{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.075 visninger | Oprettet:

Agressiv Hest {{forumTopicSubject}}

Hej hestemennesker!

Jeg har noget jeg har undret mig enormt meget over her på det seneste så jeg ville lige høre jer om i har erfaringer med dette og evt. ved hvad man gør ved det og hvad det betyder?
Sagen er den at jeg har haft part på denne skønne hoppe i snart et år, og jeg kan super godt lide hende, men hun er generelt meget sur.
Det skal lige siges at hun tidligere har haft spændinger i ryggen for 6 måneder siden men det lyder på ejer som om hun ikke har det mere.

Hun er sur når man spænder gjord, ligger tæppe på hende, underlag, spænder dækken (selv oppe ved bringen) og nu er hun også begyndt at være sur i al almindelighed. Trækker man med hende i ridehuset går hun og prøver at bide en i benene imens man går med hende. Forleden sparkede hun en kost i stykker imens jeg fejede med den i hendes boks. Hun er indenfor seneste måned også begyndt at hvine når man ligger dækken på, og sparke ud til siden når man spænder gjord. Noget hun ikke gjorde lige da jeg lærte hende at kende.
Hun har altid været en dominerede og meget sur hoppe overfor andre heste men synes det er meget mystisk at hun nu også er sur når man laver noget så simpelt som at trække rundt i ridehuset inden ridning?

Jeg synes det er dybt underligt at hun er blevet så agressiv. Når man strigler, nusser i boksen, rider osv. er hun jordens sødeste hest. Jeg har indtil videre valgt IKKE at skælde hende ud, fordi jeg har været bange for om hun havde ondt (man skælder jo ikke en hest ud hvis den har ondt)
Hendes ejer er nok 10-20 kg for stor ift. hendes meget smalle størrelse (hun er ren araber) og havde på et tidspunkt mistanke om det var det der gjorde hende sur ifb. med ting på ryggen af hende, men det at hun nu også er sur udover det, undrer mig vildt meget.

Nogen der har bud på hvad det betyder, eller har prøvet noget lignende??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Agressiv Hest
  • #1   19. dec 2017
    Hesten har højest sandsynligt noget den vil fortælle.

Det kan være den har ondt pga. låsninger og skævheder, det kan være den har mavesår, det kan være den har hormonproblemer, det kan være sadelen ikke passer, det kan være den er stresset osv.

• #2   19. dec 2017 Ville få tjekket den af en fys.
    Lyder som låsninger og tydelig kommunikation pga smerte..

• #3   19. dec 2017 Jeg tænker klart mavesår, det kan også være spændinger, men prøv at forslå ejer at få lavet gastroskopi på hende.

• #4   19. dec 2017 Det kan være rigtig mange ting. Men jeg ville starte ud med en behandling af Osteopat/Kiropraktor da jeg tænker låst brystben e.l. Hun siger i hvert fald fra om at noget er galt og bliver mere og mere frustreret over at ikke få hjælp. Hvis hun imod all formodning ikke er låst nogle steder så få undersøgt maven. smiley

Mvh TT

• #5   19. dec 2017 For det første synes jeg ikke, at det er på din plads at vurdere om ejer er for tung til sin hest - med mindre du kender hendes vægt.
    For det andet ville jeg snakke med ejer om hoppens problematik, og om evt behandler. Er der ikke noget, så ville jeg høre dyrlægen.

• #7   20. dec 2017 Jeg synes det er svært at vurdere vægt - jeg kan selv se for tung ud til min, men er under de 15% med udstyr

• #9   20. dec 2017 Jeg kan heller ikke forstå, at vi ikke må tale om ryttervægt. Fordi det sårer rytterens følelser eller? Hvis man har sit på det rene, så kan man jo bare sige det - værre er det vel ikke. Det er jo for hestens skyld - ikke et angreb på mennesket. Og vi skal altid tale hestens sag, for det kan den ikke selv.

• #10   20. dec 2017 Du må tale med ejer af hesten igen og gøre opmærksom på, at hesten virkelig har brug for hjælp. Det er ikke normalt, at en hest skal blive mere og mere sur. Det er tegn på at noget er helt galt.
    Som de andre nævner, så kan det selvfølgelig godt være problemer med låsninger, muskulatur, skævheder osv. Det skal klar undersøges først.
    Dernæst bør I også få den undersøgt for hvinskhed. Det lyder nemlig som om, at der også er sådan en del indover. Det kan afhjælpes med en hormonindsprøjtning, så I får en mere afbalanceret hoppe igen.
    Men sørg endelig for at få ejer på banen her. Hesten skal hjælpes.
    Pøj pøj med det :-).

• #11   20. dec 2017 det lyder virkelig som mavesår....

Kommentér på:
Agressiv Hest

Annonce