{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
850 visninger | Oprettet:

Angriber under træning {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg har den sødeste lille 4 årige pony, som jeg fik for 3 måneder siden. Han var fulstændig rå da jeg fk ham, så han har ikke haft nogle dårlige træningsoplevelser da jeg fik ham. Mine træningsmetoder er baseret på horsemanship og han er blevet så dygtig. Står super pænt og afsappet på staldgangen. Han var meget stresset og oppe at køre i starten, men nu er han blevet meget roligere. Vi træner meget flytte lege, hvilket han er god nok til og jeg er ALTID konsekvens. Han opfører sig perfekt, når jeg ellers håndterer ham, men når jeg træner med ham - især udenfo bliver han meet aggresiv. Jeg er altid meget rolig når jeg træner med ham og det er når jeg beder ham om et eller andet helt simpelt at han bliver vred. F.eks. når han bakker. Han bider, sparker og når det er helt slemt stejer han også. Det er ligesom som om at han er en førehest, der hvor at en "normal" hest vil løbe væk når man laver store bevægelser eller hopper eller laver andet voldsomt, der er han istedet lige ved at angribe mig, lægger ørerne tilbage og bider ud efter mig og nærmest sætter af.
Håber i har et godt tips, for jeg ved simpelhen ikke hvad jeg gør galt?

Også gerne ideer til gode respektøvelser - andet end at bakke og at de ikke må gå foran osv.

På forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Angriber under træning
  • #1   20. nov 2009 Når han gør det vifter du dine arme op samtidig med du går imod ham med hårde skridt. Han vil gerne føre og du skal ha ham vendt om til du føre, han tester dig meget af.
    Har du mulighed for en hal lukket ridebane eller bedre en round pen ?
    Så kan du slippe ham løs: Så sende ham væk nogle gange når han kommer til dig så han finder ud af det er dig der skal bestemme

• #2   20. nov 2009 for mig lyder det som om han tror han er førerhest og prøver at undgå at du overtager pladsen.. det giver en meget stresset og forvirret hest smiley

Gå en masse ture med ham.. hvis han bliver nervøs er det vigtigt at du er rolig, konsekvent og lader ham vide det er okay og du passer på ham.
    Lad ham ikke gå for langt foran dig.. Lad være med at bakke for sjov. det må du bruge hvis han er meget dominerende og du ønsker lige at vise du vil have dit personlige rum i fred.
    Men hvis han er meget rå kan det være han slet ikke forstår alt den kontakt.
    Start med fine signaler.. Rank ryggen, tænk *træd tilbage*, pres med blikket (hvis du forstår) og træd et skridt imod ham med armene ud.

Hvis din hest er til fare for dig skal du ikke selv gå igang med det her! så er det vigtigste at undgå konflikter (fx ved at bakke) indtil du har fået hjælp af en prof

• #3   20. nov 2009 Hov! og lad være med at lave Join up som multimalle * Cronos * foreslår.. der er alt for mange eksempler på heste der er blevet bange, fustrerede mm. efter sådan en omgang

• #4   20. nov 2009 Min islænder gjorde det samme da han var lånt ud til en ung pige.
    Jeg snakkede lidt med en super god rytter og hun sagde at han højst tænkelige var nervøs fordi han ikke kende menneskerne eller omgivelsrne eller også var han bare en der skulle vide hvor skabet stod!

Hvis han er nervøs anlagt kan det ske at du laver for stærke signaler? Dette kan få dem til at føle sig truede.

• #5   20. nov 2009 Jeg synes det lyder som om han er forvirret og ikke altid forstår hvad du vil have ham til.
    Hvis han er meget lærenem og en gang har opdaget at du afbryder et signal (pres) hvis han angriber, så har du måske lært ham at det rigtige svar på pres er at han skal angribe.
    Det kan være meget svært at træne og opdrage en følsom og/eller lærenem hest. Det kræver timing og konsekvens. Konsekvens betyder ikke nødvendigvis at du skal være hård ved ham, men at du <b>altid</b> behandler ham ens. At du altid bruger det samme signal til frem og altid bruger det samme signal til stop. Hvis man ikke er konsekvent og hesten er voldsomt opmærksom på at "gøre det rigtige" kan man risikere at den prøver at slå kunder på sig selv hvis den er i tvivl om hvad du beder den om. Og de "knuder" kan ende med at vise sig som aggression.

• #6   20. nov 2009 Jeg synes du skal være meget opmærksom på dig selv - Flicka gjorde prøcis det samme , og hun var simpelthen forvirret (når jeg skulle sende hende på volte , gik jeg en smule for langt frem , ikke mere end 20cm - dette gjorde hende aggrasiv ;o)
    Heste er fra naturens side FLUGTdyr og ikke aggrasive overfor andre dyr , kun heste der prøver at tage deres "stilling" i hirakiet.

Får du underivnsing ?
    - Elllers bør du nok tage nogle kurser / finde en underviser ..

F&F

• #7   20. nov 2009 Det var da en super træls situation.

Mit råd til dig, vil være simpelthen at sætte ham på plads! Brug hele din krop til at springe frem imod ham, hvis du ikke vil ty til hårdere midler.
    Jeg går selv en stor del op i horsemanship, og kender dit problem hundrede procent, da jeg selv har arbejdet med en unghingst der gjorde præcis det samme. Jeg forsøgte at dominere ham med min krop og kropssprog, og trænede det i lang tid. Det blev en smule bedre, men der var stadig det sidste i ham der ikke ville slippe rollen.
    Så en dag var vi ude og træne, hvor han bed ud efter mig voldsommere end han plejede, som et sidste forsøg på at vise han var bossen. Der handlede jeg simpelthen konsekvent, og gav ham en ordentlig en på snotten! Jeg ved godt HG angriber mig nu, men jeg tolerere ikke at en hest blive farlig at omgås for mennesker. Utroligt nok, var det lige det der skulle til. Lige siden opførte han sig perfekt, reagerede på mine signaler og er nu en af mine yndlingsheste at arbejde med.

Kommentér på:
Angriber under træning

Annonce