{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.334 visninger | Oprettet:

Frygten for en dårlig tur {{forumTopicSubject}}

Hej HG...
Jeg spørger egentlig bare herinde, for at høre, om nogle af jer har det på samme måde, eller har prøvet det, og er kommet igennem det. smiley

Jeg har det sådan, at jeg næsten hver dag sidder i skolen (altså, hverdagene) og tænker: "I dag rider jeg en tur på Mini!" - jeg rider kun tur, men jeg ville have det på samme måde, hvis jeg skulle ride på ridebanen. Men når jeg så kommer hjem, så vælger jeg ofte bare, at gå op i min seng og sove eller lave noget helt andet, indtil jeg skal ned og fodre. Så jeg får ikke redet en tur, udelukkende af den grund, at jeg er bange for, at vi får en dårlig tur.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal komme videre fra det - og jeg ved ikke, hvorfor jeg har fået det sådan. Det sker jo, at vi får dårlige ture... Og endnu oftere, når hun bliver redet sjældent. Så det er en ond cirkel, hvor jeg ikke får min fede hest redet eller på anden måde motioneret, fordi jeg er bange for, at det skal gå dårligt. Sådan har jeg haft det i snart et halvt år - så jeg kan virkelig ikke finde opskriften på at bryde den her onde cirkel... Det hjælper ikke bare at få mig selv sparket ud af døren, for det kan jeg virkelig ikke, og jeg oplever at frygten for en dårlig tur overskygger hele turen, når jeg endelig gør det, og så bliver jeg anspændt og får en dårlig tur alligevel....

Kender I til det? Og hvordan kom I igennem det, hvis I kom igennem det? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frygten for en dårlig tur
  • #1   21. apr 2015 Jeg havde jo som du nok husker lidt frygt for at få en dårlig tur før jeg rejste da Tindur løb med mig de tre foregående gange.. Jeg valgte så at sige til mig selv at hold op med at tænk før du sætter dig i sadlen og bare rid.. Jeg valgte så at minimere risikoen for at få en dårlig tur så jeg gik med ham indtil jeg kom ind i skoven.. Vi forceret både lastbiler og traktorer på vej både ud og hjem.. Noget der ikke havde gået fra ryggen af. smiley
    Jeg ville nok vælge at måske få din hest longeret lidt før jeres første tur sådan at den ikke er fyldt med energi. Så ride der hvor det plejer at gå godt og mærke på hesten og stå af hvis det ikke går godt.
    Med Tindur så ved man ikke altid hvornår han løber da det sker på et splitsekund smiley men jeg vælger nu at når "ferien " er over så tage det meget stille og roligt og heller gå end at ride på de "farlige " steder selv om jeg ikke altid ved hvad de farlige steder er.. smiley
    Jeg har jo altid arbejdet med at der skal være fremgang indenfor et hvis stk tid alt efter hesten (presse lide på efter en stund for at få fremgang) dette har lykkedes rigtig godt med andre heste.. men må acceptere at Tindur skal have ekstremt meget tid og at jeg ikke skal presse på ham.. Jeg skulle jo selvfølgelig vælge en hest til mig selv der vidst var en større udfordring end forventet da han var føl.. smiley
    Min mor har ret.. Jeg vælger selv ubevidst de der giver mig en stor udfordring.. :-S smiley
    Mvh TT

• #2   21. apr 2015 Problemet er bare ikke, at hun har for meget energi, nærmest tværtimod! Altså, je er mest til skridtture, så det meste foregår i skridt, og farten er egentlig ikke rigtig et problem ... Det, der ødelægger vores ture, er hvis hun er overopmærksom eller når hun stopper op og nægter at gå, fordi hun synes noget er voldsomt farligt. Det er ret irriterende på de ture, hvor jeg skal stå af hvert andet minut smiley

• #3   21. apr 2015 Hvad med at ride, som din hest kan lide det? Min haffer begyndte at gå surt i det også blev jeg jo også 'træt' eller 'bange' for at ride. Derfor begyndte jeg at sætte mig op på hende uden noget og lod hende bestemme, hvor vi skulle hen og i hvilket tempo. Hun får ny energi HVER gang og bliver meget mere samarbejdsvillig!
    Ellers gå en masse ture og lav noget HMS, så du til sidst bare får lyst til at hoppe op smiley
    (Oven nævnte metoder er jo en smags sag, det virkede i hvert fald for mig!)

• #4   21. apr 2015 Sara - kan godt lide din tanke om at lade hesten bestemme retning.. Dog med Tindur kom vi til græsset og ikke længere smiley

Mvh TT

• #5   21. apr 2015 Sara
    Vi går ture sommetider også. Hun er vant til at blive redet med kun lidt udstyr, men jeg vil ikke ride på tur uden noget overhovedet... Vi gør os allerede meget i forskellige øvelser og sådan noget, så ed ikke, hvordan jeg ellers skulle variere det..
    Hun kan sådan set godt lide at komme ud og se ting på en hyggelig skridttur, men hun bliver nogle gange så bange, at jeg SKAL af, for at komme videre, og det irriterer mig, hvis det er sådan en helt tur.. smiley Eller hvis hun f.eks bliver bange for alle stenene vi ser på en tur.

• #6   21. apr 2015 Men hvad er det værste der kan ske hvis du får en dårlig tur?

Som jeg ser det, giver det bare mere styrke til at komme tilbage dagen efter og arbejde videre, for at komme hen til det gode punkt smiley

Hvad er en dårlig tur for dig?

Alle kan have dårlige ture, men hvis det er det der skal styre hele dit liv, bliver det altså noget besværligt. Enten skal du bekæmpe det eller droppe det, det er træls at have det sådan hver dag, så hellere bare droppe ridningen smiley Så kan det jo nemt være du får lyst en dag igen smiley

• #7   21. apr 2015 Og ja, som TT skriver, så ville vi også kun komme til græsset med min.. smiley

• #8   21. apr 2015 Lisa
    Min pony stod stille hele vinteren over, udover et par få ture, hvor jeg havde kæresten til at gå ved siden af, når jeg red, eller hellere selv gik ved siden af, mens jeg så ham ride. Det vil jeg næsten hellere.
    Jeg ved ikke, hvorfor det styrer mig sådan, at vi får dårlige ture. Det er egentlig noget, der hæmmer mig voldsomt, fordi jeg gerne vil på tur, men ikke tør pga. risikoen for en øv-dag. Og når jeg så ikke får det gjort, så bliver det også noget øv, fordi jeg egentlig gerne ville...

• #9   21. apr 2015 Kan du tage en ven med en anden hest med? Så bliver de tit lidt modigere smiley
    Men læste lidt længere oppe at det er træls når den stopper op og kigger osv. Synes ærligt ikke det er en grund til en dårlig tur, måske du skulle fokusere på det gode der var ved turene, for alt er vel ikke dårligt? smiley

• #10   21. apr 2015 Jeg kan se at Mini kun er fem år (samme årgang som Tindur) du må huske på at hun KUN er en lille baby! Og at ting er farlige i nogle år endnu.. smiley andet kan du ikke forvente af din hest smiley hvis det er et problem så lad hende stå indtil hun er ældre.. Andet kan jeg ikke sige.
    Rid på hende når du har tålmodighed og forståelse for at hun er bange nogle gange, kan du mærke at det ikke er den dag så lad hende stå smiley

Mvh TT

• #11   21. apr 2015 Lisa-Maria
    Det er kun få ture, vi kan få med ven + anden hest. Jeg er eneste opstalder, så det er kun når staldejer kan komme med..
    Jeg kan også godt selv se, at det er en dårlig grund, og specielt taget hendes alder i betragtning. Jeg tror det hele bunder ud i noget selvværdsproblemshalløj. Jeg føler mig ikke god nok, hvis ikke vi får en god nok tur - og ja, så vil jeg jo ikke have en dårlig tur, i frygten for at føle mig utilstrækkelig.

• #12   21. apr 2015 Hvad med noget undervisning? En der styrker din selvtillid på en måde, fortæller hvad der er godt og knap så godt, i stedet for du selv bedømmer det, for det synes jeg ikke du er så god til hehe smiley
    Ej sorry, men at en 5 års er lidt opmærksom på andre ting omkring den og kigger lidt og stopper op, er virkelig ikke noget at være ked af. Op med humøret!

Hvad så med at ride et sted hvor der ikke er noget at kigge på? En ridebane, en fold?

• #13   21. apr 2015 TT
    Tjaaa... Men hun kunne godt bruge motionen, og jeg har egentlig ikke problemer med det ift. min tålmodighed. Jeg ved, at hun endnu er meget ung. Det handler egentlig ikke om Mini på den måde - det er fordi, at jeg altid er blevet fortalt (måske ikke direkte) at jeg ikke var god nok. Jeg har mange rigtig trælse oplevelser med i min rygsæk, og de hæmmer mig, når der er noget, jeg gerne vil..
    Og fordi jeg sp har fået af vide fra venner og familie, at det med hestene, det kan jeg virkelig... så bliver det endnu værre at få en dårlig tur (=jeg føler mig som en fiasko), og så bliver det ikke til noget.
    Vores ture er som sådan altid gode. Hun har aldrig i hendes liv stukket af med mg på ryggen, hun stejler eller bukker ikke og har aldrig gjort det med mig.

• #14   21. apr 2015 Men du bliver i hvert fald aldrig bedre af at undgå det smiley

Men vil så også sige at, det med at hesten måske er en kylling. Det kan muligvis og ret sikkert fortsætte hele livet, heste bliver ikke nødvendigvis mindre kyllinger fordi de bliver ældre. Mange bliver faktisk endnu større kyllinger med alderen smiley Så væn dig til det og rid frem, frem og atter frem!

• #15   21. apr 2015 Lisa-Maria
    Ja, det ville eg jo ønske, var muligt. Men her er endnu et problem. smiley
    Vi kan ikke ride i firkant/cirkel, for det keder hende. Det gider hun virkelig ikke, og det har jeg ligesom accepteret, for jeg vil også hellere på tur. Og jeg tænker, at det nok er meget svært at have en underviser med på tur, medmindre underviseren selv rider?

• #16   21. apr 2015 Jeg har da jeg var lille tit haft min underviser med på tur, selvfølgelig var han selv på hest smiley det er ret godt at have en støttepæl smiley

• #17   21. apr 2015 Haha, det har jeg aldrig hørt om før.. smiley Men mon man kan finde en underviser med egen hest, der vil komme med sin hest og undervise mig i skov?

• #18   21. apr 2015 Det er da et forsøg værd at undersøge det smiley

• #19   21. apr 2015 Ja, det er det da... smiley Det må jeg lige få kigget på!

• #20   21. apr 2015 Og nå ja.... på tur med andre er der forresten ikke de her problemer. smiley Der går hun, selvom den anden hest ikke tør. Hun bliver så selvsikker, når hun har en anden med. Men hvis den anden "læner" sig for meget op af hende, så bliver hun den der trælse, hysteriske hoppe... :b Derfor rider kæresten og jeg også tit ud, hvor den anden går ved siden af. Der er heller ikke problemer, og når der en sjælden gang er, så kan man lige tage fat, og så kan den, der rider, blive siddende.. Det er som om, hun ikke er klar over, at jeg stadig er hos hende, bare fordi jeg sidder på hende. Igen, hvis jeg trækker nøjagtig samme tur, så er det lige før hun keder sig.

• #21   21. apr 2015 Kan ikke se hvad problemet er, du ved tydeligvis bedre end os hvad din hest mangler for at blive mere selvsikker, og for at i kan få en god ridetur smiley

Du må få en makker med, eller finde ud af hvad du gør for at den ikke bliver bange, få den til at koncentrere sig om noget andet smiley

• #22   21. apr 2015 Lisa-Maria - du er altså ikke særlig opmuntrende ved at sige at nogle heste bare bliver mere kyllinger med alderen smiley smiley

• #23   21. apr 2015 Haha jamen det er sandheden, og man kan lige så godt vænne sig til det og arbejde med det. Ellers bliver det da kun værre og værre hvis man venter på den dag det går over smiley

• #24   21. apr 2015 Madsen - din beskrivelse af mini har Så mange lighedstræk med Tindur.. smiley

• #25   21. apr 2015 Haha, ja det er sgu lidt en deprimerende tanke! :b Men ja, det hjælper, når vi kommer meget ud. Det hjælper bare ikke noget at sidde hjemme og gerne ville det, uden at gøre det - det ved jeg også oppe i mit hoved. Men det er som om mine ben bare går op på mit værelse og ind i min seng i stedet for ned til hesten.... smiley

• #26   21. apr 2015 Ja jeg arbejder bare på..Men jeg regner da stærkt med at mit arbejde bærer frugt.. Hvis ikke er det jo spildt jo smiley men der er fremgang.. Man skal bare kigge på de små ting og ikke forvente de store.. smiley

• #27   21. apr 2015 Haha, ej hvor sjovt, TT! Undrer du dig ikke over det?

• #28   21. apr 2015 Har godt læst dine andre indlæg TT, og ja håber og tror også det går over for din hest med at løbe fra det. smiley

Men hvis en hest fra start har tendens til at kigge meget og være opmærksom på forskellige ting i vejkanten fx, så kan man ikke regne med at det går over med alderen smiley

Når vi rider tur er vi tit flere afsted, og min (snart) 6 års, fører gerne trop mens de ældre heste (10+) gemmer sig bag min for den faaaarlige gren smiley

• #29   21. apr 2015 Den hest, jeg rider tur med en gang imellem, er også en hoppe på 11-12 år. Westernhest, helt bombesikker quarter - men hun bliver mere bange, end min gør, når de er på tur sammen.

• #30   21. apr 2015 Haha ja, synes faktisk tit de unge kan være lettere at overtale/snyde til at gå forbi det uden at springe 2 km op i luften, hvor de ældre heste har bestemt sig for hvad de vil når de ser noget farligt, og de vil i hvert fald ikke tæt på smiley

• #31   21. apr 2015 Tindur kigger ikke meget mere end andre heste.. Selvfølgelig kan der være nogle enkelte ting men ikke noget der kan få mig til at blive bekymret e.l. Jeg ville synes det blev for kedeligt med en hest der aldrig reagerer på noget.. Men løberiet må han da gerne stoppe med. Men et hopp er ok så længe han bliver stående smiley
    Madsen - nej ikke rigtig smiley typisk ungheste smiley de skal jo vænne sig til at blive mere selvstændige når vi ikke er på jorden smiley

• #32   21. apr 2015 Træn tillid fra jorden. Og så drop ideen om dårlig tur. Hvis du og hest kommer godt hjem hvordan kan du så tænke dårlig tur? Hvis hesten blir skadet du ryger af eller kommer til skade. Osv osv så kan man tale om en dårlig tur. Hvis du har været af tusind gange så har det været en lærig tur. Og næste gang skal du måske kun af 999 gangen efter så kun 950 gange. Alle med ungheste har været der. Og tolmodighed er vejen frem. Og lad være at blive sur på dig selv over i ikke kommer ud så tit. Er der en at ride med hver 14 dag, så aftal det. Og drop den dårlige samvittighed. Og kommer i afsted så se på det positive frem for det negative nyd nuet nyd det den lære. Giv jer tid, og se på alle de ting den er bange, lad den snuse til tingene. Til sidst får du alle tiders turhest. Held og lykke

• #33   21. apr 2015 Casual kan også synes det er lidt farligt at gå tur engang imellem, for så er han helt alene i heeeele verden, synes han.. Når min kæreste er her, så går han ved siden af, mens jeg snakker med mulen eller synger for ham (Det lyder herre dumt, men det er lidt hyggeligt). Så kan jeg også få min kæreste til at tage fat i ham, hvis der sker noget spændende og jeg bliver anspændt og vil han ikke gå frem, så hjælper det, hvis der er én der trækker ham fremad..

Så prøv at tage en veninde eller din kæreste med på en lille tur, det kan måske hjælpe smiley

• #34   21. apr 2015
    Hvis en god tur kun var på en hest der ikke kiggede, så er der aldeles mange ryttere inkl. mig der aldrig fik en god tur - grundet den adfærd/personlighed hesten har.

Fleur glor aaaaaaltid når vi er på tur, sådan er hun bare. Og jeg er også ved at ryge af ind imellem fordi der lige lå noget i vejkanten når vi kom galoperende forbi.

Men det bliver det nu ikke en dårlig tur af. Tværtimod, så kan det blive en god tur af at hun glor på noget og trutter, men vi fx kommer over en bro alligevel.

Heste der er sådan, skal man ikke forvente en perfekt tur af - ligesom det ikke duer og være bange, have 117 tanker før og under turen, da det så forstærker hesten i dens adfærd. Hvis Fleur havde en rytter der var ved at pisse i tøjet når hun klodsede forbenene, så gætter jeg på at det skete en del flere gange end det gør nu.

Vær ligeglad og nyd turen trods hesten kigger - vend det om, det gør du jo også selv, hvis du er ude og gå tur og ser noget spændende :o)

• #35   21. apr 2015 Følgende er på ingen måde negativt skrevet:
    Hvis det du beskriver, er en dårlig tur for dig, så har du godt nok været heldig, for så har du aldrig oplevet en dårlig tur!

Hvis jeg var dig, så ville jeg sætte mine forventninger meget, meget langt ned. Efter det du skriver, så synes jeg det lyder som om, at du har dig en utroligt dygtig hest! Der er rigtig mange heste, der vender om, og løber i fuld knald hjemad (som regel), når de bliver bange for noget, at din stopper, og nægter at gå, det skal du bare være glad for! Det kan godt være, at du synes det er trælst, at skulle af hesten hver gang, men så tænk lige på, at alternativet kunne være en vild galop, hvor du måske ville kunne stoppe efter en hvis afstand, og derefter skulle ride/trække tilbage hvor du kom fra, hvis da ikke du faldt af inden, og rent faktisk slog dig gevaldigt.

Jeg har altid gjort det, at når hesten er stoppet op, fordi den har fået øje på noget suspekt, så får den lige lov til, at stå og kigge på det, og få en chance for, at finde ud af hvad det er. Er det noget der befinder sig indenfor rækkevidde, så skal hesten over og sætte mulen på det. Der har jeg også hoppet af hesten mange gange, for at følge den over til 'Tingen', og vise at det ikke er farligt, og på ét eller andet tidspunkt, så lærer de det, og gør det helt af sig selv - er der noget der ser suspekt ud, så skal man lige hen og kigge nærmere på det.

Er det sådan en hest, der kan stå og glo i flere timer, så var jeg hoppet af, lige så snart jeg kunne mærke, at hesten lagde an til, at stoppe op, og havde så lige trukket det der var nødvendigt, og hoppet op igen i samme sekund man var forbi det farlige. Altså trække det kortest mulige, og minimere "stå-stille-tiden".
    Din hest er ikke ret gammel, så det skal nok komme helt af sig selv, når den allerede nu er så dygtig, det er bare vigtigt, at DU ikke går i stå, og ikke kommer ud med den, for så bliver det kun værre.

• #36   21. apr 2015 I har helt ret alle sammen - det ved jeg jo godt. Specielt det der med, at hun jo bare stiller sig op og vil ikke gå mere, hvis hun får øje på noget "farligt"..
    Jeg vil så vidt muligt bruge alle de råd, I er kommet med - det var godt, I havde nogle, for jeg føler selv, jeg er kørt virkelig sur i det....

Heldigvis kom vi ud på tur i dag - faktisk en god en. Vi red på en sti i skoven, og jeg fik endda prøvet at springe i vores nye bomløse sadel, over nogle grene og træer, der lå i vejen. Vi red lidt under en halv time og cirka 1.5 km.. Hun var kun lige lidt bange i starten, og vi sluttede turen med en lille runde ovre i den "sikre" skov. smiley

• #37   21. apr 2015 Super dejligt smiley så glad for at høre at det var en god tur smiley husk at skrive! smiley

• #38   21. apr 2015 Ja, det var rigtig godt! Jeg har allerede skrevet! Så nu må jeg se... jeg har tidligt fri i morgen, vist 11:30, så kan være vi skal ud på en skridttur i morgen, så hun kan få strukket musklerne ud, efter vi har sprunget en lille smule i dag. smiley

• #39   21. apr 2015 Husk at ikke overdrive nu smiley tænke pause er godt. Og desuden har musklerne bedst af at restituere sig så hver anden dag er det bedste ift dannelsen af muskler smiley

Mvh TT

• #40   21. apr 2015 Det er derfor, jeg tænker, at det nok er en god ide, at hun kommer ud og får strukket musklerne i morgen, for vi har ikke sprunget siden tidligt i efteråret, mener jeg... Og det er vist nok noget med, at hvis man har mælkesyre i musklerne, så skal man bruge musklerne, for at få mælkesyren væk. smiley
    Jeg har i hvert fald altid lært, at det er godt at gå en tur dagen efter man har været ude at løbe en tur, for så holder musklerne op med at gøre ondt, når de er blevet brugt igen og får fjernet mælkesyren igen? smiley

• #41   21. apr 2015
    Jeg rider nu også hver dag, selvom man egentligt kun burde ride hårdt hver anden dag og hver anden dag så skulle bruges på noget let alla skridt tur, fri, jordarbejde e.l afhængigt af hestens kondi :o)

• #42   21. apr 2015 Måske mig der har misforstået det for jeg troede musklerne skulle have ro dagen efter smiley

Mvh TT

• #43   21. apr 2015 Når vi er i form og jeg kan tage mig sammen, så rider vi også let 4-5 ture i ugen.. smiley Regner med at komme derop igen, men ja...

• #44   21. apr 2015 TT
    Tror altid det er en god ide med moderat arbejde efter en hård træning, men jeg mener at huske, at helt fri ikke er nødvendigt... Jeg er dog ikke sikker på det..... smiley

• #45   21. apr 2015
    Hvis man har en hest i form, kan man godt lave noget på "hviledagen" - det skal bare være mindre krævende end den aktive dag. Pulsen kommer op på den aktive dag og musklerne arbejder, pulsen skal bare ikke lige så højt op på hvile dagen. Men det er forskelligt hvor meget man kan afhængigt om hesten er i form.

Om end jeg ikke altid overholder det. Prøvede, men synes ikke det gjorde nogen foreskel :o).

• #46   21. apr 2015 Ja vi rider kun tre dage ugentligt men jeg er også af den underlige overbevisning at hvis man begynder at bruge sin hest mere end hvad man har tid til, så vænner man hesten til at blive brugt, og så kan man få problemer med en hest der ikke kan tåle at stå når man ikke har tiden smiley

Mvh TT

• #47   21. apr 2015 Har fundet noget her, TT, synes selv det lyder ret spændende, så jeg vil lige læse lidt videre selv:
    "Hård træning resulterer i dannelse af mælkesyre (laktat) i muskulaturen, og når man er færdig med intervaltræningen eller spinningstimen gør det, at man har lyst til at smide sig på gulvet og puste ud, MEN det må du IKKE. Ligesom Brian angiver i sin kommentar, så har du bedre af at holde kroppen i gang med lav intensitets belastning i 5-10 min efter det hårde pas.

Forskning har nemlig vist, at aktiv recovery er bedre for din krop. Vi skelner mellem to typer aktiv recovery.

Den ene er den recovery, som du får under cool-down fasen umiddelbart efter en hård træning
    Den anden er den træning, du laver dagen efter en hård konkurrence eller meget intens intervaltræning

I en undersøgelse fra Medicine & Science in Sport and Exercise (1) fandt man, at aktiv recovery umiddelbart efter aktivitet fremmer forbrændingen af laktat og dermed reducerer muskellaktatniveauet hurtigere end total hvile gør. Mellem hårde intervaller hvilede en gruppe udøvere fuldstændigt, mens en anden gruppe fortsatte træningen blot på 30% intensitet. De idrætsudøvere er var aktive i “pauserne” havde et hurtigere fald i blod laktat niveauet end de hvilende, og de kunne samtidig holde en højere belastning under hele træningspasset."
    https://henninglangberg.wordpress.com/2012/04/10/aktive-recovery-forbraend-maelkesyre/

Jeg er ikke sikker på, at det samme gælder for heste, men muskler er vel muskler? smiley

• #48   21. apr 2015 Jo men det de snakker om er ikke det det samme som at skridte af? smiley

• #49   21. apr 2015 Jo, både det, men der står også som et andet punkt: "Den anden er den træning, du laver dagen efter en hård konkurrence eller meget intens intervaltræning "

Nu har jeg læst siden igennem, som jeg linkede til, og pointen med den er, at man restituerer bedre, hvis man ikke bare slapper af. Man kan hjælpe muskulaturen med at restituere, hvis man enten (vel også begge dele) ikke stopper træningen direkte efter hård træning, eller ikke holder fri dagen efter, men laver let træning. Fordi det hjælper at holde blodcirkulationen igang smiley

• #50   21. apr 2015 Nå okay smiley

• #51   21. apr 2015 Altså jeg ved ikke, om det er det samme for heste, men det har jeg bare tænkt... smiley

• #52   21. apr 2015 Har du overvejet at dine succeskriterier er over målet?
    Kan du ikke genoverveje hvornår en tur er god og evt sætte målet lidt lavere? Du kan næppe forvente at ride tur på en 5 års uden der opstår nogen form for konflikt.
    Sæt dine kriterier for en god tur så tilpas lavt at de er opnåelige og juster så hen ad vejen så der er løbende udvikling.
    Når jeg rider min 5-års på tur lige nu har det været en god tur hvis jeg er blevet hængende og dyret ikke er død af skræk (groft sagt). At tingene er sådan gør mig ikke til en dårlig rytter, jeg har bare erkendt at det er der jeg pt er i turtræningen med min hest og jeg har bestemt planer om at det bliver bedre

• #53   22. apr 2015 I dag var jeg ude på en lille tur også.. smiley
    Den var ikke så lang - nok halvanden km... Hun var dygtig, og det blev "bare" til en skridttur. Vi gik i gang med at indlære et nyt stopsignal fra sædet, og det gik super godt. Nu kan hun stoppe udelukkende med sædet fra skridt. Så skal vi lige have lært hende det i trav og galop også! smiley
    Jeg har installeret appen Endomondo, og så kan jeg følge vores ture. Tænker det kunne være endnu en god måde at få motivationen op, for hun skal nemlig tabe sig. smiley

• #54   22. apr 2015 Kanon smiley det lyder som en god start.

• #55   24. apr 2015 Det er rigtig flot, at du tør indrømme det så åbenlyst. Vi har faktisk en gruppe på fb, der diskuterer angst og hvordan vi hver især prøver at håndtere det.
    Heste er fantastisk sensitive og kan mærke på laaang afstand, hvad humør vi er i og reagerer på det. Derfor skal man først af alt mærke efter, hvordan man selv har det.
    Heldigvis er mine fjordbasser totalt kolde og reagerer ikke voldsomt.
    Men hvis jeg er usikker, tager de over og foreslår eller beslutter før mig. Og det er ikke altid så heldigt. Derfor tager jeg dem ikke på vejen.
    Men den lille kører jeg med, simpelthen fordi jeg er nødt til det og ikke har andre muligheder for at komme ud at handle - og så er det rigtig hyggeligt. Hun er helt fantastisk nem og dygtig. Men jeg må hele tiden være "på" - akkurat som når man rider. Hvis jeg bliver uopmærksom, bliver hun usikker og foreslår et eller andet.
    Min veninde, der har mange års langdistanceerfaring siger, at hun aftenen før forestiller sig, hvad hun vil lave med sin hest. Jeg tror, heste kan læse billeder, som vi har i hovedet. Så det er bare om at have nogle helt klare og tydelige forestillinger om, hvad man vil lave og så "go for it". Selvfølgelig kan man ændre sine planer undervejs, men samtidig have klare planer.
    Kan du ikke få hjælp?
    Ved godt, at det er dyrt. Men hvis du har råd til nogle få timer, er det godt givet ud

• #56   1. jun 2015 Det må være tid til en lille opdatering.... :o)
    Jeg fik redet et par gode ture i de to følgende uger efter denne her tråd blev lavet (på grund af alle jeres gode svar! smiley )..
    Men en dag prøvede min kæreste og jeg at ride/gå en helt anden tur på cirka 5 km, og den er mig og hesten bare blevet så glade for! smiley Vi rider den mindst 3-4 gange i ugen.
    Den ligger lidt "afsides" og man møder ikke så meget. De første par gange var jeg lidt anspændt ét enkelt sted, fordi vi skal ride cirka 50 meter på en sti, der ligger en 40 meter fra jernbanen, men en dag (i blæsevejr rent faktisk) hvor vi red den alene uden gå-støtte, kom et gammelt tog kørende rigtig hurtigt (dem der, som ikke stopper på stationer, er rigtig lange og kører med biler eller containere), og søde Mini vippede ikke engang ét øre. :o)
    Så nu er jeg ikke anspændt på de 50 meter, og turen er bare super god! Vi skridter de første 3 km, traver/galopperer den 4. km og skridter igen den sidste km. smiley Det fungerer bare så godt, så den vil vi fortsat ride, fordi netop dén tur giver os en god ridetur! smiley

• #57   1. jun 2015 Så dejligt at høre smiley store krammere fra TT smiley

Kommentér på:
Frygten for en dårlig tur

Annonce