877 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Ridning og angst? Ridning og angst?

Hej har brug for hjælp til min angst.

Jeg har altid været nervøs rytter.

Jeg faldt af min tidligere hest hvor den ramte mig i hovedet og så bukkede den altid med mig derefter er jeg blevet endnu mere nervøs.

Fik så ny hest for et år siden og er nu så bange jeg næsten ikke tør skridte på ham. Han har intet gjort andet end han har løbet ned i den anden ende af ridehallen med mig hvis han er blevet bange/forskrækket.

Nogen der har prøvet hypnose?

Nogle ideer til hvad jeg kan gøre da jeg ikke vil give op?

Tør ride i en longe i perioder?

Hjælp smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle en seng 500 kr.
  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridning og angst?
  • #1   8. mar 2016 For mig har det virker at gøre de ting jeg havde lyst til og følte mit trygge ved.. Nogle dage havde jeg bare hesten med i hallen og brugte lidt tid med den der, andre dage turde jeg kravle op og skridte lidt og så var det det jeg gjorde den dag.
    Jeg red fx aldrig hvis der var andre i hallen eller jeg kunne risikere at der kom nogle.

Tag det stille og roligt og i dit eget tempo..

• #2   8. mar 2016 NLP terapi, der også kaldes tankefeldts terapi er super godt mod "angst".
    Jeg har også prøvet hypnose, dog mod noget andet med god effekt.

• #3   8. mar 2016 Kan ikke ride uden andre da hesten har angst for at være alene smiley har pt en der rider ham for mig smiley hun vil gerne holde ham i longen synes bare det er lidt nedværdigende og pinligt når jeg har redet m øvelser der hjemme på ham og folk i stalden har meget svært ved at forstå at det kan komme fra dag til dag uden der er sket noget smiley

• #4   8. mar 2016 Hvad er det for noget terapi ? smiley

Har læst om Anotherway.dk og overvejet det bor i Nordjylland så lidt langt smiley

• #5   8. mar 2016 Op i røven da med hvad andre mener.. Ja undskyld mit franske, men det er da dem der er noget galt med hvis de ikke kan forstå det!

Men du kommer ikke din angst til livs før du ser den direkte i øjnene og konfrontere den. Og det gør du kun ved at acceptere den og arbejde med de små positive ting der med tiden kan overmande angsten.

• #6   8. mar 2016 http://susannemohr.dk/

Det er hende jeg har været ved.

• #7   8. mar 2016 Ja bare ikke sjovt man får at vide når man siger man ikke tør "du da skør" "jamen det er bare" osv smiley

Prøver lidt ad gangen med lidt skridt og så lidt i longen smiley håber da jeg en dag kan komme til at ride selv igen smiley

• #8   8. mar 2016 Tak smiley

• #9   8. mar 2016 Nej det er da ikke sjovt.. Men har du prøvet at forklare dem at du er blevet bange for at ride hesten og kæmper med at komme til at ride igen?
    Hvis de stadig ikke forstår så syntes jeg du skal bede dem om at blande sig helt udenom hvad du laver med din hest.

• #10   8. mar 2016 De kan ikke sætte sige ind i det da jeg jo ikke bare kan sige "jeg er bange for at falde af" ved ikke hvad det er jeg er bange for smiley ignorere det ofte men nogen dage bliver det bare for meget når de spørger smiley

• #11   8. mar 2016 Jeg kunne heller ikke sætte ord på hvad det præcist var jeg var bange for.. Jeg var bare bange for at ride min hest!
    Og som om det ikke var nederlag nok i sig selv så skulle jeg også til at forklare folk hvorfor jeg pludselig hoppede ned eller begyndte at græde.
    Men jeg opdagede at da jeg lukkede op for det hele så var alle utrolig forstående omkring min situation og det hjalp mig faktisk rigtig meget, og det viste sig at der faktisk var andre i stalden der havde haft det på præcis samme måde.
    Nogle syntes måske stadig jeg er tosset men det er sgu deres problem.. Min rideglæde er ved at vende tilbage nu og det er det ser betyder noget i mit liv smiley

• #12   8. mar 2016 Åh lyder godt de folk jeg har åbnet op for enden har de kigget mærkeligt eller så de sagt de selv har været bange men slet ikke så slemt smiley jeg hopper også af og lige pludselig kan tårerne bare vælte ud uden nogen grund smiley må vidst bare tage det stille og roligt og holde mig til dem der prøver at forstå og hjælpe smiley

• #13   8. mar 2016 Kender det kun alt for godt.. Og det er både pinligt og nedværdigende når man står i situationen!
    Men hvis man får snakket om det bagefter så hjælper det faktisk.. Så hvis du har nogle venner i stalden der forstår dig og vil lytte til dig så vil jeg virkelig anbefale dig at få snakket med dem.. Og vær nu helt ærlig! Sig hvis du bliver utryg eller bange og hvis du reagere og gerne vil være alene så opsøg dem bagefter og få snakket om det.. Det hjælper virkelig!
    Og dem der syntes du er tosset.. Ignorer dem! Lad dem passe sig selv og når du engang har overskud til det så forklar dem hvordan de kunne have hjulpet dig

• #14   8. mar 2016 Jeg er selv midt i Rideangst. og min bliver bekræftet hver gang min hest taber mig. Hvilket er 60 procent af de gange vi rider tur.

Jeg har selv overvejet hypnose og alt mulig andet. Jeg har ikke prøvet noget af det. Men er nået frem til at der kun er en til at løse mit problem med angst. Og det er mig selv.

Det er en hård psykisk kamp. Men ingen andre kan klare den for dig.
    Jeg kan ikke hjælpe dig direkte med din angst men jeg kan prøve at skrive nogle forskellige ting ned omkring din angst som måske kan hjælpe dig.

Første stadie er at acceptere din angst. Hvis ikke du kan acceptere den så kan du heller ikke bearbejde den. Det tog mig Ca. 3 år at erkende jeg faktisk var bange for at ride min hest. I de 3 år var min ride glæde væk. Jeg diskuterede med andre omkring farten på rideturene, Hvor ofte jeg burde ride osv.
    Og værst af alt. Jeg pressede mig selv og ignorerede angsten. Det resulterede i at jeg igen igen blev smidt af. Og det udløste så total rideforbi. Jeg kunne efter det ikke engang skridte 100 meter ud i naturen.
    Det var her jeg måtte acceptere at jeg simpelthen ikke turede at ride længere.
    Da jeg nåede til den erkendelse lagde jeg ridningen på hylden og nøjes med enten at gøre ingenying med en hest så hun var foldbums for en tid. Eller lege fra jorden af.
    Da jeg en dag savnede ridningen nok så måtte jeg tilbage i sadlen. Jeg var super nervøs. Men jeg fokuserede denne gang på min angst og hvad der udløste den.

Stadie 2:
    Forstå din angst.
    - Hvorfor, Hvornår, Hvor, Hvem og Hvad. - HV-spørgsmålene.

Hvor er angsten - På tur alene.
    Hvorfor er angsten der - Fordi jeg er faldet af.
    Hvornår er angste - Så snart jeg forlod stalden
    Hvad er du angst for - For at falde af. (Hvorfor er du bange for at falde af - Fordi det gør ondt)
    Hvem skyldes angsten - Min nuværende hest.

Disse spørgsmål kan du så fortsætte med indtil du har et helt klar billede af din angst. F.eks. Hvad sker der hvis du falder af - Så gør det ondt.
    Hvad sker der hvis det gør ondt - ?

Stadie 3:
    Bearbejd din angst mentalt.
    Hvad er jeg bange for? - At falde af. Hvorfor er jeg bange for at falde af? - Fordi det gør ondt.
    Kan vi undgå du falder af? - Ikke for altid.

Din angst bygger på de oplevelser du får. Jo flere positive omlevelser du får. Jo mindre bliver din angst. Men det er vigtigt at det forgår i det rigtige tempo.

Tryghedscirklen er delt op i 3 cirkler. En hvid, en grå og en sort.
    I den hvide er du tryg. Du står måske og strigler din hest. Du lære intet nyt om din angst her.

I de grå zone er du opmærksom. Du kigger om hesten nu rejser hovedet, vipper et øre, spænder lidt op eller andet. Du er måske her på vej op på hesten. I denne zone lærer du rigtig meget om din angst. Hvordan føles det rent fysisk på mig nu, Hvorfor føles det sådan. osv.

Den sorte zone, Her skridter du måske rundt på hesten. Du lærer her intet nyt om din angst. Det eneste din hjerne fokusere på er Hvordan den får fjernet dig fra den fare den tror du befinder dig i. Så uanset hvor sød din hest et vil din hjerne kun tænke på hvad der kunne ske og derved kun forværre din angst til, som du beskriver det. At det bliver for meget. Og det er præcis hvad der sker hvis ikke du acceptere din angst. Så vil du presse dig selv ud i disse situationer og din angst vil sidde fast.
    Du bliver nød til at droppe tankerne om hvad du burde kunne/gøre.
    Drop de mål du har for en stund og lad angsten fylde det hele. Vis omverdenen at du har dette problem. Igen erkend din angst. Du vil møde mange der ikke forstår din angst. For det kan ikke beskrives Hvordan Rideangst føles. Selv min søster som du for 3. gang har hjulpet mig med at slippe angsten forstår den ikke. Så det skal du også acceptere.

Stadie 4:
    Bearbejde din angst fysisk. Nu har du lagt en masse mentalt arbejde i din angst. Ladet den fylde og tænkt over den. Udsat dig selv for de situationer hvor den optræder for bedre at kunne forstå den. Og nu skal den så arbejdes væk. Her skal du fokusere på de cirkler jeg tidligere beskrev. Hvis du bliver i komforzonen (den hvide cirkel) så vil du aldrig fjerne din angst for du vil aldrig udsætte dig selv for den. Ligesom en hest der er bange for en trailer. Den sætter du ikke på fold i et år og næste gang så er den ikke bange for traileren længere. Du skal altså konfrontere din angst. Men kun lige i udkanten af den grå zone. Og det er så her du skal bruge din viden om din angst. Hvornår er jeg bange - Når jeg sidder på hesten.

Okay. Altså vil du allerede blive nervøs når du sætter foden i bøjlen. Så stop op her. Og gennemgå stadierne igen. Accepter din angst. Forstå din angst, bearbejd den psykisk. Hvordan har du det nu i forhold til før? - Vil du kunne overveje at sætte dig op. Eller vil du så komme over i den sorte cirkel. Måske du bare kan ligge vægt i bøjlen? I så fald så gør det. Og Stig så ned igen.

Stadie 5:
    Ros og anerkend dig selv. Du har lige formået at lytte til dig selv og din angst. Og da du sluttede dagens træning af. Kunne du faktisk sætte foden i bøjlen uden at være nervøs.
    Det er sejt gået første gang for en rytter med rideangst. Og fortæl gerne andre. F.eks. forældre eller andre som støtter dig. Hvor langt du faktisk nåede idag. Så får du sat ord på jeres succes. Evt. lav en dagbog eller en facebookside eller noget helt 3. hvor du skriver om din angst. Da du så får sat ord på. Hvilket hjælper dig med at forstå den. Og skriver om din succeser, som hjælper dig med at fokusere på det positive. smiley

Jeg er selv den dag idag nået til at kunne ride alene på tur. Og jeg får flere og flere momenter hvor jeg ikke er bange. Hvilket er rigtig stort. Lige nu render jeg dog på lånt tid fordi jeg endnu ikke har fået bearbejdet min angst for at falde af. Kun angsten for at ride. Så næste gang jeg falder af vil jeg formentlig starte forfra. Men så vil jeg igen have lært noget nyt om min angst for at falde af. Hvilket jeg kan bruge til at bearbejde min angst. Men set er en langsommelig procces smiley

Ønsker dig alt held og lykke og håber dette kunne hjælpe dig smiley

• #15   9. mar 2016 Hvor der er vilje er der vej smiley
    Jeg startede ud med at blive trukket rundt i skridt, næste skridt var at skridte selv rundt.....osv....jeg var så bange at jeg skulle have hjælp til at komme på min hest fordi hele kroppen rystede så meget at jeg ikke selv kunne styre bevægelserne helt....
    Idag rider jeg udenfor i al slags vejr, tager til stævner, udenbys undervisning etc....jeg er endnu ikke blevet så god til at tage på tur endnu men det er mit næste mål at blive så god til det at jeg blot gør det uden at tænke over det ligesom jeg gør med almindelig ridning idag.
    Jeg overvejede også healing og hypnose men istedet satte jeg mig for at ville selv, det betød at jeg blev meget bevidst om hvornår jeg kom med dårlige undskyldninger for ikke at ride (det er også lidt sent, lidt mørkt, måske der er bedre vejr imorgen, hesten ser også lidt træt ud osv.) når de undskyldninger kom så stoppede jeg op og mærkede efter.....var det virkelig en relevant undskyldning så red jeg ikke men hvis jeg mærkede at det var frygten der kom med undskyldningen så tvang jeg mig selv afsted.....de første 2 år red jeg kun skridt og langsom trav på min hest og med en del pauser på flere uger indimellem....sidste år i februar besluttede jeg mig så for at nu skulle det være slut og jeg satte mig et mål.....jeg ville ride Haflinger DM samme år i august som går i LA2 og LA4...på daværende tidspunkt kunne jeg knap gennemføre et lc program og havde stort set aldrig redet andre steder end hjemme i trygge rammer.....vi nåede vores mål og det var en kæmpe kæmpe udfordring at komme afsted.....at skulle ride ned gennem brostenene og en masse flagrende bånd for at komme på banen gjorde udfordringen endnu større......men man vokser med opgaven jo mere man prøver smiley
    Så hvis du virkelig VIL din hest og DIN ridning...så er det bare igang stille og roligt...tillad dig selv at være bange men tillad ikke dig selv at springe fra smiley start langsomt ud og tæl hver eneste succes smiley

• #16   9. mar 2016 Merete stenner
    YouTube, og find hendes webinar, mener den fra oktober eller november er kanon godt.

• #17   9. mar 2016 Mange tak for alle jeres svar smiley

Jeg synes selv jeg har accepteret min angst for når folk spørger hvorfor jeg ikke rider siger jeg altid fordi jeg ikke tør. Jeg er der hvor jeg vil sige jeg tør skridte på ham hvor jeg er lidt utryg i starten men bliver mere og mere tryg med tiden så der enkelte momenter hvor jeg bliver utryg hvis der kommer lyde eller biler udenfor da det er det han har reageret på før hen. Der stopper jeg ham op og får ro på mig selv igen og så kan vi skridte videre igen.

• #18   9. mar 2016 Men så er du allerede godt undervejs....fortsæt på nøgagtig samme måde men bliv ved hver eneste gang at udfordre dig selv en lille bitte smule så du hele tiden udvikler dig....men udfordr kun indtil "smertegrænsen" for det skal blive ved at være en succesoplevelse du kan tilføje rygsækken smiley og tag ingen unødige chancer for nederlag smiley

• #19   9. mar 2016 Der er INTET pinligt i at ride i en longe, uanset hvor meget, hvor lidt eller lign. du kan, hvis du ikke havde din angst.

Jeg er en rytter, som i og for sig intet har i mod heste der stejler, bukker eller lign. men hvis deres stop signal ikke fungerer optimalt, så bliver jeg nervøs og spænder op. Det er kommet af at jeg red en hoppe, som ud af det blå løb af med mig, og på trods af den egentlig var velredet, så var der intet af styrtøjet der virkede, og hun stoppede først da jeg var røget af, pga. en hård opbremsning, da jeg med nød og næppe fik hende styret mod ridebanehegnet.
    Det har så senere hen vist sig at hendes reaktion skyldtes smerter pga. trykkede ribben, men derfor har min hjerne ikke glemt hvordan det føltes at være magtesløs på ryggen af hende.
    Da hun var udredt og behandlet for smerter, blev hun langsomt startet op igen. I flere måneder var det trækketure og ridning i longen. Både for at hoppen kunne lære igen at det ikke gjorde ondt, og at jeg kunne slappe af på ryggen af hende. Men hun har stadig i hovedet, at hvis hun er forvirret eller overvældet, så løber hun og reagerer (minimalt) på halveparader. Hun kan godt stoppes, men ikke lydig.
    De gode dage, så var det 5 minutter i longen og så red vi selv resten af tiden, hvor dagen efter ville vi kunne have hele turen i longen. Det vigtigste var at vi begge var enige om processen og følte vi kunne magte opgaven.

Hun er dog nu sat i fol, da hun blev ved med at have tendensen til at løbe, så nu håber vi et føl kan skabe lidt ekstra ro for hende - ellers bliver hun nok "bare" en avlshoppe smiley

• #20   10. apr 2016 Tag det i dit eget tempo! Er det longe du skal ride i i et stykke tid, så er det det du gør. Fuck de andre og deres mening, de skal bare holde sig til deres egne heste og ridning.

Jeg ville råde dig til evt. at finde (hvis du ikke allerede har) en underviser som du føler dig tryk ved, og som forstår dit problem/angst. Start med at longér i nogle minutter hvis det er det du føler er bedst og så stop for den dag. - Syntes det er en fin idé at du har en til at ride den i mellemtiden så den bliver holdt i gang!
    Som tiden så går kan du (når du føler dig tryk) begynde at trave og senere galopere i longe, men hellere tag små sessioner da muligheden for at det går godt er større og når man slutter af med en god følelse i maven, glæder man sig endnu mere til den næste gang smiley Dette ville jeg nok mene er den bedste måde at opbygge selvtilliden på igen smiley Lidt af gangen og tag den tid du skal tage, lad vær med at bekymre dig om hvad de andre siger/mener!

God fornøjelse! Håber du finder roen ved ridningen tilbage! smiley

Kommentér på:
Ridning og angst?

Annonce