15. aug 2006 Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.956
angriber andre heste under ridning? {{forumTopicSubject}}
hej,
jeg søger lidt råd ved jer kloge hestefolk.
jeg har min dejlige haflinger Aron som er begyndt på noget meget ubehageligt, han er begyndt at ville angribe andre hest når vi rider. Det skal lige siges han stopper med det det så snart jeg bare lige tar i tøjlen eller lægger ben til. men jeg har adlrig lagt mærke til sådan en adfærd ved ham før, undtagen da han stadig gik på fold på med en hoppe hvor han angreb alle nye hest der kom på folden, Altså han jagtede dem virkelig. Men han er nu blevet flyttet på rideskole og der er ikke noget ude på folden eller på staldgangen.
og det er først begyndt for ca en måned siden, det har aldrig været et problem før.
men nu lægger han bare rigtig tilbage og vil til at jagte efter dem.
og jeg aner ikke hvorfor?
det skal lige siges han har meget ejerfornæmmelse og er en meget dominant hest.
hvad tror i det er kommet fra?
han blev flyttet midt i januar.
og for to mdr skiftede vi til western.
maj 2008
Følger: 137 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 3.038
aug 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.956
maj 2008
Følger: 137 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 3.038
- Når du er på hovslaget så når der kommer en hest forbi, så tar ud i den udvendige tøjler og bøjer hendes hoved udad, så tænker hesten på at få hovedet udad, og ikke ind mod midten for at angribe de andre
Min kan stadig finde på det når hun står stille, men hun når aldrig så langt så hun gør det fordi, jeg kan mærke at når hun rør sig det mindste stopper jeg hende op (også bare så hun lære at stå stille)
Men jeg måtte altså skælde hende ud et par gange, da jeg ikke synes det var fedt at høre fra folk: "DET ER hENDE DEN SINDSYGE hEST!" - nej gu ej, er hun sindsyg! du skal bare ha' respekt for hende, også forstår hun altså også når du bare siger et skarpt 'nej' til hende! Jeg bliver så gal af sådan noget, da ponyen måske har haft dårlige oplevelser før :-).
aug 2006
aug 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 19 Emner: 8 Svar: 202
Det er også det jeg gør med min Mira, hun kan ikke DØJE røde heste, ved ik hvad det er med hende og røde heste, for hun har aldrig haft dårlig oplevelser eller noget med dem, så lidt mystisk det kun er de røde.
Men drejer hende også i modsatte retning af hvad side den røde hest er på, eller stopper hende hvis hun bliver rigtig slem.
Det værste jeg har oplevet med hende er dog kun at hun danser lidt med mig. Ellers ligger hun bare ørene og forsøger at lægge bagparten mod den røde hest. Kan som regel allerede mærke/se hendes irritation ved at hun vifter voldsomt med halen.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Ja kan kun støtte op om det Sigyn V skriver...
Min er også begyndt at ligge øre efter de andre i ridehuset efter vi har skiftet ridestil, han er blevet meget mere afslappet at ride og lystre (for det meste) alt.. Det er især nogle bestemte heste, som han ellers går sammen med på mark (ja mærkeligt nok)...
Ja sætter også grænser for ham og prøver at stoppe det, men det er lidt svært at styre, hvem han ikke kan lide når vi rider...
Det er så sjældent at vi rider sammen med nogen, så problemet er ikke så stort for mig, men synes det er træls at have sådan en sur lille kamel, især når han ikke er større end tobak for en skilling og de andre er store varmblods heste...
Det er også bare som om de forstyrre ham, når de kommer for tæt på..
Har aldrig haft det problem før med ham...
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
ja da jeg før har redet meget, tja alm dressur, og nu rider jeg meget dressur hvor han skal bære sig selv osv det kræver bare mere af ham, det har helt klart ændret ham og han bliver mere fokuseret på det vi laver..
Ja, jeg prøver også at skælde ud, min bider ikke ud eller noget, men han lægger bare øre, så må jeg lige bede om opmærksomheden, så er der heller ikke noget...
Har heller ikke oplevet noget ellers, hverken på mark eller hvis de er fri i hallen..
dec 2008
Følger: 147 Følgere: 135 Heste: 4 Emner: 283 Svar: 1.789
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 786
Nogle dage senere da rytteren faldt af, gik den i fuld galop og jagtede alle de andre heste på banen.
dec 2008
Følger: 147 Følgere: 135 Heste: 4 Emner: 283 Svar: 1.789
aug 2006
maj 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 118 Svar: 1.043
Når min underviser rider ud med hendes unghest som håndhest, og håndhesten prøver at overhale den hun ridder på, så får den et ordenligt bid af den ridehesten. Ridehesten ligger simpelthen ørene ned af halsen, og bider håndhesten på halsen/bringen - for at fortælle at den ikke skal overhale førehesten (ridehesten)
( ridehesten får self. lov til det, da den hjælper med at lære unghesten hvordan man skal opfører sig = ikke overhale førehesten )
Måske det er det din hest prøver at sige til de andre? Hvis din hest ligger højt i rangordnen på folden, kan det være at den ikke vil have de andre (under)heste til at overhale den?
angriber andre heste under ridning?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside