tegn på kedsomhed er en myte.....

en hver sterotyp adfærd, kommer fordi den får os eller hesten beroliget og smerte dækket

• #23   19. sep 2011 Jeg stopper min tråd her, for svarede egentlig af 25 års egen erfaring i god mening Maj-Britt N på hendes tråd..
    Maj-Britt : held og lykke med din hest, håber du får en masse fornøjelse af den med eller uden krybbe-bidning og bøvser:-)

• #24   19. sep 2011 Maj-britt: prøv og søg på emnet herinde og læs nogle af alle de tidligere tråde. Det er et emne der er ret tit herinde og der kan du hente en del viden om krybbebider og vindslugere..
    inden du tilkalder dr.dyr vil jeg opfordre dig til at læse lidt om emnet og se om hun er krybbebider eller hun bare spiser træ fordi hun mangler noget i sit foder.. Eller fordi hun ik må komme til høet for de andre smiley
    Og hvis du har spørgsmål må du gerne skrive privat til mig, jeg har nemlig selv en vindsluger, så er rimligt meget inde i det..
    MVH Zita

• #25   19. sep 2011 Man kan få sådan noget spray/creme agtigt, som man sprayer/smører på krybben. Det har en meget bitter smag, og så vil din hest efterhånden lade vær smiley
    Jeg så det i land og fritid, men hvis du såørger efter det, kan man også få det i heste butikker tror jeg. - Kan desværre ikke huske hvad det hed, men som sagt, spørg efter det smiley

• #26   19. sep 2011 men hvis du spørger* smiley

• #27   19. sep 2011 det hedder bidstop, og fjerne kun symptomerne, behandler ikke årsagen

• #28   19. sep 2011
    Se det er symptom behandling smiley

• #29   19. sep 2011 http://www.ridehesten.com/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=4587
    bare en af mange artikler om emnet

• #30   20. sep 2011 Hej Maj-Britt
    Jeg har ingen erfaring med krybbebidere, men som CLAIRE ISABELLE B skriver er den jo ikke krybbebider fordi den gnaver i træ. Og netop det med at gnave i træ har jeg en super løsning på. Jeg har et par heste der gnaver i deres boks, den ene var ved at æde det hele, plus stolperne på marken. Jeg gav den kæmpe bøge stamme, uden gerne, kun stamme, ud på marken, den gnaver de så i når de får lyst, da den nok er bedre end de imprægnerede stolper er det problem løst. Indenfor smurte jeg bidstop på træet en enkelt gang, (2 år siden) og det virker som om de ligesom får afreageret på stammen på marken.
    Tjek at den får det rent fodringsmæssigt den skal have og godt med hø og halm. Hvis den ellers virker sund og rask, tror jeg bare det er en uvane, giv den masse af foldtid det er godt til alle heste.
    Ps mine heste åd ikke træet det lå i fine spåner neden for, lidt bæver agtigt

• #33   20. sep 2011
    Nej - krybbebidning kan ikke give kolik.
    En til myte smiley

• #34   20. sep 2011 ja det er sørgeligt der er så lidt viden om krybbebidning og så folk enda giver råd om det uden at vide en dyt !!!!!

kolik af krybbebidning
    kedsomhed
    ja der er mange mærkelige myter om det.

bla. Rikke og Krikken har ret, lyt til dem smiley selv om jeg aldrig har haft en hest der krybbebider har jeg alligevel læst lidt om det, så for mig er det almindelig viden.

• #35   22. sep 2011 heste starter pga stress.. min startede da han kom i tilridning hvor hun rykkede ham bagover, da ejer opdagede det hentede hun ham straks hjem, og han var krybbebider.. vi han en anden hest i stalden som startede under transport til usa .. så krybbebidning er et stress facktor som gør at de danner for meget mave syre, det holder de nede med at krybbebidde, hvis man giver en krybbebider rem på kan det let give mavesår da de så ikke får holdt mavesyren nede.. min dyrlæge sagde at puttede jeg det på skulle jeg finde mig en anden dyrlæge, da det var dyreplageri.. når en hest er krybbebidder er det vigtigt med meget hø og lav havreindhold i fodret.. og nej krybbebidning er ikke en handelsfejl men mange skriver det på

• #36   22. sep 2011 og krybbebidning kan give luftkollik hvis man ikke fodre korekt.. men det er sjældent

• #38   23. sep 2011 stress giver smerter og smerter giver stress.....

Kommentér på:
Krybbebider.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce