"Straffe heste" {{forumTopicSubject}}
Hej der er så mange der går op i horsemanship inkl. mig selv. Men jeg er nu også den der siger fra hvis mine heste bider, sparker og ligende.
Jeg har nævnt i en anden chat at den ene hingst vi har på mit arbejde, den ene dag rejser sig og sparker mig på skulderen med forbenene, mens jeg trækker ham. Af ren refleks og chok giver jeg ham en knytnæve i bringen. Og siden den dag har han aldrig gjort mig noget.
Men i det andet inlæg kan jeg næsten forstå at det ikke er sådan man behandler dem. Vil dog gerne vide hvad jeg ellers sku have gjort. Og det er ikke lige frem fordi jeg slår og banker ham uden grund. Jeg giver ham næven i bringen, fordi han sparker mig først uden nogen god grund!
Så hvad er jeres holdning til at svare igen på den måde og hvad skulle jeg ellers have gjort?
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 7
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.110
Dog differenciere jeg stadig mellem hver hest og situationen. Hvis en hest fx af frygt reagerer udfarende i en presset situation er det noget andet.
aug 2007
Følger: 274 Følgere: 272 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 667
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Mine skal hverken prøve at bide eller sparke mig, hvis de gør i uheld eller ej, så for de klasket sig sådan en.
okt 2011
Følger: 55 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 519
I nogle tilfælde ser jeg ingen grund til det - det kan endda gøre situationen værrer.
Og i andre tilfælde har jeg virkeligt set heste, hvor det har hjulpet at sætte sig i respekt.
Hvis min part bider eller sparker ud efter mig, når vi fx træner eller jeg vil have hende til at løbe - vil jeg ikke straffe hende. Hun prøver sikkert at fortælle mig noget, at noget irritere hende eller gør ondt.
Men gør hesten det som i den situation du nævner 'uden grund' gør man det sikkerts for sig selv ved at 'straffe' hesten så den ikke gør det igen. Jeg trænede bla. en ret så ustyrlig hest på et tidspunkt som simpelhent kunne komme løbende mod en i galop, hvor man var nød til at klaske den en med tovet, så den fandt ud af at der ville ske noget dårligt med den adværd og derved stoppe med at gøre det
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Det kommer an på situationen. Jeg har ikke noget imod at slå, men når det sker så er det tit i forskrækkelse eller fordi man føler sig trængt op. Men kan også være i frustration over ikke at kunne få løst problemet.
Alle tre dele har jeg haft gjort og gør ind imellem. Det virker bare ikke på min dame. Ved hende er det nok med store armbevægelser - fx når hun er sur når jeg ligger dækken på i boksen. Der "truer" hun, men bider ikke. Hvis hun bed, skal jeg ikke kunne sige om jeg lappede til hende, igen - det er svært når noget nogen gange er i refleks.
Ligesom i slåskamp med min lillesøster eller andre venner da jeg var mindre, så slog man altså bare igen, når man fik et slag eller noget gjorde ondt.
Derfor ville jeg heller ikke bearbejde andre der lappede min en, hvis hun bed, fordi det er refleks.
Mange ting kan løses uden og slå. Fx ved at hitte ud af hvorfor hesten har den pågældende adfærd og løse den - hvilket desværre bare ikke er muligt altid, hvis det fx ikke er ens egen hest.
Så derfor, som udgangspunkt slår jeg ikke en hest. Men på den anden side er jeg kun et menneske og derfor reagere jeg også på impulser alla forskrækkelse og selvforsvar :o)
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Hvis man i flere situationer gør det ud fra idéen om at "den skal vide at den gør det uden grund og derfor dasker jeg den", så er det jo netop en opdragelsesmetode. Og jeg er ikke fan af at menneskeliggøre hesten for meget og tro, at den ved et dask bliver klar over, at den selv gør noget "uden grund". Selvfølgelig er der en grund.
Men sparker/stejler/bider hesten i en situation, der kan blive farlig, så reagerer jeg instinktivt og dasker på skulderen
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
apr 2015
Følger: 25 Følgere: 25 Heste: 1 Svar: 6
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 55
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
jeg gør det selv - af ren refleks, men det er ikke bevidst, og vil helst gerne undgå det da jeg ikke tror på at det er vejen frem.
at man mener at hingste skal have en hårdere opdragelse forstår jeg ikke, vil bare mene at man skal være mere opmærksom, Være et skridt foran hele tiden.
Der er selvfølgelig nogle andre ting man skal opdrage på, som f.eks at Være I nærheden af hopper.
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 55
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Jeg er ikke tilhænger af at straffe hesten uden grund, men nogle gange er det altså bare nødvendigt.
(Se fra 1:19 )
https://youtu.be/8XO-prIVXnE?t=1m19s
feb 2011
Følger: 47 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 43 Svar: 226
Jeg mener nu ikke man bør være mere hård ved hingste, de har bare tendens til at lave ballade oftere, hvis det var en hoppe der havde gjort det havde jeg også lappet hende en
Tine.. ang. den anden tråd så nej, eller jo der var en der pånævnte at jeg klaskede ham en. Det jeg mener med den anden tråd, er at når jeg skriver den unge mand kan være hård når nødvendig, så er det ligesom da jeg klasker hingsten.. At der er en meget god grund til det, og at han ikke banker og rykker hovedet af dem. Det syntes jeg bare ikke jeg kan få folk til at forstå (måske er det fordi ordet indspændings tøjler også indgår i den tråd, men den kan vi tage i et andet forum) Så det er derfor jeg henviser til den anden tråd
Og tak for den gode tone. Min egen holdning er at han skulle have det slag, det betyder ikke jeg syntes godt om at slå ham. Men jeg havde kun en grime på ham, der var ikke andre heste. Trak ham bare fredfyldt ned mod rundellen, da der ikke var flere ledige folde og jeg syntes han skulle nyde vejret udenfor mens jeg mugede ud..
Tak for alle jeres svar
feb 2011
Men det er også min holdning. Altså heste der kommunikere med andre heste, siger altså fra og så bliver der ellers betalt kontant! Og jeg har jo ikke nær de samme kræfter som hvis en anden hest havde sparket ham
Og så skal det også siges at han faktisk er min bedste trick hest idag. Han kan ligge på kommando, gå i bro, lave spanske skridt o.s.v. Og hvis han ikke stolede på mig ville han jo heller ikke ligge sig ned ved siden af mig. Og jeg "løs" tricktræner ham. Jeg peger bare på jorden og siger kommandoen læg dig på islandsk
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Jeg red en unghoppe for nogle år siden, der en dag maste mig op ad væggen, mens hun truende løftede ben af mig og da hun ikke ville flytte sig, da jeg skubbede til hende, vil jeg blankt indrømme at jeg kørte hende en knytter lige i sækken for at få hende væk, så jeg kunne komme ud. Jeg nåede ikke at tænke, jeg skulle bare væk.
Så hvis jeg havner i en farlig situation, så vil jeg hellere få hestens opmærksomhed ved lige at tale med store bogstaver, end at slå mig selv halvt ihjel. Heldigvis har jeg kun været i en sådan situation den ene gang, hvor jeg virkelig var panisk og måtte pande hesten én så hårdt jeg kunne, normalt plejer en hævet stemme og lidt store armbevægelser at virke.
jan 2014
Følger: 19 Følgere: 14 Emner: 17 Svar: 254
det sker heldigvis ikke så tit, men når det er sket så kan man os se på hestene at de stopper deres fortagene prompte og "godt ved" de er gået over stregen... mine heste bliver ikke straffet for deres (eller rettere mine!) fejl, men belønnet når de gør det rigtigt..
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
De sparker og bider jo selv hinanden hvis der er en der ikke indordner sig og hvis ikke man for sig sat i respekt for en hingst så er det jo direkte livsfarligt at være omkring dem.
Jeg render ikke rundt og banker min hest men hvis den reagerer uhensigtsmæssigt omkring mig så bliver den altså sat på plads, som regel er stemmen heldigvis nok. Til gengæld er jeg meget meget ydmyg når jeg sidder på ryggen af den og forlanger den skal gå pænt, de fejl der kommer tager jeg ansvaret for og ved godt at langt de fleste fejl der opstår under rytter er rytterfejl og ikke hestens fejl. Når hesten fejler er det som regel fordi den misforstår et signal. Min hest er min bedste ven og min totale soulmate....men også i menneskeverdenen ville jeg jo sige fra og sætte på plads hvis nogen ikke behandlede mig ordentlig eller direkte farligt...
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
I denne situation ville jeg aldrig slå.
Mvh TT
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Men det var hele din tekst om ham, der fik ham til at lyde hårdhændet og ikke kun det at han brugte indpændingstøjler.
Derud over, så har jeg aldrig set en hest stejle helt uden grund, om den så er brettiget til en knytnæve afhænger af grunden til at den stejler.
Jeg har igennem det sidte år+ trænet en hest, i perioder har den flere gange stejlet op af mig dagligt, men hesten lider af seprationsangst og derfor stejler den. Nogle gange stejler han også over "ingenting" på tur, men et eller andet er det jo som rør ham, jeg kan bare ikke se det. Og at give en bange hest en knytter flytter ingenting.
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Nej vi har ikke de samme kræfter som hestene, derfor tror jeg heller ikke at det på den måde gjorde ondt på ham. Selvom de er meget følsomme, tror jeg det havde gjort mere ondt hvis en anden hest havde losset ham. Men han blev opmærksom på dig, fordi du sagde fra i det øjeblik han gjorde det. Perfekt timet, selvom det måske bare var tilfældige reflekser
Dejligt at I har sådan et godt forhold, selvom han lyder som lidt af en ballademager
feb 2011
Så han prøvede bare kræfter af tror jeg, derudover var det en af de første gange jeg havde ham i ""arbejde/hænder"" normalt er det kun drenge og mænd der håndterede ham. Så tror det var noget med at jeg var en pige, håndterede ham første gang og at han er ung og uopdragen på det tidspunkt
Ja slettede den anden tråd.. Folk begyndte nemlig også at skrive til mig privat på en måde jeg ikke finder mig i. Der var også nogle der skrev pæne ting.. Men der går grænsen altså for mig Læste dog selv teksten igen og igen, og syntes nu kun 5-10% kunne lyde slemt i nogles øre, men syntes langt fra det hele som andre syntes Og vi kender godt grunden til at den røde hest der blev beskrevet i det andet emne kan være lidt af en bandit, eller som jeg kaldte ham "møg øre" til tider
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
"Straffe heste"