{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.123 visninger | Oprettet:

Hvem lytter du til? {{forumTopicSubject}}

Når det kommer til debatter, råd til træning, bare snak i stalden osv. - hvem lytter du så fra råd fra?

Skal det være en du kender personligt? En du har set ride eller omgås heste? Skal det være en der har præsteret på et bestemt niveau - hvis vi snakker dressur, spring osv. ? Hvor det måske med råd til opdragelse er ligemeget? Eller betyder det også noget her hvad personen har i "bagagen" ?

Hvis du spørger efter råd i forbindelse med noget fra jorden - opdragelse, indlæring et eller andet. Er det så fra en der har en uddannelse? Er det fra nogen der har været i samme situation? Er det nogen der har nogle indput du ikke selv havde tænkt på - uanset bagggrund?

Hvis det er i forbindelse med ridning uanset om det er dressur, spring eller andet; vil du så hellere lytte til en der har præsteret noget til stævner på et bestemt niveau end en der ikke har? Vil du lytte til en, der er god til de tekniske ord og forklaringer - men måske ikke har startet noget? Er det egentligt ligegyldigt for dig, så længe rådet giver mening? Skal man have oplevet situationen selv før?
Er det din veninde du kender godt og du ved hvordan rider og hvad har oplevet/prøvet du kun tager imod råd fra?

( jeg tænker ikke på undervisnings øjemed, men på et emne oprettet her på HG eller et opslag på facebook ).

Kom frit frem med hvorfor/hvorfor ikke, ja/nej :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem lytter du til?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   18. aug 2017 jeg vil 99% af gangene hellere lytte til en som har resultater i form at stævne deltagelse og placeringer. fordi en rytter skal - uanset om man vil det eller ej - være dugtig for at nå langt.

der er en bruger her inde som jeg rigtig gerne lytter til. 1. fordi hun siger tingene på en god måde 2. fordi hun har opnået en masse med ingenting.

ærligt så lytter jeg ikke til folk når de bare smider et link ind fra en person der ser op til, for undersøgelserne er sjældent syore nok til at de reelt kan bruges, så hellere lytte ud fra folks egne erfaringer.

så ja, jeg vil hellere lytte til en som har præsteret end en der knap nok kan placere foden korrekt i stigebøjlen.

• #2   18. aug 2017 Jeg lytter til dem som siger noget fornuftigt, også er det lidt ligegyldigt hvor mange ”stjerner” de har på skulderen.

Jeg har oplevet en dyrlæge som anbefalede en foderplan, som tildelte hestene 2 FE mere end behovet, for at spare mineral bl.
    Jeg har oplevet en diætist som mener at lightprodukter (læs rigtig mange kunstige tilsætningsstoffer) er løsningen.
    Jeg har oplevet en foder konsulent, som anbefaler ” build up” foder, uden at fortælle at det er træningen som gør forskellen og ikke fodret.
    OSV OSV OSV

Så jeg vurdere der sagte, frem for ”stjerne” på skulderen.

• #3   18. aug 2017 Tjaaaa hvem lytter jeg til - rent faktisk lytter jeg til meget, men sorterer meget fra af forskellige årsager.

Min overbevisning er, at man kan lærer nyt og flytte sig selv og sin viden, hvis man er klar til at lytte og prøve at forstå, hvad andre mener/siger/gør. Inspiration og vilje til at forsøge noget nyt.
    Men jeg er kritisk i min lytning, forstået på den måde, at jeg ikke bare gør hvad andre siger, men virkelig forholder mig til om det er noget som lyder fornuftigt OG ville kunne fungerer i min hverdag.

Jeg er meget bevidst om, at det som for nogen er perfekt for dem og fungerer super godt - absolut ikke behøver at være perfekt for mig og mine heste.
    Fx løsdrift - lyder som en fin måde at holde hest på for nogle, og godt med kontinuerlig bevægelse ect. Men på min gård har jeg ikke lavet/ville få svært ved at lave en rigtig god løsdrift, og mine heste virker ikke til at trives på døgnfold om sommeren, så jeg respektererfuldt dem som synes det er godt og anbefaler det - det fungerer bare ikke med mit sted og mine heste.

Når det kommer til håndtering incl ridning af heste, så bliver jeg rimelig konservativ, forstået på den måde, at jeg skal teoretisk overordnet forstå, synes det er logisk det vedkommende siger. Men ikke mindst skal jeg se det fungerer i praksis - reelt set har jeg mere tillid til noget som jeg kan se fungerer i praksis, end til en hel masse teorisnak som ikke kan underbygges i virkelighedens verden.

Lige præsis med dressur og spring træning har jeg fundet to personer, som selv har redet på højt niveau, og som gør det let for hesten at gøre det rigtigt. I dressur en berider, i spring en "amatør", som har redet DM 5 gange, og som har uddannet internationale heste mange gange. De kan i praksis "noget" begge to, som jeg endnu ikke har mødt andre som kunne. Og reelt set kan de begge gøre AL deres træning individuel og tilpasset den enkelte hest og enkelte rytter - og DET er en kunst.

Jeg har især fundet "min berider" i dressur - hende og jeg klikker utrolig godt sammen - og arbejder utroligt godt sammen. Hun er total min mentor indenfor dressurtræning - og hvad hun siger udfører jeg. Dvs jeg sætter ikke spørgsmål ved, hvordan man langsigtet uddanner en hest fra rå til GP. Det har hun gjort flere gange, og da jeg overordnet set kan lide hendes tilgang til at samarbejde med hestene, og lege øvelserne ind i hestene, ja så aksepterer jeg hvad hun siger indenfor træningen how to do.
    Det er efter min mening den eneste rigtige måde at gøre det på - rider man som elev og sætter spørgsmålstegn konstant ved hvad underviseren siger og beder en om, så er det nok ikke den rigtige underviser for en. Man må/skal stille spørgsmål ved hvordan øvelsen skal udføres, hvis man er i tvivl. Og også for hvad denne øvelse fører til i længden, hvis man ikke lige selv kan se det. Men en konstant "tvivlen" på om det underviseren beder om, så skal man finde en anden.

Til gengæld snakker vi rigtigt godt sammen, hvor jeg kommer med input omkring fysioterapi til hest og rytter, skaders opstående og heling, hvor jeg er meget mere nørdet og inde i de områder. Og jeg arbejder meget mere med miljøtræning og ideer til dette end hun gør.
    Pasningsmæssigt er vi "enige om at være total uenige" - fx hjemme hos mig går hestene minimum 8 timer på fold - hos hende går dressurheste på højt niveau maks 2 timer på fold.

Så jeg tager gerne mod inspiration og ny input fra andre, lytter gerne - men vil se det fungerer "i virkelighedens verden" med forskellige heste og forskellige ryttere/ejere, og det er her at de fleste "undervisere/rådgivere på nettet" skilles fra for mig smiley

Mvh Charlotte

• #4   18. aug 2017 Endnu engang har Charlotte M skrevet stort set det, jeg ville have skrevet smiley

Jeg lytter glad og gerne til alle mulige forskellige inputs, ligesom jeg læser en del forskellige ting. Og så sorterer jeg i det, og bruger det, der virker logisk og gennemførligt for lige præcis mig.

Også her er vi rimeligt konservative mht. hestehold og træning - og vi hopper ikke bare på enhver smart ny ide. Den skal virke smiley

• #5   18. aug 2017 Ja jeg tager det jeg føler jeg kan bruge til noget og smider resten væk, være sig råd fra HG, venner eller fagpersoner. Det er jo mig i sidste ende der kender min hest og kan mærke hvordan /hvad de reagerer på positivt og negativt. Dog er jeg meget åben så jeg kan ikke sige at jeg afviser en bestemt træningsmetode med mindre den overhovedet ikke giver mening. Så kan jeg være villig til at forsøge og så tage den derfra. Heste er forskellige og har forskellige behov. Ikke alle passer i løsdrift ligesom nogle ikke kan i boks. Rigtig mange fungerer på bid, nogle gør ikke ligesom nogle kan have bom/bomløs og ikke. Jeg kigger på hesten og justerer mig derfra. Feks. Så havde jeg ikke forestillet mig at være bidløs, det måtte jeg så blive.. Så jeg spørger diverse om råd, forsøger det der passer os og hvis intet fungerer så må jeg kigge tilbage på andre råd og tage den derfra. Dog har jeg ikke oplevet (endnu) at det jeg har smidt væk har været nødvendigt at kigge tilbage på.

Mvh TT

• #6   18. aug 2017 En tilføjelse. Jeg vægter råd fra de der kender os eller har mere erfaring på det specifikke område kontra en der ikke har. Eksempelvis så kommer (fiktiv pers) Hulda på 16 med et råd ift dressur hvor jeg og Hulda ikke er enige generelt træningsmæssigt. Og jeg får et råd fra feks. Dorthe/Jeanette eller en veninde som jeg ved er dygtige ryttere, så vægter jeg disse råd højere. Men måske jeg ville i en anden sammenhæng vælge råd fra disse væk kontra en jeg mener er dygtigere i en anden disciplin. Men det tror jeg vi alle ville gøre. smiley

Mvh TT

• #7   19. aug 2017 Jeg træner akademisk ridekunst på basisniveau samt rider tur, laver miljøtræning og riddertræning med min Frieserhoppe.

Jeg lytter som hovedregel kun til de folk jeg ved der har erfaring indenfor disse områder, med mindre det gælder hestens sundhed.
    Dvs. min underviser, min gamle underviser, 2 af pigerne i stalden, min bedste veninde samt ridderne i min showgruppe - de har alle erfaringer indenfor lidt forskellige ting, men de beriger mig virkelig til at træne min hoppe bedre smiley

• #8   19. aug 2017 Først og fremmest lytter jeg til mig selv og mine heste, - har flere gange oplevet, at en dårlig ridetur ikke skyldes, at hesten bare er 'dum' eller for den sags skyld, at jeg har siddet og lavet noget helt håbløst som rytter, men at der rent faktisk har været noget galt.
    Når det er sagt, så lytter jeg gerne til gode råd eller tager en heste-faglig snak med nogle af de andre opstaldere i stalden - men for at jeg rigtig skal tage det til mig, så skal det helst komme fra en person, som jeg selv respekterer som rytter eller som fagperson indenfor området. Min bedste veninde er berider - og også min faste træner, så det er altid nærliggende at søge råd hos hende, hvis der opstår problemer. Vi kan dog også sammen søge ny inspiration ved diverse clinics eller kurser, hvilket er meget givende især fordi vi ofte drøfter indholdet efterfølgende.

Kommentér på:
Hvem lytter du til?

Annonce