Hysterisk ved smed og i stald {{forumTopicSubject}}
Det her er sådan et blandingsindlæg hvor jeg delvist søger råd, og delvist bare skal brokke sig over min hysteriske hest
Min skønne men ufattelig hys hoppe har i dag haft smed, og det har for anden gang i træk været et mindre mareridt. Hun blev flyttet for 7 måneder siden, og er faldet godt til det nye sted. Hun har det super med hendes foldkammerater, og er blevet en meget mere social hest efter at være blevet flyttet.
MEN, hun er blevet rigtig kedelig at have inde i stalden alene. Jeg har haft hende i 8 år, og det har aldrig været et problem for hende, at være alene. Hverken på fold eller på stald. Men når jeg trækker hende ind nu, vil hun ikke stå stille på staldgangen - hun skraber, og hun vrinsker efter de andre. Jeg stod og kiggede på hende længe i dag, og hun ser ikke skræmt eller bange ud i hendes øjne, hun virker virkelig bare dybt hysterisk over at blive taget ind.
Jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvordan jeg skal gribe det an. For umiddelbart irritere hun mig bare grænseløst, fordi at jeg ved, at det aldrig før har været et problem for hende.
Lige pt. prøver jeg først og fremmest at få hende til at stoppe med det skraben, det er bare dårlig opdragelse fordi jeg ikke er ved hende så tit. Men hvordan i alverden får jeg hende lige til også at slappe af i stalden? I dag havde jeg en pony fra hendes fold til at stå inde i stalden, men det hjalp kun på at hun ikke vrinskede. Hun vil åbenbart have at alle 5 heste er i stalden, men det ser jeg bare ikke som en mulighed.
I dag havde hun så også smed. Hun har alle dage stået pænt når smeden har været her, dog er hun lidt speciel med hendes bagben, men det er der altid blevet taget hensyn til, og smeden siger også at det er blevet bedre. Men de gange hun har haft smed efter at hun er blevet flyttet, har hun været en rigtig dum krikke - mildt sagt. Det er jo sikkert fordi at hun står inde alene (eller kun med den ene pony), men hvordan træner jeg lige bedst smedebesøgene? Tror I, at det går over igen, når hun bliver bedre til at stå inde alene?
Jeg kan godt selv stå og rense hove på hende, og derfor er det også lidt svært hvordan jeg skal træne hende til smeden kommer .. Smeden er sød og rar ved hende, og hun har aldrig haft en dårlig oplevelse. Hun skal kun beskæres, så det tager heller ikke ret lang tid.
Smeden sagde i dag, at det slet ikke var det værste han var udsat for, men jeg har bare svært ved at acceptere at hun er sådan, når jeg ved at hun de sidste 7½ år, altid har stået mere eller mindre pænt ..
Hvordan ville i lige gribe det an? Som sagt så fornemmer jeg jo slet ikke at hun er bange ved at stå inde. Hun er til daglig en meget varm og hysterisk hoppe, og jeg har efterhånden lært at se forskel på hendes hysteri og når hun er bange eller nervøs; og den her opførsel, er ikke det jeg vil betragte som bange eller nervøs.
Hun står ikke alene i stalden længe af gange, og jeg prøver så vidt muligt først at lukke hende ud, når hun er nogenlunde rolig.
apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Tindur har blevet sat på sommergræs og er ude hele døgnet. De bliver lukket på græs ca kl 9-16/17. Og så bliver han lukket på enefold fra kl ca 20 til 07. Sådan at han har adgang til hø da de andre kun har halm fra kl 17-09. Det er ikke acceptabelt for mig... Anyway så har Tindur blevet meget mere urolig når jeg har ham selv på stald, han går også og vrinsker og stresser lidt under ridning. Han har heller aldrig haft problemer med at være sig selv.. Men mener han også var lidt sådan i starten af sidste års sommergræs..
Mvh TT
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Leder nok generelt mere efter en løsning på problemet og ikke bare en genvej, men ørepropper kunne godt være en idé under smed, indtil jeg får trænet adfærden ud af det
dec 2006
mar 2011
mar 2011
Mvh TT
sep 2005
Følger: 82 Følgere: 89 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 1.607
Du kan give hende det hver dag i en periode og samtidig træne hende i at være alene i stalden eller du kan f.eks. give det ved smed besøg. Det er ikke bedøvende - man må gerne ride selvom de har fået det.
Vi brugte det på en hoppe, som fra den ene dag til den anden begyndte at smide sig i traileren. Hoppen gik fint op og virkede hverken nervøs eller bange - heller ikke når man lukkede rampen. Men i det man satte bilen i gang smed hun sig.
Så hun fik Zylkene de dage vi trailer trænet, for at vænne hende til det igen. Hun kører fint trailer nu
Se mere her: http://www.zylkene.dk/heste
dec 2006
dec 2006
sep 2005
Følger: 82 Følgere: 89 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 1.607
Men hvis det ikke virker på hende, så er det jo lidt ligemeget. Vi har bare meget gode erfaringer med det - og det blev brugt på min søsters hoppe, som er efter Michellino (og det kan mærkes!). Så hun havde god gavn af det i den periode de brugte det
dec 2006
Men tak for tippet, jeg vil da have det i hovedet hvis jeg ikke finder en anden mulighed
dec 2006
Jeg er glad for at smeden er så overbærende og tager det roligt, det er udelukkende mig som bliver grænseløst irriteret over hendes adfærd, fordi jeg ved hun ikke altid har været sådan
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
Er det en mørk og lille stald? Det lyder for mig som om, at hun kunne have seperationsangst og/eller klaustrofobi. Min egen "lider" af begge dele, og har også været problematisk at have i stald og lign. inden jeg opdagede problemet.
Hysterisk ved smed og i stald