Hest angriber under longering {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Min venindes ellers så søde hest nægter at blive longeret... Den vender rumpen mod en og sparker ud, når man vil drive - også ved løs longering. Det er tydeligt at den heller ikke ville være ked af at ramme, og driver man mere på den, kan den finde på at gå truende en mod en og puste sig op... Det er ikke særligt fedt, og både mig og min veninde aner ikke hvad vi skal stille op. Ingen af os er som sådan bange for heste, men når de ligefrem stiller sig truende op foran en, får jeg ikke lyst til at prøve igen...
Håber der er en der kan komme med nogle gode råd.
Mvh Emma
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 35
når i så er kommet så langt at i kan longere den kun i skridt i eksempelvis 20 min, uden at den reagerer, så sætter i den lisså stille i trav, kun en enkelt omgang eller 2, og sætter den i skridt igen. næste gang sætter i hesten i trav 3-4 omgange på volten, og sætter den i skridt igen, og så bliver i bare ved med at bygge på.
der er en grund til at hesten reagerer som den gør, så det i skal er at vise hesten at den ikk behøver reagerer sådan. det er noget der tager lang tid og kræver tålmodighed, men jeg ville gøre det på den måde
jul 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 65 Svar: 771
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Der ud over, kan det være signal forvirring i det tilfælde ville jeg starte forfra, prøv at lægge 4 bomme ud, en på hver "side" så skal i træne at hun skal uden om dem tag det helt stille og roligt så alle får en god oplevelse. og stop når hun har gjort det godt også selv om det måske er efter 5-10 min det er fint i starten
held og lykke
dec 2008
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
For mig lyder det som om at hesten ikke helt forstår, hvad det er I vil. Og som en anden skriver, handler det om placering af både fører og pisk.
jul 2015
Følger: 36 Følgere: 4 Emner: 50 Svar: 293
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 339
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
selvom det lyder lidt mærkeligt prøver jeg at vise hvilken gangart jeg vil have både ved selv at bevæge mig, men også ved at forstille mig fx hesten gallopere. mine to reagere faktisk på dette
dec 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 88 Svar: 362
Jeg ved hesten ikke har smerter, da den blev blev undersøgt netop med en af grundlagende at den var truende under longe...
Guldhesten: det er en vallak, så kan ikke engang bruge "sure hoppe" som undskyldning
dec 2011
dec 2013
og det skal hesten os lærer hvornår det er forkert og hvornår det legetid
som på folden, jeg har selv stået i en meget slem ulykke for nogle år siden
hvor min dyrlæge mener at jeg var for sød blød overfor min hingst. så jo
der skal bestemmes og os vise hensyn til hesten os
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Jeg forstår ikke rigtig hvad Luna mener, men at begynde at gå ned ad vejen hvor hesten "skal vide hvem der bestemmer" og "skal sættes på plads" vil muligvis blot forværre situationen og netop optrappe en potentiel farlig konflikt.
Så ville jeg, som i selv er inde på, få en dygtig træner ud der kan aflæse hestens signaler korrekt og vise jer hvordan i arbejder med hesten frem for mod den
dec 2013
okay og så vær lidt bestemt at sidde foden ned og sige nok er nok
jan 2008
dec 2011
Men hver gang jeg siger til ham 'det vil jeg ikke finde mig i' el. lign., så har han tildens til at stille sig overfor mig, og presse endnu mere på. Jeg er selv rimelig bevist om det er dominans, og han ved han kan komme afsted med det desværre... Vi får nok en dygtig træner ud og hjælper med ham.
dec 2008
Håber i får løst problemet
jan 2008
Dominans, som i et hierarki, findes ikke mellem os og hestene fordi de altså godt ved, at vi er mennesker - vi er ikke heste, og vi kan heller ikke blive det. Vi indgår ikke i noget hierarki med hestene. Kast lederskabssnakken ud til højre og invester i en god træner, der bruger tid på at aflæse hestens signaler som de er - ikke på at tolke dem som dominans.
Kommer man ind i et mindset hvor man tror enhver given adfærd bunder i dominans så er der rigtig rigtig stor sandsynlighed for at man mistolker de signaler hesten sender og reagerer uhensigtsmæssigt på dem fordi man tror løsningen igen har noget at gøre med dominans. Det er totalt kontraproduktivt.
Jo mere du fortæller, jo mere sandsynligt lyder det at i er kommet helt skævt ind på hesten og konflikten ellers bare er taget til herfra: misforståelse på misforståelse.
Jeg håber, i får en kompetent træner ud og hjælpe jer, og smider tankerne om dominans direkte i skraldespanden
apr 2004
Følger: 87 Følgere: 105 Heste: 13 Emner: 21 Svar: 435
Faktum er - Den må ikke sparke eller true dig! Uanset om den er fræk eller bare uforstående.
Hvis ikke i finder den rette løsning ret hurtigt, så gætter jeg på desværre, at det slet ikke er hesten for dig.
Sørger du for, at du altid er i en vinkel bag hesten, når du longer, så burde han snart få det lært. De er vigtigt, at du altid holder dig i en vinkel bag hesten, når den skal lære longen.
dec 2011
apr 2004
Du skal ind og sætte dig i en slags respekt hos den hest, ellers er det formodentlig dømt til at mislykkes allerede nu. Jeg tror ikke, at Horsemansship er vejen frem i forhold til en hest med en truende adfærd overfor dig, med mindre du er stensikker på, at den er bange, uforstående og ikke uartig.
Men jeg ville så heller aldrig nogensinde lade den gå løs uden longe, før end den har accepteret at gå begge veje rundt i longen i alle tre gangarter samt at stoppe på kommando. En hest, der respekterer sin ejer/rytter er nem at håndtere og dirigere med normalt, men en uartig, uforstående eller bange hest kan være lidt en mundfuld og man skal være helt sikker på om det er det ene eller det andet, før end man begynder dagens arbejde - det er jo vidt forskellige udgangspunkter.
Men jeg tror også, at i skal have professionel hjælp til den her opgave, inden en af jer måske i værste fald kommer til skade.
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 2
okt 2008
Følger: 70 Følgere: 61 Heste: 2 Svar: 25
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 8
dec 2011
Men vi må have fat i en dygtig en til at hjælpe
jan 2008
I stedet for at lave det om til en magtkamp der egentlig ikke fører jer nogen vegne men kun tilfredsstiller et imaginært hierarki, så prøv at se det fra hestens synspunkt og overvej nøje, om hesten virkelig forstår hvad det er i vil have den til, Emma:
For hvis i går ind til træningen med en truende og offensiv adfærd fra start, og opfatter i ikke når hesten reagerer på dette, men tror i stedet det bunder i dominans og derfor optrapper konflikten yderligere endnu, så er det blot en ond cirkel - for så vil hesten selvfølgelig reagere på jeres provokation, og i vil reagere på den, osv osv..... Og det vil ikke føre jer nogen vegne overhovedet at skabe endnu flere konflikter.
Det kunne lyde til, at i også ville have god gavn af en, der er rigtig skarp på læringsteori
Det er selvfølgelig umuligt at sige hvad der er galt her over nettet, det er jeg absolut enig med alle i, men jeg synes det er en meget meget forkert tilgang ligefrem at skabe kampe der er komplet unødvendige.
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
tag hesten i en kapsun/grime hvad i nu vil og gå rundt SAMMEN med den, få den til at søge afslappet ned til en start og gør den tryg ved at i går rundt sammen med den, mens i evt har en pisk i den anden hånd.
næste trin er at hesten skal vige for pisken og det skal ikke gøres med et smæld/rap eller anden, men prik lidt der hvor schenkelen normalt er så den viger ud fra jer og derved kommer lidt væk. og ROS når den går væk fra jer på en afslappet måde.
tilsidst øger i afstanden, MEN kun i skridt!
start på samme måde med trav hvor i går ved siden af og derefter øger afstanden.
det er vigtig at i altid går et skridt tilbage hvis hesten viser tegn på at være utryg/aggressiv, så hellere gå tilbage til det punkt hvor hesten føler sig afslappet og hvor i ikke er i en farezone
det er hvad jeg ville gøre, såfremt hesten er blevet tjekket igennem for fysiske skavanker
dec 2010
Jeg er egentlig enig med Aimee i at gå helt tilbage til start i træningen og få lært det grundlæggende. Som altså også er at vige for tryk. Holde afstand. Respektere mit personlige rum og aldrig invadere det uden at være inviteret.
Jeg roser altid mere end jeg skælder. Om nødvendigt må jeg skamrose for at gå ligeud, hvis det var det eneste, der kunne fungere den dag. Og er den ikke klar til longering, så må man lave noget andet som den er klar til. Men den må IKKE være truende i almindelig omgang.
nov 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 9 Emner: 5 Svar: 40
P.s vi har en træner ind over
apr 2004
Det er så fantastisk vigtigt, at heste de får lært de grundlæggende ting allerede, når man starter med at arbejde med dem, fordi de er uhyre svære at omprogrammere senere i livet, hvis det de har lært grundlæggende er forkert i forhold til den enkelte, individuelle hest.
dec 2010
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Da den anden kiropraktor kom ind i stalden, så kikkede hun på mig i 10 sekunder og sagde: Han har ondt. Spørgsmålet er hvor.
Jeg har også hørt en anden case med en hest, der angreb under longering. Virkelig angreb. Han kommer i hænderne på Susan Kjærgård og en kompetent dyrlæge. Hesten lever ikke mere. Han havde kissing spines i en grad, så det mest skånsomme var at lade ham få fred.
Og hvad vil jeg med det her:
Enten så er din hest snothamrende forvirret/stresset eller også har den ondt.
Det er de 2 årsager, der nogenlunde eksisterer til den form for adfærd. Når heste vælger at være så tydelige i deres kommunikation som at bide/sparke, så er der noget helt galt. Det gør de kun, når deres mennesker overhører samtlige signaler de ellers sender.
Oversat til "menneskesprog" så svarer det til at hesten skriger dig ind i hovedet. Det er den absolut sidste udvej din hest vælger. Lyt til den.
Det handler ikke om dominans, respekt, alfa-heste eller dårligt lederskab. Heste er fredelige dyr. Så når de gør sådan, så er der noget galt.
Hest angriber under longering