{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.747 visninger | Oprettet:

Blog: Bag lod er det nye sort {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden blog på hest-online skrev jeg denne blog, også på hest-online.
Bloggen er inspireret af denne:
(link fjernet)

" Alt udvikler sig - politik, vores personlighed, teknologien, prisen på vare og derfor også ridning og alle grene og ting herunder.

Ridningen har ændret sig meget på bare 20år - fra 80'erne og til nu, der er sket en masse. Vi er blevet klogere på foder, sadler, hestens indre og ja - meget mere takket være teknologien og forskning.

Men en anden udviklning og ændring der er sket i løbet af de sidste 10år er hvordan ridningen ser ud. Hvis vi kigger på det berømte ridt fra OL 1984 i dressur hvor Klimke and Ahlerich vandt foregik hele programmet foran lod hvilket det også gjorde ved Nicole Uphoff og Rembrandts ridt. Det samme er tilfældet for berømte hingste i 80/90'erne Rubenstein, Weltmeyer og Donnerhall.

Det har nu ændret sig og at Blue Hors' hingste vises frem på videoer og billeder bag lod og hingste der er populære lige pt i det hele taget?
Samt det at se en hest på stævnebanerne om det er LC eller GP, pony eller hest så er næsten alle der går bag lod - ud af de 60 startene i alt er der max 5 redet foran lod.

Så hvad er det der gør at bag lod går fra noget der den gang var fy fy skamme, det gjorde man bare ikke, det var tegn på forkert ridning og man fik ikke særligt høje procenter af det. Til at et ridt lønnes med over 80% hvor det hele foregår bag lod - hvad er der sket?

Fordringerne har ikke ændret sig stadig og siger at der skal trækkes 2-3 point fra i hver øvelse hesten går bag lod - hvordan kan man så når op på 80% når hesten gør det i alle øvelser?

Hvorfor ændre FEI ikke fordringerne hvis ingen kan leve op til dem længere? Istedet for at modsige sig selv og ikke bedømme efter dem?

Hvad er det der gør flere rytter - hygge ryttere der aldrig starter stævner, rytteren der lige har startet sin første LC, den rutinerede rytter i LA klasserne eller en rytter i GP klasserne sagtens kan ride foran lod - men Andreas Helgstrand, Edward Gal, Isabell Werth og Anky ikke syntes at kunne? Andreas Helgstrand har endda udtalt at det " er så forpulet svært at ride hesten foran lod. " til en clininc.

Hvordan kan det være at en ny tilreden hest samles med det samme og går bag lod og dette forklares med manglende muskler, hvor hesten før i tiden blev redet frem og ned og slet ikke samlet så hurtigt - bag lod var aldrig en mulighed.

Hvis "skyld" er det, hvor skal grunden til det findes? Hos toprytterne der er forbilleder? Hos de penge der driver værket i toppen? Hos dommerne der belønner ridtet eller hos tilskuerne der klapper istedet for at lade være eller protestere?

Filosofer selv videre og stil spørgsmål. Svar måske på dem hvis du har en tanke eller ti omkring hvordan, hvorfor og hvorledes "

Som jeg håber får folk til at filosofere, undersøge og kigge på kryds og tværs og bidrage med massere af meninger og gode agumenter! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blog: Bag lod er det nye sort
  • #1   1. maj 2011 Har ikke så mange kommentarer til indholdet - vi er nok rygende enige! Super godt og relevant indlæg..

• #2   1. maj 2011 har undret mig over det samme, og vil da sige at det er toppen af "kagen der har "ansvaret" hvis man kan sige det sådan.
    At en dommer giver 80% for en hest der er redet bag lod i et helt program er da noget værre svineri. Der burde fokuseres noget mere på dette problem, så det bliver no go at ride på sådan en måde.
    Det er jo klart at unge ryttere der ser celeb-ryttere tænker at det er sådan man rider "rigtigt".....

Folk har simpelthen for travlt i dag, for travlt med at opfylde egne krav/ ønsker om en hest der "ser UD til at gå rigtigt".

bliver spændende at se om vi om 10-20 år er sluppet af med dette problem og at man så i stedet måske rider et OL dressurprogram uden sadel og hovedtøj smiley (ikke fordi jeg er bidløs rytter osv).

• #4   1. maj 2011 Kunne ikke skrive eller sige det bedre selv smiley

• #5   1. maj 2011
    Ih ih ih... Jeg kunne altså vældig godt tænke mig indput fra nogen der måske ikke er enige, eller nogen der har noget mere på hjerte end at være enige ( ikke at der er noget galt i det ;D ) - noget .. snak, funderen!

• #7   1. maj 2011
    xxSB | Ö - Jeg selv vil helst ikke sige at en hest uden muskler slipper ind bag lod da det ikke for mig giver nogen mening, hesten skal for at gå bag lod spænde - og er det ikke nemmest hvis man mangler muskler og ikke kan bære holdningen at strække sig og være helt afslappet og " baaaaaaaah " agtig/doven end det er at spænde?

Så i sådanne tilfælde tænker jeg at der er tale om følesomme heste hvor man ubevist kommer til at give efter når hesten går ind, hesten lære hurtigt og der skal ikke meget til.

Eller måske at hesten, når den møder tøjlerpres gerne vil af med det. Den er ung, er stadig lidt usikker på det hele men en ting har den i hovedet - pres, nej tak! som alle andre heste har.
    Derfor når den så strækker sig frem og ned og møder bidet, måske fordi der ikke er mere tøjle længde, så hmm.. hvad nu? Den vil af med presset i munden og tager så hovedet ind bag lod, kommer af med presset og aaaaaah..

• #8   1. maj 2011 Jeg er delvi enig smiley

Noget jeg ikke er helt enig i er, at de stævner jeg har været til og hesten er gået bag lod, der er jeg blevet trukket i point.
    Min hest har det lidt med at gå bag lod af sig selv, og det har også givet minus point til stævner og en kommentar i bunden hvor der står at hesten desværre i nogle øvelser gå lidt bag lod.
    Jeg rider ham bestemt ikke med villige bag lod, prøver at få ham ordenligt frem og op i nakke. og det er også blevet langt bedre smiley
    Men det jeg ville sige med det er, at de stævner jeg har starter hvor hesten måske kun 1 enkel gang er gået bag lod, så er der blevet trukket point fra smiley

• #9   1. maj 2011 Og lige præcis derfor støtter jeg ingen professionelle rytter/ stutterier osv. ved at købe deres produkter.
    Når de lærer at ride, så kan vi snakke om det igen:)

• #10   1. maj 2011 Hejsa, jeg er "desværre" også enig med dig, Krikken. Desværre i gåseøjn fordi du søger folk der er uenig, og fordi jeg er glad for at være enig med dig. Men super godt indlæg, og en diskussion vi bare ikke må undgå.

Jeg havde en diskussion den anden dag med en "staldkammerat" omkring brug af pessoaliner, glidetøjler mm. Hun var klart for disse midler, det er jeg IKKE. Hun brugte selv argumentet om, at hvis man skal sende sin hest til berider kan man jo ikke lade folk vente på og dermed betale for over en længere periode, at deres kære hest skal rides "rigtigt". Så derfor anvender man metoder, der kan synes at få det til at gå stærkere, så man i første ende sparer penge. Min holdning er så at i sidste ende koster det bare mere tid og flere penge på (genop)træning og dyrlægeregninger mv.

Ydermere kom der et argument på banen om, at man til en hver tid, som du selv er lidt inde på i starten, vil vælge, at have unghesten bag lod, fordi den pga. manglende muskler ikke er i stand til at være i lod. Jeg ville til en hver tid vælge at have min hest eller unghest foran lod i stedet for. Og hvis det kunne lade sig gøre i gamle dage, hvorfor kan man så ikke gøre det nu.

• #11   1. maj 2011
    Simone og Stachus - Det var da dejligt og høre smiley
    Jeg har så hørt den modsatte at folk der har redet foran lod har fået afvide at hesten gik oven ud, var stiv og ikke var samlet.

Men super at høre. Jeg generalisere bare på den måde efter de resultater jeg ser herinde på HG med ryttere der rider bag lod i en LA klasse og stadig vinder med 65% eller MB for den sags skyld.

• #12   1. maj 2011 Jeg synes det er en meget interessant debat!
    Jeg rider selv stævner, skal debutere MB i dag, og synes at der er så meget forskel på ridningen.
    Folk kan ikke længere se forskel på "spændt" og "spændstighed", det gælder de fleste dommere, og tilskuere. I stedet for at fokusere på den gode rytter som levere et flot program, vil vi hellere se heste med wow-effekt og stor benløft. Ridning er gået af mode, hestenes ben er in.

• #13   1. maj 2011 Jeg tror dilemmaet ligger i, at folk ikke længere ved hvad der er bag lod og hvad der er på lod. Der var en undervider på min gamle rideskole sombevidst underviste de unge i at ride bag lod, for det var lettest, og han sagde altid at det kunne rettest op igeng og det bare var en start, men når folk red alene rettede deikke selv op på det og musklerne blev deffor lagt bag lod. Og man vender sig jo til synet og synes til sidst det ser godt ud

• #15   1. maj 2011 Ragbhild j - hvor er jeg enig med dig, kunne ikke sige det bedre selv, og det er deaværre uhyggeligt at det er sådan.. Og held og lykke med din MB smiley

• #16   1. maj 2011 Det er også helt i orden at udgangspunktet er taget ud fra det du ser, hører og læser smiley

Det var blot min oplevelse af at ride stævner smiley
    Jeg vil dog sige at min hest har lidt tildens til at gå bag lod nogle gange, er det ikke fordi han spænder op, tvært imod så er det som om han giver helt efter og ligger sig ind og putter sig smiley

• #17   1. maj 2011 Nu kan det godt ske vi synes ridningen har ændret sig, men jeg kom til at læse i en bog fra 1985, omkring tilridning og træning af den unge hest og konkurrencehesten..

Der stod i, man faktisk anbefalede at barre sin springhest mindst hver anden uge, for at holde den opmærksom.. De anbefalede ridning med glidetøjle på en ung hest, for at hjælpe den til at søge støtten..

Så ved nu ikke hvor meget det har ændret sig, måske er folk bare begyndt at bruge de teorier der allerede kom frem den gang..

• #18   1. maj 2011
    Sanne * Fotograf under uddannelse - Roll kur er jo heller ikke rigtigt noget nyt, det er også en gaaaaaaaammel ting.

François Baucher der levede imellem 1700-1800 brugte det.

Men bag lod var stadig ikke accepteret på samme måde - til stævner ser det anderledes ud nu end for mange år siden. Bladre man siderne her igennem er det jo helt anderledes end hvis man bladre ridehestens "nye"fotos eller artikler igennem.
    http://www.ridehesten.com/Heste-billeder/Nostalgiske/

• #19   1. maj 2011 Undrer mig over alle de enige-når man ser en helt anden tendens i div. vidioer-med heste redet ned som helt unge-longering med indspændinger og dressur med hestens hoved "hængende" mellem forbene og bag lod. Men det undskyldes med "bæring" .

Ja-undskyld men hvad er det for en elendig undskyldning for dyreplageri-kig dog på hestene i fold situationer-Hèr ser man den enkeltes naturlige gangart og bør efterstræbe det under rytter!

Ellers helt og aldelse enig-hader alle former for "mode"-indspændinger-bag lod osv. Det er da tydeligt at se på hestens øjne hvor skidt de har det med den "nye" form for ridning.

Lad os få glimt af iver frem i de kønne heste øjne og ørerne frem.
    mvh merete

• #20   1. maj 2011 Du rammer hovedet på sømmet i "en kamp" jeg kæmper i øjeblikket.
    Har tidligere rettet henvendelse til DRF med spørgsmål om netop de høje procenter ved ridning under lod og synligt spændte heste. Selvfølgelig uden svar.

Samtidig ser deres egne dommere også stort på reglerne omkring overdreven hiven i tøjlerne.

Men uden tvivl at "toppen af poppen" er skyld i de tendenser vi ser hos mange ryttere i dag: nybegynder - øvede. Så længe de belønner den form for ridning, hvor hesten er et dødt redskab, vil folk praktisere dette.

• #21   1. maj 2011 Jeg rider også mine springheste bag lod og også meget dybt ofte. De fungerer bare bedste dernede, meget nemmere at ride, så jeg har intet problem med "bag lod".

• #22   1. maj 2011
    Jeg kan sagtens se at hesten er meget nemmere at ride - det er derfor roll kur blev opfundet, det er meget meget lettere at kontrollere en hest der har hovedet imellem benene end en der har det oppe i sky.

Det siger dog for mig meget om rytteren smiley

• #23   1. maj 2011
    Det kunne iøvrigt være super fedt hvis flere brugte hest-online.dk og evt. også bloggede der inde smiley

• #24   1. maj 2011 Naah, det er bare ikke alle heste, der er lige "sløve" og medgørelige fra naturens side. Ikke alle heste kan rides "korrekt", lige meget hvilken rytter, der så sætter sig op. Anatomi spiller også en rolle.

• #25   1. maj 2011
    Nej alle heste er ikke sløve og medgørlige fra naturens side - men har nu set mange heste gå fra skudt i bolden til ganske medgørlige og rolige samt selv " konventeret " en.

Sjovt du nævner anatomi, den taler på alle måder imod bag lod.

• #26   1. maj 2011 Nej, det gør det faktisk ikke, fx har en del heste også problemer med at gå rigtigt til biddet, fordi de er for snævre i struben. Og dvs 9 ud af 10 absolutte topryttere er altså dårlige til at ride, fordi de rider hestene bag lod og dybt osv? Der er vist en grund til at de rider på det niveau de gør, så hvad de gør kan ikke være helt forkert.

• #27   1. maj 2011
    #19 SB RACING * - Så hesten er for snævre i struben til at gå lidt foran lod eller hvordan - hvordan kan den det, den master jo struben ved at gå bag lod, men ikke foran lod? hvor kommer det fra?

" Der er vist en grund til at de rider på det niveau de gør, så hvad de gør kan ikke være helt forkert. "

Ja, de bliver jo belønnet for hvad de laver - blev de ikke så var de der jo ikke. Autoriteter behøves ikke altid have ret - heller ikke læger, det har man set flere gange.

De rider forkert i følge de fordringer som dommerne ikke dømmer efter og ifølge hvad hestens krop fortæller os.
    Men har du noget der kan sige imod det, tale for bag lod - altså ud fra hestens krop, nogle undersøgelser, forskning, et eller andet?

• #28   2. maj 2011 Nej, nogle heste er for snævre til i det hele taget at gå til biddet. Og til biddet skal den jo uanset hvad i dressur!

Og hvis toprytterne rider så forkert, kan jeg da ikke forstå, at man ikke ser alle de "hellige" bidryttere og hestehviskere springe med på så højt plan, eller få hesten til at gå piafserier osv. Det er jo fordi de ikke KAN.

En springekvipage bliver ikke belønnet af dommerne, det er så simpelt som nedrivning eller ej og du vinder. Langt de fleste springryttere rider også deres heste meget ned. Men hvis vi nu siger, at de ikke må være med mere fordi de er sådan nogle slemme dyremishandlere og nu skal kun de søde og rare og hellige ryttere til, så skal vi da vist lige have sat hele banen 100cm ned. Så jo, noget må de gøre rigtigt. Om man vil det eller ej.

• #29   2. maj 2011 #19 SB RACING * : Man ser desværre ikke (quote) "alle de "hellige" bidryttere og hestehviskere springe med på så højt plan, eller få hesten til at gå piafserier osv." bl.a. fordi mange af os ikke vil gå på kompromis med dommernes bedømmelser og fordi der er noget galt med vores dommere i dag.

#Dommernes bedømmelser: Der er rigtig mange dommere, der dømmer højt, selv om hesten er bag lod, selv om forskrifterne siger, at der skal trækkes 2-3 point fra i hver øvelse. Og selv om forben og bagben har hver sin vinkel i høje benløft eller lign. bliver der givet gode point for det. (Ved godt det er en gentagelse, men overdrivelse fremmer (måske) forståelsen)).

Jeg mener der skal skiftes gevaldigt ud i vores dommere i dag, så vi kan få pointene for den "rigtige" hestevenlige ridning på banen igen.

• #30   2. maj 2011 19 SB RACING.....om nogle år vil du se "de hellige" springe ud.

Det er først indenfor de seneste år, at mange ryttere er begyndt at interesse sig for hestens anatomi osv. og har deri gennem lært, at hvis man vil "opbygge" en heste korrekt, tager det mange år.

Et af problemerne i dag er, at ryttere har så fandens travlt med at få deres heste op på højt niveau. Hesten på topniveau burde først toppe i 10-13 års alderen - ifølge anatomien - men med 4-5-6-års championater osv for øje, går mange i de høje klasser allerede i denne alder.

Synes, at du skulle gå ind og læs DRF's egne regler (og etiske regler) på området og fortæl om du oplever at disse efterleves til div. stævner.

• #31   2. maj 2011
    #19 SB RACING * - " Nej, nogle heste er for snævre til i det hele taget at gå til biddet. Og til biddet skal den jo uanset hvad i dressur! "

Vil du ikke vise et billed af en sådan hest? Er det en med tyk hals, tynd eller hvordan? Athos her er en hest der har en kæmpe hals men det hindre ham da ikke i at starte MB'er - så længe han ikke skal mases ind bag lod.
    (link fjernet)

" Og hvis toprytterne rider så forkert, kan jeg da ikke forstå, at man ikke ser alle de "hellige" bidryttere og hestehviskere springe med på så højt plan, eller få hesten til at gå piafserier osv. Det er jo fordi de ikke KAN. "
    Efter som anatomi er noget der er kommet inden for de seneste par år ( 2-3 år ) på forummer rundt omkring er det begrænset hvor langt folk kan have nået. Men jeg kan alligevel nævne ryttere fra LC til GP som jeg syntes gør det godt og som starter stævner - så det er ikke fordi jeg mener alle skal ud til højre.
    Men ellers så spørg da folk hvorfor de ikke starter stævner - der er tit en forklaring på det, jeg har også en om hvorfor jeg ikke gør smiley

Kommentér på:
Blog: Bag lod er det nye sort

Annonce