Smed sko'er forfangen hest forkert {{forumTopicSubject}}
Det er meget langt, jeg undskylder, men jeg synes man skal have det hele med
Navnene på dyrlægen og de to smede er skjulte, da jeg ikke vil udhænge fuldstændig, men jeg er fuldstændig målløs.
Smed (1) er vores, Smed (2) er den smed, dyrlægen har anbefalet os.
Vores 21årige pony, har været voldsomt forfangen flere gange, og sidste gang blev hun røngentfotograferet.
Billederne viste, at hendes hovben var drejet 10 grader - Det er meget, og vi var helt sikre på, at hun skulle aflives. Men dyrlægen mente, at hun kunne få et godt liv, hvis hun fik specialbeslag.
Så ja, det skulle hun da have. Dyrlægen anbefalede sin egen smed (2) - Og oven i hatten var hun fræk nok til at sige, at vores smed (1) ikke var uddannet! Vi bruger så mange penge på vores heste, de får sådanset kun det bedste, så hvorfor spare på smeden? - Vi blev noget fornærmede, men ville gøre det bedste for ponyen.
Så en uge efter kørte vi op til dyrlægen, og så ville Smed (2) komme og sko hende.
Ikke nok med, at vi skulle vente flere timer, tog Smed (2) en hest før os - Selvom at han havde fået besked på, at Ponyen skulle skoes først, da hun er meget hysterisk, og skulle bedøves pga. de dårlige forben.
Men så blev det endelig lavet - Hun fik 2 ringsko på forbenene, med sål og pakning (altså en form for 'silikone' imellem hoven og sålen) og så fik hun almindelige sko og såler + pakninger på bagbenene.
Hun gik underligt - Men det var også længe siden at hun havde haft sko på sidst.
Vi får en regning på 3000,- (plus/minus) (!)
Men vi betalte glædeligt, vores hest fik det bedre og bedre for hver dag.
Men så blev hun pludseligt halt på det ene forben, og det er altid det første tegn på, at hun bliver forfangen, så vi går helt i panik, for hun får sgu næsten intet at æde, og går på jordfold.
Så hun får smertestillende, og vi troede, at vi fik taget det i opløbet.
Men skoene skulle jo lægges om efter 5-6 uger, og vi ringede til smed (2) - Vi kunne ikke få fat i ham. Og vi lagde beskeder - Han svarede ikke.
Så vi ringer til dyrlægen, og vi er noget tossede, for hesten er i behandling, og vi blev anbefalet denne - dyre - smed, så hvorfor ringer han ikke tilbage?
Vi får afvide, at smeden (2) har sagt til dyrlægen, at han har fortalt os at han 'ikke kunne tage os ind' - Og min mor springer i luften, for vi har vores egen smed! Vi skulle bare have behandlet ponyen, han skulle jo ikke blive ved med at sko hende, og desuden har han intet sagt i den retning til os.
Det bliver dyrlægen selvfølgelig informeret om - Og hun bliver noget fornærmet over smed (2).
Så vi vælger at få vores egen smed (1) til at ordne ponyen, da der er gået syv uger. Han ville først ikke røre hende med en ildtang (ham og dyrlægen er ikke skidegode venner) men så fik vi ham overtalt, og han lagde skoene om.
Ikke nok med, at skoene var lagt for langt fremme, så hendes hov ikke kunne 'rulle', så konstaterede vores smed også, at disse sko ikke var håndlavede (Det skal de være for en så forfangen hest - Der skal tages mål og det hele) Og det kunne vi sagtens konstantere var rigtigt, for vi så ham ikke tage mål, og skoene blev bare hamret på på sådan en armbold (staves?).
Men så spurgte vores smed (1) os pludseligt om, om vi kunne forklare, hvorfor hesten havde to forskellige forsko på?
Og det kunne vi jo selvfølgelig ikke - På regningen står der 2* ringsko (forben.)
Så viser det sig, at ponyen har en ringsko på venstre forben, (som jo ligger forkert) og en ægbar (staves?) på det højre - Sjovt nok det ben, hun var urent gående på!
En ringsko er til forfangne heste, og ægbar er til heste med seneskader! Der er ikke særlig meget forskel at se på skoene, men den ene er mere spids end den anden.
Heldigvis er min mor lige kørt (heldigvis fordi at hun har et stort temperament) og jeg venter med at fortælle hende det, til hun kommer hjem.
Så ringer hun straks til vores dyrlæge, som selvfølgelig bliver helt mundlam - Dyrlægen har et tæt samarbejde med denne smed (2) - Så deres rygte står jo også på spil!
Så nu er både min mor, vores smed (1), jeg og vores dyrlæge helt oppe og køre - Vores pony er voldsomt forfangen, og til et arbejde til omkring 3000,- bør det sgu være i orden!
Dyrlægen kommer forbi mandag og tjekker det hele ud - Lad os så se, hvad der kommer ud af det.
Hvad siger I så? - Og vi kan stadig ikke få fat i smeden!
Jeg er dybt målløs..
Jeg skriver ikke dette for at udhænge, men fordi at jeg er dybt målløs - Er der andre, der har prøvet noget lignende?
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
maj 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 184
Og det syntes jeg ikke i skal finde jer i ö
sep 2005
Følger: 110 Følgere: 106 Heste: 5 Emner: 165 Svar: 2.334
Hvcor er det bare noget svineri!!
jun 2007
Følger: 95 Følgere: 87 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 1.890
stakkels hest , underlig smed , dyrelægen lyder heller ikke for skarp heh
håber i kan få det til at gå iorden..(O:
ved hvor slemt det er når en hest bliver forfanget min venindes pony blev det han blev desværre aflivet og vi savner ham hver dag men det var det bedste..(´:
jun 2005
Og så skal den smed (2) bare ned med nakken.
(*Uddeler præmier* ._.)
jun 2006
Følger: 112 Følgere: 100 Heste: 2 Emner: 212 Svar: 4.252
jun 2005
aug 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 15 Svar: 200
Og jeg er rystet over den behandling smed 2 giver jer og jeres gl.pony !
Hold jer væk fra ham og gør hvad jeres mavefornemmelse siger er det rigtige,det går man aldrig fejl af !
Måske skulle i også overveje en anden dyrlæge..?
Jeg tager hatten af for at i vil behandle jeres gl.ponypige,men husk at hun forsat skal have et godt liv uden daglige smerter,ellers er det bedre at aflive hende og give hende fred.
Forfangenhed er en alvorlig sygdom som kan give kroniske og smertefulde forandringer i hovene,så derfor er det vigtigt at huske på at man løbende skal vurdere situationen og stoppe når det bliver for smertefuldt for den angrebne hest / pony...
jun 2005
Og ponyen har ikke daglige smerter, heldigvis, for så skulle hun aflives - Men det er da klart, at hun får det, når der er lagt forkerte sko på!
jun 2006
Følger: 112 Følgere: 100 Heste: 2 Emner: 212 Svar: 4.252
jan 2007
Følger: 125 Følgere: 111 Heste: 4 Emner: 533 Svar: 2.288
men kann du ik politi anmelde det for svindel
jun 2005
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.359
Hvis smed 2 er autoriseret eller registreret (eller hvad det nu hedder), som din dyrlæge mener han er, så ville jeg hive fat i det klagenævn, som smedene har og fremlægge min sag der. Jeg ville eventuelt også, alt efter hvor mange penge I vil bruge, ringe til en heste advokat og forhøre mig ved ham/hende.
dec 2004
Følger: 91 Følgere: 91 Heste: 2 Emner: 628 Svar: 3.908
Hvordan kan smeden se sig selv i øjnene, ponyen har jo smerter! Fuck, jeg var blevet rasende! Uh!
jun 2005
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Men det er til at blive pænt hidsig over..
Og jeg håber da også i gider læse alt mit.. Har skam læst alt det andet..
apr 2007
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
ved ikke engang hvad jeg skal sige.
min veninde har prøvet at hendes ponys hove var der 1-2 cm forskel på så hesten over belastede det ene ben og blev halt. Smeden kunne selv se det og har selv rettet det op. og de bruger ham stald og nu er han blevet så omhyggelig med det at han måler alle hesten 4 hove og sikre sig at det hele er som det skal være.
har faktisk selv oplevet det min det fandt jeg først ud af 2 uger efter smeden havde været der og så skiftede jeg smed til overstående som jeg nåede at have en gang og så blev hesten solgt.
den nye hest jeg evt køber bruger jeg samme smed som ejer bruger lieg nu for han har kendt hesten i 7 år og skulle være rigtig god.
(Læste det HELE)
apr 2007
Følger: 82 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 83 Svar: 889
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
hesten havde rimelig pæne hove, de var pæne og runde, hverken skæve eller noget. Man kunne tydeligt se, at der ikke var blevet rettet noget, han havde bare skåret dem, så meget ned at, hesten gik på strålen.. Men det var en passer, så kunne dersværre ikke gøre så meget.. ejeren var ligeglad...
Men har heldigvis aldrig oplevet noget i stil med det du beretter...
Håber dælme i får pengene tilbage..
maj 2007
Følger: 48 Følgere: 42 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 15
Håber i får ham stoppet for altid
apr 2006
Følger: 44 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 8 Svar: 95
Kan man få navnet på den smed (2) sendt via pb, så man selv bliver sikker på at undgå ham.
Jeg er dybt rystet over det du skriver, mere over dyrelægen ,der har svinet jeres egen smed til , og så sender jer til sådan en kvarksalver.
Håber jeres pony kommer oven på igen, og i hiver godt fat så i får alle jeres penge tilbage.
apr 2007
jul 2007
Følger: 65 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 741
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 37
apr 2008
Følger: 48 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 67 Svar: 381
jun 2005
apr 2008
Følger: 48 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 67 Svar: 381