5.063 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Mark T
Mark T
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

Læskur størrelse og regler? Læskur størrelse og regler?

Jeg skal til at bygge et læskur til 3 heste (deraf 2 af dem er ponyer).

Hvad er reglerne som jeg skal være opmærksom på når jeg bygger dette?
Samt hvad ville være en optimal størrelse at bygge det i?

Også gerne hvis nogen kender tricks, guides eller har gode råd til hvordan jeg skal gøre.

Tak op forhånd.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Læskur størrelse og regler?
  • #1   6. aug 2021 Hvis du henter Seges' app er der en beregner hvor du kan skrive hestenes stangmål ind. Personligt vil jeg dog bruge dét resultat som minimumsstørrelse og nok lave det lidt større.

• #2   6. aug 2021 Jeg ville også bygge det større end nuværende behov. Når du har muligheden, så fremtidssikker dine projekter. Hvis du skal gi hø i skuret, så lav plads til store høhække, så du ikke, nødvendigvis, skal gi hø hver dag. Har du mulighed, så få lagt strøm og vand ind. Der er ingen, der siger du skal lave begge dele færdige til en start, men så er det klar når behovet blir større. Lav evt 2 mindre døråbninger, i stedet for 1 stor. Så kan 1 hest ikke spærre døråbningen ved, at stå på tværs. Hvis du syntes, så hæng truck gardiner op, det gir go læ. Læg nogle lysplader i taget så der er dagslys længere og spar på strømmen.
    Husk, byg mere solidt end du tænker er nødvendigt. Heste er stærke og en stor heste bagdel, der klør, kan snart skubbe spinkle stolper omkuld. Heste, der er mætte og keder sig kan finde på, at gnave i træværk.

• Mark T
    Mark T Tilmeldt:
    maj 2021

#3   6. aug 2021 Tak Luise, den app er fandme smart! smiley

• Mark T
    Mark T Tilmeldt:
    maj 2021

#4   6. aug 2021 Tak Sunshine for de mange gode råd.
    Angående at gøre det solidt, ville det så give mening at få lagt beton ned sammen med stolperne? Eller er det ikke nødvendigt?

• #5   6. aug 2021 Mine blev sat i tørbeton

• #6   7. aug 2021 Minimum størrelse pr hest
    (Stangmål x2) i anden potens.
    Fx ( 1,5x2) ²

Minimum højde, som måles over top af madras:
    Stangmål +80 cm.
    Så, hvis du vil have dybstrøelse og mulighed for store heste senere, så er du hurtigt op i minimum 3 meter...

Skal stolper støbes fast? Jada!
    Ellers blæser skidtet væk i en storm.
    De skure man køber via Oksbøl Savværk og alle mulige andre firmaer, er ofte baseret på punktfundament med stolpefødder. Men stolpefødder er samlet ved jorden med stolpen, det virker som et hængsel i storm, så træskuret skal bygges mere solidt med Y stykker til sideværs stabilisering, ellers kan de gå i stykker ved storm.
    Det er mere enkelt, simplere at bygge og mere stormsikret at
    - Gav huller til stolper, ca 80 cm ned i jorden.
    - Hæld 20 cm grus grus, småsten eller lignende ned. Vigtigt, det sikrer at vand løber væk fra stolpen, ellers rådner stolpen pga stillestående vand.
    - Få en til at holde stolpen i hullet, hæld stolpe beton i hullet. Efterlad personen et døgn - eller byg afstivning, der pilles ned næste dag.
    Stolper skal være solide, hellere 15 cm end 10 cm. 500-800 kg hest eller ko skal kunne klø sig der.

Jeg har selv fravalgt lysplader. For dyrene bruger ikke skuret til det, et menneske ville bruge det til...
    Jeg fik dyrene hjem februar og marts i år.
    Først på året blev skurene næsten ikke brugt.
    Køerne sov de steder, der er naturlig læ og jorden er nogenlunde tør, dvs højtlæggende i samlet flok. Det gør de stadig. De bruger skurene primært som meget dyre kløpinde... Hvis vejret virkelig er elendig, går køerne ind i læ i det store skur. Elendig vejr er 30 grader, høj sol og mange insekter. Måske storm og massiv heldagsregn.
    Skipper kan godt lide at stå på en halmmadras. Så han slapper ofte af i ved at stå i teltskuret.
    Aslan kan godt lide at sove i sol (ikke fuld sommer), så han lægger og snorker på halmbunken udenfor teltskuret.
    Begge heste galopere hen til træskuret og den relativ dybe skygge, når sol og insekter er lede.
    Så, ingen lysplader.
    - Derimod, hvis du vender døre (fx hele langsiden, eller to brede døre, fx 2 meter brede hver) efter hvor der er naturligt læ, er det begrænset hvor meget det blæser ind. Men uanset hvad, så er der et par dage om året med stom og blæst fra den forkerte retning.
    Derfor, sørg for at der er 10-15 cm fra top af bredder til underkant af loft.
    Så vil vind blæse derind, jaja, men kunne komme ud i stedet for at lave en hvirvelvind inde i skuret. Og du får dit lys.
    -jeg har 10 cm fra underkant af skuret sider ned til jord. Der er en planke/meget solidt brædt skruet vandret på.
    Så burde fugt ikke trække op i sidebeklædningen, og disse bund brædder kan let skiftes ud ved råd.

Ellers, de billige teltskuret fra P Lindberg er ok, især hvis du sætter en ring af bigballer udenom til stormsikring.
    Pga jeg havde postcorona fatigue næsten et år endte vi med at betale os fra at bygge træskuret. Det kostede 85.000 kr inkl moms, heraf 20-30.000 kr i materialer.
    De skure du finder hos kystol, Oksbøl Savværk osv koster det samme eller mere, men skal sættes op af dig selv.

• #7   7. aug 2021

profilbillede
  • #8   7. aug 2021 Aslan og hans halmbunke

profilbillede
  • #9   7. aug 2021 Kløpind

profilbillede
  • #10   7. aug 2021 Der, det er yndlings anvendelse af et skur!

profilbillede
  • #11   7. aug 2021 Her får du måske en ide om, hvordan skuret er bygget.
    Grave huller. Grus ned, stolper ned, stil i vater, afstivning. Stolpebeton.
    Vandret planke øverst og nederst og midtfor. Uhh, det passer "tilfældigvis" med at de vandrette stolper passer med, at det er der top og bånd af vægbeklædning sættes på, enderne flugter med plankerne, skuer øverst, nederst, midtfor.
    Så krydsfiner til at holde tagpap.

profilbillede
  • Mark T
    Mark T Tilmeldt:
    maj 2021

#12   7. aug 2021 Tusinde tak for de mange detaljer og billeder Doctor Who. Det skaber et godt overblik over hvad jeg er ved at sætte mig igang med. Har dog også fået kigget lidt på prisen, og det bliver hurtigt et dyrt projekt, som snart skal være færdig, da jeg mener det er ved lov at de har et læskur senest september korrekt?
    I dag har de nemlig ikke noget skur, de benytter bare skoven til at få læ i dag.
    Jeg ville dog høre, om sådan et læskurs telt ville kunne fungere, i et år eller to til jeg har fået bygget et ordentligt et til dem. Samt om hvad der skal til for at få det sat op til at holde?
    https://www.p-lindberg.dk/produkter/hegn-trug-og-dyrehold/laeskure-og-laager/laeskur-til-dyrehold
    Jeg tænker måske man skal gøre noget med at støbe nogen pløkker eller noget for at det holder?
    Samt er det stort nok? Vi har 1 hest med stangmål 160, og 2 på 100cm. Den ene af de små bestemmer, kan de andre så komme forbi hvis der kun er denne ene 3 meter åbning?

• #13   7. aug 2021 Jeg har både træskur og teltskur.

Opsætning af teltskur.
    Tag telefonen. Bliv kaldt på vagt pga syg kollega. Kom hjem fra arbejde, manden og en ven har sat det op.
    De har brugt en stige og diverse skralde til at stramme skruer.
    Sider følger ikke med - jeg er ligeglad, da jeg gerne vil have dyr har læ ved storm, er der opsat bigballer på to sider.
    Mit teltskur er fra februar, og holder fint.

Træskuret tog over en uge for en tømrer, der var alene med det.

Hvis det haster, havde jeg sat teltskur op nu, og brugt en ferie senere på at bygge et solidt skur.

Mit teltskur er 4 m x 4 m og rigeligt stort til to heste på 1,55 circa...

• #14   7. aug 2021 Og så husk lige at søg om byggetilladelse.

Det er nemlig det, der har sat vores projekt i stå smiley

• #15   7. aug 2021 Hvis man bor i landzone, bygger i umiddelbar relation til eksisterende bygninger og byger under 50 m2, så skal man ikke søge.
    Men, hvis man er det mindste i tvivl, så, ja, send en mail til kommunens tekniske forvaltning.

Et telt eller flytbart skur skal der ikke søges om. Men, man kan forvente at kommunen kræver, at de rent faktisk kræver, at du også flytter på skuret...

• #16   7. aug 2021 Hm.. Det undrer mig Doctor Who, for jeg ville nemlig være sikker og skrev til Vejen kommune hvor vi bor.. Og vi skal søge, hvis vi ønsker at lave et læskur blev jeg pænt informeret om af hende den sure dame fra kommunen.

Jeg må undersøge igen om det kan lade sig hen at vi kan bygge noget uden at søge.

• #17   7. aug 2021 1) Har du beskrevet, hvad du havde brug for.
    (inkl "hej venlige rette vedkommende i kommunen - jeg bor på landejendom, landzone, og vil gerne bygge et skur i nærheden af de andre bygninger.
    Når skuret er x m2, er det så korrekt at jeg bare kan bygge?

• #18   7. aug 2021 Vi har lavet læskur ala Doc who, dog i lidt mindre udgave, og med knap så gedigne materialer smiley

Stolpehuller med tørbeton og stolpesko - nok det som tog længst tid, fordi det skal være lige, og vores folde er kuperede, så det krævede noget tid at få det i vatter.

Så lave et træskellet med V kryds så det kan holde til evt storm.

Så brugt vi et billigt og nemt materiale - store plader til at beklæde siderne. De er egnet til udendørs brug, er 244 x 122, og valgt i 12 mm tykkelse, og fåes i jem og fix :
    https://www.jemogfix.dk/beklaedningsplade-selex-12-mm/4134/9011588/
    Jo jo en hest kan næsten sparke igennem pladen, de få gange på 12 år det er sket er pladen blevet mærket af en hestehov, men ikkebrudt igennem.
    Pladerne sætte hos os væk fra jorden af, for ikke at trække vand - men kun lidt væk, så ikke det halm som ligger der inde bliver blæst ud.
    Det er nemt at skifte en plade, når det evt er nødvendigt

Taget er absolut ikke lysplader, men sorte tagplader - det er skygge man ønsker.

Jeg har i alt 3 læskure - 2 enkeltstående på vinterfolden, som er 3 x 3 meter, og så med udhæng over. Og så 1 læskur på sommerfolden, som er 3 x 9 meter og med udhæng.
    Skuret på sommerfolden er lavet så jeg kan dele det op. Grunden er, at jeg har en easykeeper som går på vandrespor i foråret for ikke at blive for fed - de to andre heste går på græs. Men da hestene er sociale så vil de gerne hvile sammen, og så er det perfekt at skuret kan deles op.

Desuden har jeg både ved et af læskurene på vinterfold, og det lille del af skuret på sommerfolden lavet det sådan, at jeg nemt kan lave en sygefold med læskur - på sommerfolden er der hegnet af så jeg bare skal lukke af.

De små skure har kostet ca 4000 kr/stk, og det store skur ca 10.000 kr - det er materialer, min mand og jeg har selv bygget det.

Og som Doc who siger, aå bliver skurene knapt brugt om vinteren....men om sommeren bor de i dem i hele juli måned, når solen skinnerne klægerne bider.

Mvh Charlotte

profilbillede
  • #19   7. aug 2021

profilbillede
  • #20   7. aug 2021

profilbillede
  • #21   7. aug 2021

profilbillede
  • #22   7. aug 2021

profilbillede
  • #23   7. aug 2021

profilbillede
  • #24   7. aug 2021 Der er allerede kommet rigtig fine bud på læskure, jeg vil bare tilføje at det har meget at sige ifht tilladelse, hvor man bor, hvis man har fredet jord er intet lovligt at bygge, man kan søge tilladelse, men det er stort set umuligt at få lov til at bygge noget som helst.
    og går man med "det er bedre at søge om tilgivelse end tilladelse" så risikerer man at skulle pille et møg dyrt skur ned, man lige har sat op.

• #25   15. aug 2021 Kommer i tanke om, at mens du venter på, at finde ud af hvordan dit skur skal se ud, så kan du købe en container som du sætter på en stak fliser i hvert hjørne. Den blæser ingen steder og kan nemt flyttes med en lastbil eller en stor traktor.

• #26   19. aug 2021 Apropos container, Campen Aktioner har en 40 fods container med 3 og 4 hestebokse ( hvordan det så skal forståes? Enten er der vel 3, eller også 4? ) på aktion. Eftersyn i dag. Sælges på mandag. smiley
    Den dukkede op i mit feed på Facebook, som reklame.

Kommentér på:
Læskur størrelse og regler?

Annonce