{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
510 visninger | Oprettet:

At betale for halvpart? {{forumTopicSubject}}

Er det bare mig eller er ideen om halvpart blevet fordrejet de sidste par år?
Jeg synes det virker som om hesteejere er begyndt at finde hel/halvpart bare fordi de kan tjene ekstra penge på det, og ikke fordi det er en hjælp hvis man ikke har tid.
Der er folk der vil have at passeren skal betale halvdelen af hvad det koster at have den, fordi passeren har den tre dage om ugen.
Det er jo selvfølgelig rart for både passer og ejer, at lave halv/helpartsaftale, men seriøst.. 1500kr ? :s
Det er jo stadig ikke passeren der tager beslutninger om hesten. Ejeren kan jo sælge den når det passer ham/hende?

Hvad mener I ?

Vil lige sige at det ikke er udlån vi snakker om, men part.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At betale for halvpart?
  • #1   15. mar 2009 jeg synes også det er sådan lidt.. ja. jeg troede halv/helparten red den fordi ejeren ikke havde tid, men ville ikke mene man skulle betale for det. jeg betaler heldigvis ikke for at ride Nathalie, og det håber jeg godt nok heller ikke jeg skulle, for så måtte jeg ikke, og så ville jeg blive knust I: smiley

• #2   15. mar 2009 jeg synes det er HELT fair at man betaler for en halvpart/helpart..
    det ikke gratis at have hest, så hvorfor skal man have lov at nyde af andres hest uden at betale en skid, men lade alle regninger gå til ejeren?

• #3   15. mar 2009 Syntes at part kan bruges til begge dele.. altså både som en slags ekstra indkomst, men også som hjælp, og jeg syntes at begge dele er okay. Men det er jo meget forskelligt hvad folk syntes, og nogle har gratis parter og andre har stinkedyre parter, selvom det måske er de samme typer heste..Jeg syntes det er fint nok - bare folk er enige. Men 1500 for 3 dage, ville jeg nok ikke give ;0)

• #4   15. mar 2009 Lyder rimeligt dyrt. Men har hørt at nogle gør det.

Jeg tager ikke noget fra min halvpart, da jeg kun er glad for at hesten bliver rørt. Selvfølgelig skal hun selv betale diverse udgifter til stævner eller andet hun vil deltage i, samt transporten dertil.

• #5   15. mar 2009 altså, at man betaler for at have en halv/helpart på en hest..

• #6   15. mar 2009 Altså jeg har selv halvpart.. betaler 350 kr. i måneden og det er så med 45 minutters undervisning 1 gang i ugen.
    Men ville ALDRG give 1500 kr i måneden..

• #7   15. mar 2009 Syntes det er helt fair at man betaler lidt men der er da en grænse. Det er jo ikke meningen at man skal betale helt vildt meget for så kunne man jo lige så godt købe sig en hest selv

• #9   15. mar 2009 nu har jeg en til at ride Bonnie for mig, og har haft en til at ride sofus på et tidspunkt også, fik de også lov til gratis.., men kun fordi jeg kender dem privat og selv har tilbudt dem at ride mine heste,,
    hvis jeg fx søgte herinde efter en part til Bonnie, så vil jeg da klart ha noget om månenden for at stille min hest til rådighed til parten..

• #10   15. mar 2009 Selvfølgelig er det fair at halvparten betaler. Det er jo som sagt absolut ikke gratis at have en hest. Og har man part i en elevskolehest betaler man jo også for det. Da jeg fik min første halvpart for 20 år siden var det på en elevskolehest og det kostede 550 kr om måneden dengang for 3 gange om ugen og ting er altså ikke blevet billigere siden dengang! Private har vel lige så meget ret til at forlange penge for en halvpart som en elevskole har.

• #11   15. mar 2009 Betaler ingen penge, ejeren kan ikke selv ride pga. skade og derfor er hun kun glad for at Maja bliver holdt igang på sine ældre dage :).
    Må ride så meget jeg vil og hvad jeg vil (udover at springe, det er hun for gammel til ).

Men skal der sko på hende betaler jeg, skal jeg på ridelejr betaler jeg trailer og ridelejr ophold - helt fair.

Så er lykkelig for det. Vi gør hinanden en tjenste der går lige op :).
    Jeg får en hest at ride på og hun får motioneret sin hest.

• #12   15. mar 2009 Helt enig. Altså, det er jo meget at betale halvdelen af alt "bare" fordi du rider hesten 3-4 gange om ugen.
    Så ville jeg hellere betale en sidste halvdel selv, så jeg selv kunne bestemme - for som du skriver; ejeren kan jo bla. altid sælge.
    Jeg ville personligt ti gange hellere kunne bestemme hundrede procent over hesten, end betale så meget ...
    Men det er jo svært, og det er da lidt synd at det mere er for at tjene penge at man søger parter ... s;

• #13   15. mar 2009 Krikken D - F.L.L & Team Muffer:

Er helt enig med jer. Mener nemlig også at jeg hellere vil betale den sidste del hvis det skal være. Også er det mig der bestemmer, for det er aldrig nogensinde 100% det samme at være passer som at være ejer.

Mener så også at udgifter til stævner, undervisning og lign. må være på rytters regning.

Men jeg mener et eller andet sted at hvis man ikke har råd til at have hest, så må man sælge den, synes den er lidt underlig at "hyre" en til at betale. Jeg troede at en halvpart skulle bruges hvis man var i tidsnød eller af anden grund ikke har tid eller kan.

På den anden side er det måske okay at "låne" sin hest ud for penge..

Den er lidt svær synes jeg.

Selv giver jeg intet, for at have min dejlige pige helt som min egen. Ser sjældent ejeren, og de blander sig ikke i noget. De har så selvfølgelig bestemt at hun blev sat i fol, og de bestemmer selvfølgelig også hvad der skal ske med føllet. De betaler tilgengæld min bus transport derud, fordi jeg ordner alle 8 bokse når jeg er derude. men jeg er godt klar over jeg har været meget heldig med ejere og sted.

• #14   15. mar 2009 Synes det er meget fair at man skal betale en smugle for at have part... men synes bestemt ikke det skal være en indtjening for ejeren...

• #15   15. mar 2009 Der er MEGET.. stor forskel på halvpart/helpart og en PASSER.. en halvpart er en som har hesten antal dage i ugen.. Jeg syntes tingene har ændret sig meget, og folk har ændret holdning til det i at have halvpart/passe en hest..

En anden rytter slider også på hesten, de slider også på hestens hove, udstyr mv.. De bruger hesten ligeså meget som ejeren gør.. At betale et beløb på feks 500 kr er INGEN.. ting i forholdtil det i at have hest..

Det er heller ikke gratis at ride på rideskole.. det er ofte meget dyrt at ride på rideskole..

Så jeg syntes det er for tamt og latterligt at folk forventer det skal være gratis at ride...

Desuden er en helpart noget helt andet.. det er jo en rytter der har hesten helt som sin egen, og hvor ejeren ikke selv passer og rider den.. Da ville jeg også tage en opstaldning plus evt smed for at en helpart skulle leje min hest.. Det er jo stadig slid på dyret..

Kommentér på:
At betale for halvpart?

Annonce