Problem ryg = problem ridning? {{forumTopicSubject}}
Jeg er så uheldig at have et problem med min ryg.
Eller det vil sige at lægen tjekkede mig efter 2. styrt med hesten og sagde der ikke var noget galt, men jeg har meget ofte (hvis ikke hele tiden) ondt i ryggen, specielt øverst i ryggen til højre ovkring skulderbladet, men også alle andre steder indimellem. Min massør kan massere mig den ene dag, så har jeg det fint 2 dage og så kan han ellers starte forfra med at løsne mine muskler fordi de gør ondt igen, så han mener det er noget med alt for spændte muskler, og grunden til det kan være at jeg måske kan have slået noget skævt under et af mine styrt, men nok om det.
Hvis jeg sætter mig på på Bisseline (connemara) og rider en times dressur, har jeg hver gang ondt i ryggen når jeg kommer hjem.
Hvis jeg sætter mig op på Múninn (islænder) er der aldrig noget, udover de 2 gange vi er styrtet.
Hvis jeg sætter mig op på June (araber/haflinger) går det for det meste godt, men midt i nedsidning i trav kan det pludselig gøre meget ondt og så kan jeg lige så godt hoppe ned og skridte af.
Hvis jeg rider stor hest er der kun problemer engang imellem.
Hvad kan jeg gøre ved det?
Hvorfor kan jeg tåle at ride nogle heste når jeg ikke kan tåle at ride andre??
Hvad kan der evt. være galt med min ryg?
PS. er ikke blevet ryntgenfotograferet da jeg fik tjekket ryggen efter styrtene, det mente lægen ikke der var behov for...
mar 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 1.564
aug 2008
Følger: 163 Følgere: 142 Heste: 7 Emner: 225 Svar: 1.657
heste har jo forskellige gangarter så islændren har nok en mere behalig gang end de andre heste
du burde nok blive ryntgenfotograferet
jan 2008
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 202 Svar: 2.277
nov 2008
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 69 Svar: 330
Islændere er for det meste nemme at sidde på i alle gangarter..
Store heste er mere vanskelige <3 (Rider selv én)
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 1.893
ang det med røngten, helt ærligt så forlang a blive røngtenfotografteret!
da jeg var til lægen med mit håndled (har haft mange smærter læææææng) mente de a jeg bare havde forstuvet den, da det havde været på i et år tog til til en spichal læge meeega langt væk og fandt ud a med et enket billed a min hånd og et par tryk hist og her a mine knogler lå alt for langt fra hinanden.
så forlang røngtenen, for din ejen skyld^^
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 138 Heste: 24 Emner: 154 Svar: 1.572
Øv bøv.
Det med islænderens gang kan jeg faktisk godt forestille mig du kan have ret i.
Men forskellen på 2 ponyer af samme højde og de store heste forstår jeg bare ikke...
okt 2007
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 1.893
btw. læger er simpelthen underlige oO (sry hvis jeg støder nogle)
okt 2007
Derudover skal min massør med til idræt i skolen når det starter igen og tale med min lærer så de evt. kan finde nogle øvelser der kunne være gode.
Men hvad kan jeg evt. gøre ved min ridning?
Og hvorfor kan jeg godt ride de fleste store heste, men kun nogle ponyer?
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 160 Svar: 816
Jeg styrtede for 2 år siden, blev sparket ind i en pæl -.-' Jeg har så derefter haft meget ondt i ryggen især når jeg sprang eller red uden sadel. hver gang jeg red uden sadel var det ligesom at hestens stød bare skar i ryggen, rigtig ubehageligt. Jeg gik til kranio skral og det hjalp ca. 1 dags tid, derefter måtte jeg prøve en kiopraktor, som så sagde at jeg var blivet helt vildt skæv i ryggen, nå men behandlingen havde samme effekt som kranio sakralen havde -.-' en dag og så havde jeg ondt i ryggen igen, fik så nogle øvelser med hjem som jeg skulle lave hver dag om aftenen, for at træne musklerne op i ryggen istedet for at mine knogler skulle bære min ryg, det gjorde jeg så og allerede efter 3 uger kunne jeg mærke tor forskel
Den dag idag laver jeg stadig rygøvelser dig kun hver anden dag, men jeg kan springe 110 med lethed og ride uden sadel
Så vil klart anbefalde dig at tage til kiopraktor, ellers kan jeg måske bare sende en kopi af øvelserne ?
- Malle
okt 2007
Er åben overfor alt! Ville jo gerne kunne ride lidt stævner (i første omgang dressur) engang, men det kræver jo at jeg kan sidde ned i sadlen under hele programmet, med mindre jeg rider de helt lave klasser, og når jeg ved jeg kan mere end det, så er det jo ikke helt fair for de andre.
Skriver lige pb med min mail, så du evt. kan beskrive øvelserne.
okt 2007
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.037
håber det bedste for dig.
Anita W
jun 2009
Følger: 32 Følgere: 51 Heste: 8 Emner: 144 Svar: 1.170
Har du aldrig meldt din skade til dit forsikringsselskab?
okt 2007
Tak!
Dog håber jeg ikke jeg bliver så smadret at jeg ikke kan ride. Kender en der har totalt slået rygsøjlen i store bølger så den går som en slange der bugter sig. Han rider stadig, men må kun arbejde på halvtid.
Team Drømme Ponyen Lybra
Kan man det når lægen siger der ikke er nogen skade?
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 31 Svar: 84
har selv en påbegyndene diskospolaps i en aller af 14 ;/
jeg får selv ondt i ryggen når jeg rider men også bare hvis jeg laver ingenting!
det kommer meget an på hesten gang og hvor vant jeg er til at sidde i den! i starten kunne jeg ikke engang ride en halv omgang i nedsidning på min egen, men et halvt år senere går det 3 minutter ca før at jeg får ondt ikke meget men stadig kæmpe fremskridt
det hjælper ikke mig at komme til en åndsvag læge for de gør alligevel ingenting! jeg går til kioprakter hver. 3 måned og fysioterapeut for at sætte min diskos på plads igen
har levet med det i 1½ år ca nu og det har været svært jeg kan ikke løbe mere fx ;/
JEG kender ingen læger der endnu har kunne gøre noget for min ryg så dem holder jeg mg langt væk fra
okt 2007
Det var måske en idé. Vi skal snart lave en middelaldersadel til Múninn som måske skal betrækkes med lam.
Ellers rider jeg på de store heste mest med westernsadel og på June med et lammepad inden under sadlen. Kan det også være grunden til jeg kan ride dem, men ikke andre ponyer?
jun 2009
Følger: 32 Følgere: 51 Heste: 8 Emner: 144 Svar: 1.170
Og ja min mor melder det til forsikringen når jeg er kommet tilskade..heldigvis ikk siden den dag.
Men jeg venter på afgørelse fra forsikringen om yderlige undersøgelse eller men-grad..
nov 2008
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 2 Emner: 69 Svar: 330
okt 2007
okt 2007
okt 2007
Men det løser ikke rigtigt problemet med de andre heste, når jeg kun kan ride western på de 2 af dem...
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 145
som alternativt menneske vil jeg foreslå dig at opsøge en kinesiolog- den smerte du føler kan være et chok der sidder i din krop fra dine styrt. når der sker noget med kroppen kan det sidde længe og nage.
din smerte fra ridning afhænger fra hest til hest- har du kigget på hestenes gang - hvis traven er meget kort måske lidt hård, vil hvergang hesten tager et skride støde dig op i ryggen, hvorimod en blød gang ikke vil påvirke så slemt- islændere er bla kendt for deres behagelig gang. det lyder ikke rart for dig, og frstår gerne du vil ride ale hestene:) kan kun stærkt anbefale western saddel til dig da du sidder meget mere økonomisk godt i sådan i forbindelse med din ryg:)
håber det hjælper lidt:)
okt 2007
Det med deres gang kan jeg ikke rigtig finde ud af, or islænderen er jo blød og behagelig, måske en smule flad, de store har et ordentligt rygsving og June går som en stor hest. Det er mere gennemsnitsponyer jeg har problemer med, selvom jeg måske ville mene at jeg burde have sværest ved at side på heste med meget rygsving...
Jeg rider også allerhelst i westernsadel, eller med lammepad under sadlen til at tage nogle af de stød hestens gang kan give...
Problem ryg = problem ridning?