{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.243 visninger | Oprettet:

Straffe "metoder" {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har efterhånden faldt over mange indlæg hvor at flok er uenige om straffe metoder, eller hvad man skal sige.

Hvilke straffe metoder bruger i? hvis i over hovedet bruger nogen?

Jeg ved ikke om at man kan kalde min metode for straffe metode, men hvis jeg ved at f.eks shaman godt "ved" at han skal stoppe når jeg puster ud, så bakker jeg ham tilbage det sted hvor vi startede nu mindre det er helt ned i den anden ende så bakker jeg ham f.eks tre skridt.

Jeg kunne aldrig sparke helt vildt hårdt til en hest, men hvis den ikke lige høre efter med det samme, slipper jeg og laver et nyt pres lidt hårdere, dette vil jeg da ikke selv tage som staf?

Selvfølgelig sætter jeg mine parter på plads hvis f.eks skalle bliver sur på en af de andre heste når vi selv rider forbi dem, langt uden om kan jeg da godt sige nej, eller hvis de står og tigger.

Eller hvis jeg skulle komme i en meget alvorlig stration, f.eks da jeg var ved at blive reddet ned råbte jeg da højre ind normalt, hvis jeg ikke havde gjordt dette var det endt galt... smiley

Håber det var til at forstå ellers må i skrive! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Straffe "metoder"
  • #1   9. jul 2013 Vil ikke selv sige jer bruger straffe metoder, hesten forstår jo ikke langt de fleste af de metoder nogle bruger:)
    Hvis han skubber til mig med hovedet for at få kontakt så siger jeg:" neej " en vildt hårdt straf:D men de forstår at et nej er et nej og det er en dårlig ting de sætter ordet i forbindelse med.

Skal heldigvis ikke straffe min pony for noget, hvis han bakker og jeg prøver at få ham frem og stadig bakker så tager jeg gerne hånden på hans balle det er ligesom et tegn til:"Nu bestemmer jeg altså, gå frem!" Hvis det ikke virker er det gerne fordi at han er bange for noget, så skal hesten jo ikke straffes men driver ham gerne frem med vægt og venter tålmodigt:)

Men der kommer nok en debat ud af dette:D

//Stephanie N M Poulsen

• #2   9. jul 2013 >> The u n i c o r n <<

Det kan jeg også godt finde på;)

• #3   9. jul 2013 Shaman har også en total dårlig vane med at skube en med hovedet, hvis han gør det mere ind tre gange, så hiver jeg lige lidt ned i grimen for at vise ham nu gik min krænse smiley

• #4   9. jul 2013 Nogle gange når jeg står og giver ham trense på kan han godt gøre alt muligt med hovedet så for han lige et lille prik med en albue i siden. Jeg havde også meget svært ved i starten da jeg havde ham at give ham et lille prik fordi jeg syntes det var syndt for ham men heste forstår jo ikke nej og ja:)

• #5   9. jul 2013 Nej selvfølgelig forstår det ikke nej, ja, stop osv, men da jeg bruger min stemme rigtig meget, jeg går altså rundt på staldgangen og taler med hestene i mens jeg både strigler og træner, men hvis den f.eks skubber med hovedet eller tigger, siger jeg nej med en lidt højre og skraper tone, så synes jeg faktisk at de forstår det nogen lunde smiley

Men ja puha jeg synes heller ikke at det er sjovt at straffe hesten... smiley

• #6   9. jul 2013 "ARG"
    Surt kropssprog
    Og dask over mulen hvis han f.eks. bider.

Men det er råbet der er klart mest brugt.

• #7   9. jul 2013 Sakset fra en hjemmeside:
    Positiv straf (+) også kaldt korrektion, er når man tilfører en stimuli (handling) som gør adfærden mindre sandsynlig, og derved reducerer man en uønsket adfærd. “Eks. du træner igen sit med din hund, din hund er ukoncentreret og snuser i græsset, du rykker i linen for at reducere den ukoncentrerede (uønskede) adfærd.

Negativ straf (-), er når en adfærd fører til at en stimuli (en positiv forstærker – belønning) tilbageholdes eller fjernes og derved bliver adfærden mindre sandsynlig.“Eks. du træner sit med din hund, men din hund dækker, du tilbageholder dine forstærkere/belønninger“.

---------------------------------------------------

Jeg bruger negativ straf i den forstand at jeg selvfølgelig ikke belønner forkert opførsel. Derimod belønner jeg adfærd jeg vil have / har bedt om eller forsøg på at udføre min forespørgsel.

Jeg bruger en sjælden gang imellem at bakke hesten, men det var mest i starten da min hest er koldblods og derfor går imod pres fra naturens side. Derfor havde han svært ved at forstå at han ikke måtte gå ind i mig og imod mine signaler. Hver gang han stivede sig og gik i 'koldblods-mode' bakkede jeg ham og prøvede igen. For at skabe en klar kontrast så han forstod VÆK fra pres og ikke IMOD pres.

Jeg HAR slået min hest (positiv straf), og jeg har også slået ham så det sang. Det sker heldigvis 'aldrig' og i pågældende situation var det fordi han var helt forblændet i en testosteron-tåge og ikke så mig eller lystrede fordi han udelukkende tænkte på at angribe en anden vallak. Jeg havde ham i snor på pågældende tidspunkt og stak ham et ordentligt slag på skulderen med flad hånd. Så vågnede han øjeblikkeligt og kom i tanke om sin opdragelse.
    Så ja - jeg slår hvis hesten er (livs)farlig og jeg ikke har andet valg. Men samtidig er det VORES ansvar at opdrage hesten stille og roligt så den aldrig bliver livsfarlig smiley

• #8   9. jul 2013 Hvis min hoppe plag bider mig, så bider jeg igen, eller "klapper" hende en, altså ikke sådan vildt voldsomt.

Hvis hun stejler fordi hun er utilfreds/sur/whatever der er galt (ikke hvis det er i leg) så rykker jeg hårdt i grimen og skælder hende ud.
    Jeg vil helst ikke for tæt på hende når hun gør det, for hun er rimelig stor når hun står sådan, og jeg er blevet ramt en gang.

Engang sparkede min ene hoppe mig da jeg gik bag om hende, hun har aldrig gjordt mig noget ellers, det er der simpelthen uacceptabelt når en hest sparker!
    Så der slog jeg hende, det er første og forhåbentlig sidste gang jeg har gjordt det, for jeg kan ikke lide at slå mine dyr,
    men de skal vide at deres handlinger ikke kan accepteres.

I naturen slipper de jo heller ikke bare afsted med at rende rundt og sparke til hinanden eller bide hinanden, der bider de også igen smiley
    Det gør mine i hvert fald når de er på folden

• #9   9. jul 2013 Jeg siger ikke bare nej som hvis nogen spørge om man vil have et stykke chokolade, man må bruge sin stemme og lyde sur og råbe en smule. Det vil din hest forstå med det samme, da heste forstår dit kropsprog:)

//Stephanie N M Poulsen

• #10   9. jul 2013 tælle til ti hvis hesten misforstår flere gange med AAARG i er også brugt her mange gange! smiley

Med missya som kun er 3 år, hvis hun skulle finde på bide, som hun faktisk aldrig har gjort, ved jeg ikke helt hvad jeg ville gøre.... men det finder jeg nok ud af.
    Når hun tigger har vi en pisk hvor at vi lige markere hende på benet, ikke pisker hende men lige ligger den lidt på så hun kan mærke den.
    hvis hun ikke stoppe med det samme så tager vi et tag i tovet, hvis hun trejde gang gør det så får hun altså et lille klask på bringen da hun er ung og skal sættes på plads nu smiley

• #11   9. jul 2013 Min pony er i hvert fald ikke i tvivl om at "ARG!" Betyder at han har gjort noget slemt. Det er typisk hvis han begynder at sparke i longen (kan han godt finde på når han er hyperaktiv) Stejle, bide ud efter mig eller på anden måde være til fare for mig eller folk omkring.
    Mine hunde er heller ikke i tvivl om at den lyd bare er slem at få. smiley

• #12   9. jul 2013 Hvad ville i gøre hvis hesten stejler, fordi den gerne vil ud? og dette ved jeg fordi han kun gør det ved udgangene....

Eller hvis hesten bukker, fordi han lige bliver lidt for glad i låget for at galopere? smiley

Lige nu rider jeg skalle frem når han bukker og ignore det smiley

og shaman lægger jeg stille og roligt en hånd mellem ørne så er det som om at han ikke kommer lige så højt op smiley

men hvad ville i gøre med straf der?

Har underviser på smiley

• #13   9. jul 2013 mine hunde er i hvert fald helt sikker på når jeg hæver stemmen lidt, så er det slemt.

det ved missya også at hvis jeg siger ARG eller hæver stemmen lidt, så er det slemt men sådan er det næsten med dem alle smiley

• #14   9. jul 2013 Hvis den stejler i boksen fordi den vil ud eller når man går med den,
    ville jeg råbe og skælde den ud og trække den ned hvis jeg havde et tov i den.

I galloppen ville jeg som dig ride den fremad og sidde godt tung tilbage i sadlen smiley

• #15   9. jul 2013 De straffemetoder, jeg bruger, er:

Bak: 1. Hvis jeg går med hesten, og den får øje på noget mere spændende end mig, og så går sin vej.
    2. Hvis hesten for eksempel står løs på staldgangen, ser en spand, og går to skridt frem mod den, så bliver hesten bakket to skridt igen, så den er tilbage påført oprindelige sted.

Ryk i tovet: (ikke hårde ryk, men mange og irriterende) bruger jeg, hvis hesten er ved at blive ufokuseret og er bed at trække af med mig, men ikke helt har gjort det, ligesom for at sige "hey, bliv lige her!"

Klask/slag med flad håndflade: hvis dyret bider eller sparker uden god grund, så at sige. Jeg slår selvfølgelig ikke hårdt, men sådan at det siger "klask", så det ligesom er chokeffekten, der gør det .

Og under ridning, hvis hesten ikke hører efter, så forstærker jeg signalet, til den gør, hvad den skal. Hvis hesten bare er forvirret, så er det selvfølgelig ikke nogen grund til at straffe den. smiley

• #16   9. jul 2013 Med hensyn til det med enstejlende hest ved udgangen, så ville jeg også gøre som dig og ride fremad - det har hjulpet på min smiley

• #17   9. jul 2013 Shaman stejler kun hvis man presser ham lige til det yderste og gerne vil ud.... så wuups så er han oppe på to ben smiley

Under ridning: der ved jeg at mit stop signal er noget jeg bruger nærmest 80 % af tiden, så er det en meget lille chance at han kan misforstå det signal... smiley

ellers så forstækker jeg også bare signalet som skrevet smiley

• #18   9. jul 2013 Linnea: jeg prøver og kæmper en brav kamp om det med at stejle, nogen gange er det bare ret så svært at han kommer så højt op som han nogen gange kommer.... smiley

profilbillede
  • #19   9. jul 2013 Jeg ville råbe, kaste mig fremad over hestens hals og losse til den, fordi den er røvfarlig når den stejler sådan som du viser din gør, når det er uden signal og kontrol fra din side af. smiley

• #20   9. jul 2013 Har jeg prøvet og gør det stadigvæk, med at råbe smiley
    plus jeg drejer ham til den ene side, da han så "mister" balancen og falder ned igen smiley

plus jeg nogen gange, når jeg altså lige kan nå det og kan se at jeg ikke falder af så lægger jeg som sagt en hånd på hovedet af ham, da så er det som om at han tror der er noget over hovedet han vil slå hovdet på smiley

• #21   9. jul 2013 Men det er på grund af, at han vil ud, at han stejler, ikke? Prøv at finde ud af, hvorfor han vil ud.. Er der noget system i, hvornår han stejler der, eller gør du noget, førhen stejler, som du ikke gør efter? smiley

• #22   9. jul 2013 Carlo er meget opmærksomheds søgende, så når han gør noget forkert går jeg fra ham. Ja jeg vender mig bare om, går og ignorere ham. Så kan han selv få lov til at opsøge mig smiley

• #23   9. jul 2013 Det er lige så snart jeg gerne vil presse ham lige en tand mere ind det vi plejer f.eks får ham til at søge lidt længere ned med hovedet uden at samle sig, han har gjordt det siden han var tre år i sin tilridning med at stejle, når det ikke lige passer herren smiley

Han er altså 21 år gammel... han gør det også når vi skal over en bro nede i skoven som han altså har gået over nærmest hver dag i 14-15 år som han nu har stået oppe på den gård han står nu smiley

• #24   9. jul 2013 Jeg bruger forskellige metoder:

Tjalfe forstår i de fleste tilfælde "NEJ!!" Og så giver jeg et kraftigt kropsprog (fx vifter med armene eller klapper i hænderne eller lignende)

Hvis han ikke forstår det og han bider eller lignende så "bider" jeg igen, jeg niver ham igen, sådan han forstår at det også gør ondt på ham hvis jeg gør det samme som han gør! smiley

Hvis han er helt væk og begynder rigtigt er være "farlig" at omgås eller bliver voldsom, så er det et dask!

Dasket kommer dog næsten aldrig i brug, da han efterhånden forstår at det ikke skal komme længere ud end det første smiley

• #25   9. jul 2013 Jeg er meget large over for min hest i forhold til straf, hvis han står og puffer til mig skubber jeg bare hans hoved væk, hvis han gentagende gange går ind i mig når vi hår stopper jeg op og bakker ham væk fra mig. Men hvis han bider bare den mindste smule, eller ligger op til det, får han et dask på mulen, da jeg ikke tolerere min hest bider.

• #26   9. jul 2013 Han har fundet ud at det med at stejle løser hans problemer da hans opførsel gør at han slipper for det han ikke vil.....Så han stejler for at slippe.....Han er 21år og han har gjort det hele livet.....Det klarer du næppe at løse....Havde han været meeget yngre så jo med hjælp osv. men nu er han for gammel til at det hjælper da han vil være på de evige græsmarker før han får lært at det ikke virker da det tager laaaang tid at lære gammel hest nye tricks..
    Sorry men tænker at dette må du desværre leve med....Også kan du jo takke de der har ladet ham blive sådan.....:-(
    Håber du ikke kommer til skade og lad så heller han få sin vilje:-)

• #27   9. jul 2013 Undskyld fik mig formuleret forkert, han gjorde det i tilridnings perioden, og da hans ejer har givet og giver ham en meget lang linje er det jo mig som der er den sure tante her i hans øjne.
    Da jeg fik part på ham for et år siden var det 10 gange værre, og er blevet rigtig meget bedre, da jeg startede på ham kunne jeg slet ikke få ham over broen uden der enten var en med eller jeg gik af, så bare fordi han er gammel betyder det slet ikke at han ikke kan komme af med sine dårlige vaner.
    Da jeg startede på ham kunne han ikke stå stille på en stald gang, hvad kan han nu? ja stå helt uden noget på.
    Han kunne ikke rides alene ude på tur, nu er han meget alene ind med andre.
    Med hen syn til at stejle gør han kun dette hvis jeg forlanger en hel del meget af ham.

Og det med tricks, han skal have fået tingene afvide maks 5 gange så sidder den fast i hovedet på ham, så det med at gamle heste ikke kan lære hurtig eller komme af med sine vaner passer over hovedet ikke! smiley

• #28   9. jul 2013 Har aldrig sagt de ikke kan lære nye ting:-) Men at fjerne uvaner der har pågået i så laaang tid er rigtig svært:-) Du har arbejdet med ham i nogle år ikke? Og han stejler stadigvæk.....Men fortsæt arbejdet...Du må bare ikke komme til skade:-)

• #29   9. jul 2013 1 år har jeg haft part på ham, til at starte med red jeg ham ikke så tit måske tre til fire gang om måneden smiley

Hans ejer giver ham meget lang linje i de år hun har haft ham, hun fik ham direkte fra finland da han var 3 år, og der stejlede han men kom af med det igen, er jeg fortalt, derfor er jeg den skrappe madame i hans hovede, så derfor får jeg nogen af stejlde turene, dog er det blevet så meget bedre og han gør det måske inden gang 1 gang om måneden nu.

Du skrev lige ud at han ville komme på de evige græs marker inden han over hovedet havde gennem ført tingene fuldt ud, ja det ville alle heste jo nok, da alle kan lære hele livet! smiley

• #30   9. jul 2013 Så må du jo bare fortsætte det gode arbejde....Men bare ikke forvente at han nogensinde holder op med at stejle. Selv de gange han ikke stejler (hvis du oplever små sejre) så vil han nok blive ved med at prøve igen. Du skal bare ikke få for store forhåbninger, blive skuffet og føle dig uduelig....For det er svært....Og ja man lærer så længe man lever! Og gud ske tak og lov for det:-)

• #31   9. jul 2013 Jeg har hørt det skulle hjælpe at lære det som en kommando, altså at stejl bliver noget den kan få ros for når den gør det når du siger den skal. smiley
    Ikke noget jeg selv har erfaring med smiley

• #32   9. jul 2013 Team tindur: som du siger til mig sikke meget du læser igennem linjerne.
    Han stejler maks 2 gange om månede hvis ikke mindre! smiley

Cirkushesten: Han stejler så meget mindre ind han har gjort før hen, de sidste tre måneder har han slet ikke stejlet.
    Så håber på at han stadigvæk bliver ved sådan her smiley nu har han lidt sommerferie da jeg sidder her over i USA smiley

• #33   9. jul 2013 Rynkerosinen: mmmh den vil jeg lige tænke igennem så smiley hvis han bliver ved med det smiley

• #34   9. jul 2013 Jeg har hørt det skulle virke. Personligt har jeg afvendt min hest med at bide efter godbidder (sådan cirka) ved at give ham et trick at udføre for at få dem. Så skraber han i jorden istedet for at bide.
    Han puffer og napper da stadig nogengange, men det er meget mindre nu smiley

• #35   9. jul 2013 Altså det med skubbe med hovedet gør han kun en gang i mellem når han har en dårlig dag, men for at tigge så ryster han på hovedet smiley

Skalle han tigger som en sindsyg nogen dage... Og han er ikke så lærenem... Har brugt flere uger på at lære ham at smile uden held...

Missya tigger ikke så meget, du hun godt ved hun ikke må smiley

• #36   9. jul 2013 Joey tigger hele tiden. Han er simpelthen så madmotiveret. Så han gør det meste for en godbid.. Nyttigt engang i mellem - hvis ikke det var fordi han bliver så hidsig hvis han ikke får dem. smiley

• #38   9. jul 2013 Ja altså hvis det er så æbler det holder i lang tid med tiggeri da de ikke helt kan tigge dem over med det samme, eller skalle kan ikke smiley så står han helt helt stille undtagen lige med mulen smiley

Det mest underlige er at når vi har været ude og ride så står han helt stille på staldgangen dog står han nogen gange og sparker op mod sin mave da han skal tisse smiley

• #40   9. jul 2013 Straf er ikke noget jeg bruger, overhovedet.
    Opdragelse, jovist. Men ikke noget, der har med straf at gøre. Jeg kunne aldrig finde på at straffe min hest for at ytre sin mening, for at blive bange, eller for ikke at respondere efter min hensigt.
    Uddannelse, opdragelse, anerkendelse bruger jeg. Og jeg gør mit bedste for aldrig at handle ud fra lavere følelser som vrede og frustration.

• #42   17. aug 2013 Hvis Bento skubber til mig skubber jeg ham væk.
    Hvis han napper eller bidder råber jeg " det det gør du aldrig igen!" Med en hård stemme.
    Hvis han går frem bakker jeg ham tildet hvor han stod før.
    Men for det meste bak,bak og atter bak.

Kommentér på:
Straffe "metoder"

Annonce