{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.750 visninger | Oprettet:

Stokhalt hest - what to do? {{forumTopicSubject}}


Er lige blevet ringet op om at min pony er stokhalt, da hun blev trukket ind. Hun går på alene fold, så ikke nogen vild leg med nogen og ikke typen der lader sig gejle op af andre heste.

Kan man gøre noget, udover at køle og holde i boks? Hvor længe ville du lade hesten være halt før dyrlægen blev kontaktet- og hvor meget halt?
Lige nu kan en dyrlæge jo ikke rigtigt konstatere andet, end at hesten er halt og holde sig i ro.

Af en eller anden grund, var hun også skumsvedt, ved skulderene - men ellers ikke våd under dækken.

Hun var halt i vinters, mistænkte det for at være slem mug og et vrid på en knoldet fold. Også stokhalt en dag eller to, men derefter kun en smule også til sidst væk.

En hest, der ikke vil stå roligt i boksro - er vel heller ikke god og have i boksro, hvis man ikke kan finde en og have derinde, som kan få hesten til og stå stille?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stokhalt hest - what to do?
  • #1   3. nov 2013 Hmm det er tit en hovbyld hvis de lige pludselig bliver stok halte..

  • #2   3. nov 2013 UUh, lyder træls.
    Giv hende et par dage boksro, hvis ikke det er ovre. Så få dyrelæge ud! smiley


  • #3   3. nov 2013
    Hvis jeg kan få hende til at være rolig i boksen, det er mit dilemma :o).


  • #4   3. nov 2013 Skummet på bringen kan jo være regn der er løbet derned og er blevet gnedet til skum smiley
    God bedring med hesten! smiley Jeg tror vi ville ringe og snakke med dyrlægen, og hvis ingen bedring efter 3 dage så dyrlæge smiley Det kan jo også meget let være hovbyld! Så bliver de stokhalte smiley


  • #5   3. nov 2013 efter min mening får den kun boks ro hvis den ikke kan støtte på benet. ofte bliver det kun værre hvis den skal stå døgnet rundt i en boks. smiley

  • #7   3. nov 2013
    Er ikke der ude og har ikke været, da jeg er ved mine forældre hvis bil er i stykker. De har fået skaffet en, så jeg kører der ud senere og tjekker.

    Men jeg tjekker lige senere for puls, varme og hvor halt.


  • #8   3. nov 2013 Hvis min hest er stokhalt hed det dyrlæge pr omgående.

    Hovbyld kan faktisk blive ret alvorligt.under alle omstændigheder have jeg kaldt dyrlæge:-)


  • #9   3. nov 2013 Hvis mine heste er stok halte så får jeg dyrlæge ud med det samme smiley

    Er den lidt halt venter jeg et par dage og ser om det er bedre.


  • #10   3. nov 2013 Min stod også for 8-10 uger siden STOK HALT og kunne slet ikke støtte på højre bagben benet. Dyrlægen kom ud med det samme, og troede i første omgang at det var en hov byld, men efter 5 dage med smertestillende og ingen tegn på hovbyld overhovedet, kom dyrlægen ud igen og fandt ud af at det var hasan den var galt med, vi valgte at give hende 6 ugers pause, og vupti, så var hun helt og aldeles ren gående igen! smiley
    Hun har været igang med genoptræning i 2 uger nu.
    - Alt afhængig af hvor stok halt hun er, så se tiden an om det ikke går over af sig selv, og hold grundig øje med det. smiley


  • #12   3. nov 2013
    Jeg må se hvor slemt det er, når jeg kommer der ud og lige vurdere om hun skal blive inde i morgen. Hvis hun skal, er der så noget beroligende tilskud e.l man kan købe i en alm. forretning? For at få hende til at holde sig i ro.


  • #13   3. nov 2013
    Er som sagt ikke derude, men kører om lidt og optager noget video så jeg kan få andres mening og tanker :o)


  • #15   3. nov 2013 Hvis min hest var stokhalt ville jeg få dyrlægen ud med det samme.. Uanset om han kan stille en diagnose eller ej, har den jo ondt i benet og skal smertedækkes.. Synes jeg ihvertfald smiley

  • #16   3. nov 2013
    Jeg vurdere også lige om dyrlægen skal ud, når jeg kommer der ud :o)

    Skal egentligt på job, men det står ikke på arbejdsplanen bare noget chefen spurgte om jeg ville. Men hvis jeg skal ha' dyrlæge ud, så bliver jeg nok lige nød til og ringe i morgen tidlig og melde at det ikke duer.


  • #17   3. nov 2013 jeg ville få en dyrlæge ud smiley



  • #18   3. nov 2013 Hvis du ikke ksn mærke noget eller få det til at gære ondt ville jeg tage temperaturen. Køle benet evt sille hov i bad og lade hende gå på fold. Ville først kontakte dyrlægen hen af torsdag fredag

  • #19   3. nov 2013 Har den sko på smiley

  • #21   3. nov 2013 Hvis den er stokhalt, så havde jeg uden tvivl ringet til dyrlægen så jeg kunne smertedække den.


    Stod faktisk i samme scenarie i fredags, hvor min hest ikke engang kunne gå ud af boksen, på trods af at hun sagtens kunne trækkes til og fra fold tidligere på dagen, så der gik det stærkt. Det havde i hvert fald været grænsende til dyremishandling at lade min gå uden smertestillende weekenden over smiley



  • #23   3. nov 2013 Min har liige været stok halt fra den ene dag til den anden og hun havde fået en hovbyld..

    Men altså medminde den er mega gal og alt muligt havde jeg pænt ventet til imorgen tidlig og se om det blevet bedre ellers tilkalde dyrlæge


  • #24   3. nov 2013 Krikken:

    Min shetlænder Kurt blev stok halt i slut marts her i år, han fik lov til lige at stå i en uges tid, eftersom han blev lidt bedre og så lidt værre fra dag til dag, vi fik smeden ud der kunne udelukke en hovbyld eller anden hovrelateret 'sygdom'. Han fik derefter ca. 1½ uges ro igen, og blev da desværre kun værre, lidt bedre nogle dage men generelt var det kun værre. Dyrlægen blev så kaldt ud til engang først i den kommende uge.
    Fik dyrlæge ud der også udelukkede hovbyld og kunne intet se, udover at Kurt haltede meget voldsomt (han knaldede næsten hovedet i gulvet når han travede). Hun ville gerne se ham inde på klinikken ugen efter, så han kunne blive røntgenfotograferet og få lagt blokader, og eftersom de jo alligevel havde alle faciliteterne derude (bl.a. rotunde belagt med fliser) var det nemmere.
    Kurt kom ud på klinikken dagen før han skulle og overnattede dermed derude, og kl. 8 næste morgen gik de ellers igang med røntgenfotografering og halthedsundersøgelse.
    De røntgenfotograferede ham for at udelukke eventuelle brud på hovbenet, og heldigvis fandt de ikke én fejl på røntgenbilledet. De lagde blokader, og efter at have udelukket nogle skader kom de frem til at det var en meget kraftig kodeledsforvridning.
    De behandlede dog ikke med binyrebarkhormon som man vidst gør i en del tilfælde, eftersom han havde haft en snert af at være forfangen året før.

    Nu efter 30 uger fra han blev halt første gang er han rengående og langsomt igang med genoptræningen smiley

    Det tager RIGTIG lang tid hvis det er en kodeledsforvridning, men mit bedste tip er at du ser det an her de næste par dage, og så kan du bedre tage stilling til hvad du skal gøre smiley

    - Og så er det jo endnu nemmere for dig lige at tage stilling til det, når du har set hende selv og set hvordan hun har det smiley


  • #25   3. nov 2013
    Til info, så har jeg været forbi dyrlægen. Hesten er varm på bagknæet, men ikke hævet nogen steder. Den halter de første tre skridt, hvor hun ikke vil støtte. Når hun så kommer igang med og gå, går det bedre.

    Dyrlægen sagde, at jeg kunne køle men hun ville ikke komme ud fordi hun ikke mente det var noget man smed alt man havde i hænderne for søndag aften.
    Så jeg skulle tage derud i morgen og kigge på det, var det ikke markant bedre skulle jeg ringe så hun kunne smertedække.

    Hun stod i boksen og spiste fint, støtter på alle ben - der er ikke et der hænger.
    Og opfører sig ellers normalt.


  • #26   3. nov 2013
    Mit næste dilemma er så at jeg skal på arbejde kl. 1 men ikke lige sikkert jeg kan nå det hvis dyrlægen kan være der kl. 10 fx. eller senere.
    Men det der med at ringe til arbejdet ( selvom det ikke står på arbejdsplanen, er bare blevet spurgt, om jeg ville/kunne - eller rette næsten skulle ) og sige man ikke kan komme fordi hesten er syg gør nok ikke en populær-


  • #28   3. nov 2013
    Vil gerne selv være det, det er min hest - vil gerne selv hører hvad dyrlægen har og sige :o). Ringer i morgen kl. 8 og hører hvornår dyrlægen kan komme også må jeg ringe til min chef hvis det ikke passer sammen.


  • #29   3. nov 2013 Hvis tiderne med dyrelægen og din arbejdstid ikke passer sammen, så sig at du er syg og ikke hesten. - arbejdsgivere bliver næste altid sure når man holder fri pga. hesten smiley

  • #30   4. nov 2013
    Kan oplyse at hesten har det markant bedre idag, hoppede ikke på træ ben og var ikke nær så varm :o). Så er glad for at dyrlægen ikke bare kom ud med det samme, men også tænkte på pengepungen og hvad hun af erfaring syntes.

    Stadig halt, men går bedre :o) Så derfor kommer der heller ikke en dyrlæge i dag.


  • #32   4. nov 2013
    Røntgen er vist for mig at gøre en lidt større ting ud af det, end det pt. er.
    Når det er blevet så meget bedre natten over, så afventer jeg lige en uges tid og ser ad. Hun skal også ha' smed inden for 1-2 uger, så der passer det fint hvis hun stadig er halt og det er en hovbyld :o)


  • #35   4. nov 2013 en gang for år siden, var mine heste opstaldet ude, fik jeg et opkald at min hoppe var stokhalt. det var en meget våd fold og meget skrå fold de gik på, og de havde så tonset rundt, og tøssen har sikkert smuttet en tur

    men jeg var der ude og kom koldt og varm på. Og forsatte med noget creme jeg har - som virker rigtig godt på især forvridninger.
    men efter et par dage hvor resten af dem som stod samme sted, var efter mig fordi min hest var halt - hun gik stadig på fold. Man sætter nemlig ikke den dame i boks uden resten af flokken.
    nå men jeg fik dyrlægen ud, bare for at tjekke. Og ham gav mig bare ret i det jeg allerede viste, og at de ting jeg gjorde var de helt rigtige/rette. Så der var jo endelig ikke noget at komme efter.
    men hvor jeg havde lyst til at give de andre min dyrlægeregning.

    jeg har arbejdet med heste i over 30 år og har set min del af skader, så man ved godt nogenlund hvornår noget ikke er helt som det skal være, og hvornår der skal en dyrlæge indover. jeg har brugt meget tid på at læse div dyrelægebøger, så man ved hvad symtomerne er på hvilke ting.

    men god bedring med din hest.


  • #37   5. nov 2013
    Jeg syntes det er stort at hesten skal ha' røntgen bare fordi den er halt :o)
    Selvom man ikke må sige det højt i hesteverdenen, så tænker jeg da selvfølgelig på penge, så nej jeg smider ikke et røntgen efter en hest hvis det alligevel går over efter en uge af sig selv.


  • #38   5. nov 2013
    Nu gik hun så på tre ben igen i dag og hoppede afsted, så en dyrlæge er på vej men jeg skal selv på arbejde så der er en anden imens og dyrlægen ringer til mig :o)


  • #39   5. nov 2013 God bedring til mulen.ku godtlyde som hovbyld,der netop kan 'komme og gå' så hesten fra rengående til stokhalt

  • #40   5. nov 2013 God bedring.. Håber det bare evt er en hovbyld som dyrlægen kan skærer ud =) Min hoppe er min rengående og klar til trænning igen efter og have gået med forbinding i 2 uger =)

    Og min hest stod nærmest også på 3 ben og det var en hov byld og den kom nemtlig fra den ene dag til den anden det meget normalt..


  • #41   5. nov 2013 Håber på godt nyt smiley

  • #42   6. nov 2013
    Er ret glad for jeg ikke gjorde det med det samme og at dyrlægen også holdt hovedet koldt og ikke ville smide alt for det søndag aften :o)

    Kan oplyse om, at det ikke helt var en reel hovbyld. Hun har skåret sig på noget i strålen så derfor er det gået hul ind og kommet væske ind, så jeg skal vaske med sæbespåner iblandet jod og proppe vat og gaffa uden om, så det ikke bliver beskidt.
    Også skal smeden ud for at evt. ligge sko og såler på.

    Så det er til at overkomme og dyrlægen kom ud inden kl. 16 dvs. mener kun det så er 200 kr oven i eks. moms for akut i den tid.

    Derfor ville røgten også være voldsomt overgearet til det. Ikke brug for det overhovedet.


  • #44   7. nov 2013 Jeg har lidt blandede følelser omkring det.
    Jeg forstår udmærket at man tænker på pengene! Hånden på hjertet; det gør alle! Deres økonomiske grænse er bare forskellig, for nogen der ville en ekstraregning på 2000 kr. smadre deres budget, for andre skal der måske 200.000 kr. til, men at sige at penge ikke spiller nogen rolle, synes jeg i bedste fald er at føre sig selv bag lyset.
    Ærligt; jeg elsker min hest, og ønsker vi får rigtig mange gode år sammen endnu, men skulle han opereres for 100.000 kr. og de ikke var helt sikre på det ville virke, så ville jeg stopfodre ham med gulerødder, tude meget og kysse ham farvel (øv, fik helt tårer i øjnene bare af at skrive det, lidt pinligt da jeg er på arbejde smiley ).
    På den anden side; man har anskaffet sig et dyr, og dermed ansvaret for dets liv og velbefindende. Jeg forstår godt man ikke trykker på alarmknappen med det samme hesten halter lidt, men lider hesten så må man gøre noget - hvilket ofte vil sige dyrlæge, da de kære dyr kun kan fortælle os at der er noget galt, men ikke hvad smiley

    Helt konkret til TS: Dejligt at hesten er i bedring, og det ikke var noget alvorligt smiley Jeg ville heller ikke tage røntgen med det samme i den situation, medmindre der var andre indikationer på at noget var brækket eller lignende. Og selvfølgelig lytter man et langt stykke af vejen til dyrlægen når de siger at det godt kan vente lidt, så ingen grund til at forsvare det så meget, det er fuldt forståeligt i min optik smiley
    God bedring med skønheden smiley


  • #45   7. nov 2013
    Besøget i tirsdags lød på 1200 kr - det er meget ud af min pengepung, når kræet måske også skal ha sko og såler på som dyrlægen anbefalede, det ser vi i morgen. Det koster 1100 kr og hø koster 1150kr fordi det er dyrere end jeg ellers plejer, da jeg ikke lige har mulighed for selv at hente.

    Havde det været søndag, så havde det nok heddet 2400 kr da det er 200% oven i og det er en stor forskel på min pengepung.

    Jeg rider uden sadel og det er der en økonomisk grund til, så ja pengene spiller selvfølgelig ind og den her måned gør naller.

    Men kræet har det bedre og gud ske tak og lov så var det ikke noget der krævede røgten eller scanning.

    Har pt. heller ikke en sygeforsikring, så det er klart at min pengepung den nok stopper før andres.


  • #46   9. nov 2013 TS, kan fuldt ud forstå dig.. Min hest har lige haft en - heldigvis utroligt hurtigt overstået - hovbyld som self. skulle køre med dyrlæge/smed i en weekend smiley + den skal vaccineres og raspes i næste uge. Alt i alt løber det op i ca 4500 kr. denne måned alene for dyrlæge/smed og bevares, jeg elsker da min hest; men AV for satan de regninger kan gøre ondt smiley
    Så jeg forstår jeg altså fuldt ud! Men godt at høre at hesten har det bedre smiley

    Min fik lagt sål på den dårlige hov i går ovenpå en uges boksro, så et lille tip herfra; sikre dig for guds skyld, at smeden sørger for at lægge en pakning mellem hov og sål (og hvis ikke, ville jeg fluks finde en ny smed), og bed ham om at lægge snesål i den modsatte hov smiley Så undgår du sne-stylter her til vinter.


  • #47   10. nov 2013
    Det hele blev heldigvis lidt billigere end jeg troede :o)

    Held i uheld, så blev min smed sparket så jeg måtte i panik fredag eftermiddag ringe rundt efter en anden. Fik fat i en der kom lørdag, som tog 600 kr for to forsko og beskæring af alle 4.
    Han mente ikke såler var nødvendigt. Fordi det var fint healet og tørt.

    Også har jeg fundet ud af at jeg har giver 1200 g foder pr. dag når hun sådan set kun skulle ha 3-400 g. Så nu bliver mit foder budget endnu billigere, end den i forvejen billige pris.

    Skoene var jeg ikke lige med på hvor lang tid skulle blive på, men jeg tænkte da at de skulle af næste gang smeden kom forbi?


Kommentér på:
Stokhalt hest - what to do?

Annonce