{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Hest der angriber under HMS-træning? {{forumTopicSubject}}

Ja min is-vallak er blevet udlånt til nogle jeg kende som jeg ellers troede kunne "klare" ham.

De har så fundet ud af(?) at han er respektløs over for mennesker og farlig!(?)

Nå, men de ville så lave lidt HMS så de kunne finde ind til hinanden(?) Jeg fik så fortalt af dem at han løb væk og da hun kig hen for at ville tage tovet af ham bed han efter hende(????)

Nu er jeg nok ikke lige den der ved mest om heste, men sådan regerer de da ikke når man træner sådan?
Det er ved i bund og grund træning der skal vise hesten at den er en del af flokken og vise den at man bestemmer og at her er mine grænser?

Jeg prøvede nogle gange og der så det ud a'la dette:
http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=68356

Jeg er SÅ forvirret over hvad der mon sker i hans lille hovede for når de fortæller kan jeg slet ikke høre at det er min hest de snakker om smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der angriber under HMS-træning?
  • #2   10. jul 2009 Har du nogensinde oplevet ham være "farlig" eller nogetligende overfor dig? :o)

• #3   10. jul 2009 Måske har de domineret ham voldsomt..

• #4   10. jul 2009 Måske har hanfølt sig truet? smiley

• #5   10. jul 2009 dette behøver ikke være et respekt spørgsmål selvom det sagten kan være det

hvis det er respekt han mangler for mennesker kan det løses rimelig simpelt med nogle øvelser

men jeg har før trænet en hest som angreb alt og alle omkring sig hver gang de bad den om noget
    jeg fandt så ud af (efter overraskende kort tid) at den slet ikke var respektløs men derimod virkelig bange, den valgte bare at løse sin frygt ved at angribe
    så dette problem skulle løses ved tillidstræning og at man kun bad den om nogle simple øvelser indtil den havde fået tillid og forståelse overfor hvad man bad den om

heste kan reagere ens hvadenten det er frygt eller respektløshed, men de kan overhoved ikke løses på samme måder og hestens opførsel kan forværres hvis man vælger den forkerte

• #6   10. jul 2009 En hest kan aldrig være respektlæs/farlig overfor mennesker, det har været den/dem der har været omkring hesten som har presset hesten ud i en situation hvor den må have følt sig truet. Man kan let komme til at rose aggresiv adfærd, især hvis man bruger godbidder.

Udfra dte du laver.. det ser da fint ud men du gør en ting forkert som faktisk kan gå hen og blive farlig, når nu du siger at din islænder har udvist aggresiv adfærd. Det du gør forkert er når du vil have ham til at følge dig. Du går med ryggen til ham = du har ikke den fjerneste idé om hvad han foretager sig når han går bag ved det. Det er både farligt og i mine øjne ufarsvarligt.
    Så istedet for så gå da sådan så du kan se ham, så du kan irettesætte ham HVIS han udviser uønsket adfærd.

Det er også rigtig fint at du bakker ham, men pas nu på med ikke at gøre det hele tiden. "Bakke" er et utrolig magtfuldt redskab. Idet du bakker hesten så dominere du den ikke bare meget, men RIGTIG meget. Det er helt iorden men for meget dominans kan få din hest til at bekæmpe dig istedet. HMS, hvilket vil sige omgang med hesten skal ikke foregå ved konstant dominans. Man skal kun irettesætte hesten hvis den evt. bryder ind i dit personlige rum dvs. ikke respektere dig.

Det med det perosnlige rum. Her skal du være MEGET obs på hvornår du invitere ham ind og hvornår du ikke gør. + at du skal være bevidst om hvor dit personlige rum er. Husk at idet hesten ser dig i stalden så starter træningen. Markering af det personlige rum skal derfor ALTID overholdes! Det nytter ikke noget hvis han får lov til at mosle rundt med dig inde i boksen, NEJ! Husk nu hvor grænsen er og vær konsekvent, og vær det kun hvis der er grund til det

Håber jeg kunne hjælpe smiley

• #7   10. jul 2009 Angelika C
    nej den kan ikke være respektløs det er rigtigt
    men den kan mangle respekt og ikke se mennesket som leder (tror det et det folk mener med respektløs - eller det mente jeg i hvert fald)

• #8   10. jul 2009 Chiara&Suz - Søstrene samles om 2 dage .

Vi er enige smiley får bare flip når hesten bliver beskyldt for at have gjort noget galt, når det i bund og grund altid er personerne der former hesten, som er skyld i det.
    Det med manglende respekt skriver jeg jo også om mht. det med det personlige rum

• #9   10. jul 2009 enig hesten får altid skylden når det er rytteren som er problemet!

• #10   10. jul 2009 altså det er svært at sætte sig ind i denne situation, men prøøver at fortælle dig en situation jeg var i, hvad jeg gjorder, og så kan du bedømme om det var det der skete.

jeg begyndte og træne med en hest. den her hest var førehoppen på folden. tog de hendes plads, mad osv var det spark/bid, til de underkastede sig. jeg gik ind på banen lavede stillestående ting, gik fint , begyndte så at lave øvelser hvor man gik side om side, og hun skulle hverken lede eller blive ledt, dette var hun ikke tilfreds med, og straks begyndte hun at vise truende adfærd (bide) . jeg tog lige afstand for at undgå at blive bidt, tog en hurtig cirkel rundt, og stoppede for den dag. det gik meget hurtigt op for mig, at den her hest rigtig rigtig gerne ville lede MIG og dominerer . I stedet for som så mange andre ville gøre, (dominere igen) begyndte jeg igen med stillestående øvelser, og eller kun gå med ved siden, stoppe når hun selv ville, bakke når jeg stod bag hende, sådan så jeg aldrig nogensinde sagde "gå væk" eller lign. Efter 2 træningsdage på 30min var hesten som forandret. så den mig, vrinskede den og galoperede mig i møde, fulgte mig på folden, selvom jeg ikke ville have det, og jeg kunne nu gå rundt med den på banen uden problemer med at den dominerede, og samtidig have min gode samvittighed med jeg heller ikke havde domineret hende.

anden situation, skete igår:
    var ude og undervise, og denne her hest har det med at viise agressiv adfærd ved ting den åbenbart ikke forstår eller hvis man beder den om noget den ikke gider. (og berøringer) .. hm.. nu var der altså tale om at jeg ligefrem var bange for at blive ramt af den. Jeg stilte mig så ved dens side, bedte den om at sænke hovedet (elevator øvelse) og hver gang den gav tegn til at være agressiv, stilte jeg den ligeud med hovedet (stod ved dens skulder, så den drejede hovedet) . fortsatte med øvelsen, og straks hun bare drejede hoved, gav jeg hende tegn til at tage det tilbage. til sidst kunne jeg lave alle øvelser jeg ville, bakke bagfra, longering, og berøre hende.

mit råd: hav en rolighed omkring forvirrede og agressive heste. Stil dem på midten af en bane, og lav øvelser hvor den skal stå stille, og går den, jamen så bare tænk i dit hoved "din gik da ikke" og stil den hvor den stod før. på den måde undgår du negative tanker der kan få dit blodtryk til at stige, som kan give hurtig åndedræt, som du skal undgå under træning (: håber alt godt med den skønhed.

• #11   10. jul 2009 Jeg kender godt den situation. Vi har en VIRKELIG dejlig vallak på vores rideskole, som er så dejlig og skøn. alle kan lide at ride ham og han gør ingen fortræd, men når du lukker ham i hal og prøver at lave øvelser med ham og "dominere" ham, angriber han og stejler.
    Min forklaring på dette er, at han simpelthen er en leder hest. man KAN ikk lave sådan ting med ham, fordi han ikk kan lide det. tilgengæld er han så dejlig hvis man går ved hans side, og bare leger med ham smiley

Så det kan være at de har prøvet at "dominere" ham og at det bare ikk helt fungere, fordi han normalt er ledertypen smiley

• #12   10. jul 2009 NHG - når vi atter ses igen, er jeg i himlen :'/ .

Helt enig! Ved meget dominerende heste opnår man nemlig ikke andet end modstand ved at prøve at være endnu mere dominerende.
    Aggresivitet, om det er rytter eller hest, viser bare hvor lidt man har styr på situationen og sig selv. Som du gjorde ved de to heste du beskrev der, fortalte du dem bare at, "Jeg har styr på det her, stol nu på mig" på den måde kan hesten skabe sig alt det den vil men DU får din vilje, og til sidst vil den 'tænke' "Hold da op, hun/han har sq styr på det her! Måske skulle jeg lytte?"
    Ved at fortælle hesten "Ja nu skal du fanme bare gøre sådan og sådan" jamen så reagere hesten oftes således "Du har ikke styr på en skid, fis af med dig!"

Så super fremgangsmetode du har smiley giver dig 100% ret.

• #13   10. jul 2009 angelica (: tak for de rosende ord

• #14   10. jul 2009 Har ikke lige orket at læse det hele lige nu, men han har ALDRIG!!! bidt, sparket, stejlet eller bukket med mig!
    Derfor jeg ikke helt forstår de siger sådan om ham? smiley

• #15   10. jul 2009 Det må være fordi at de i bund og grund ikke aner hvad de har haft gang i

• #16   10. jul 2009 Pigen der mest har ham i hænder er 13. De har dog selv fundet ud af at det måske er fordi hun ikke er nok "føre", jeg tror selv hun måske bare er for nervøs omkring ham(?)

• #17   10. jul 2009 Ja det lyder sq ikke særlig smart :s undskyld men så må du lige tænke dig om næste gang, hvis du låner din hest ud.. Jeg ville personligt aldrig låne en hest ud til en på 13..

• #18   11. jul 2009 Har du ikke skrevet for et par uger siden at de havde problemer med din hest og kaldte den farlig?
    Måske passer de bare ikke sammen! Hvis det er en lille nervøs pige og en meget selvsikker hest vil den prøve at tage magten og opdrage pigen (ved at bide og sparke)
    En hest har det ikke godt med ryttere de ikke stoler på da det så er hesten der skal være vågen og beskyttende.
    Så hvis den er vant til at lede og hun så prøver at dominerende ved fx at bakke er det klart den angriber... Ingen vil jo bare sige 'jamen okay da' til at blive sat længere ned i hirakiet!
    Håber det kan bruges smiley

• #19   11. jul 2009 Jo. De har så også selv fundet ud af at det nok bare er hende, så hun prøver faren at rode med ham, for så er der nemlig ikke noget med ham.

Kommentér på:
Hest der angriber under HMS-træning?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce