At 'opgive' sit hestehold {{forumTopicSubject}}
Er der andre herinde der af personlige grunde; økonomi, mistet lyst, what-so-ever, eller måske som mit tilfælde, blevet mor, har haft tanken/lysten til at droppe 'hestelivet'?
Jeg synes selv det er en lidt skræmmende fornemmelse og konklusion jeg er begyndt at føle... og har følt i lidt tid nu.
Jeg har fået mit første barn (hvilket er skønt), men med tiden og imod min gode vilje, er det som at min energi og interesse, er mere koncentreret på min nye lille familie end hestene.
Jeg har hestene hjemme på egen gård og det har jeg haft siden 2013. Jeg har altid passet dem selv, men lidt hjælp fra kæresten til tider. Det har altid været et 'frirum' for mig, at skulle ud og muge, fodre eller ride. Ja bare en strigletur kunne gøre underværker på dårligt humør
Nu er det næsten blevet omvendt og føles mere som en sur pligt, når der skal fodres, flyttes wrapballe, bestille tid til smed, ja alle de basale ting man skal, når man har hest.
Jeg er også mere ved at miste lysten til at ride. De sidste par gange, hvor kæresten har tilbudt at passe den bette, så jeg kunne komme ud og ride.. har jeg alligevel takket nej tak, eller i andre tilfælde, alligevel gjort det i en mere.. 'de-skal-jo-røres' måde...
Det er lidt trist og trættende at have det på den måde... Måske det vil gå over, det ved jeg ikke endnu...
Men måske er det også en periode af mit liv der er ved at skulle slutte. Eller sættes på pause om man vil.
Det er trods alt en hobby der også koster en del penge hver måned, hvis det ikke engang er noget man brænder for mere. Men ingen ved heller om jeg vil fortryde det.
Nu har jeg ikke allerede solgt hestene og lejet jorden ud eller noget, forstå mig ret Jeg følte blot en trang til at få tankerne skrevet ned på skrift og evt høre om nogle af jeres andres historier (om de så endte ud i et hestestop, hestepause eller keep going strong) ??
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Men da de 2 jeg havde på det tidspunkt, var pensionister, fungerede det fint.
Men nu hvor mine unger er store og mere selvkørende, har jeg igen fundet den helt store hesteglæde igen, og bruger meget tid på mine fjollere. og jeg elsker hvert minut.
Jeg har observeret det ved flere, at når de får børn, så bliver hesten solgt, og de helligere sig familielivet. Men når der er gået et nogle år, så ser jeg dem igen, så har de fået lyst og tid til at ride igen.
Med andre ord, så er det bare en helt naturlig proces du går igennem. Bare vendt 5 år, så er du tilbage i sadlen igen. og når ungerne er så store, at de bliver ret ligeglad med om deres mor er inde, når de kommer fra skole, så kan du ride max igen. også er det en fordel at have hestene hjemme, jeg kan ride ude på ridebanen, og alligevel ikke være længere væk, end ungerne kan råbe til mig ud af vinduet.
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 201
okt 2014
Følger: 44 Følgere: 526 Heste: 4 Emner: 148 Svar: 538
maj 2006
Følger: 181 Følgere: 199 Heste: 5 Emner: 94 Svar: 559
Malli: Ja det er rigtigt det kan blive noget kedeligt at være alene med. Jeg har faktisk ikke sp mange rideveninder, og dem jeg har, har den ene også selv fået børn og den anden bor en time væk. Jeg er ikke interesseret i opstaldning ude kan jeg mærke på mig selv. Men du har ret, jeg må se hvad jeg føler for med tiden
maj 2006
feb 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 494 Svar: 3.197
nogle gange skal man lige skrabe bunden for at komme op til toppen igen og jeg tror man får et bedre overblik af det (kan godt lyde lidt underligt men ja)
prøv at lade noget tid går, før du beslutter om du vil af med hestene eller om det bare, er en lille pause du trænger til.
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.695
men lige pludselig vente det igen.
nu har jeg ikke børn
du kunne jo overveje at finde en part som kunne hjælpe dig med hestene. så kunne du også ride sammen med en.
jeg ved fra andre at barn nr 1 altid er den som tager mest tid. man skal lærer at få tingene til at hænge sammen. så det skal nok gå. og du skal nok også komme tilbage på hesteryggen igen
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
så lige nu har jeg mine andre dyr to marsvin og en kat og en min chinchilla
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
De ville gerne være med til at muge, give vand, give foder osv allerede far en alder af 1½-2 år, ikke at de var en hjælp, men det at det blev noget vi lavede sammen betød meget for mig, så kan man nemmere se sig igennem at skulle ride ½-1 time efter barnet sover, end at man skal ud til staldarbejde og motion af hest alene.
Børnene har fra de var helt små, fået trækture på min mands shetlandspony. Som 2 år og 3-4 måneder gammel, startede min ældste sit 1. stævne. Jo hestelivet handler mest om ungerne nu, men så sandelig også om mig. Jeg skal jo være klar til når de engang skal starte trec, ride ture eller andet, til at tage med på min egen hyp
På billedet ses min ældste datter til sit 1. stævne - hun måttes lokkes af ved at sætte en pose chokoladeknapper på jorden XD
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Mine børn har fået SÅ meget ud af, at have adgang til hestene.
Måske du skulle starte ud med udlån. Så kan du altid hive hyppen hjem, hvis du fortryder eller får lysten tilbage.
Det skal dog siges, at jeg flere gange har overvejet at stoppe med hesteholdet, men hver gang er jeg kommet til den konklusion, at de gode dage, er alle de dage hver, hvor man måske ikke lige orker det.
mar 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 234 Svar: 797
Jeg havde det ligesom du. Jeg var ikke længere drevet af lyst, men pligt.
Når jeg red var det for, at holde hesten i form, jeg havde et meget fast træningsprogram, som jeg ikke veg fra. Samtidig begyndte økonomien at fylde mere, da jeg efter jeg flyttede hjemmefra, ikke havde de samme penge.
Jeg elskede mine heste men kunne tilsidst hverken få det til at kører rundt med økonomi eller overskud.
Jeg kan mærke jeg har haft godt af pausen fra heste
Men jeg savner det også i dag, har dog hverken tid eller råd pt.
Det skal ikke være en sur pligt at have hest, i hvertfald ikke hovedparten af tiden.
Det var hårdt for mig at tage beslutningen om at sælge mine heste, for det er en stor beslutning. Jeg havde tænkt på det et helt år, før jeg solgte..
nov 2013
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 243
Står i samme situation lige nu
For to år siden havde jeg to skønne heste og ingen børn, nu er det lige omvendt.
Heldigvis har vi nogle opstaldere så har stadig lidt hestetid og staldtid - selvom det ikke er det samme som at have sin egen.
For at gøre en lang historie kort, og ikke gå for meget i detaljer, skete der det, at jeg langsomt indså at jeg ikke magtede både at være kæreste, mor, holde hus, renovere og alt det andet der hører til. Desuden havde jeg en hest der ind imellem kostede en del i dyrlæge regninger.
Jeg ville gerne ud til hestene, men det blev bare for meget. Havde især 1 unghest som krævede en del tid og træning.
Alt i alt fandt jeg frem til, at denne her tid med små børn kun sker 1 gang i livet- og jeg vil derfor ikke skulle have dårlig samvittighed ifht en hest (eller ifht familie, da det er mega dyrt at have hest, i al fald i vores pædagog/fysioterapeut budget)
Når det så er sagt, så drømmer jeg om at få en sød og stærk skovturshest, som jeg kan ta en tur i skoven på når jeg har lyst. En hest som ikke kræver at blive trænet 5 x i ugen og som trives med det.
For jeg tror stadig, og kan mærke at jeg mangler hestetiden- men hvis der "først" bliver tid og råd til det om et halvt, et helt eller to år, så er det også okay, for lige nu er familien vigtigst
Held og lykke og håber du bliver glad for dit valg- du kan jo altid sælge, eller låne ud og så få heste igen når det passer.
Tiden lige nu er for kostbar til at skulle gå rundt med dårlig samvittighed
Du kan evt også sælge den ene og få en opstalder der kan hjælpe?
Der er mange muligheder
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Jeg måtte for nogle år siden opgive at have hest og havde den smukkeste og lækreste hingst nord for Alperne.
Min situation pga mit helbred gjorde at jeg ik havde kræfter og overskud til at færdig tilride, passe og pleje en ung hest og en shetlænder.
Efter mange mdr tænkning, måtte jeg erkende at det var mest fair for hestene at få en ny ejer som havde overskuddet og energien til at fuldføre det som jeg ik kunne, så de ik bare skulle være foldbumser hos mig. Det er ik et liv i mine øjne, når hestene var sunde og raske.
Egoismen blev lagt på hylden og hestene er kommet til rette ejer og det varmer mit hjerte stadig, selvom det var sku ik nemt og gjorde pisse ondt at må sige farvel. Følte et nederlag men det gør jeg ik idag, jeg ved at det var den rigtige beslutning for hestene og mig.
Man skal ha hest af lyst og ik af nød (gælder også ridningen i mine øjne)
Vil sige til dig, tænk det godt igennem før beslutning og du har flere valgmuligheder:
1) behold hestene og få søde parter på dem, som måske også kan bidrage med lidt staldhjælp
2) udlån mod alle udgifter bliver betalt af låner.
3) behold hestene og se om din lyst kommer igen til foråret ( alt er trist lige nu med vejret og mange undskyldninger) og så er bebs også blevet lidt større, til du føler at du godt kan tillade dig at ride.
4) sæt måske 1-2 heste til salg, så udgifter og pasningen bliver mindre
5) sæt alle til salg.
Ved at have parter eller udlån, kan man overveje at gøre det med forkøbsret, bare en tanke.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg ved (pga ophold som teenager) at jeg ville fortryde et salg, det ville knuse mig! Så selvom tanken strejfer mig når det er hårdt. Så kan det ikke hjælpe noget.
Mvh TT
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
først, så ville jeg aldrig sætte mig på ryggen af en hest som gravid, og da jeg havde født, så var der bare ting som var vigtigere end ridning.
nu har jeg så to børn, hvor den mindste er 7 måneder, og jeg har dage hvor jeg virkelig brander for at ride igen, og jeg overvejer meget kraftigt at starte til ridning - sådan rigtig rideskole ridning, med en times undervisning ugentligt..
tanken om en part har også strejfet mig, men jeg gider ikke være bundet til en aftale som man er ved en part.
jeg er så heldig at jeg har kunne låne min venindes mors hest, så det er da blevet til et par skovture, med det er så heller ikke flere end at de kan tælles på 1 hånd (dette siden feb. 14, hvor den ældste søn er født.)
For mig er tiden med mine børn og kæreste vigtigere end noget andet, og mine ambitioner og økonomi (lige nu) går bare ikke i spænd med hvordan jeg vil prioritere min tid. og ærligt så vil jeg hellere undvære end at nøjes.
Min kæreste og jeg har brugt rigtig meget tid i fitness, ca. svarende til 2-3 timer 4-5 gange ugentligt, men dette er kun foregået fordi at vi har nogle fantastiske forældre som ville se efter den ældste når han sov. Nu har vi så, efter at vi er flyttet, fået et fitness i kælderen, så træningen foregår først når børnene sover. Jeg nægter at få mine børn passet, eller misse tid med min kæreste for at kunne dyrke en sport. Men på det punkt ved jeg at folk er meget forskellige. Min kæreste og jeg, er heldigvis meget ens på det punkt, og har de samme behov, så det går bare godt i spænd.
Jeg er ikke 1 sekund i tvivl om, at når børnene bliver større, og begynder at sove ved venner, og generelt være mere hjemmefra, så starter jeg op på ridning igen, om det så bliver med en part eller egen hest, det må tiden vise
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Men når han engang ikke er her mere, så skal jeg ikke have hest igen og var det hvilken som helst anden hest, så var den blevet solgt.
Jeg er hamrende træt af det.
De seneste år, har ikke været andet end sygdom, bekymringer, kæmpe dyrlæge regninger, tudeture etc og det er ikke en fornøjelse for mig længere.
Jeg har redet siden jeg var 3 (er 27år nu) og har for første gang i hele mit hesteliv, følelsen af ikke at gide mere.
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Kunne hestene f.eks. fodres med hø af libitum hvor du bare kører en balle ud en gang hver anden uge istedet for wrap dagligt?
Står de på boks, men kunne de måske fungere i løsdrift? Det minimerer rigtig meget staldarbejde.
Kunne de nøjes med vitaminer og mineraler? For så kan man få en balje med sådan noget de bare kan slikke på eller i godbidsform der tager sekunder at give.
Alt efter hvordan offentligt er til dit sted, faciliter og den slags og om du kan trives med folk der render på din grund kan du jo overveje en part eller to og eller et par opstaldere der har det billigt mod hjælp med de daglige pligter.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Er du ved at køre sur i hestehold - eller rammerne om hestehold og omgivelsende liv??
Det er ok at tage en periode, hvor hestehold ikke er lyst og fornøjelse betonet. Få ting er sjovt hver dag, og kan være direkte usjovt i længere, sammenhængende perioder.
Men er det hestehold, ridning mv som er uinteressant?
Eller er det fordi du har brug for ro, hvile og fysisk aflastning? (Har småbørn mødre ikke altid brug for det?)
I dit sted havde jeg ventet nogle måneder.
Kan dine heste tåle at stå, så lad dem hygge sig i en periode uden krav.
Vender trangen tilbage, er det fint.
Og ellers kan du altid sælge senere, men de samme dyr kan være svære at købe tilbage
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Forholdene der gjorde det bare svært at få redet (lille bane uden lys + hestene kom sent ud i vinterhalvåret så pga. den korte foldtid, ville jeg ikke lukke hende tidligt ind, så jeg kunne nå at ride). Det gjorde at jeg mistede lysten og motivationen til at få redet. Den lyst er aldrig rigtig kommet tilbage, så da jeg flyttede hjemmefra, lod jeg hesten stå - så nu bor jeg en time derfra i bus.
Jeg har ikke kunnet nænne at sælge hende, så hun får lov til at gå der og hygge sig og bare nyde livet - måske vil jeg låne hende ud på et tidspunkt, men ikke nu. Når hun ikke er her mere, skal jeg ikke have hest igen.
Jeg har altid været hestepigen, så det er lidt mærkeligt ikke at være det mere. Men jeg har vænnet mig til det, og fundet andre interesser, som jeg lige nu har mere motivation for.
maj 2006
Jeg har læst dem alle, men kan ikke lige overskue at få svaret på hver enkelt (kom lidt bagud med svar her, da jeg ikke lige har haft tid før nu) .
Jeg tænker stadig meget over hvad jeg skal gøre og overskuddet er det pt ikke endnu, men som sagt giver jeg det nogle måneder..
Mange nævner part.. Har haft søgt parter før, men ikke mange kan pga dårlige transport muligheder, plus mange vil have en ridebane (har jeg ikke), eller også er det 12 årige piger (ikke der er problem der, men vil ikke havde børn rider mine heste i trafikken), eller nybegyndere nervøse ryttere der henvender sig. Udlån tør jeg simpelthen heller ikke. Så hellere salg. Men tilbage til part. Hvis den rigtige dukker op, ville jeg med glæde tilbyde part
Angående hvordan hesteholdet er opsat, så går de i løsdrift (så det er rimelig simpelt). Der gives grovfoder 2 x sagligt og vitaminer 1x aften. Men skurene skal stadig muges. Og er rimelig selvforsynede, så vi laver også selv grovfoder fx. Så lidt tid og overskud skal der bruges, men det kommer man jo ikke udenom med hestehold
Jeg må tage en måned ad gangen tænker jeg... Se om lysten kommer tilbage.. måske i takt med foråret?
Vi får se.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Vær konkret med din søgning af part og ved besøg af en mulig part, så brug din mave fornemmelse ( bare et råd).
Man har lov til at takke nej tak hvis man synes det ik svare til ens krav eller det føles forkert, husk det
Selvfølgelig skal personen være voksen, ved hvordan omgangen med heste foregår, ærlig, være transportabel og i skal klinge godt sammen.
Jeg som part vægtede selvfølgelig en god mavefornemmelse med hesten men jeg vægtede godt nok også at kemien til ejer var der (er ik interesseret i intriger osv).
Stil krav, vægt kemi og tro på mave fornemmelse.
Og ved du hvad, det med at få en part kan gøre at du får lyst til at ride igen og endda ride sammen
Pøj pøj med det
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Magen til træls måned skal man lede længe efter - det bliver mørkere og mørkere, det er drivvådt og blæsende, og der er 1000 år til foråret !
Man skal godt nok holde af sine heste for ikke at være en kende træt af at muge, fodre, fjerne mudder og komme kold og klam ind fra stalden af.
Da hestene stod opstaldet ude på fuldpas huskede jeg ikke november som slem - herregud hestene havde indtørret mudder på sig.....men det var ikke mig som havde lukket dem ind/ud.
Og stalden var varm og lun pga mange heste på lidt plads - min stald hjemme er “sund” med højt til loftet, stor luftudskifte, kun 2 heste = der er lige så koldt ude som ind
Så mit første del af svaret er, at det vist er normalt at synes at denne del af året mere er surt slid end glad lyksaglighed
Næste del er omkring afvikling af hestehold pga børn.....og her kan jeg da gerne blande mig, selvom jeg ikke kan få/har børn. For jeg har jo hele flokken af mine rideveninder, som er blevet mødre - og det ændre altså verden og ens prioriteter.
Det er et fåtal af ryttere, som tror at der vil ske ændring af deres ridning og glæde ved at have hest, selvom de skal til at have deres første barn.
De færreste går i gang med at afvikle deres hestehold, sælge eller bytte - de fleste tror at deres lidenskab for heste og ridning da umuligt kan ændres ved at få et barn....og i såfald kun mens bebs er helt lille, så kun et kort periode af deres liv.
En del sætter deres hoppe i fol, så passer det jo fint med at ridningen kan optages når bebs og føl er lige gammel mht fravænning......
Andre får den ide at købe en 3 års for en unghest skal jo ikke trænes så meget det første års tid, når bebs er lille, og så skal mor rigtig i gang med at træne om et års tid ca......
Og her kommer så min oplevelse af utallige mødres hesteliv efter fødslen.
Det første 1/2 års tid får hesten fri - bebs optager al tid. Og verden er så fantastisk indrettet , at AL fokus via hormoner rettes mod bebs.
Dækker det første 1/2 år sommeren, hvor hesten har gået på døgnfold - så bliver det vinter = koldt, klamt i stalden......så der er ingen grund til at sætte hesten i gang.....så den får fri vinteren over også....men næste år så skal mor i gang med at ride......
Dækker det første 1/2 år vinteren, ja så bliver det forår....og fortjener hesten ikke en god lang sommer på døgnfold ? Der er også klæg, og bebs sover ikke godt i varmen...så det er nok bedre at vente til efteråret med at begynde at ride.....og så bliverdet efterår og ja det bliver koldt og klamt og........
Så sker det mirakuløse at mor endelig får løsrevet sig en lille smule fra bebs efter 1-1,5 års tid.....og rent faktisk tror at farmand også kan passe barnet i en times tid uden at hverken far eller barn dør af oplevelsen
Og mor som altid har redet halvskøre halvvilde krikkedyr finder ud af, at hun er blevet mor og rent faktisk helst skal tilbage til bebs i sund og rask tilstand. Og utroligt nok er det halvskøre halvvilde krikkedyr ikke blevetbedre af at have stået stille i 1-1,5 år
Eller også har mor været konkurrencerytter og dybt seriøs omkring sin ridning, og nu er hesten stiv og skal rides op fra nul af, og det er slet ikke sjovt at ride, hvis man ikke træner seriøst og helst starter konkurrence hver anden uge.
Det jeg ser hos mine veninder er, at nogle afvikler deres hestehold - og så evt starter med at ride som part selv 2-3 gange om ugen.
De andre sælger/afliver deres halvskøre heste,og køber ældre fornuftige velopdragne heste, som de tør lade børne sidde på til en trækketur, som ikke kræver konstant træning og som bare er rolige og hyggelige.
Og enten indretter man gården selv til løsdrift, gør alt så nemt så muligt i dagligdagen mht pasning, og aksepterer at man kun rider 1-2 gange om måneden om vinteren, og så lidt mere om sommeren.
Eller man sætter hesten i fuldpas, får en part 3 gange om ugen, og rider så selv 1-2 gange om ugen.
Nu er jeg så heldig, at mine veninder begynder at have lidt større børn - og jeg troede at lidt større børn gav mere tid til ridning.....og nej det gør det ikke, for nu skal ungerne køres til alverdens sport, til/fra legeaftaler osv.
Enkelte veninder har så fået så store børn, at de har fået tid til sig selv igen - og enkelte har genoptaget ridningen som i ungdommens dage, men de er få og de er ofte de meget dedikerede konkurrenceryttere, som ikke kan undvære savsmuldet Eller også overgår de til islænderridning i naturen, når vejret er til det.
Det jeg tror er vigtigst er, at man jo har fået børn for at være sammen med dem - børn er altså det vigtigste i det her
Det man så laver i sin fritid skal man primært hygge sig med, men der vil altid være kolde/våde/blæsende/trælse dage, der skal bare være overvægt af gode dage trods alt
Og så skal man aksepterer, at det er IKKE det samme som før man fik børn - det er noget andet, ikke nødvendigvis dårligere, men bare ikke det samme. Og det er nok her man skal virkelig mærke efter i sig selv, om man nyder at se på hestene på marken, nusse en blød mule, skridte en lille tur i skoven, og slappe af med udmugning - eller om det man havde med hestene var noget andet som ikke kan kombineres med det liv man lever nu.
Mvh Charlotte
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg genoptog ridningen da min datter var 6 mnd. Kun som part et par dage i ugen så da hun var et år fik jeg lånte hest og så blev der redet meget mere, denne fik så en skade hvor hun skulle stå stille et par måneder(længere historie) og dyret skulle genoptrænes (november og december) i skridt 6 dage om ugen.. Det gjorde jeg så... Der skete en masse.. Fik ny hest, hver dag tog jeg mig af den, den mistet jeg. Forsøgte med en part, stoppet da kemien ikke var der og sorgen var for stor.. Og først her holdt jeg pause. Kunne dog ikke undvære hestene og fik to nye parter, disse havde jeg indtil jeg købte Tindur.
Det jeg forsøger at sige er at det hele kommer an på prioriteringer. Jeg trænede om aftenen når børnene skulle sove, eller når de var i institutionen/skole. Jeg har ikke været en stævne rytter, jeg elsker bare at vi udvikler os, også drømmer jeg om Hubertus jagten i Dyrehaven. For mig er heste en livsstil, og man kan sagtens kombinere dette og børn. Det går dog ud over andre ting.. (søvn, fjernsyn, afslapning på sofaen etc.) så i bund og grund er det op til den enkelte hvad hestene betyder for en.
Mvh TT
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Jeg savner heste næsten hver dag. Når solen skinner, når solen ikke skinner, når det er tid til aftenfodring, når jeg bare har lyst til at begrave hænderne i tyk vinterpels. Jeg har forsøgt med diverse parter (og gør det stadig), men det er IKKE det samme. Valget stod imellem min drømmeuddannelse og min sidste hest dengang, og jeg valgte uddannelsen - et valg, som jeg ikke kan fortryde, da det både førte til karriere og mødet med min mand. Men hold nu op, hvor jeg savner den hest. Sådan helt ind til benet. Jeg får ikke en hest som den igen - alene af den grund at jeg tvivler på, at jeg nogensinde får forholdene til selv at avle igen og starte helt fra dag 1 med føl, som jeg gjorde dengang. Det er et afsluttet kapitel, og det gør nas.
Hvad du skal gøre, ved jeg selvfølgelig ikke. Min søster er alene med to små børn, og hun har to islændere, som hun rider 3-4 gange om ugen. Det kræver et fleksibelt arbejde, billig opstaldning og en udvidet familie, der hjælper med børnepasning. Hun siger, at hun ikke kan forestille sig ikke at have hestene - de er stadig hendes frirum.
At 'opgive' sit hestehold