{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

Frygten for tur {{forumTopicSubject}}

Hey folkens.

Ja. Som overskriften siger, frygten for tur..

Jeg er normalt en rytter som ELSKER en god tur ud i det blå. Men efter en mindre ulykke for et par måneder siden, sidder jeg med en klump i halsen og en knude i maven. Jeg er meget utryg, og jeg har ikke været siden ulykken.
Det var med min unghest, som blev bange for støddæmperne på en lastbil, som afgav lyd da de var lige bag hende. Var med en anden ude og gå (hun på sin hest, jeg på gåben med tov i min), og min hoppe springer frem i den anden hest, og de går begge i vild panik på stor vej. Det resulterer i at rytteren falder af, og får en meget kraftig hjernerystelse, og begge heste løber (heldigvis) hjem, godt 1km af trafikkeret vej.

Det har sat en kæmpe skræk i livet på mig, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg vil så gerne ud og træne det med min unghest, men jeg tør ikke. Jeg kan godt tage på tur med min lille pony, dog stadig med hjertet hoppende i brystkassen. Men det går lige med hende.

Jeg savner mine ture, og jeg savner at kunne trække en tur med mine heste. Men jeg er så rædselsslagen, at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre. Det er udelukkende på tur, der er intet når jeg er på grunden og håndterer min hoppe eller rider hende.

Har I nogle råd, har I selv stået i situationen, hvad gjorde I, hvad ville I have gjort, hvis I stod i mine sko?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frygten for tur
  • #1   23. aug 2016 jeg har lidt samme frygt for at ride tur.. og har haft det i mange år efter en gammel parthest, væltede ud på vejen og sætte sig på røven lige foran en bil med mig, heldigvis skete der ikke noget, ud over en hudafskrabning på hestens ene ben, og et ældre ægtepar i bilen der var meget forskrækket, men tror ikke ride tur længere på de fleste heste, har dog fundet et par enkelte stykker jeg uden problemer tør og ride tur på..

det jeg har gjort indtil videre har været at jeg har fået en til at gå ved siden af, og så bare taget fx 50-100 meter af gangen, til jeg har følget mig tryg ved det, og så langsomt bevæget mig afsted alene..

nogle få heste sidder jeg bare og slapper af på når jeg er på tur, men for det meste er det med hjertet i halsen, og sker der det mindste er jeg klar til at hoppe af

• #2   23. aug 2016 Jeg har selv været der og er der til dels stadigvæk.
    Jeg fik en veninde til at gå med min i begyndelsen og så overtog jeg selv efter nogle gange.
    Jeg går dog aldrig ud alene langs vejen, da jeg ikke er tryk ved det smiley

• #3   23. aug 2016 jeg var også en gang hunderæd for at ride tur på den ene, vi var blot få cm. fra at blive pløjet ned af en lasbil. Det var en hest jeg red hos naboen dagligt, jeg turde dog ikke fortælle ejeren at jeg var blevet bange for hendes hest, sådan helt generelt i håndteringen af den, da den også havde lavet nogle situationer på fold og på stiglepladsen.

Men fordi jeg ikke turde fortælle det, så tvang jeg mig selv afsted, der er ikke bane på stedet, så jeg var tvunget til at skulle på vej. Det var forfærdeligt og når jeg tænker på det så var det ikke den mest fornuftige måde at gøre det på. Der gik knap 8 mdr. før jeg igen red tur på den uden at være bange, det trods det at jeg red den på tur næsten dagligt.

Jeg syntes du skal ride en masse ture på din pony, selvom hjertet galloperer afsted, så tør du ud fra du siger godt at ride ud på den. Der kan gå laaaang tid, men når så du er tryg ved tur igen på den, så start lige så stille op med den anden.

Eller få evt. en anden til at gå med sammen med dig fra jorden bare?

• #4   23. aug 2016 Tak for svar piger.

Jeg har haft tænkt på, at ja, tage på tur med min pony først. Og så gå med unghesten, mens ponyen er med, for min unghest følger min pony i tykt og tyndt stort set.
    Jeg er ikke nået til endnu at ride tur på den unge. - Det tror jeg desværre der går laaang tid før jeg kan (og tør) det... Men ja, tage på tur med både unghest og ponyen. Nogle få meter af gangen.

• #5   23. aug 2016 1) Prøv at Google kognitiv terapi. Dvs kort fortalt, at man træner hvordan man tænker og reagerer.
    Og det virker!

2) Det er er godt grundprincip at dele en stor, uoverskuelig opgave op i mindre bidder.
    En uddannelse deles op i semestre. Semestre deles op i fag. Fagene deles op i lektioner/undervisning og kapitler/ læsning indtil man en dag er udlært.
    På samme måde : Du har haft en dårlig oplevelse. Det kan din krop sagtens huske! Det kræver en serie af kontrollerede oplevelser at opdage at man selvfølgelig kan ride ud eller gå ture.
    Det kan være, at man starter med korte ture med bundstabil hest og en ven.
    Så længere ture med bundstabil hest og ven.
    Så en lille tur alene med bundstabil hest.
    Og så blandet af ovenstående, bare for hyggens skyld.
    Så kort tur med din hest og en ven.
    Lige pludselig har du genopdaget at du sagtens kan.
    Bevæg dig i kanten af din komfort zone. Er du voldsomt utryg så lærer du ikke så meget, for det er svært at lære mens man er nervøs. Er du inde i midten af din komfort zone, udvider du ikke grænsen for hvad du kan.

Go arbejdslyst.
    Tænk på det som enhver anden opgave. For det er jo bare det som du er.
    Og ved at starte med en pony du er tryg ved, har du uden de store teoretiske overvejelser gået i gang med det som lyder som en klassisk, holdbar plan.

• #6   23. aug 2016 Tak Who. Det vil jeg tage til mig.

• #7   23. aug 2016 Selv tak.

• #8   23. aug 2016 Ved selvfølgelig ikke hvor langt væk du skal før det bliver et problem, men hvad med at gå rundt om grunden til at starte med? Eller en kort tur i skov eller lignende, væk fra al trafik indtil du føler dig tryg ved det smiley
    For mig er det eneste som virker nemlig at komme ud og få nogle gode oplevelser. Klassisk betingning for mennesker, om man vil... smiley

• #9   23. aug 2016 Deg er bare uden for grunden, Frida.. /: Uanset hvad skal jeg ud på vej, som er/kan være forholdsvis trafikeret..

• #10   23. aug 2016 Åh.. ): Det gør det hele meget mere besværligt. Har I ikke en indkørsel eller lille vej hvor der ikke kommer så mange forbikørende? Om ikke andet, en vej hvor der kun kører personbiler? For så kan du måske bare gå 10 meter ned af vejen, vende om og gå tilbage. Find et tidspunkt hvor der er forholdsvist dødt så du ikke bliver forstyrret. Og tag noget slik med! smiley
    Det er i hvertfald mit bedste bud.

• #11   23. aug 2016 Hvad med at lade en anden holde bombesikker hest.
    Du går med.
    Efter et par ture - du holder bombesikker hest. Ven går med.
    Du går alene med bombesikker hest og / eller ven holder din hest.
    Til sidst opdager du at dit hoveds logiske tanker var sande: Selvom noget er sket en gang behøves der ikke at ske ubehagelige ting igen

• #12   24. aug 2016 Frida - Nej, sådan noget har vi ikke :(. Vi har kun 2 veje, en der er mega trafikeret og en hvor der ofte kører lastbiler..

Who - Min unghests part har vidst tænkt sig at prøve som en start, hvilket hun også har fået lov til.

• #13   24. aug 2016 Jamen, du er spontant i gang med det rigtige.

God arbejdslyst og nyder livet

• Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
    #15   24. aug 2016 Jeg tror jeg ville få en der er rutineret til at gå med den nogle gange mens du går ved siden af, har du det fint med at gå rundt derhjemme ville jeg starte der og langsomt små skridt af gangen bevæger mig lidt ud af gangen

Har du tankerne allerede inden du skal afsted ville jeg gå på youtube og finde " Tankestop med Brian Lagoni og nogle af dem med Fredholm Hypnose mod angst så kommer du lidt af med tankerne lære at trække vejret og få ro på dig selv

• #16   24. aug 2016 Jeg har selv rideangst. "Heldigvis" er mit bundet til min egen pony. Jeg har derfor efter 3 år med rideangst valgt at købe mig en hest nummer 2. Mine krav har været en bund stabil hest der ikke bliver bange for ting og når den gør. Så skal den reagere på en god måde. For selvfølgelig bliver alle heste bange for noget. Ham jeg har kig på lige nu han stopper op hvis han syntes noget er farligt. Han fryser simpelthen bare fast til jorden. Og kommer vi i galop. Så slå han ned i trav og så ned i skridt og så stå. Ingen bradt stop eller hoppen eller noget.
    Da jeg var ude at prøve ham den første gang var jeg allerede efter 5 minutter helt tryg ved at ride ham smiley

Ved ikke om en mere stabil hest kan være løsningen for dig. Men måske kommer det også ant på om det er "begrundet" angst. Jeg har i de 3 år jeg har bøvlet med rideangst flere gange arbejdet med den for at arbejde mig ud af den igen. Og hver gang det er lige ved at lykkedes så smidder ponyen mig af igen. Så hjælper angstarbejdet bare intet for jeg starter forfra hver gang.

I dit tilfælde kunne løsningen måske være at arbejde med det fordi det ikke er en angst der bliver bekræftet hver gang du rider. Hvad med at starte med at have trækker på og så ikke ud af den vej hvor det gik galt første gang og gerne på den hest det ikke skete på. Med tiden kan du så måske blive tryg ved det. Så uden trækkeren holder ved hesten. Men bare går ved siden af. Og med tiden uden trækker.
    Så kan du når du er helt tryg ved den hest i alle gangarter og alle steder. starte forfra på den hest ulykken skete med.
    Men det er noget der tager rigtig lang tid. Din krop skal ligesom finde ud af at det der skete ikke gentager sig smiley
    Håber det giver mening smiley

• #17   24. aug 2016 Tak folkens.

Luna - Jeg har ikke rigtig mulighed for ikke at bruge den vej som det skete på. Bl.a. fordi uanset hvor jeg går hen, så er der trafik. Og det er ikke så slemt, at jeg ikke kan tage ud med min pony. Jeg er stadig nervøs og utryg, men slet ikke så det ikke er til at håndtere. Men det er det ved min unghest. Det er min unghest jeg skal have arbejdet med. Eller, det er mig selv, for jeg tror ikke der som sådan er noget galt med min unghest, jeg er bare ræd for at trække ture med hende. Hun rides ikke på tur endnu overhovedet, jeg var ikke engang kommet op på hende da ulykken skete.

Kommentér på:
Frygten for tur

Annonce