Nogen der har erfaring med hypermobil unghest? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer :o)
Jeg har en fantastisk fjordhest på snart tre år som jeg mistænker for at være hypermobil. Er der nogen her, der har erfaring med det?
Kiropraktor ER tilkaldt, men jeg synes ikke jeg kan finde noget ordenligt om det på nettet, så nu vil jeg prøve herinde og høre jeres erfaringer.
Min mistanke skyldes, at han ikke bare er smidig. Han er som gummi.
Han kan fx. dreje hovedet 180 grader UDEN at skulderen følger med eller benene flytter sig. Se billedet :o)
Han har for leden, i bundet tilstand, taget forbenet over tovet og drejet rundt, bare bukket hele halsen. Uden at være specielt spændt og uden at panikke. (jeg var der ikke selv - det var under fodring...)
Ydermere, kan han hvis jeg laver strækøvelser med forbenet, få hovedet ned under forbenet uden at panikke - det gør jeg dog!
Nogen med erfaringer? :o)
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 507
Er der andre, der ikke kan se billedet, eller er det bare min iPad, der er åndssvag?
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
hvis mennesker kan være hypermobile, kan dyr vel også ;o)
Iih, jeg er en kegle til at oploade billeder herinde :o(
sep 2005
nov 2009
sep 2005
nov 2009
www.tinypic.com
sep 2005
dec 2010
Følger: 93 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 451
sep 2005
Jo det vil jeg gerne gøre :o)
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Det er en spanier, importeret som vildhest fra andalusien, og den er ret hypermobil.
Hesten bliver trænet akademisk, og hun har arbejdet længe med den fra jorden, førend hun satte sig op på den. Det der er vigtigt, er at hesten får opbygget rigtig meget styrke og god bæring, inden man lægger ekstra vægt på den. Når man er hypermobil, er det jo vigtigt, at man har nogle rigtig stærke, stabiliserende muskler, da det er musklerne der skal holde leddene på plads.
Hesten voksede med alderen og styrken lidt fra det. Jeg kan i hvert fald huske, at jeg over en periode på 3 måneder ikke så den, og da jeg så den igen, var den slet ikke så spagetti-agtig, som den havde været forinden.
Så jeg kender i hvert fald en, som har haft god succes med at stabilisere en hypermobil hest.
sep 2005
Jeg skal også bruge ham til akademisk ridekunst, så det var da også lige et tilfælde :o)
Jeg er også helt indstillet på, at jeg nok ikke bare kan sætte mig op på ham, før han har nogle super muskler...for det ser lidt skrøbeligt ud, når han ligner spaghetti! -i øvrig god beskrivelse af det
jun 2012
Følger: 53 Følgere: 51 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 72
Han faktisk ret stiv, og har mere en tilbøjlighed til at falde over sine ben pga den stivhed. Dyrlægen mener dog ikke at det er noget.
Men tror i hvertfald at han skal være longeret i et godt stykke tid før du sætter dig op på ham.
For at hans muskler er bygget rigtigt op.
Men jeg håber i hvert fald at du finder ud af det.
sep 2005
Jeg har virkelig prøvet at bibeholde hans fleksibilitet siden han var føl, og jeg er da rimelig bange for det er min egen skyld hvis han er blevet hypermobil.
Godt du har fået en snak med din dyrlæge om din hest, du kan jo nemt løsgøre ham ved nogle strækøvelser
jeg tror ikke longe helt er nok i det her tilfælde. Det kan jo være lige så skadeligt for hans knæ, især hvis de også er hypermobile. Han skal nok gå meget lige ud, på tur, over bomme og løftede bomme, kuperet terræn osv. Tror det bliver hårdere (og sjovere) end jeg selv havde forventet i forhold til at skulle tilride ham...haha Men jeg tager det hele med - han er jo min guldklump
jun 2012
Følger: 53 Følgere: 51 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 72
Også hvis du tager ham med ud i terrænet bliver han højst sandsynligvis heller ikke en nervøs hest i natur (Med rytter) Eftersom at det jo ikke er fremmet for ham.
Og den bedste måde at tilride en hest på er faktisk i terrænet fordi hesten og synes det er lidt spændende.
Det er jo det fede ved ungheste, de er helt vildt nysgerrige.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Hun kan som den eneste hest, jeg nogensinde har set, lave krølle på halen! Folk misforstår mig, og tror det er som en araber. Det er det ikke. Men en hel krølle på halen, præcis som en gris!
Fyssen siger, hun er hypbermobil.
Hun er aldrig halt, men får tit forvirdninger.
Jeg er selv meget hypermobil, og har det ligesom hende. Vær obs på, at hypermobile har let ved at få gigt!
Og meget let ved at få låsninger.
Jeg kunne engang dreje mine tommeltotter og arme helt åndssvagt, men i dag er de stive, har ikke meget bevægelighed i dem. Min fys siger, det er gigt.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Hun får tit benet i alt muligt -
vandkoppen
krybben
høposen (har SMHN slowfeeder småmasket net nu)
Vandledningen til vandkarret på fold
Hegnet..
Hun går aldrig i panik, står bare stille og roligt og venter på, jeg redder hende. Hun er den mest fantastiske hest, jeg har kendt. En ren fornøjelse at tilride.
jan 2005
Unge hestes knogler, er jo ikke færdig med at mineralisere. Nogle steder, er knoglerne bare blød brusk, som senere forbener når de er færdigudvoksede.
Jeg så et sted, at du skrev, at du havde lavet mange øvelser for at holde ham smidig: Stop med det! Det kan i værste tilfælde genere hans vækst, og føre til hypermobilitet når han bliver voksen.
Du kender det sikkert også fra dig selv: Da man var barn kunne man få sabelknæ og sabelalbuer. Man kunne få tommelfingeren ned på armen, og man kunne overbøje sine fingre. Måske kunne man gå i bro, og så kravle helt frem og få hovedet mellem benene. Det er meget normalt, at børns led og knogler er mere mobile og smidige. Men som man bliver ældre, mineraliserer knoglerne og bliver stærkere.
Det er helt det samme for heste. Det er også derfor, man ikke bør ride dem før de er færdigudvoksede, da det kan hæmme væksten. I værste tilfælde, hæmmer det væksen asymmetrisk, og hesten bliver skæv.
Så hvis du lave aller mulige smidighedøvelser med ham, hvor han skal strække og bøje, så stop med det, og lad knogler og led hvile.
sep 2005
Mimsen: Det tror jeg på hun er! Holdda op. Det er da helt vild med den krølle Ö Hvor gammel er din hest og hvor tidligt har hun fået gigt sådan ca.?
Equus: Jeg er også stoppet med strækøvelser efter jeg blev opmærksom på hans fleksibilitet. Det er ikke sådan at jeg har gjort det hver dag, men det har nok alligevel været for meget :o( Nogle gange er der bare alt for mange "kloge mennesker" omkring en, hvor efter man finder ud af, at man bare selv er skide uerfaren og de der "kloge mennesker" er lige så uerfarene og det er så bare ens smukke dyr der betaler prisen :o( jeg håber det er noget der kan rettes op - det er kun hans hals der virkelig er som gummi. Hans forben kan komme ret højt op, men han kan ikke lave krøller på halen ;o) og står aldrig mærkeligt på benene.
Jeg har nok i gennemsnit lavet strækøvelser med ham to-fire gange på en måned og højst to af hver stræk...men det kan jo godt være det er dét :o( øv! Jeg har før haft en hest, som ikke måtte alt muligt og var stiv i ledene, så bliver man jo også bange for at få det igen, når man nu selv kan præge sin hest...
Jeg vil så sige, med eget øjesyn og uden større gennemgang fra dyrlægens side, men med hendes ord: Så vokser han helt utrolig symentrisk og har aldrig været højere bag til eller fortil..han har altid været lige :o)
Men det er spændende hvad kiropraktor siger - for jeg er 99% sikker på han har noget der sidder i klemme i den lille krop, ellers burde han ikke lave bukkespring og kaste med hovedet når han skal vende højre om :-S Det er spændende at ha unghest :o)
jan 2005
Jeg kender det godt selv, min tidligere hest har både været underernæret, og pådrog sig en skade der kunne have været undgået, hvis jeg havde haft lidt mere forstand. Han var min første hest. Man må bare lære af sine fejl. Det er det bedste man kan gøre; at stoppe op og reflektere over, hvorfor det gik galt, og hvad man kunne have gjort anderledes.
Selverkendelse, frem for alt!
... så lad vær' at græde mere over det, for sket er sket. Måske har de strækøvelser haft en betydning, måske ikke, men under alle omstændigheder: alle begår fejl.
sep 2005
Equus: Ja det er altid dejligt at blive klogere. Desværre er det min hest der måske betaler prisen - men uanset hvad der sker, skal han ikke være hos andre end mig. og så lever vi med de hensyn jeg måske skal tage til ham :o)
Nej hvor frygteligt! Det er bare så uretfærdigt. Som regel gør man jo en handling i bedste mening.
sep 2005
Jeg har hørt om Hanna Engström, men jeg er stadig meget ny i det akademiske. Jeg var meget, meget lidt påbegyndt da jeg havde min tidligere hest, som desværre døde for mig Så fik jeg Dino og han er jo kun lige ved at blive tre år nu, så jeg kan gå rigtig i gang med noget styreværktøj fra jorden af snart ;o) Så mere inde i det er jeg ikke...men jeg synes det er det så fascinerende og inspirerende :o)
Men jeg er kun nået til en masse fra jorden af...og jeg ejer kun en rebgrime og mit elskede tunge tov ;o) Jeg er ikke fancy
jan 2005
Christofer og Carina har jeg også hørt meget godt om, men de bor jo temmelig langt væk, så er det nok lettere med Michelle.
jan 2005
Jeg er meget interesseret i kvalificeret undervisning, men Maja Caspersen vil kun køre ud, hvis der er flere samlet på et sted, og jeg er desværre (palle) alene (i verden) x)
sep 2005
Jeg får undervisning hver 2. måned, af min underviser som jeg har brugt de sidste 6½ år. Så hun har også kendt min lille dreng fra han var ½ år gammel :o)
Jeg har anskaffet mig en billig kapsun sidste år - den var liiige for billig. Hahah, den er faktisk noget rigtig lort. Så den bruger jeg ikke. Men jeg vil anskaffe en læder kapsun med cykelkæde. Min underviser spurgte mig nemlig i sidste uge da hun var der, om jeg var begyndt at overveje hvad han skal rides med når tiden kommer - for så var det nok en god ide at begynde at vænne sig til at træne med dét :o)
Hun er exam. dyreadfærdsterapeut og alt hvad hun har lært mig har altid virket :o)
Der ud over, når tiden kommer, har jeg tænkt mig at få undervisning af Katrine Mogensen BBH-instruktør. Hun er sindsygt dygtig og jeg har fået undervisning af hende på hendes egen hest. Det var virkelig succes og meget pædagogisk :o) Men det gælder jo også om, at finde en underviser der passer til ens eget sind og til sin hest, synes jeg :o)
Begge de undervisere jeg (vil bruge) bruger, har været under Bent Branderups hænder :o)
Jeg vil også gå på FB og finde Akademisk ridekunst - danmark
En af de andre piger i stalden og jeg arbejder også på at kunne få arrangeret et kursus med Ute Lehmann, er der nogen af jer der ku være interesseret? Selvom det godt nok er på Sjælland ;o)
Hende jeg planlægger med, rider faktisk på Enggaarden, sjovt! Sammentræf....
sep 2005
Desværre går han forkert og er derfor muskelfattig. Så han skal ha forsko på, det er ok.
Desværre skal han også undersøges for spat i bagbenet og på smertestillende i 5 dage for at udelukke eller undersøge om han har smerter ØV! Ikke det svar jeg havde håbet..
sep 2005
Og han får heller ikke stær eller bliver bind :D
Er nu en lettet ejer!
Nogen der har erfaring med hypermobil unghest?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside