{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
755 visninger | Oprettet:

erfaring med unghest kræves?!hvorfor {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder lidt og tænker over hvor manger der udlåner deres ungheste eller søger en part til dem, og der er selvfølgelig kriterier (ville jeg os selv stile)....

men det der undre mig er tit at folk skriver: "erfaring med ungheste er et krav"
1: man skal jo starte et sted
2: de er altså ikk sværere at ride end andre...-bare mere uerfarne, og hvis man som udlejer lige gider sætte folk lidt ind i tingene så kan selv en uerfaren rytter altså os ride en unghest!

Jeg har redet en del ungheste og brugt heste til både ridelejr og rideskole der kun har været redet i 14 dage...-de er blevet fantastiske rideheste med masser af gåpåmod fordi de vænner sig til lidt af hvert.

eller er det bare mig der er mærkelig og ikk særlig pyldret om min hest??

jeg mener bare at ofte er en uerfaren rytter bedre da de ikke forlanger de samme ting som en dreven rytter med en masse dårlige vaner...?!

Dette er en debat og ikk noget personligt, så vil tråden blive slettet.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  erfaring med unghest kræves?!hvorfor
  • #1   13. feb 2009 En unghest skal uddannes. Dette skal man selvfølgelig have erfaring med.

• #2   13. feb 2009 Manglede lige lidt tekst:

-Dette skal man selvfølgelig have erfaring med, for at det bliver gjort korrekt.

• #3   13. feb 2009 ja men som jeg skriver at hvis man nu gider liiiige at bruge et par gange på at intruere folk i hvordan man vil have det gjort...
    og hvis nu man ikk har råd til at købe så er muligheden jo at låne en god ting...???
    og så er det vidst hellere ikk sværere at ride en unghest?! syntes engang imellem at folk gør det til en meget stor ting som egentlig ikk er noget særligt!!

• #4   13. feb 2009 heste for 90% af sine unoder fom føl og ung hest, derfor skal man ha erfaring, og når man starter med det skal man ha en erfaren en, til at hjælpe sig..

• #5   13. feb 2009 Jeg har det ligesom dig, møder det bare modsat.

En unghest kan være midst lige så god og rolig, til en mere urutineret rytter som mange mere erfarne heste.

Jeg har selv en unghest til salg, som er meget rolig, nem og samarbejdsvillig, men mange hopper over ham fordi han er for ung, 5 år.

For at ride ham kræver det ikke at man er en vildt dygtig rytter der kan styre en vild unghest, det kræver blot en rytter der ved hvordan man skal håndtere og ride en hest. Samtidig er han kanon god til at give folk modet tilbage igen på hesteryg, hvis man ikke har redet i længe, el andet.

Jeg synes ikke at man kan dele heste op i ungheste, og ældre heste, mht til ridning, og den erfaring man får af at ride dem. Jo nogle ungheste kræver en meget rutineret rytter der ved 100% hvordan man skal uddanne en hest, men rigtig mange kan nemt lære sammen med rytteren.

Jeg selv har stor erfaring med ungheste, og nærmest ikke redet andet, men kom jeg på ryggen af en alt for følsom og nervøs unghest, ville jeg da ikke have en chance for at træne den.
    Hvorimod en person som måske aldrig har siddet på en unghest, men kun ældre redet heste, med en vis følsomhed og temperemt ville være super for hesten.

• #6   13. feb 2009 Angelina B

Jeg er til delels enig med dig, men jeg har selv redet flere heste til, men det er har været med proffessionel hjælp på sidelinen. men ville ikke selv gøre det hvis jeg ike havde forstand på det, af samme årsager:)

• #7   13. feb 2009 Hmm, læste lige mit indlæg igennem igen, og så at det godt kan misforståes.

Det jeg mener er at:

Nogle el faktisk mange heste, kan sagtens rides op af mindre rutinere ryttere, selvfølgelig med god undervisning/hjælp

Der er stor forskel på ungheste, hvilket også betyder at en med meget erfaring med ungheste, måske er mindre egnet til netop den hest, end en som måske kun har erfaring med ældre og mere redet heste..

Når man søger hest, skal man passe på ikke at skære alle ungheste over en kam, man skal kigge mere på hvordan hesten er og hvad den kan, som hvor gammel den er.

Når man søger rytter til sin hest, skal man nok mere se på hvilke heste rytteren har redet, altså hvordan hestene har været og ride, og ikke hvor gamle de har været.

Kommentér på:
erfaring med unghest kræves?!hvorfor

Annonce