Mug og forebyggelse heraf! {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg står med en hest med meget slem mug! Vi snakker hævelse, hvor efter dyrlæge besøg og boksro i en uge har været den eneste udvej nu. Vi er ved at få bugt med det i form af antibiotika behandling og rensning af muggen. Hævelsen er faldet og der er udsigt til lyse tider... MEN!
Vi har meget mudrede folde, grundet alt det vand der er kommet i år... hvordan kan jeg forebygge? Så det ikke kommer tilbage på fuld smadder!
Jeg har hørt nogle forskellige forslag:
- Zinkkur, grundet mangel på zink hos hesten.
- Vaske benene hver anden eller tredje dag i saltvand, for at tørre ud og skabe en naturlig tør hinde for mudderet.
- Foldgamacher, for at holde benene tørre og rene.
(Denne er prøvet under behandling, og hun karter desværre for meget rundt. Der gik kun 3 dage før gamachen var splittet til atomer.)
Er der nogen kloge og erfarne hoveder her på HG? Kast endelig om jer med ideer og råd
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.349
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Skyl ben når hesten kommer ind fuld af mudder og tør det gerne med et gammelt håndklæde
Man kan få produkter der forebygger mug, hvilket jeg ville smøre på de tørrede ben, men jeg har aldrig selv prøvet dem, da det for mig har været nok med at vaske, tørre og når der var muk, så behandle med zinksalve.
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
Nu har hun så fået klippet håret i koderne, da det skal have luft og er i udbrud. Dyrlægen sagde netop at hvis ikke man klippede hårene af, vil det væske sårende udskiller, sætte sig i de lange hår og have lettere ved at bibeholde bakterierne der giver mug. Så det er vel som forebyggende at man ikke skal klippe hårende?
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
Mug og forebyggelse heraf!