{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

Meget slem mug? Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Min pony har over de sidste 2 måneder haft noget mug-lignende på sine hvide bagben.
Jeg har haft dyrlæge til det 2 gange og fulgt dyrlæges behandlinger med div. præparater.
Det startede med et angreb af skabsmider som blev behandlet med noget "midegift" hvorefter kløen forsvandt. Herefter blev huden pænere.
Dog efter 7-10 dage blussede det helt vildt op igen (se billede 1). Denne gang var det ikke skabsmider længere men noget andet.
Jeg har googlet løs og kan ikke finde noget andet end slem mug det ku ligne. Men det har været svært at få bugt med. (Først blevet pænt efter længere antibiotika kur). Det går fremad nu og "sårene" har lukket sig smiley
Dog har min pony stadig nogle lyserøde knopper op ad ballen og koden (se billede).
Det sidste billede er hvordan det så ud Idag.

Mit spørgsmål til jer er: Har nogen af jer set noget lignende? Eller har i en ide til hvad det kunne være?

Tusind tak for jeres tid. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget slem mug? Hjælp!
  • #1   21. okt 2017

profilbillede
  • #2   21. okt 2017 Billede af det fra Idag. Det er blevet pænt men de knopper i midten af den blå ring kan jeg simpelthen ikke få til at forsvinde...

profilbillede
  • #3   21. okt 2017 står den meget vådt? også vådt i boks?

prøv med ren honning, det skal bare smørges på og "tørre" ind

• #4   21. okt 2017 Hun står helt tørt i boksen, dog er der lidt vådt på folden. Hun er kun ude 2-3 timer om dagen og får derefter skyllet og tørret sine ben så de er helt rene inden hun sættes på boks. smiley
    Prøver ren honning, har du Nicole set noget lignende før? smiley
    Tusind tak for din tid!

• #5   21. okt 2017 nej, har ikke set det før, for hun skyldet ben mere end en gang om dagen?

• #6   21. okt 2017 Hmm.... Hverken min dyrlæge eller smed har heller aldrig set noget lignende.
    Nej, kun de dage hun har mudder på benene. smiley

• #7   21. okt 2017 jeg tænker det evt. kan være noget svamp som ligger i jorden, har du fået taget en blodprøve ? det kan evt. være zink mangle, det ser man tit når der er hudproblemer så er det zink mangle, der til kan jeg anbefale den zink kur fra hippolyt, den har det højeste indhold af zink og gives i 5 dag og så 2 dages pause til bøtten er tom smiley

• #8   21. okt 2017 Hun har ikke fået taget blodprøve, men det vil jeg få min dyrlæge til at gøre. Tusind tusind tak for din hjælp, det kan godt være hun er i zinkmangel.

• #9   21. okt 2017 min den ene vil ikke spise, det hjalp med en zink kur så det kan hjælpe på meget smiley

og det var så lidt smiley

• #10   22. okt 2017 Drop honning! Det er helt korrekt at honning har nogen antibakterielle og helende egenskaber. Men det gælder altså IKKE den honning du kan købe i brugsen e.l. Den honning er jo tilsat div. og er blevet behandlet for at blive klar til salg.
    For at få honningens gavnlige egenskaber skal der altså være tale om en noget mere rå form.
    - det han også købes. Vi brugte bla. Sådanne honningplader til Axel da han var i hegnet sidste vinter, og det havde rigtig god effekt.
    Men hold nu med at anbefale honning uden også at fortælle at det ikke skal være alm. "spisehonning" fra brugsen.

• #11   22. okt 2017 jeg bruger kun ren honning fra private, og det har hjulpet mine...

• #12   22. okt 2017 I princippet kan man sådan groft sagt bruge alt sukkerholdigt til at hjælpe med at slå bakterier ihjel (sukker udtørrer bakterier) - pak såret med almindelig sukker, det vil også have (en chance for) effekt.

Men honning fra brugsen er jo altså ikke steril og der er i øvrigt forskel på indholdet af f.eks lynghonning vs. blomsterhonning osv. Så det er lidt af et sats bare at smøre et eller andet honning i et sår og så håbe det virker.

Vil man bruge honning til behandling, så er det da super, det er effektivt til sårheling. Men køb i det mindste noget, man ved rent faktisk indeholder det enzym/protein, der gør den antibakteriel (har honningen f.eks. været varmebehandlet, så er dette slået ihjel) og som er steril, så man ikke bare får smidt andet skrammel i såret smiley

Og ser det så grimt ud, som er tilfældet her, så ville jeg nu få tjekket det igen ved dyrlægen. Og evt. få udleveret honning til medicinsk brug (hvor man så pakker såret med honningpladen og bandagerer det, så der ikke kommer andet skidt i, og så det bliver siddende på).

• #13   22. okt 2017 Hej Michelle
    Først tak for din tid og dine råd! smiley
    Har haft dyrlæge 2 gange og det er gudskelov på vej retur nu, efter en lang sej kamp.
    Tak for dine råd, jeg har haft pakket det ind og hold det så "langt væk" fra mudder som muligt. Har hældt noget klorhexidin i bandagen for at desinficere og give bakterierne så dårlige levevilkår som muligt. smiley
    Var bare undrende over at hverken smed eller dyrlæge havde set sådan noget før, så derfor ville jeg høre herinde om nogen havde set sådan nogle sår på hovballen før og hvad de evt. har gjort. Vil jo helst undgå at hun får det igen.... smiley

• #14   22. okt 2017 Mindes heller ikke jeg har set hverken muk eller skab, der så sådan ud (og vi har da haft belgier med ret slem skab - heller ikke dette kom til at se sådan ud).
    Jeg så godt, du har haft dyrlæge til det. Men jeg ville alligevel høre dyrlægen, om ikke der kan laves et nyt skrab, såfremt det ikke snart bliver bedre. Skab har jo tendens til at komme igen, så hvis det er det, den har haft, kan det jo være, at det simpelthen er vel at komme retur.

HVIS det er skab, vil jeg i øvrigt anbefale at i, udover at behandle det ramte område, også får tjekket (via blodprøver) at hesten ikke mangler nogen vitaminer/mineraler og får givet hesten et lille bost til immunforsvaret, da nedsat immunforsvar og skab menes at hænge sammen - dette antaget at der er talt om den type skab, som man ofte ser i koldblodsheste/heste med meget hovskæg og ikke om ræveskab. Sidstnævnte skal jo have en noget anden behandling smiley

• #15   23. okt 2017 Hmm.... Hun får både vitaminer og mineraler samt lidt b-vitamin her ved pelsskifte.
    Hun havde ræveskab, som hun havde fået i sommers pga. dådyr og ræve der holdt til på foldene. Syntes det er blevet mærkbart bedre over de sidste par dage. Vil bare helst ikke have det kommer igen smiley
    Tusind tak for din tid, overvejer kraftigt en blodprøve hvis det tager til igen. smiley

• #16   23. okt 2017 Her et billede af hendes ben her til aften. smiley

profilbillede
Kommentér på:
Meget slem mug? Hjælp!

Annonce