{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.709 visninger | Oprettet:

Foran/bag lod ridning. {{forumTopicSubject}}

Læste lige noget en bruger på HN skrev.
Hvilket faktisk er meget intressant.

<b>Bag-lod ridning giver:</b>

<b>På plus-siden:</b> spektulærer forbensbevægelser, den eftertragtede krølle på halsen(svaneagtigt), hurtigere uddannelse af hestene, en del kadance i ridningen, som får det til at se 'dansende ud' = tolkes som legende let, og NOK så vigtigt - det er disse egenskaber, som vinder konkurrencerne i øjeblikket, så hvis man vil vinde, skal skal ud i at ride bag-lodridning,

<b>På minus-siden:</b> hestene kommer aldrig ud af bag-lod-positionen som foreskrevet i dressurfordringerne - men det er et mindre problem, fordi fordelene honoreres tilsvarende højt, problemer med stop, overgange og stilstand i paraderne, fordi tøjler bruges til to forskellige signaler (at placere hovedet og stop), hård, stiv, anspændt ryg som gør det svært at sidde på hesten i trav og galop = kaldet at hesten har store rygsving, takten ryger momentvis som flg. af den hårde, stive ryg i alle tre gangarter, skridten bliver ofte meget pasagtig og galoppen firtaktet, det er fysiologisk umuligt for hesten at sætte sig bag til = man opnår ikke samling bagfra, og man må ride f.eks. større galoppioretter som AH siger i et nr. af ridehesten, nogle dyrlæger siger at denne form for ridning giver flere skader i ryg og bentøj - især hos unghestene, hvor mange må kassereres. Gerd Heuschmann nævner specifikt øget forekomst at gaffelbåndsskader, smadrede kæber osv. Men det er erfaringsudtalelser - ikke dokumenterede videnskab.

<b>Foran-lodridning</b>

<b>+siden:</b> blød afspændt ryg, hvor man sidder behageligt i trav og galop selv på heste med kæmpestore gangarter, taktfaste/taktrene gangarter, lethed på stopsignalet og deraf også mere flydende overgange, ikke-kandancerede ridning som ser mere flydende og lette ud (hvis man er til denne type ridning), det er fysiologisk muligt for hesten at sætte sig bagtil - så er det bare op til rytteren om det sker eller ej, den øgede mulighed for samling giver mere korrekte - i den oprindelige version er øvelserne - piroetter, passage og piaff.

<b>Minus-siden:</b> Traven bliver mindre spetaktulær, der er ingen krølle på hestens hals = ingen svanehals, uddannelse af hesten tager LAAAANG tid, og så har vi ikke en kinamandschance for at vinde ret meget - SLET ikke når vi når op i de højere klasser.

Hvad siger i til denne udtagelse, er i enige eller uenige eller hvordan med det? (:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foran/bag lod ridning.
  • #1   11. jul 2008 uenig..

• #2   11. jul 2008 Nu ser jeg flere ehste blive redet hver dag, både foran og bad ved lod. Og vil sige at det er forskelligt fra hest til hest om de kan få røven ind mens de går under lod..

• #3   11. jul 2008 Jeg synes det skrevne er meget lidt interessant, da det mere virker som om man beskriver sine egne holdninger end at man rent faktisk siger noget der passer.

• #5   11. jul 2008 Ida.

Man siger at hesten går i lod når næseryggen holdes lodret. Foran lod er så når hesten har mulen foran den odrette linie og bag lod når mulen er bag.

Faktisk tror jeg at du kan finde billeder på google blot ved at skrive det smiley

• #7   11. jul 2008 Camilse - sort på hvid passer der egentligt. Hestene i de høje klasser er redet baglod, sætter sig ikke ordentligt osv.
    Og tit så kommer folk med begrundelsen for de ikke kan sidde stille som " Den har stort rygsving " Det kan godt være,men så har du endten en dårlig balance ellers er hesten ikke samlet ordentligt.

Syntes det passer meget godt, når man kigger på dressur verdenen idag - men det så bare min mening (:.

• #8   11. jul 2008 Jeg er nogenlunde enig smiley

• #9   11. jul 2008 det passer vel fint(:
    Mener dog at det kan være iorden at ride hesten dybt engang imellem, da f.eks. min søsters hest får bagparten mere med af den grund(:

• #10   11. jul 2008 Ret uenig (;

Og det lyder lidt som personen der har skrevet det er en person der ikke vinder særlig mange stævner, og giver hoveds placerning skylden smiley

• #11   11. jul 2008 Helt uenig .. Kan ikke stilles op på den måde !! Syntes min hest står i lod .. hverken for eller bag ... han bruger bagparten meget har gode forben og skulder .. han vinder !! Så kan ikke stilles så firkantet op

• #12   11. jul 2008 Jeg rider selv "foran lod" - dvs er foran lod rytter som træner min hest at svinge henove rryggen, bruger tøjlen kun til stop, bak og drej. I kan se billeder af ham - i ridning - på min præs. Han trives super med det , stresser aldrig og forstår signalerne 100%.

Når man ikke kan sidde på sin hest i nedsidning og den i forvejen har et stort rygsving fra naturens side - vidner det blot enndu mere om at hesten ikke bruger ryggen korrekt og bære korrekt. For når hesten virkelig bruger ryggen er den super nem at sidde ned på - selv for mig som har en rygskade.

• #13   11. jul 2008 Hvis der med foran lod menes naturlig holdning og ikke snuden i vejret.. så er jeg helt enig i det skrevne.. disse ting er beviste faktaer..
    Ville da gerne have en forklaring fra dem der mener disse ting er forkerte om hvorfor de mener det ??

• #14   11. jul 2008 Med foran lod menes naturlig holdning, som Anne Grethe og Marzong - eller fx. Cashew. Dvs. ikke snuden i vejret, bare næsen lidt foran lod smiley

• #15   11. jul 2008 sandra: Heste der har et kæmpe rygsving og bruger sig korrekt kan sagtens være mega svære at sidde på . Det kommer også an på dens sving, og hvor 'stor/lille' trav den har .

• #16   11. jul 2008 Sagtens ja, men når ryggen arbejder korrekt - vil den føles bedre at sidde på, den vil føles som man man bare kan sidde sugende fremme i sadlen og have vægten i bøjlerne og sidde roligt med hele kroppen, samt schnkler, hænder og div.
    Det der ikke mange som gør fordi der tit ses hest som ikke arbejder korrekt henover ryggen, men tit desværre bare bliver hevet ind med snuden/bag lod - og så resten jo ligegyldigt smiley

• #17   11. jul 2008 Som Sandra er inde på, mange af dem der siger de ikke kan sidde på deres heste pga stort rygsving er fordi enten hesten spænder (statisk løft af ryggen uden rigtig swing) eller rytteren spænder.. sidder rytteren afslappet på en heste der er afslappet og swinger gennem ryggen, så suges man nærmest med og det bliver meget lettere at sidde der også selvom gangen eller swinget er stort..

• #18   11. jul 2008 Altså.. Jeg vil spare jer for en lang teoretisk forklaring på hvorfor hestens trav bliver kandanceret når man kommer ind bag lod. Men lad os holde os til fakta og sige det bliver den. Ligesom hesten også bliver spændt og ikke bouncer i stykket lige bag sadlen og slipper helt med de lange rygmuskel "longisimus dorsi" - så hesten bliver behagelig at sidde på.
    En hest der har en løsgrjot ryg og bagpart vil ALDRIG nogensinde være i stand til at falde ind bag lod.

Hesten falder typisk ind bag lod fordi rytteren beder den om det. Det vil sige at hesten bliver belønnet med eftergift når den trækker næsten ind bag lod. Det er fordi ryggen løftes og det føles behageligt når dne går derinde - og ubehageligt når den går foran lod fordi hesten så mister al bæring i sin ryg og smider den fuldstændig.

En hest der går foran lod vil altid - i næsten alle tifælde være en afspændt hest. Det betyder at hesten bliver afspændt og afslappet i sin ryg og lænd og dermed kan bære sin rytter rundt på banen og vise næsten ren kunst når den er i stand til at gå korrekt passage - hvilket jeg har set EN gang i hele mit liv.

• #19   11. jul 2008 Min Fini bliver som regel også redet foran lod, da hun endnu ikke kan holde til at¨gå for meget i lod (altså den svære samling)
    Når hun går foran lod, er huns trav fantastisk at ride i, og hun søger så dejligt frem samtidig med, at hun er meget afslappet
    Så kan vi indimellem ride mere samling i, men når hun begynder at trippe efter 2 dage med svær samling, så ved jeg, at vi lige skal ride lidt frem og ned, hvilket hun elsker =) Så jeg er meget enig smiley
    Taler af egen erfaring smiley Selvom hun dog aldrig går ind bag lod, men nwår hun ikke er klar, spænder hun straks

• #20   11. jul 2008 Er ret enig (:

• #21   12. jul 2008 Hvordan kan man sammenligne marzog og cashew(går ud fra at det er sandras der menes)?

Hele deres holdning er jo med verdener til forskel?

• #22   12. jul 2008 Hvem er marzog?

• #23   12. jul 2008 <b>Frydenhoej Horses*Australien 2009:D* C</b>

Bl.a. Århundredets Dressurhest

http://www.scandinavian-dressage.com/heste/marzog.site.jpg

• #24   12. jul 2008 Nåh hehe smiley Den går da slet ikke som cashew.. men så kan man jo diskutere, hvilken hest der går mest rigtig

• #25   12. jul 2008 Sammenlignede dem da de begge går foran lod (:
    Cashew gør det på begynder stadie, og Marzong gjorde det - som en hest burde se ud i de høje klasser.

• #26   12. jul 2008 okay, det er så fair nok smiley

• #27   12. jul 2008 Nu kan man som Camilse netop siger - ikke samligne Cashew og Marzog. Selvfølgelig ikke. Cashew er stadig kun på "baby stadiet stadig". Det tager tid at danne korrekte muskler og det har jo også taget Anne Grethe omkring 12-13 år at uddanne hendes hest til Grand Prix.

Men man kan så sige at begge heste er foran lod og arbejder henover ryggen smiley

• #28   13. jul 2008 jeg vil slet ikke mene at man kan tale om at cashew går foran/bag lod, da den slet ikke bærer halsen på en måde hvor det kan komme på tale.

For at kunne tale om at hesten kan gå foran lod, så må den jo netop gå med hovedet således at den også vil være i stand til at bære hovedet i lod. Og det vil jeg ikke mene at cashew kan, som man ser den gå nu.

Der er altså mere i at ride hesten i lod, end at den blot går me hovedet lodret smiley

• #29   13. jul 2008 Cashew kan sagtens bære sit hoved i lod. Prøv en gang at se på hans profil. Det røde billede hvor han er samlet. Der nåede vi ca til inden han desværre blev skadet.

Men sådan er vi vel så forskellige, for jeg synes skam at Cashew bære sig helt korrekt og rigtig godt i ligevægt omend han er nede med hovedet eller mere oppe i lod. Dvs han strækker hovedet ud af kroppen.

Nu er vi igang igen og starter lidt forfra da der desværre er muskler der er røget fra.

• #30   13. jul 2008 Virkeligt meget uenig!

• #31   13. jul 2008 Sandra:

nu ved jeg ikk om det er fjernet, men på de tre ridebilleder jeg kan se på hans profil(hvor han traver eller galopere), der går den efter min mening ikke i lod.

Min holdning er at når man talr om at hesten går i lod/lidt foran lod, så er det der hvor den bærer sig rigtigt, hvori der indenfor dressurverden også ligger at hesten bl.a. skal holde nakken som højeste punkt osv. OG DET KAN JEG IKKE se på profilen(sorry caps lock).

Og kan ikke finde noget rødt billede?

• #32   13. jul 2008 Og jeg siger IKKE at den går korrekt. Blot at jeg synes det er helt hen i vejret at sammenligne hestens bæring med den måde Marzog gik smiley

• #33   13. jul 2008 Ida så går den for dybt;)

• #34   13. jul 2008 Nej du har ret i man selvfølgelig ikke kan samligne hestens bæring osv - da Cashew jo er på et andet stadie end en GP hest smiley

Men der har vi igen forskellige meninger. Jeg mener jo netop ikke at hesten behøver at have nakken øverst for at have næsen i lod/let foran lod smiley

• #35   13. jul 2008 Cashew går jo på forparten på den måde du rider den på .. så kan man jo diskutere hvor holdbart og godt det er for hesten smiley

• #36   13. jul 2008 julie W: Jeg har godt nok set diverse heste/ponyer gå noget mere på forparten end cashew, som havde/har nakken som det højeste punkt

• #37   13. jul 2008 Julie: Hesten starter på forparten, derefter i ligevægt og SÅ på bagparten. Der SÅ mange der tror at hesten bare skal rides på bagparten lige med det samme, men dette så umuligt da hesten først skal have de korrekte muskler til at gå på bagparten.
    På nogle af billederne kommer Cashew stadig en smule på forparten ja og dette tillader jeg ham endnu da han stadig ikke er helt stærk nok. Men på primært resten af billederne, er han i fin ligevægt smiley Og ja, også selvom hovedet er længere nede smiley

Desværre tror mange folk at heste som har nakken højere end Cashew - går på bagparten, hvoraf man tydeligt kan se de desværre fejltaker og rent faktisk lægger på forparten, selvom det ligner den er på bagparten smiley

Bare se denne hngst fra Blue Hors. Den står fint oppe i nakken. Men - hesten er tydeligt på forparten.
    (link fjernet)

Kommentér på:
Foran/bag lod ridning.

Annonce