{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.959 visninger | Oprettet:

Hest angriber under longering {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley

Min venindes ellers så søde hest nægter at blive longeret... Den vender rumpen mod en og sparker ud, når man vil drive - også ved løs longering. Det er tydeligt at den heller ikke ville være ked af at ramme, og driver man mere på den, kan den finde på at gå truende en mod en og puste sig op... Det er ikke særligt fedt, og både mig og min veninde aner ikke hvad vi skal stille op. Ingen af os er som sådan bange for heste, men når de ligefrem stiller sig truende op foran en, får jeg ikke lyst til at prøve igen... smiley

Håber der er en der kan komme med nogle gode råd.

Mvh Emma

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest angriber under longering
  • #1   2. jul 2017 jeg ville nok starte helt forfra. longere hesten i maks 10 minutter, på hver volte, kun i skridt, uden at presse hesten på nogen måde. kan det lykkes uden at den reagerer, så lægger i mere tid på for hver gang.
    når i så er kommet så langt at i kan longere den kun i skridt i eksempelvis 20 min, uden at den reagerer, så sætter i den lisså stille i trav, kun en enkelt omgang eller 2, og sætter den i skridt igen. næste gang sætter i hesten i trav 3-4 omgange på volten, og sætter den i skridt igen, og så bliver i bare ved med at bygge på.
    der er en grund til at hesten reagerer som den gør, så det i skal er at vise hesten at den ikk behøver reagerer sådan. det er noget der tager lang tid og kræver tålmodighed, men jeg ville gøre det på den måde smiley

• #2   2. jul 2017 Først og fremmest skal det udelukkes at hesten har ondt -det kunne meget vel lyde sådan. Heste er som udgangspunkt meget pleasende dyr, som ikke vil skændes med os - så når den siger så kraftigt fra, som den gør, ville jeg tænke at den har ondt.

• #4   2. jul 2017 Nu bider jeg mærke i at der står løs longering. Hvad med almindelig longering?

• #5   2. jul 2017 Jeg tænker også at den måske har ondt, så få en ud og se på den.
    Der ud over, kan det være signal forvirring i det tilfælde ville jeg starte forfra, prøv at lægge 4 bomme ud, en på hver "side" så skal i træne at hun skal uden om dem tag det helt stille og roligt så alle får en god oplevelse. og stop når hun har gjort det godt også selv om det måske er efter 5-10 min det er fint i starten smiley
    held og lykke

• #6   2. jul 2017 Hov og nøjes med skridt til den sidder i skabet så tilføj lidt trav på samme måde smiley

• #7   3. jul 2017 Få en dygtig hjælper på, en som kan longere. Og som både kan vise hesten og lære jer hvordan det skal gøres.

For mig lyder det som om at hesten ikke helt forstår, hvad det er I vil. Og som en anden skriver, handler det om placering af både fører og pisk.

• #8   3. jul 2017 Gimlie'berg der står OGSÅ løs longering smiley

• #9   3. jul 2017 Hvis hesten ikke fejler noget kan jeg anbefale at du arbejder med horsemanship

• #10   3. jul 2017 min travhest have sammen vane og var uden smerter på kroppen. men jeg have blot lært ham flere kommandoer på en gang. så han bliv forvirre. jeg vil anbefal til og starte med at gå rundt sammen ved side til side. så hesten kan lærer og hvordan din veninde hest så hun lærer hesten at det her er okay og ikke farligt . blot med at stå et lille stykke så hesten kan forstå hvad personen vil og ikke vil. og os være bestemt overfor hesten. smiley

• #11   4. jul 2017 har selv en hoppe der bliver fornærmet når man driver hende med pisken. en metode jeg har lært som virkede 100 gange bedre for starten er at istedet for at drive med pisken, så viser man tegn til at gå, og går hesten ikke, svinger man hurting med pisken 1 gang (evt ramme hvis det er nødvendigt). min hoppe vill e stejle og sprke og negtede at gallopere, men efter at jeg gør dette har hun ændret sig helt.

selvom det lyder lidt mærkeligt prøver jeg at vise hvilken gangart jeg vil have både ved selv at bevæge mig, men også ved at forstille mig fx hesten gallopere. mine to reagere faktisk på dette

• #13   4. jul 2017 Vi er startet helt fra bunden med hesten, men vi har snakket om at få en dygtig træner ud... Eventuelt en der er god til horsemanship, for han har også tildens til at stille sig truende op foran en der, nær man prøver at vise hvem det bestemmer...

Jeg ved hesten ikke har smerter, da den blev blev undersøgt netop med en af grundlagende at den var truende under longe...

Guldhesten: det er en vallak, så kan ikke engang bruge "sure hoppe" som undskyldning smiley

• #14   4. jul 2017 Ida H: er du gal, ville flegne hvis jeg rørte ham med pisken... Han er typen der siger fra sig - også på folden over for de andre heste...

• #16   4. jul 2017 en hest som føler sin true og hop hingste skal tages på plads
    og det skal hesten os lærer hvornår det er forkert og hvornår det legetid
    som på folden, jeg har selv stået i en meget slem ulykke for nogle år siden
    hvor min dyrlæge mener at jeg var for sød blød overfor min hingst. så jo
    der skal bestemmes og os vise hensyn til hesten os smiley

• #17   4. jul 2017 Her må jeg være absolut enig med Lisette. Så kan det sagtens være i selve kommunikationen, der går noget galt - hvis i eventuelt mistolker hans signaler og optrapper en konflikt. Hvordan prøver i at vise hvem der bestemmer over for ham?

Jeg forstår ikke rigtig hvad Luna mener, men at begynde at gå ned ad vejen hvor hesten "skal vide hvem der bestemmer" og "skal sættes på plads" vil muligvis blot forværre situationen og netop optrappe en potentiel farlig konflikt.
    Så ville jeg, som i selv er inde på, få en dygtig træner ud der kan aflæse hestens signaler korrekt og vise jer hvordan i arbejder med hesten frem for mod den smiley

• #18   4. jul 2017 hvis det var en træner som var indover så var hesten nok voldsom presset til og bare går og det skal man os vise hensyn til hesten. jeg siger ikke man skal stå og håbe og skælde hesten ud, slet ikke. men blot at sige til hesten med at det her er
    okay og så vær lidt bestemt at sidde foden ned og sige nok er nok smiley

• #19   4. jul 2017 At sætte foden ned og sige nok er nok (hvordan?) rykker ikke ved en dyt hvis problemet ligger i signalforvirring eller smerter - i bedste fald sker der intet, i værste fald eskalerer det konflikten smiley

• #20   4. jul 2017 Jeg kan se at I har misforstået hvad jeg mener med at vise hvem der bestemmer, og det er nok lidt fejl formuleret af mig. Det jeg nok mente var, at vise lederskab. Jeg skal jo vise at jeg er lederen og har styr på det, hvilke også er med til at give heste tryghed.
    Men hver gang jeg siger til ham 'det vil jeg ikke finde mig i' el. lign., så har han tildens til at stille sig overfor mig, og presse endnu mere på. Jeg er selv rimelig bevist om det er dominans, og han ved han kan komme afsted med det desværre... Vi får nok en dygtig træner ud og hjælper med ham.

• #21   4. jul 2017 Rigtig god idé at få en dygtig træner ud og hjælpe jer! ??
    Håber i får løst problemet smiley

• #22   5. jul 2017 Lyder til at der er nogen, der har bildt dig en værre omgang vås ind smiley
    Dominans, som i et hierarki, findes ikke mellem os og hestene fordi de altså godt ved, at vi er mennesker - vi er ikke heste, og vi kan heller ikke blive det. Vi indgår ikke i noget hierarki med hestene. Kast lederskabssnakken ud til højre og invester i en god træner, der bruger tid på at aflæse hestens signaler som de er - ikke på at tolke dem som dominans.

Kommer man ind i et mindset hvor man tror enhver given adfærd bunder i dominans så er der rigtig rigtig stor sandsynlighed for at man mistolker de signaler hesten sender og reagerer uhensigtsmæssigt på dem fordi man tror løsningen igen har noget at gøre med dominans. Det er totalt kontraproduktivt.
    Jo mere du fortæller, jo mere sandsynligt lyder det at i er kommet helt skævt ind på hesten og konflikten ellers bare er taget til herfra: misforståelse på misforståelse.

Jeg håber, i får en kompetent træner ud og hjælpe jer, og smider tankerne om dominans direkte i skraldespanden smiley

• #24   9. jul 2017 Altså, jeg har longeret og klargjort heste i snart 30 år. Og umiddelbart er det, du der fortæller uacceptabel adfærd. Dvs. hesten forsøger at få overtaget styringen eller at den alternativt bare slet ikke fatter en dart af, hvad du forlanger af den, at den skal gøre.
    Faktum er - Den må ikke sparke eller true dig! Uanset om den er fræk eller bare uforstående.
    Hvis ikke i finder den rette løsning ret hurtigt, så gætter jeg på desværre, at det slet ikke er hesten for dig.
    Sørger du for, at du altid er i en vinkel bag hesten, når du longer, så burde han snart få det lært. De er vigtigt, at du altid holder dig i en vinkel bag hesten, når den skal lære longen.

• #25   9. jul 2017 Golden: Jeg holder mig i vinkel bag hesten, og jeg har den opfattelse at han bare nægter, ikke så meget at han ikke forstår... Har du nogle gode råd til hvordan man kan få det ud af hesten? Min veninde er ellers meget glad for den, og ønsker ikke at sælge den.

• #26   9. jul 2017 Ja, jeg kunne godt have en teori eller måske to. Men jeg tror ikke, at du ville benytte dig af det. Og det er nok det, der skal til og formodentlig den eneste vej desværre på din beskrivelse
    Du skal ind og sætte dig i en slags respekt hos den hest, ellers er det formodentlig dømt til at mislykkes allerede nu. Jeg tror ikke, at Horsemansship er vejen frem i forhold til en hest med en truende adfærd overfor dig, med mindre du er stensikker på, at den er bange, uforstående og ikke uartig.
    Men jeg ville så heller aldrig nogensinde lade den gå løs uden longe, før end den har accepteret at gå begge veje rundt i longen i alle tre gangarter samt at stoppe på kommando. En hest, der respekterer sin ejer/rytter er nem at håndtere og dirigere med normalt, men en uartig, uforstående eller bange hest kan være lidt en mundfuld og man skal være helt sikker på om det er det ene eller det andet, før end man begynder dagens arbejde - det er jo vidt forskellige udgangspunkter.
    Men jeg tror også, at i skal have professionel hjælp til den her opgave, inden en af jer måske i værste fald kommer til skade.

• #27   9. jul 2017 Få en træner ud der kan se hvad problemet er. Det er utroligt svært at dømme på skrift, for måske ser du problemet på en anden måde end det entlig er. Jeg har bare af afaring at med dominante heste ikke har brug for at blive vist hvem der bestemmer, men at man skal arbejde sammen med dem. Som sagt var min hoppe sådan som du beskriver her, men efter at jeg stoppede med at "råbe" efter hende (svinge med pisk) at hun faktisk begyndte at Bille høre efter. Men igen, få en træner ud der ved hvad han/hun laver

• #28   9. jul 2017 jeg ville få en ud der har forstand på korsleddet det kan være der er noget galt nu ved jeg ikke hvor du bor henne men jeg bruger en der hedder Vibeke lønskov mvh

• #29   9. jul 2017 Kender flere heste der syntes longering er kedeligt ????

• #30   9. jul 2017 Du starter med at kalde den en "ellers sød hest" og det lyder til kun at være i longering, at der er problemer... men så kommer der alligevel senere "når jeg vil vise, at det vil jeg ikke finde mig i, eller lign......" så stiller han sig op overfor dig..... Det lyder til, at hesten ikke accepterer Jer som ledere, og det SKAL I være. Den SKAL vige for DIG. Ikke omvendt. Den er potentielt rigtig farlig, og sådan en hest nærmer jeg mig ikke uden at være bevæbnet med en pisk, være klar til at bruge den (forsvare mig) og udvise offensiv adfærd. Hvis du er sikker på, at den ikke har ondt, så skal den have korrigeret sin adfærd. Tid til at lære Join Up af en kyndig. Så få hjælp NU før det går galt. Og NU får jeg skæld ud.....

• #31   9. jul 2017 Jonna: Har skam også prøvet at lave join up med ham, men han stiller sig også op for mig der... Jeg tør ikke at ramme ham med pisken da jeg er sikker på at han decideret vil gå til angreb på mig, og jeg som ellers er god til at puste mig op over for heste...
    Men vi må have fat i en dygtig en til at hjælpe smiley

• #32   9. jul 2017 Om jeg fatter at du, Jonna, råder pigerne til at optrappe konflikten med hesten, ja endda fra starten lægge op til angreb. Jeg har set rigeligt af folk med den holdning: "den skal acceptere dig som leder, den SKAL vige, uanset hvornår" til at jeg tør generalisere og sige at det oftest bliver til en komplet unødvendig kamp om at få hesten til at vige - og i stedet for at arbejde med hesten og løse det forestående problem, så skaber man konfliktadfærd og straffer hesten for at reagere på det. Det er ofte noget jeg ser hos tilhængere af MR og Parelli, må jeg indrømme.

I stedet for at lave det om til en magtkamp der egentlig ikke fører jer nogen vegne men kun tilfredsstiller et imaginært hierarki, så prøv at se det fra hestens synspunkt og overvej nøje, om hesten virkelig forstår hvad det er i vil have den til, Emma:

For hvis i går ind til træningen med en truende og offensiv adfærd fra start, og opfatter i ikke når hesten reagerer på dette, men tror i stedet det bunder i dominans og derfor optrapper konflikten yderligere endnu, så er det blot en ond cirkel - for så vil hesten selvfølgelig reagere på jeres provokation, og i vil reagere på den, osv osv..... Og det vil ikke føre jer nogen vegne overhovedet at skabe endnu flere konflikter.
    Det kunne lyde til, at i også ville have god gavn af en, der er rigtig skarp på læringsteori smiley

Det er selvfølgelig umuligt at sige hvad der er galt her over nettet, det er jeg absolut enig med alle i, men jeg synes det er en meget meget forkert tilgang ligefrem at skabe kampe der er komplet unødvendige.

• #33   9. jul 2017 jeg er helt og aldeles enig med fünke og Lisette! jeg ville starte helt forfra hvis jeg var jer. smiley

tag hesten i en kapsun/grime hvad i nu vil og gå rundt SAMMEN med den, få den til at søge afslappet ned til en start og gør den tryg ved at i går rundt sammen med den, mens i evt har en pisk i den anden hånd.

næste trin er at hesten skal vige for pisken og det skal ikke gøres med et smæld/rap eller anden, men prik lidt der hvor schenkelen normalt er så den viger ud fra jer og derved kommer lidt væk. og ROS når den går væk fra jer på en afslappet måde.

tilsidst øger i afstanden, MEN kun i skridt! smiley

start på samme måde med trav hvor i går ved siden af og derefter øger afstanden. smiley

det er vigtig at i altid går et skridt tilbage hvis hesten viser tegn på at være utryg/aggressiv, så hellere gå tilbage til det punkt hvor hesten føler sig afslappet og hvor i ikke er i en farezone smiley

det er hvad jeg ville gøre, såfremt hesten er blevet tjekket igennem for fysiske skavanker smiley

• #34   9. jul 2017 Funke: jeg opfordrer dem til at søge hjælp og være klar på at forsvare sig, så de ikke kommer galt afsted. Hesten er et flugtdyr. Jeg er et rovdyr. Jeg kan ikke lægge op til angreb, men jeg kan presse den til det, hvis den ikke kan flygte, og det skal man selvfølgelig undgå. Men jeg kan lære den, at MIG angriber man IKKE. Jeg bruger aldrig min pisk som straf i træningen. Jeg korrigerer med tryk. Men hvis en hest presser mig på folden, så kan min pisk holde dem på afstand uden at jeg må vige. Når man leger med dyr på 4-5-600 kilo kan man altså komme slemt til skade, hvis ikke det dyr vil vige. Normalt vil mine heste trække sig, hvis jeg tramper og gør front. (Det kan være nødvendigt, hvis jeg står imellem to som er uvenner)
    Jeg er egentlig enig med Aimee i at gå helt tilbage til start i træningen og få lært det grundlæggende. Som altså også er at vige for tryk. Holde afstand. Respektere mit personlige rum og aldrig invadere det uden at være inviteret.
    Jeg roser altid mere end jeg skælder. Om nødvendigt må jeg skamrose for at gå ligeud, hvis det var det eneste, der kunne fungere den dag. Og er den ikke klar til longering, så må man lave noget andet som den er klar til. Men den må IKKE være truende i almindelig omgang.

• #35   10. jul 2017 Har selv en hoppe der har gjort det sammen. Hun trommlet mig ned mange gange reageret ikke på hvor jeg var, nu har vi på plads at hun skal respeter mit rum det er noget vi ind imellem stadig lige genopfrisker. Og passer det ikke hende det vi laver angriber hun og der må jeg sige ind imellem for hun en med pisken. Ikke sjovt men min sikkerhed

P.s vi har en træner ind over

• #38   10. jul 2017 Det er rigtig fint at starte forfra med en hest. Problemet er bare ofte, at er der forinden begået fejl med håndteringen, som hesten har fået indlært samtidig, så skal man i den grad være bevæbnet med tålmodighed, fordi det hesten allerede har lært, det skal omprogrammeres. Og det kan tage rigtig lang tid, dels med indlæring, dels med tillid og dernæst med at få hesten lært, at den den har lært, det skal den nu gøre anderledes.
    Det er så fantastisk vigtigt, at heste de får lært de grundlæggende ting allerede, når man starter med at arbejde med dem, fordi de er uhyre svære at omprogrammere senere i livet, hvis det de har lært grundlæggende er forkert i forhold til den enkelte, individuelle hest.

• #39   10. jul 2017 Emma Siv: Hvor gammel er denne hest egentlig og hvor langt er den i sin uddannelse?

• #41   10. jul 2017 Sidst jeg havde en aggressiv hest - han bed godt nok, når jeg bad ham om at bakke, så viste det sig han var i store smerter. Hesten var ellers tjekket af både massør og kiropraktor og den første kiropraktor fandt da også noget - og erklærede hesten OK til træning.
    Da den anden kiropraktor kom ind i stalden, så kikkede hun på mig i 10 sekunder og sagde: Han har ondt. Spørgsmålet er hvor.

Jeg har også hørt en anden case med en hest, der angreb under longering. Virkelig angreb. Han kommer i hænderne på Susan Kjærgård og en kompetent dyrlæge. Hesten lever ikke mere. Han havde kissing spines i en grad, så det mest skånsomme var at lade ham få fred.

Og hvad vil jeg med det her:
    Enten så er din hest snothamrende forvirret/stresset eller også har den ondt.
    Det er de 2 årsager, der nogenlunde eksisterer til den form for adfærd. Når heste vælger at være så tydelige i deres kommunikation som at bide/sparke, så er der noget helt galt. Det gør de kun, når deres mennesker overhører samtlige signaler de ellers sender.
    Oversat til "menneskesprog" så svarer det til at hesten skriger dig ind i hovedet. Det er den absolut sidste udvej din hest vælger. Lyt til den.

Det handler ikke om dominans, respekt, alfa-heste eller dårligt lederskab. Heste er fredelige dyr. Så når de gør sådan, så er der noget galt.

Kommentér på:
Hest angriber under longering

Annonce