{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
657 visninger | Oprettet:

Mug og forebyggelse heraf! {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg står med en hest med meget slem mug! Vi snakker hævelse, hvor efter dyrlæge besøg og boksro i en uge har været den eneste udvej nu. Vi er ved at få bugt med det i form af antibiotika behandling og rensning af muggen. Hævelsen er faldet og der er udsigt til lyse tider... MEN!

Vi har meget mudrede folde, grundet alt det vand der er kommet i år... hvordan kan jeg forebygge? Så det ikke kommer tilbage på fuld smadder!

Jeg har hørt nogle forskellige forslag:

- Zinkkur, grundet mangel på zink hos hesten.

- Vaske benene hver anden eller tredje dag i saltvand, for at tørre ud og skabe en naturlig tør hinde for mudderet.

- Foldgamacher, for at holde benene tørre og rene.
(Denne er prøvet under behandling, og hun karter desværre for meget rundt. Der gik kun 3 dage før gamachen var splittet til atomer.)

Er der nogen kloge og erfarne hoveder her på HG? Kast endelig om jer med ideer og råd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mug og forebyggelse heraf!
  • #1   25. okt 2017 Hvis I sørger for at der er tørt og rent omkring foderpladsen så er det til stor hjælp for Jer. De står jo i lang tid der og småspiser. Og hvis det også er tørt der vælger de også ofte at stå og sove der.. Jeg har tænkt mig til sommeren igen at støbe omkring høhækken så det er tørt og nemt at holde rent. Nu tænker jeg som en nødløsning at skaffe halm som de kan stå tørt på da de desværre nu står med bagbenene i mudder smiley

Mvh TT

• #2   25. okt 2017 Du kan, udover de ting du nævner, forebygge med Pigoil&Sulphur smiley

• #3   25. okt 2017 Klip endelig ikke hårene i koderne - de hjælper væsken med at løbe af og væk fra benet.
    Skyl ben når hesten kommer ind fuld af mudder og tør det gerne med et gammelt håndklæde
    Man kan få produkter der forebygger mug, hvilket jeg ville smøre på de tørrede ben, men jeg har aldrig selv prøvet dem, da det for mig har været nok med at vaske, tørre og når der var muk, så behandle med zinksalve.

• #4   25. okt 2017 De står allerede lidt på halm på folden, men jeg tror ikke vi kan gøre meget mere i år. Vil endelig ikke grave dybere i jorden, da vi er bange for at jorden nedenunder halmen og mudderet så bliver glat som sæbe..

Nu har hun så fået klippet håret i koderne, da det skal have luft og er i udbrud. Dyrlægen sagde netop at hvis ikke man klippede hårene af, vil det væske sårende udskiller, sætte sig i de lange hår og have lettere ved at bibeholde bakterierne der giver mug. Så det er vel som forebyggende at man ikke skal klippe hårende?

• #5   25. okt 2017 Jo, forebyggende. Når det først er i udbrud kan det være svært at behandle hvis den har en god sjat pels. Det er også kun noget jeg har hørt omkring typer som hannoveraner, fuldblod osv altså ikke noget jeg vil udtale mig om omkring f.eks tinkere, da jeg ikke aner hvor hurtigt de tørrer under en kæmpe hårpragt

• #6   25. okt 2017 Ah, okay smiley Tak!

Kommentér på:
Mug og forebyggelse heraf!

Annonce