{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.285 visninger | Oprettet:

Fodring af 3 heste i løsdrift! {{forumTopicSubject}}

Jer med løsdrift - hvordan fodre i når I har flere heste end 1? Her tænker jeg på optimalt og hvordan i sikre en ung hest bedst muligt får læring og introduktion ift. adfærd osv. omkring fodring ??

Har min egen unge dreng på 9 måneder som går med 2 shetlændere på henholdsvis 3 og 6 år. Hvis de fodres samlet og imens de står frit opstår der ofte "kampe", uro og sure miner inden alle har fået mad. Imens alle spiser er der ro. Når så de første er færdige søger de naturligt videre til næste der fortsat har foder ?? Og min er altid langsomst fordi han får mest foder selvfølgelig. Men jeg er nød til at stå derinde for at sikre de andre ikke hugger maden ?? Og der bliver sådan en urolig stemning m.m. omkring det.
Nogle siger bind dem allesammen under fodring - andre siger luk min ind først og så de andre bagefter og nogle tredje siger noget helt fjerde. Hvad virker for jer og fungere godt - også for hestene ?
Jeg ønsker helst min skal få et rum med ro og god adfærd. Det oplever jeg er en udfordring pt. Normalvis prøver jeg at fodre min alene og de andre udenfor - men virkeligheden er bare at der alle dage ikke er tid til det. Jeg har ikke bokse de kan blive lukket ind i, men kunne evt. finde en løsning så der blev delt imens de spiste.

Hvad tænker I?

Alle gode råd og input modtages med kyshånd ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring af 3 heste i løsdrift!
  • #1   5. jan 2018 Jeg binder altid Tindur, og altid først, han er chefen og er først færdig. Jeg binder også Rocky hvis jeg feks fodrer ifb med op sadling eller hvis jeg har brug for at han skal blive stående. Baby binder jeg meget sjældent. Kun hvis hun skal strigles bagefter. smiley også løser jeg altid Tindur til sidst smiley

Mvh TT

• #2   5. jan 2018 Et billede af hvordan det ser ud smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #3   5. jan 2018 de steder jeg har redet hvor der har været løsdrift er de altid blevet bundet op.
    det har sikret ro og at alle har fået den mad de får tildelt.
    derefter bliver de sluppet løs igen og der har stadig været ro, når de skulle ud af løsdriften.

når de ikke har været bundet op, har der altid været uro og jeg tog mig selv i at stå med to heste der sparkede efter hinanden og ikke ville gå hver til sit.
    har også haft hegnsled inde i løsdriften (2 tråde) som skilte de to heste ad og to led ud til folden hvor den sidste gik.
    så kunne jeg lave andet i en 20-30 min, til alle var færdige, uden at være bekymret for om de fik viklet sig ind i træktov, tog hinandens mad eller kom op at slås.

• #4   5. jan 2018 Vi har to låger så der bliver små bokse. Der står en hest i hver og de sidste to står udenfor, fordi de er vant til fra tidligere sted at blive fodret løse ved siden af hinanden.

Ved mine bedsteforældre bliver de tre heste bundet op. Der hænger 3 træktove ved krybberne, som de bare bliver hægtet på. De har lært det, så når der er antræk til fodring, så stiller de sig på deres pladser.

• #5   5. jan 2018 De stiller sig også klare her hos mig smiley

Mvh TT

• #7   5. jan 2018 Ved os er der lavet 3 spiltorve som hestene kan gå ind i og få foder. Når der først står en derinde kan de andre ikke jage den ud, hvilket er ret smart.

Til den lille pony har vi så sat en buet plade på så det kun er den lille pony der kan gå ind i dens spiltorv smiley

profilbillede
  • Sasja M. H
    Sasja M. H Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 3 Svar: 45
    #8   5. jan 2018 Jeg har krybber og mulighed for at binde op i løsdriften. Det fungerer rigtig fint og giver både ro og mulighed for at snakke med hver enkelt pony.

• #9   5. jan 2018 jeg binder alle op, og de kender hurtigt deres pladser. sørg for at der er grovfoder, så dem der først bliver færdige kan vende deres interesse til det. jeg har altid fået ros for at mine står så tålmodigt bundet, og det er en dejlig ting at lære dem fra de er helt små.
    jeg strigler og ordner hove mens alle alligevel er bundet og spiser, så slipper man for madsure heste, og så når alle er færdige får de en gulerod eller andet lækkert og bliver løsnet stille og roligt. det giver en god rolig atmosfære i stalde.

• #10   5. jan 2018 Jeg har gode erfaringer med at binde hestene.. Sørg for de har deres faste sted, det er også en god træning for de små føl at lære at stå bundet smiley

Lige nu gør jeg sådan med 5 føl og 2 åringer

• #11   5. jan 2018 vores får foder udenfor og der plejer jeg bare at smide en lille bunke hø ved deres mad. Så bliver de pænt stående og spiser høet, når de er færdige med maden.

derudover bliver vi stående og holder øje med dem smiley

• #12   5. jan 2018 Vi har spande med snore på, så hestene får spande på hovedet. På den måde kan hestene ikke stjæle fra hinanden og der er ingen uro under fodringen smiley

• #13   5. jan 2018 Eeeej hvor er det FEDT med alle jeres svar og input.. mega mange gode råd !!! Jeg tænker klart jeg skal til at binde hver gang. uden tvivl ... jer kender de også deres pladser men de føjter hurtigt rundt hvis ikke jeg er derinde .. og det giver netop unødvendige konflikter og risiko for at blive ramt hvis man står imellem to der pludselig vender sig. Netop også det faktum og skal være en sur lort og skælde ud og skille dem fra hinandeb er også træls 2 gange om dagen ... alle 3 her står dog uden grime så skal til at give dem det på hver dag. Men hvis det klart er den bedste løsning og netop skaber ro og ordentlighed er det nu det hele værd... Så må det tage den tid det tager. Som flere af jer skriver giver det netop også mulighed for at ordne andre ting.. ved ikke hvor mange gange jeg har stået i 45 minutter og gloet på de kræ æde op ???????????? spild af tid hvis der er andre ting man kan nå imens. Normalt binder jeg min egen og netop strigler m.m. .. men så er balladen når de små er færdige og de vandrer mod min ?? Det er fedt med gode input fra jer - og egentlig dejligt at høre i har samme udfordringer så det netop ikke kun er her de laver strabadser.. Jeg begynder med opbinding fra imorgen ??????

• #14   6. jan 2018 I en periode, så havde mine bedsteforældre heller ikke grime på deres heste, men så hang der bare et reb med indbygget halsrem ved hver foderplads. Det var også meget nemt. Men det er også meget rolige dyr de har smiley

• #15   6. jan 2018 Jeg synes det er en god idé at du fremover vil binde dem, sørg for at de har en fast plads, tag dem i samme rækkefølge HVER gang både med at binde og løsne.
    Rutine er så vigtigt og de vil enormt hurtigt lære at det er sådan vi gør. med tiden vil du så kunne stoppe med at binde da alle kender deres plads.

Held og lykke og god arbejdslyst smiley

• #16   6. jan 2018 Mega god idé med halsrem... og meget nemmere... ???????? tak det arbejder jeg lige videre med..

• #17   6. jan 2018 Halsrem er en god løsning, netop når de går uden grime og den er ikke i vejen for krybben, men! Det er vigtigt hesten har lært at stå bundet, ellers kan den være halv farlig at binde i ??

• #18   6. jan 2018 Mine har halsrem på, meget nemt smiley

Mvh TT

• Sasja M. H
    Sasja M. H Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 3 Svar: 45
    #19   6. jan 2018 Mine går uden grimer, så jeg lægger grimer på, når jeg fodrer. Jeg spænder dog aldrig remmen under kæben, når de bare skal spise. Der gør det noget hurtigere.

• #20   8. jan 2018 Nu har jeg ikke læst alle svar. Men jeg fodre mine 3 med hver sin spand, efter dens behov. Den ældste skal ha mest og hun kommer ind på striglepladsen, da hun er meget laaaangsom til at æde. De andre 2 får samtidig.

Evt kan du gi dem en mulepose, evt spand i snor om halsen. Så kan ingen æde fra hinanden mens de fodres. Sidste hest der er færdig får først spanden/posen af.

Kommentér på:
Fodring af 3 heste i løsdrift!

Annonce