{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.086 visninger | Oprettet:

3F vil straffe mig for at have heste?! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg blev fyret for et par uger siden og har været nødsaget til at søge om dagpenge hos 3F.

Jeg har aldrig prøvet dette system før, så skal lige høre om dette er korrekt.

Sagen er den, at jeg har 5 heste. Der er tale om 3 shetlændere, en fjordhest og en islænder. Disse bruger jeg kun som hobby, altså ikke erhverv, jeg tjener intet på dem og de er alle meldt ud af konsum, så kan heller ikke slagte dem og få penge. ALLIGEVEL mener 3F jeg bør straffes økonomisk fordi jeg har disse dyr.
Damen dernede, sammenlignede det med at hvis jeg havde nogle slagtesvin ved siden af, så tjente jeg jo penge. Jeg ved ikke om jeg er hel galt på den, men jeg var absolut ikke enig. Mine heste er ikke produktionsdyr, de er hobbydyr, så synes ikke de kunne sammenlignes. Hun mente at når man har heste, så driver man en virksomhed. Jeg sagde så at jeg hverken har CVR nr eller er momsregistreret, det er blot mine ponyer, som jeg rider i ny og næ på!
Jeg spurgte hende så om jeg så også skal melde, at jeg har både hund og kat, eller hvad? Hertil svarer hun også ja! WTF??

Til sidst siger hun så at det kan godt være det ikke er produktionsdyr alligevel, MEN hun synes jeg skulle straffes alligevel, for så begyndte hun så at snakke om at den tid jeg brugte med mine heste, der var jeg jo ikke ledig? Så ville jeg ikke være fuldt ud til rådighed?
Jeg spurgte så om dem der gik til fobold en gang om ugen, så også skal straffes? Må man nu ikke selv om hvad man laver i fritiden mere?
Eller om det også skal straffes den tid man er om at gå i bad ect.....

Undskyld mine sure opstød, det kan godt være jeg bare er forkert på den, men føler ikke dette er rimeligt!

Jeg skal muligvis straffes økonomisk fordi jeg har et par ponyer, en hund og tre katte stående herhjemme.

PAS PÅ MED HVAD I SIGER TIL JERES A-KASSE, siger jeg bare smiley

Med venlig hilsen, Ditte - den store virksomhedsdriver med sine 5 små runde tykke ponyer, som i øvrigt er vallakker, som ikke kan avle heller.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  3F vil straffe mig for at have heste?!
  • #1   19. dec 2013 Lyder underligt. smiley

Da min far gik arbejdsløs, fik han da stadig dagpenge for at gå i skole? Og vi har nu altså alligevel 9 heste gående herhjemme + en mere på vej.

Hvilken afdeling af 3F er du i? (hvor)

• #2   19. dec 2013 Puha, så er han jo stort ehvervdrivende (ironisk) smiley

Jeg er i Roskilde.

• #3   19. dec 2013 Det er simpelthen utroligt, så bare fordi man er blevet arbejdsløs, så skal man skille sig af med alt før man er berettiget. Lyder simpelthen bare som om at det kvindemenneske ikke havde helt forstand på det..

Har selv været lignende igennem jeg havde sagt op på en læreplads da damen havde kørt mig ned psykisk på en måned, det blev hurtigt til at nu var jeg i STOOOOORE problemer fordi jeg var så ung og det kunne have store konsekvenser for mit liv, da vi så kom til hvor mange penge jeg var berettiget til, blev det et problem at jeg havde nogle erstatningspenge stående efter jeg har fået en mén grad efter en ulykke, men hold ved det hjælper i sidste ende!!

• #4   19. dec 2013 det lyder rimelig underligt.. for mit 3F har altid kunnet forstå at jeg har hestene, som hobby, og at jeg har brugt meget tid på rideskolen, eller i stalden

• #6   19. dec 2013 Hmm. Jeg er også på dagpenge igennem 3F, og de ved godt at jeg har hest.

Men tror det er er noget med, at du har ramt de magiske 5.
    Som f.eks de folk der har 5 hunde. De skal reg. som kennel, selvom det er kæledyr. Du må også have særlige krav til din mødding, nu hvor du har 5 heste. Ligesom at du kan risikere at der kommer tilsyn hosdig, da har 5 heste eller mere.

• #9   19. dec 2013 aldrig sig sådan noget, jeg skule skjule jeg havde hest da jeg var på kontant. da det blir set so en mindre "formue" og faktisk fik jeg også at vide jeg ikke måtte gå til nogle aktiviteter som sport fordi jeg skulle være ledig.

• #10   19. dec 2013 Har godt hørt det med de 5 heste, men alligevel, det er fustrerende!

Jeg har forhørt mig med en advokat fra agrovi og han mener ikke jeg skal straffes, han har set mine papirer, økonomi osv, så på mandag tager jeg derned med disse udtalelser fra min advokat, så håber jeg de vil ændre mening. Og fårhåbentlig er det en lidt mere imødekommende dame end hende sidst, hun var kun uenig med alt jeg sagde.

Og så er verden sådan, at fordi man bor på landet, så driver man viksomhed, BUM! .... suk.. smiley

Hvis jeg bare ikke havde nævnt jeg skulle hjem og fodre hestene dengang... Ihh..
    Men skal siges de sagde jeg var virksomhed allerede inden jeg nævnte de 5 heste. Så det var ikke ud fra antallet, det var bare fordi jeg havde en hest derhjemme hos mig selv.

• #11   19. dec 2013 Jeg har haft en veninde, hun skulle lave alt muligt om, da hun fik hest nr. 5.

Men hingsteholderne, kan jo også sagtens køre tilkåring med deres hingst, uden at have det der trailer kursus, men hvis hingsten bliver kåret kan de ikke køre den hjem uden, da de så pludselig er blevet erhverv.

• #12   19. dec 2013 Man må godt have heste selvom man er på dagpenge du har jo selv betalt for at være i fagforeningen... Det er da bare en sur dame som mener det skal gå ud over dig..

• #13   19. dec 2013 Men som skrevet, så er jeg også i 3F, jeg får den højeste sats af dagpenge, og de ved godt jeg har hest.

• #14   19. dec 2013 Jeg står også i den højeste sats, men ved selvfølgelig ikke om de nu vil trække mig lidt i det.
    Jeg må se på mandag og så håber jeg at ham fra agrovi kan få slået nogle ting på plads. Det er da super ærgerligt ellers.
    Én ting er sikkert, jeg skal finde et job så jeg kan komme væk fra det der system hurtigst muligt...

• #15   19. dec 2013 og tror heller ikke de mener jeg ikke må beholde mine heste, de vil nok bare have at de 'opdigtede' indtægter jeg har på mine heste, skal trækkes fra de dagpenge jeg må få smiley

• #17   19. dec 2013 LUND: jeg fuldstændig enig. Og jeg stadig så ked af, at de var de billigste da jeg var elev. Har ellers altid været med i Krifa. Men som elev må man jo spare, hvor man kan.
    -Men de har nu været søde ved mig.

Men det ændrer ikke på, at de støtter et parti, som jeg absolut ikke støtter.

• #18   19. dec 2013 Jeg har nu altid været glad for min 3F og betalte dertil både som elev og nu også da jeg blev udlært, men jeg må indrømme de skuffer mig, hvis de på mandag vil holde fast i denne mening smiley Så må jeg jo bare rykke en hest over i kærestens eller min mors navn, hvis det er antallet på hestene de har ondt i r**** over.

• #19   19. dec 2013 Synes egentlig ikke det vedkommer en fagforening hvor mange heste, hunde eller katte man har... Det må vel anses som en hobby ligesom at gå til håndbold, fodbold eller noget helt tredje smiley Hvis man ikke er monsregistreret eller ens ægtefælle/samlever er, så burde det ikke have nogen betydning..... Synes sgi godt nok at de blander sig lidt for meget. For at få dagpenge skal man jo selv have betalt i et godt stykke tid og man betaler jo også stadig selv om man modtager dagpenge.. Det med at de skal vide sådan nogen ting som antal af heste osv. har jeg godt nok aldrig hørt om før.... Men igen - der er jo stadig skrankepaver og emsige folk indenfor alle brancher selv om vi snart skriver 2014... smiley

• #21   19. dec 2013 Tænker præcis det samme.

Jeg har fået politik ind i mit liv, næsten med modermælken, da min far har været ret aktiv politikker på den blå fløj, fra jeg var helt lille.
    Han har trukket sig lidt tilbage, men er stadig aktiv skribent i div. dagblade og netaviser.
    '

• #22   19. dec 2013 Jer der siger fagforening - dagpenge har ikke rigtigt noget at gøre med en fagforening, det er a-kassen, der har det, bare lige for at få slået det på plads.
    Kunne hun ikke vise dig, hvor i reglerne hun ser det? Enhver idiot, det kender lidt til heste på hobbyplan ved da, at det svarer lidt til at smide penge ud af vinduet. Nu har jeg godt nok ingen dyr, men jeg er på dagpenge, og har været til en masse møder, der har de aldrig nogensinde sagt noget i den dur, det er så også i HK, som er super søde og hjælpsomme, men stadig.

• #23   19. dec 2013 Katrine:

Nej har ikke set nogle papirer eller reglementer på det damen sagde.
    Jeg fik desværre sagt noget til mødet med: ''nå, jamen tak for i dag, nu må jeg vidst hjem og fodre mine heste'' og VUPTI, så kørte hele showet med... '' jamen har du en virksomhed med et landbrug og heste???'' jeg kunne jo svare nej, jeg har bare nogle hygge heste herhjemme, men det var sådan hele showet begyndte. De har endda givet mig et papir jeg skal udfylde omkring hvad mit firma hedder, CVR nummer ect... Ærlig talt ved jeg ikke hvad mit 'farma' hedder ? Det jo hul i hovedet!

• #24   19. dec 2013 Ud og få et job hurtigt så du slipper for bøvl med dagpenge smiley

• #25   19. dec 2013 Jeg prøver skam også smiley

• #26   19. dec 2013 Det må du da nok sige!

• #27   19. dec 2013 Bahaha det er det jeg kalder for en epic fail XD Og igen nogle ukvalificerede folk der bliver ansat for at se godt ud , virkelig synd for dig især når man overhovedet står i den dumme situation ik at ha noget arbejde...
    Held og lykke fremover smiley

• #29   19. dec 2013 Ville være rigtig sur, hvis de bedte mig om at sælge gården og flytte til Esbjerg ihvertfald smiley !

• #30   19. dec 2013 Med henblik på dagpenge, kan du ikke straffes for at have hobbydyr... Såre simpelt, så længe man ikke er erhversdrivende med CVR nummer osv, kan du godt slappe af.. Du har bare mødt en typisk skrankepave..

Pøj Pøj med at finde nyt job hurtigt smiley

• #31   19. dec 2013 Sådan en person mødte min søster også for en måned siden smiley Hun ville punke hende, fordi hun har to hunde smiley De skulle jo luftes, og når de boede på en landbrugsejendom, måtte hun jo trækkes for det tid hun ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet. Min søster troede virkelig heller ikke sine egne øre og synes det var mere en tåbeligt. Jeg ved hun blev der fra kl.9 til kl.15, pga noget andet med noget ferie og beretigelse til dagpenge. De fik ordnet det hele og hun kunne køre hjem igen, efter at have nægtet at køre inden de fandt en løsning på det med ferien. TROR det med hundene blev droppet, men er ikke helt sikkert. Problemet lå i at de bor på en meget lille gård der stadig er landbrug, selvom de ikke og aldrig har brugt det som landbrug....

• #32   19. dec 2013 Horsemagic: Det lyder fuldstændig ånndsvagt og hul i hovedet!
    Man står da sagtens til rådighed! Om man havde arbejde eller ej, så luftede man da bare hunden inden og efter arbejde. Nøj, hvor latterligt.

Til det møde jeg var til, startede de med at sige at man skulle stå til rådighed, men self måtte man gerne tage til moster Grethe i jylland nogle dage, bare man ku arbejde dag til dag. I det næste øjeblik må man intet lave udover at sidde og glo ved telefonen....

• #33   23. dec 2013 Det er da rimeligt nok - jeg er ikke rød, men synes alligevel man må forholde sig objektivt til tingene.

Du er ledig og forsøges på statens regning. Som hesteejer er du ikke erhvervsdrivende, men bruger ikke desto mindre mange penge hver eneste måned på dine dyr - penge som du kunne bruge på dig selv, så dagpengene slet ikke behøvedes. Og så skal staten forsørge dig, til trods for at du sagtens kunne selv, men vælger at bruge dine penge på hobbyplan. Det mener jeg også er en forkert prioritering. Når du på nuværende tidspunkt ikke bidrager til samfundsøkonomien, men kun nyder godt af den, må det være på sin plads at du så vidt muligt prioriterer din økonomi, så du i højest mulig grad kan forsørge sig selv.

Det er jo noget pjat, at staten skal forsørge én, der sagtens selv kan - men blot foretrækker at bruge sine penge på "luksus," som det jo er at have hest. smiley

• #34   23. dec 2013
    Signe B - Hun er på dagpenge, det har intet med staten og gøre.

• #35   23. dec 2013 Signe: Du kan ikke tolke det sådan, da TS netop har betalt for at kunne være berettiget til dagpenge, og SÅ mange penge behøver der heller ikke at gå til hest om måneden, så selvfølgelig skal man ikke sælge sine heste for at få sine dagpenge, man har betalt til i lang tid smiley
    Og enig med Krikken smiley

• #36   23. dec 2013 Krikken: Dagpengene finansieres af en A-kasse, som ligger under staten ang. tilskud, årsprocent og forsikring. Så jo, indirekte har det har temmelig meget med staten at gøre. smiley

• #37   23. dec 2013 Signe B: En a-kasse skal ses som en forsikring jeg har betalt til. Du kan ikke sammenligne en a-kasse og dagpenge, det samme som fx at være på kontanthjælp, som du næsten gør.

Medmindre jeg driver virksomhed og har en indtjening et andet sted, skal de slet ikke blande sig i hvad jeg bruger mine penge på. Bare jeg står til rådighed for arbejde, som jeg gør, da jeg altid har kunne passe et par heste ved siden af et fuldtidsjob. Og jeg har ret, da jeg har været til advokaten og de har taget fat i 3F.

Så selvom jeg bruger MINE penge (for jeg har betalt min 'forsikring') på mine heste, er det ligemeget, jeg er berettiget til den høje takst.

• #38   23. dec 2013 Og signe , fordi man bliver arbejdsløs og har betalt flere år til a-kassen, skal man ikke sælge sine heste, sin gård og bil, fordi man skal priotere, det er dagpenge, ikke kontanthjælp, vi snakker om!

Så nej, med et lån på gård, kan jeg ikke 'bare' forsørge mig selv uden en indkomst.

• #39   23. dec 2013 Jo, det er sammenligneligt. Som sagt er en a-kasse underlagt og finansieret af staten både mht. tilskud, årsprocent og forsikring (og så vidt jeg ved også en række reformer omfattende årsløn og tilbagebetaling) så det er indirekte staten og dens midler, som forsørger dig.

Derfor er en andel af de penge du har betalt, også gået til staten (både via skattefradrag, men også en række forsikrings-udbetalinger) og det er derfor klart, at du ikke kan få tilbagebetalt med 100%, men muligvis kun 60 eller 70. Ellers ville der ingen vinding være ved ordningen, hverken for a-kassen eller den bagvedliggende stat. At de derfor ikke kan betale dig yderligere, end du faktisk behøver (eftersom din økonomi jo ville være i ekstrem bedring ved salg af dine dyr), er nu engang sådan det fungerer. Ellers ville systemet ikke kunne løbe rundt, og du ville slet ikke have muligheden for at gøre sådanne forsikringer, og ville dermed stå tilbage uden noget sikkerhedsnet eller nogen indkomst.

• #40   23. dec 2013 Signe: Så i din optik, skal man som berettiget til dagpenge, man måske har betalt til i 10 år, ikke tage imod sine dagpenge, men sælge alt der koster penge i hverdagen, så man kan undgå at gøre brug af noget man er berettiget til??

Hahahahahahaha.... Undskyld.... Men.... smiley

• #41   23. dec 2013 Jeanette - Nej, det er ikke korrekt. smiley

I min optik (og ifølge loven) skal man bevare a-kasserne i DK, og det forudsætter en vis indtægt - for det kan altså ikke løbe rundt, hvis alle får tilbagebetalt med 100%. Jeg mener bestemt, at man skal gøre brug af det, man er berettiget til - man må bare regne med, at der for statens skyld er taget nogle fradrag. Jeg mener, at i stedet for at fjerne muligheden for at melde sig ind i a-kasser, fordi den ordning ikke holder økonomisk, må man som dagpengemodtager acceptere ikke at skulle modtage mere end nødvendigt. Og det er mere end nødvendigt, hvis man ved siden af sin selvforsørgelse yderligere har råd til at holde 5 heste, samt forskellige andre dyr.

Det er enkelt nok - hvis vi ønsker at beholde muligheden for a-kasseforsikring, bliver vi som dagpengemodtagere nødt til at skære vores overførselsindkomst ned til det nødvendige, og ikke nasse på statens midler med luksus og overflåd.

• #42   23. dec 2013 Det kan jeg slet ikke nikke genkendende til!!

Vi betaler i forvejen utrolig meget i skat og yderligere til vores a-kasse, så er vi også i vores fulde ret til at få udbetalt den sats vi er berettiget til... Og så er det op til den enkelte at få det beløb til at række til, kunne ikke være mere ligeglad med om folk vil bruge deres dagpenge på hestene og så spaghetti til sig selv hele måneden... Der er nu engang sat et system op med satser, som vi selv råder over når vi får dem udbetalt... Færdig!

• #43   23. dec 2013 Du tager fejl signe. De har på ingen måde sagt jeg skal sælge mine dyr pga jeg burde ha råd til det, eller få flere penge til mig selv.. Det de er bange for er om jeg tjente penge på mit 'landbrug' og derefter om jeg var fuld ud ledig, (om hvor meget tid jeg brugte på mit 'landbrug-heste) så du tager heeeelt fejl....

• #44   23. dec 2013 og ja Jeanette, signe er gal på den. Nu har jeg så en advokat indenover der kender reglerne, så jeg ved det er noget vås.

• #45   23. dec 2013 "Jeg har ikke læst alles indlæg"
    Det er da noget være fis fra 3F's side!! Selv fogeden vil ikke tælle heste for noget! Med mindre man havde dem i forbindelse med en virksomhed. De ville f,eks ikke bede en om at sælge dem.

• #46   23. dec 2013 Hvilke dele af det jeg skriver er noget vrøvl? smiley Det er alt sammen fakta, selvfølgelig med undtagelse af udtalelserne om din private situation, for den kan jeg forståeligt nok kun gisne om - men alt om a-kasserne er, som jeg skriver det. smiley

• #47   23. dec 2013 Det er noget vrøvl, at man skal sælge sine ejendele og at grunden til at de vil straffe økonomisk er pga, de penge man bruger på (i dette tilfælde) hestene.

De vil straffe pga tid brugt på hestene. Ikke penge.

Kommentér på:
3F vil straffe mig for at have heste?!

Annonce