At betale for halvpart? {{forumTopicSubject}}
Er det bare mig eller er ideen om halvpart blevet fordrejet de sidste par år?
Jeg synes det virker som om hesteejere er begyndt at finde hel/halvpart bare fordi de kan tjene ekstra penge på det, og ikke fordi det er en hjælp hvis man ikke har tid.
Der er folk der vil have at passeren skal betale halvdelen af hvad det koster at have den, fordi passeren har den tre dage om ugen.
Det er jo selvfølgelig rart for både passer og ejer, at lave halv/helpartsaftale, men seriøst.. 1500kr ? :s
Det er jo stadig ikke passeren der tager beslutninger om hesten. Ejeren kan jo sælge den når det passer ham/hende?
Hvad mener I ?
Vil lige sige at det ikke er udlån vi snakker om, men part.
feb 2006
Følger: 137 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 3.688
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
det ikke gratis at have hest, så hvorfor skal man have lov at nyde af andres hest uden at betale en skid, men lade alle regninger gå til ejeren?
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.252
aug 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 5 Emner: 217 Svar: 2.030
Jeg tager ikke noget fra min halvpart, da jeg kun er glad for at hesten bliver rørt. Selvfølgelig skal hun selv betale diverse udgifter til stævner eller andet hun vil deltage i, samt transporten dertil.
jan 2006
aug 2007
Følger: 188 Følgere: 96 Heste: 4 Svar: 441
Men ville ALDRG give 1500 kr i måneden..
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 346
jan 2006
hvis jeg fx søgte herinde efter en part til Bonnie, så vil jeg da klart ha noget om månenden for at stille min hest til rådighed til parten..
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Må ride så meget jeg vil og hvad jeg vil (udover at springe, det er hun for gammel til ).
Men skal der sko på hende betaler jeg, skal jeg på ridelejr betaler jeg trailer og ridelejr ophold - helt fair.
Så er lykkelig for det. Vi gør hinanden en tjenste der går lige op :).
Jeg får en hest at ride på og hun får motioneret sin hest.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 97 Svar: 893
Så ville jeg hellere betale en sidste halvdel selv, så jeg selv kunne bestemme - for som du skriver; ejeren kan jo bla. altid sælge.
Jeg ville personligt ti gange hellere kunne bestemme hundrede procent over hesten, end betale så meget ...
Men det er jo svært, og det er da lidt synd at det mere er for at tjene penge at man søger parter ... s;
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
Er helt enig med jer. Mener nemlig også at jeg hellere vil betale den sidste del hvis det skal være. Også er det mig der bestemmer, for det er aldrig nogensinde 100% det samme at være passer som at være ejer.
Mener så også at udgifter til stævner, undervisning og lign. må være på rytters regning.
Men jeg mener et eller andet sted at hvis man ikke har råd til at have hest, så må man sælge den, synes den er lidt underlig at "hyre" en til at betale. Jeg troede at en halvpart skulle bruges hvis man var i tidsnød eller af anden grund ikke har tid eller kan.
På den anden side er det måske okay at "låne" sin hest ud for penge..
Den er lidt svær synes jeg.
Selv giver jeg intet, for at have min dejlige pige helt som min egen. Ser sjældent ejeren, og de blander sig ikke i noget. De har så selvfølgelig bestemt at hun blev sat i fol, og de bestemmer selvfølgelig også hvad der skal ske med føllet. De betaler tilgengæld min bus transport derud, fordi jeg ordner alle 8 bokse når jeg er derude. men jeg er godt klar over jeg har været meget heldig med ejere og sted.
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.599
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
En anden rytter slider også på hesten, de slider også på hestens hove, udstyr mv.. De bruger hesten ligeså meget som ejeren gør.. At betale et beløb på feks 500 kr er INGEN.. ting i forholdtil det i at have hest..
Det er heller ikke gratis at ride på rideskole.. det er ofte meget dyrt at ride på rideskole..
Så jeg syntes det er for tamt og latterligt at folk forventer det skal være gratis at ride...
Desuden er en helpart noget helt andet.. det er jo en rytter der har hesten helt som sin egen, og hvor ejeren ikke selv passer og rider den.. Da ville jeg også tage en opstaldning plus evt smed for at en helpart skulle leje min hest.. Det er jo stadig slid på dyret..
At betale for halvpart?