den nye hestelov sådan fungerer den {{forumTopicSubject}}
for hestehold der etableres efter 1 juli 2007 gælder loven fra 1 januar 2008
for allerede etablerede hestehold
gælder fra 1 januar 2008 at
syge eller skadede heste skal kunne adskilles fra andre heste
heste skal mindst 2 timer dagligt 5 dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelighed på fold
føl og plage under 2 år skal på fold sammen med andre heste
heste må i vinterperioden max gå ude 12 timer uden læskur
heste skal have tilstrækkeligt strukturfoder
heste skal have fri adgang til drikkevand hvis de er på fold mere end 4 timer
heste skal tilses mindst 1 gang om dagen ved erhvervsmæssigt hestehold skal det tilses mindst 1 gang omåret af dyrlæge
ved alvorlig lidelse skal dyrelæge tilkaldes
heste skal i en tidlig alder oplæres til at blive håndterede så de ved deres oplæring beskyttes bedst muligt mod smerte lidelse angst varigt men og væsenlig ulempe
udstyr skal være tilpasset den enkelte hest
doping (i form af symptomsløring)bliver forbudt
beskæring og beskoning skal ske efter behov
fra 1 januar 2011 gælder at
heste må ikke opstaldes i spiltov
rum og udstyr skal være udformet således at hestene beskyttes bedst muligt
luften i stalden og ventilationen skal være således at den ikke skader hestene og at den giver tilstrækkelig ventilation
fra 1 januar 2016 gælder alle bestemlserne omkring lejeareal og folde
gulvet i stalde og bokse skal være jævne og må ikke være glat der skal være passende mængder af strøgelse i boksene
ethvert hestehold skal have adgang til fold en fold skal være mindst 800m2
den lille fold må ikke benyttes af mere end 4 heste samtidig skal arealet øges med mindst 200m2 for hver ekstra hest
der skal være en plan for hvornår de enkelete heste kommer på fold
fra den 1 januar 2020 træder de bestemmelse i kraft der stiller betingelser til areal og rumfang i bokse og stalde
der skal være mindst 2,60m i frihøjde over strøelsen ministeren kan dog dispensere for mindre heste
boksarealet skal væremindst 2 gange hestens stangmål i anden (korteste side skal være mindst 1,7 gange stangmålet) ved gruppeopstaldning skal gulvareale have samme størrelse men er der over 4 heste kan gulvarealet for de følgende reduceres til 1,7 gange stangmålet i anden
folingsboks skal være 2,5 gange stangmålet i anden og der skal være adgang til folingsboks i føllets første levemåned
stalden skal have et rumfang på 30m3 pr hest uanset hestens størrelse
naturligt lys i stalden skal sikres ved at vinduearealet skal udgøre mindst 7% af gulvarealet desuden skal der være lamper i stalden så hestene på ethvert tidspunkt kan undersøges nøje
derudover indeholder loven 2 bestemmelser som ikke er færdigudarbejde og derfor er udformede så justitsministeren kan stille krav om at
beslagsmede skal være uddannede og ministeren kan stille krav til uddannelsen
det samme gælder for personer der har ansvaret for et professionelt hestehold
feb 2004
Følger: 93 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 111 Svar: 630
men sikke en masse regler..
mar 2007
Følger: 96 Følgere: 89 Heste: 27 Emner: 68 Svar: 1.641
nov 2005
Følger: 20 Følgere: 96 Heste: 2 Emner: 97 Svar: 409
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
mar 2007
det står der i den folder jeg har om de nye regler
nov 2005
nov 2005
mar 2007
tak
jan 2006
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.515
jul 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 254
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.032
Man må også lige tænke på opstaldningsstederne, som skal have mulighed for at få lavet om på det.
Hvis du har en stald, hvor der lige nøjagtig kan være fire gode store bokse, men som ikke tilpasser sig de nye mål, og højden i stalden heller ikke er "korrekt", så skal der jo være tid til at der kan nåes at få det lavet om, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.
Synes det er fint det med foldreglerne og spiltov og bokse, og det er kun fair at det er så "lang" tid ud i fremtiden, for som sagt skal folk have tid til at indordne sig. Det er ikke alle der lige har råd til at få gjort det over et par måneder, måske skal der lige spares lidt op
- Heste er jo ikke helt billige at have med at gøre
apr 2007
Følger: 115 Følgere: 311 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 3.835
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.032
Det er jo ikke til at vide, der er nok nogen som ikke har råd til at få lavet en hel ny stald, men som skal have tid til at spare sammen. Jeg ved da i hvert fald at den rideskole jeg går på i hvert fald ikke har råd til at lave det om lige nu, så det er da rart at der er tid til at få sparet op
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
Det der formentligt vil give det største problem er reglen om den frie højde over strørrelsen. En del har deres heste stående i ældre staldbygninger, som langt fra har 2,6 meter fri højde. Bl.a. den stald hvor min hest står.
Og så nemt er det ikke bare lige at hæve højden 20-30 cm, og det er bestemt heller ikke billigt. Slet ikke når bygningen er bygget sammen med lade og samtidigt indeholder en silo mm.
mar 2006
Følger: 83 Følgere: 99 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 1.067
Men det er altså meget naivt at forestille sig at man bare siger "trylleryllerolleri" og så har 100 vis at hesteejere / opstaldningssteder råd/mulighed for at rette sig ind efter de nye regler.
Det handler jo ikke kun om vilje, men om økonomi, mulighed for udvidelse (der skal være jord nok til udbygning), byggetilladelse fra kommunerne og meget mere.
Så til alle jer der mener, at man "bare" kan sætte sådan noget igang fra det ene år til det andet.
Sådan hænger virkeligheden altså ikke sammen.....
mar 2007
ja jeg har jo mine heste ude hele året rundt hvor de har 2 læskure at gå ind i
mar 2007
prøv at sig det til dem der har lavet reglerne
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Nu kender jeg til en konkret sag, hvor det vil blive svært for rideskolen at indordne sig indenfor 5 år.
Jeg vil ikke sige hvilken rideskole det er, da det bestemt ikke er et enestående tilfælde.
Ejeren af rideskolen har lige bygget en ny stald til 6 mill, den stod færdig for 3 år siden, med det samme den var færdig, gik ejeren igang med at søge byggetilladelse, til at bygge de andre stalde om, og købte mere jord, det kostede 0,5 mill.
Byggetilladelsen er stadig ikke gået igennem, og der kan nok godt gå 1-2 år mere, pga kommune sammenlæggelse.
Når tilladelserne så er kommet, så skal de igang med at bygge stalde for 13-16 mill, hvilket også lige skal skaffes.
Der er heller ikke helt jord nok endnu, og naboerne vil ikke sælge(store landmænd) så de bliver nød til at vente på en nabe dør eller flytter.
De havde ikke kunne klare alt det indenfor 5 år, og de er bestemt ikke blandt dem det er værdst for!!
Ellers er det nogle ok regler, jeg morer mig dog lidt over der skal være 2,6 m frihøjde, sjovt med små shetlændere(som der dog kan gives dispentation til)
En regl jeg syntes vi har manglet, og er glad for blev vedtaget
heste skal have fri adgang til drikkevand hvis de er på fold mere end 4 timer
Før har det været nok, de blev tilbudt vand 1 gang i døgnet.
Så undre jeg mig over den her:
doping (i form af symptomsløring)bliver forbudt.
Self må man ikke gøre det til brug i sporten/salg ect, men hvad med dyrlæger?? for at finde frem til eks halthed, bruger man jo nogle gange lokalbedøvelse, det vil jo hører under det her
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Den regel er der af den simple grund, at danskerne har fået flere penge mellem hænderne, så de bygger stalde, hvor der er plads til lidt extra, for så at tjene lidt på billig opstaldning, det er også fint, men alt for mange af dem, har ikke den store forstand på forplejning af heste/andre dyr, og køber derfor det billigste foder de kan finde, dårlig hø/halm, ja alt for at spare lidt penge.
Hvis du kigger forummet igennem, så kan du også finde tonsvis af indlæg, hvor folk klager over private opstaldere.
sep 2006
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 12 Emner: 38 Svar: 972
mar 2007
og det har dyrernes beskyttelse sagt god for
mar 2006
Øhhhh.... Enten forstår jeg ikke hvad du skriver - eller også forstår du ikke hvad jeg skriver.
Mir indlæg var henvendt til dem der ovenover mig skrev at loven bare skulle træde i kraft fra 2008.
Det er jo netop derfor lovgiverne har lavet en frist - det er fordi de ved at mange ikke vil kunne leve op til reglerne fra det ene år til det andet.
mar 2006
Nu ved jeg ikke om du altid har haft hest derhjemme, men jeg synes det er en ualmindelig egoistisk holdning at slynge ud at "dem der har råd til at bygge de kan blive og resten kan lukke"
Hvad med alle de rideskoler der drives af frivillige forældre rundt omkring i landet - langt de fleste har en elendig økonomi og en lille håndfuld frivillige knokler r*ven ud af bukserne for at ungerne kan have et sted at ride.
De skal så bare lukke efter din mening..... Ja ja - du har jo også dit på det tørre.
den nye hestelov sådan fungerer den