Læskur størrelse og regler? Læskur størrelse og regler?
Jeg skal til at bygge et læskur til 3 heste (deraf 2 af dem er ponyer).
Hvad er reglerne som jeg skal være opmærksom på når jeg bygger dette?
Samt hvad ville være en optimal størrelse at bygge det i?
Også gerne hvis nogen kender tricks, guides eller har gode råd til hvordan jeg skal gøre.
Tak op forhånd.
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 704
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
Husk, byg mere solidt end du tænker er nødvendigt. Heste er stærke og en stor heste bagdel, der klør, kan snart skubbe spinkle stolper omkuld. Heste, der er mætte og keder sig kan finde på, at gnave i træværk.
maj 2021
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
maj 2021
Angående at gøre det solidt, ville det så give mening at få lagt beton ned sammen med stolperne? Eller er det ikke nødvendigt?
jun 2011
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
(Stangmål x2) i anden potens.
Fx ( 1,5x2) ²
Minimum højde, som måles over top af madras:
Stangmål +80 cm.
Så, hvis du vil have dybstrøelse og mulighed for store heste senere, så er du hurtigt op i minimum 3 meter...
Skal stolper støbes fast? Jada!
Ellers blæser skidtet væk i en storm.
De skure man køber via Oksbøl Savværk og alle mulige andre firmaer, er ofte baseret på punktfundament med stolpefødder. Men stolpefødder er samlet ved jorden med stolpen, det virker som et hængsel i storm, så træskuret skal bygges mere solidt med Y stykker til sideværs stabilisering, ellers kan de gå i stykker ved storm.
Det er mere enkelt, simplere at bygge og mere stormsikret at
- Gav huller til stolper, ca 80 cm ned i jorden.
- Hæld 20 cm grus grus, småsten eller lignende ned. Vigtigt, det sikrer at vand løber væk fra stolpen, ellers rådner stolpen pga stillestående vand.
- Få en til at holde stolpen i hullet, hæld stolpe beton i hullet. Efterlad personen et døgn - eller byg afstivning, der pilles ned næste dag.
Stolper skal være solide, hellere 15 cm end 10 cm. 500-800 kg hest eller ko skal kunne klø sig der.
Jeg har selv fravalgt lysplader. For dyrene bruger ikke skuret til det, et menneske ville bruge det til...
Jeg fik dyrene hjem februar og marts i år.
Først på året blev skurene næsten ikke brugt.
Køerne sov de steder, der er naturlig læ og jorden er nogenlunde tør, dvs højtlæggende i samlet flok. Det gør de stadig. De bruger skurene primært som meget dyre kløpinde... Hvis vejret virkelig er elendig, går køerne ind i læ i det store skur. Elendig vejr er 30 grader, høj sol og mange insekter. Måske storm og massiv heldagsregn.
Skipper kan godt lide at stå på en halmmadras. Så han slapper ofte af i ved at stå i teltskuret.
Aslan kan godt lide at sove i sol (ikke fuld sommer), så han lægger og snorker på halmbunken udenfor teltskuret.
Begge heste galopere hen til træskuret og den relativ dybe skygge, når sol og insekter er lede.
Så, ingen lysplader.
- Derimod, hvis du vender døre (fx hele langsiden, eller to brede døre, fx 2 meter brede hver) efter hvor der er naturligt læ, er det begrænset hvor meget det blæser ind. Men uanset hvad, så er der et par dage om året med stom og blæst fra den forkerte retning.
Derfor, sørg for at der er 10-15 cm fra top af bredder til underkant af loft.
Så vil vind blæse derind, jaja, men kunne komme ud i stedet for at lave en hvirvelvind inde i skuret. Og du får dit lys.
-jeg har 10 cm fra underkant af skuret sider ned til jord. Der er en planke/meget solidt brædt skruet vandret på.
Så burde fugt ikke trække op i sidebeklædningen, og disse bund brædder kan let skiftes ud ved råd.
Ellers, de billige teltskuret fra P Lindberg er ok, især hvis du sætter en ring af bigballer udenom til stormsikring.
Pga jeg havde postcorona fatigue næsten et år endte vi med at betale os fra at bygge træskuret. Det kostede 85.000 kr inkl moms, heraf 20-30.000 kr i materialer.
De skure du finder hos kystol, Oksbøl Savværk osv koster det samme eller mere, men skal sættes op af dig selv.
aug 2016
aug 2016
aug 2016
aug 2016
aug 2016
Grave huller. Grus ned, stolper ned, stil i vater, afstivning. Stolpebeton.
Vandret planke øverst og nederst og midtfor. Uhh, det passer "tilfældigvis" med at de vandrette stolper passer med, at det er der top og bånd af vægbeklædning sættes på, enderne flugter med plankerne, skuer øverst, nederst, midtfor.
Så krydsfiner til at holde tagpap.
maj 2021
I dag har de nemlig ikke noget skur, de benytter bare skoven til at få læ i dag.
Jeg ville dog høre, om sådan et læskurs telt ville kunne fungere, i et år eller to til jeg har fået bygget et ordentligt et til dem. Samt om hvad der skal til for at få det sat op til at holde?
https://www.p-lindberg.dk/produkter/hegn-trug-og-dyrehold/laeskure-og-laager/laeskur-til-dyrehold
Jeg tænker måske man skal gøre noget med at støbe nogen pløkker eller noget for at det holder?
Samt er det stort nok? Vi har 1 hest med stangmål 160, og 2 på 100cm. Den ene af de små bestemmer, kan de andre så komme forbi hvis der kun er denne ene 3 meter åbning?
aug 2016
Opsætning af teltskur.
Tag telefonen. Bliv kaldt på vagt pga syg kollega. Kom hjem fra arbejde, manden og en ven har sat det op.
De har brugt en stige og diverse skralde til at stramme skruer.
Sider følger ikke med - jeg er ligeglad, da jeg gerne vil have dyr har læ ved storm, er der opsat bigballer på to sider.
Mit teltskur er fra februar, og holder fint.
Træskuret tog over en uge for en tømrer, der var alene med det.
Hvis det haster, havde jeg sat teltskur op nu, og brugt en ferie senere på at bygge et solidt skur.
Mit teltskur er 4 m x 4 m og rigeligt stort til to heste på 1,55 circa...
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Det er nemlig det, der har sat vores projekt i stå
aug 2016
Men, hvis man er det mindste i tvivl, så, ja, send en mail til kommunens tekniske forvaltning.
Et telt eller flytbart skur skal der ikke søges om. Men, man kan forvente at kommunen kræver, at de rent faktisk kræver, at du også flytter på skuret...
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Jeg må undersøge igen om det kan lade sig hen at vi kan bygge noget uden at søge.
aug 2016
(inkl "hej venlige rette vedkommende i kommunen - jeg bor på landejendom, landzone, og vil gerne bygge et skur i nærheden af de andre bygninger.
Når skuret er x m2, er det så korrekt at jeg bare kan bygge?
maj 2021
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 64
Stolpehuller med tørbeton og stolpesko - nok det som tog længst tid, fordi det skal være lige, og vores folde er kuperede, så det krævede noget tid at få det i vatter.
Så lave et træskellet med V kryds så det kan holde til evt storm.
Så brugt vi et billigt og nemt materiale - store plader til at beklæde siderne. De er egnet til udendørs brug, er 244 x 122, og valgt i 12 mm tykkelse, og fåes i jem og fix :
https://www.jemogfix.dk/beklaedningsplade-selex-12-mm/4134/9011588/
Jo jo en hest kan næsten sparke igennem pladen, de få gange på 12 år det er sket er pladen blevet mærket af en hestehov, men ikkebrudt igennem.
Pladerne sætte hos os væk fra jorden af, for ikke at trække vand - men kun lidt væk, så ikke det halm som ligger der inde bliver blæst ud.
Det er nemt at skifte en plade, når det evt er nødvendigt
Taget er absolut ikke lysplader, men sorte tagplader - det er skygge man ønsker.
Jeg har i alt 3 læskure - 2 enkeltstående på vinterfolden, som er 3 x 3 meter, og så med udhæng over. Og så 1 læskur på sommerfolden, som er 3 x 9 meter og med udhæng.
Skuret på sommerfolden er lavet så jeg kan dele det op. Grunden er, at jeg har en easykeeper som går på vandrespor i foråret for ikke at blive for fed - de to andre heste går på græs. Men da hestene er sociale så vil de gerne hvile sammen, og så er det perfekt at skuret kan deles op.
Desuden har jeg både ved et af læskurene på vinterfold, og det lille del af skuret på sommerfolden lavet det sådan, at jeg nemt kan lave en sygefold med læskur - på sommerfolden er der hegnet af så jeg bare skal lukke af.
De små skure har kostet ca 4000 kr/stk, og det store skur ca 10.000 kr - det er materialer, min mand og jeg har selv bygget det.
Og som Doc who siger, aå bliver skurene knapt brugt om vinteren....men om sommeren bor de i dem i hele juli måned, når solen skinnerne klægerne bider.
Mvh Charlotte
maj 2021
maj 2021
maj 2021
maj 2021
maj 2021
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.775
og går man med "det er bedre at søge om tilgivelse end tilladelse" så risikerer man at skulle pille et møg dyrt skur ned, man lige har sat op.
jun 2011
jun 2011
Den dukkede op i mit feed på Facebook, som reklame.
Læskur størrelse og regler?