Blogger
16. sep 2007 Følger: 226 Følgere: 2133 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 205 Svar: 2.258
Straffe "metoder" {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har efterhånden faldt over mange indlæg hvor at flok er uenige om straffe metoder, eller hvad man skal sige.
Hvilke straffe metoder bruger i? hvis i over hovedet bruger nogen?
Jeg ved ikke om at man kan kalde min metode for straffe metode, men hvis jeg ved at f.eks shaman godt "ved" at han skal stoppe når jeg puster ud, så bakker jeg ham tilbage det sted hvor vi startede nu mindre det er helt ned i den anden ende så bakker jeg ham f.eks tre skridt.
Jeg kunne aldrig sparke helt vildt hårdt til en hest, men hvis den ikke lige høre efter med det samme, slipper jeg og laver et nyt pres lidt hårdere, dette vil jeg da ikke selv tage som staf?
Selvfølgelig sætter jeg mine parter på plads hvis f.eks skalle bliver sur på en af de andre heste når vi selv rider forbi dem, langt uden om kan jeg da godt sige nej, eller hvis de står og tigger.
Eller hvis jeg skulle komme i en meget alvorlig stration, f.eks da jeg var ved at blive reddet ned råbte jeg da højre ind normalt, hvis jeg ikke havde gjordt dette var det endt galt...
Håber det var til at forstå ellers må i skrive!
jun 2012
Følger: 109 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 2.674
Hvis han skubber til mig med hovedet for at få kontakt så siger jeg:" neej " en vildt hårdt straf:D men de forstår at et nej er et nej og det er en dårlig ting de sætter ordet i forbindelse med.
Skal heldigvis ikke straffe min pony for noget, hvis han bakker og jeg prøver at få ham frem og stadig bakker så tager jeg gerne hånden på hans balle det er ligesom et tegn til:"Nu bestemmer jeg altså, gå frem!" Hvis det ikke virker er det gerne fordi at han er bange for noget, så skal hesten jo ikke straffes men driver ham gerne frem med vægt og venter tålmodigt:)
Men der kommer nok en debat ud af dette:D
//Stephanie N M Poulsen
jun 2012
Det kan jeg også godt finde på;)
Blogger
Følger: 226 Følgere: 2133 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 205 Svar: 2.258
apr 2013
Følger: 41 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 94 Svar: 436
Blogger
Men ja puha jeg synes heller ikke at det er sjovt at straffe hesten...
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Surt kropssprog
Og dask over mulen hvis han f.eks. bider.
Men det er råbet der er klart mest brugt.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Positiv straf (+) også kaldt korrektion, er når man tilfører en stimuli (handling) som gør adfærden mindre sandsynlig, og derved reducerer man en uønsket adfærd. “Eks. du træner igen sit med din hund, din hund er ukoncentreret og snuser i græsset, du rykker i linen for at reducere den ukoncentrerede (uønskede) adfærd.
Negativ straf (-), er når en adfærd fører til at en stimuli (en positiv forstærker – belønning) tilbageholdes eller fjernes og derved bliver adfærden mindre sandsynlig.“Eks. du træner sit med din hund, men din hund dækker, du tilbageholder dine forstærkere/belønninger“.
---------------------------------------------------
Jeg bruger negativ straf i den forstand at jeg selvfølgelig ikke belønner forkert opførsel. Derimod belønner jeg adfærd jeg vil have / har bedt om eller forsøg på at udføre min forespørgsel.
Jeg bruger en sjælden gang imellem at bakke hesten, men det var mest i starten da min hest er koldblods og derfor går imod pres fra naturens side. Derfor havde han svært ved at forstå at han ikke måtte gå ind i mig og imod mine signaler. Hver gang han stivede sig og gik i 'koldblods-mode' bakkede jeg ham og prøvede igen. For at skabe en klar kontrast så han forstod VÆK fra pres og ikke IMOD pres.
Jeg HAR slået min hest (positiv straf), og jeg har også slået ham så det sang. Det sker heldigvis 'aldrig' og i pågældende situation var det fordi han var helt forblændet i en testosteron-tåge og ikke så mig eller lystrede fordi han udelukkende tænkte på at angribe en anden vallak. Jeg havde ham i snor på pågældende tidspunkt og stak ham et ordentligt slag på skulderen med flad hånd. Så vågnede han øjeblikkeligt og kom i tanke om sin opdragelse.
Så ja - jeg slår hvis hesten er (livs)farlig og jeg ikke har andet valg. Men samtidig er det VORES ansvar at opdrage hesten stille og roligt så den aldrig bliver livsfarlig
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.136
Hvis hun stejler fordi hun er utilfreds/sur/whatever der er galt (ikke hvis det er i leg) så rykker jeg hårdt i grimen og skælder hende ud.
Jeg vil helst ikke for tæt på hende når hun gør det, for hun er rimelig stor når hun står sådan, og jeg er blevet ramt en gang.
Engang sparkede min ene hoppe mig da jeg gik bag om hende, hun har aldrig gjordt mig noget ellers, det er der simpelthen uacceptabelt når en hest sparker!
Så der slog jeg hende, det er første og forhåbentlig sidste gang jeg har gjordt det, for jeg kan ikke lide at slå mine dyr,
men de skal vide at deres handlinger ikke kan accepteres.
I naturen slipper de jo heller ikke bare afsted med at rende rundt og sparke til hinanden eller bide hinanden, der bider de også igen
Det gør mine i hvert fald når de er på folden
jun 2012
//Stephanie N M Poulsen
Blogger
Med missya som kun er 3 år, hvis hun skulle finde på bide, som hun faktisk aldrig har gjort, ved jeg ikke helt hvad jeg ville gøre.... men det finder jeg nok ud af.
Når hun tigger har vi en pisk hvor at vi lige markere hende på benet, ikke pisker hende men lige ligger den lidt på så hun kan mærke den.
hvis hun ikke stoppe med det samme så tager vi et tag i tovet, hvis hun trejde gang gør det så får hun altså et lille klask på bringen da hun er ung og skal sættes på plads nu
sep 2009
Mine hunde er heller ikke i tvivl om at den lyd bare er slem at få.
Blogger
Eller hvis hesten bukker, fordi han lige bliver lidt for glad i låget for at galopere?
Lige nu rider jeg skalle frem når han bukker og ignore det
og shaman lægger jeg stille og roligt en hånd mellem ørne så er det som om at han ikke kommer lige så højt op
men hvad ville i gøre med straf der?
Har underviser på
Blogger
det ved missya også at hvis jeg siger ARG eller hæver stemmen lidt, så er det slemt men sådan er det næsten med dem alle
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.136
ville jeg råbe og skælde den ud og trække den ned hvis jeg havde et tov i den.
I galloppen ville jeg som dig ride den fremad og sidde godt tung tilbage i sadlen
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 507
Bak: 1. Hvis jeg går med hesten, og den får øje på noget mere spændende end mig, og så går sin vej.
2. Hvis hesten for eksempel står løs på staldgangen, ser en spand, og går to skridt frem mod den, så bliver hesten bakket to skridt igen, så den er tilbage påført oprindelige sted.
Ryk i tovet: (ikke hårde ryk, men mange og irriterende) bruger jeg, hvis hesten er ved at blive ufokuseret og er bed at trække af med mig, men ikke helt har gjort det, ligesom for at sige "hey, bliv lige her!"
Klask/slag med flad håndflade: hvis dyret bider eller sparker uden god grund, så at sige. Jeg slår selvfølgelig ikke hårdt, men sådan at det siger "klask", så det ligesom er chokeffekten, der gør det .
Og under ridning, hvis hesten ikke hører efter, så forstærker jeg signalet, til den gør, hvad den skal. Hvis hesten bare er forvirret, så er det selvfølgelig ikke nogen grund til at straffe den.
dec 2010
Blogger
Under ridning: der ved jeg at mit stop signal er noget jeg bruger nærmest 80 % af tiden, så er det en meget lille chance at han kan misforstå det signal...
ellers så forstækker jeg også bare signalet som skrevet
Blogger
sep 2009
Blogger
plus jeg drejer ham til den ene side, da han så "mister" balancen og falder ned igen
plus jeg nogen gange, når jeg altså lige kan nå det og kan se at jeg ikke falder af så lægger jeg som sagt en hånd på hovedet af ham, da så er det som om at han tror der er noget over hovedet han vil slå hovdet på
dec 2010
apr 2012
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 197
Blogger
Han er altså 21 år gammel... han gør det også når vi skal over en bro nede i skoven som han altså har gået over nærmest hver dag i 14-15 år som han nu har stået oppe på den gård han står nu
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
Tjalfe forstår i de fleste tilfælde "NEJ!!" Og så giver jeg et kraftigt kropsprog (fx vifter med armene eller klapper i hænderne eller lignende)
Hvis han ikke forstår det og han bider eller lignende så "bider" jeg igen, jeg niver ham igen, sådan han forstår at det også gør ondt på ham hvis jeg gør det samme som han gør!
Hvis han er helt væk og begynder rigtigt er være "farlig" at omgås eller bliver voldsom, så er det et dask!
Dasket kommer dog næsten aldrig i brug, da han efterhånden forstår at det ikke skal komme længere ud end det første
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 605
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Sorry men tænker at dette må du desværre leve med....Også kan du jo takke de der har ladet ham blive sådan.....:-(
Håber du ikke kommer til skade og lad så heller han få sin vilje:-)
Blogger
Da jeg fik part på ham for et år siden var det 10 gange værre, og er blevet rigtig meget bedre, da jeg startede på ham kunne jeg slet ikke få ham over broen uden der enten var en med eller jeg gik af, så bare fordi han er gammel betyder det slet ikke at han ikke kan komme af med sine dårlige vaner.
Da jeg startede på ham kunne han ikke stå stille på en stald gang, hvad kan han nu? ja stå helt uden noget på.
Han kunne ikke rides alene ude på tur, nu er han meget alene ind med andre.
Med hen syn til at stejle gør han kun dette hvis jeg forlanger en hel del meget af ham.
Og det med tricks, han skal have fået tingene afvide maks 5 gange så sidder den fast i hovedet på ham, så det med at gamle heste ikke kan lære hurtig eller komme af med sine vaner passer over hovedet ikke!
mar 2011
Blogger
Hans ejer giver ham meget lang linje i de år hun har haft ham, hun fik ham direkte fra finland da han var 3 år, og der stejlede han men kom af med det igen, er jeg fortalt, derfor er jeg den skrappe madame i hans hovede, så derfor får jeg nogen af stejlde turene, dog er det blevet så meget bedre og han gør det måske inden gang 1 gang om måneden nu.
Du skrev lige ud at han ville komme på de evige græs marker inden han over hovedet havde gennem ført tingene fuldt ud, ja det ville alle heste jo nok, da alle kan lære hele livet!
mar 2011
sep 2009
Ikke noget jeg selv har erfaring med
Blogger
Han stejler maks 2 gange om månede hvis ikke mindre!
Cirkushesten: Han stejler så meget mindre ind han har gjort før hen, de sidste tre måneder har han slet ikke stejlet.
Så håber på at han stadigvæk bliver ved sådan her nu har han lidt sommerferie da jeg sidder her over i USA
Blogger
sep 2009
Han puffer og napper da stadig nogengange, men det er meget mindre nu
Blogger
Skalle han tigger som en sindsyg nogen dage... Og han er ikke så lærenem... Har brugt flere uger på at lære ham at smile uden held...
Missya tigger ikke så meget, du hun godt ved hun ikke må
sep 2009
Blogger
Det mest underlige er at når vi har været ude og ride så står han helt stille på staldgangen dog står han nogen gange og sparker op mod sin mave da han skal tisse
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Opdragelse, jovist. Men ikke noget, der har med straf at gøre. Jeg kunne aldrig finde på at straffe min hest for at ytre sin mening, for at blive bange, eller for ikke at respondere efter min hensigt.
Uddannelse, opdragelse, anerkendelse bruger jeg. Og jeg gør mit bedste for aldrig at handle ud fra lavere følelser som vrede og frustration.
aug 2012
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 79
Hvis han napper eller bidder råber jeg " det det gør du aldrig igen!" Med en hård stemme.
Hvis han går frem bakker jeg ham tildet hvor han stod før.
Men for det meste bak,bak og atter bak.
Straffe "metoder"