Og så smed vi frygten! {{forumTopicSubject}}
Det her er udelukkende et ego-emne, kun hvor jeg praler lidt af dagens hændelser
Efter Silver og jeg styrtede på tur, så har jeg været afsindig utryg ved at ride hende bidløst - faktisk har jeg været så utryg, at jeg smed en stang på hende. Min utryghed bundede ikke kun i styrtet, men også hendes temperament på tur, der altid har været hidsigt.
Jeg valgte så at sige nej, det kan ikke passe ...
Det har taget os et lille år. Et lille år, hvor jeg dog stadig red med stangen, men valgte at skifte foder, skifte træner, skifte verdensbillede. Sikke en hest, jeg fik ... Allerede bare foderskiftet gjorde, hun blev helt arbejdsvillig, hvor hun før havde mange "dårlige dage" (dage, hvor rytteren er utålmodig og hesten beder om mere tid).
Min træner har så fulgt os i det år, og da jeg endelig blev mere tryg ved hesten, så fjernede vi stangen og red med et almindeligt, udelt d-ringsbid. Min utryghed gjorde, vi måtte tage et stort skridt tilbage ...
Sommeren har været fantastisk! Foruden at hård-studere stop-signalet og en masse ground-work, så blev Silver og jeg også mere enige om, hvilket tempo man skal ride tur i.
I dag blev så min lykkedag ... Vi har trænet i en lånt bosal, men ikke været uden for banen. Jeg har så købt min venindes bosal, og modtaget den idag - nu skulle det ske!
Silver er en smule seperationsangst, så vi rider aldrig særlig langt alene. Men vores tur-makker står med en hovbyld, så det må være fint. I dag blev jeg så skidt i hovedet af en svale, hvorefter jeg tager ud i det fri i bosalen og en hest, der går med ørerne fremme og stadig standser, drejer og gør, som jeg befaler
Vi tog så en galop over en stubmark - bare kort ... Og det var uden problemer.
Nu er jeg ikke en anti-bid person, men jeg vil af en eller anden grund hellere ride uden bidet på Silver. Og nu er jeg overkommet en stor del af min frygt, takket være tålmodighed, træning og naturligvis en hest, som har givet så meget af sig, så dette kunne blive muligt ...
Okay, det var lige et lille (stort) pip fra mig tak, fordi du gad at læse min rant!
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 224 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 3.199
nov 2009
Følger: 60 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 163 Svar: 1.346
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
nov 2009
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Kender desværre alt til at være utryg på tur. Blev kylet af min tidligere hest på tur, ret voldsomt som endte med et piskesmæld og angst anfald så snart hesten travede, blev så bange at jeg faktisk endte med at sælge ham.
Min nye hest kan ikke gå med bid, hvilket jeg først fandt ud af da vi begyndte med tilridningen og det har været en kæmpe udfordring at hoppe på ryggen af ham, og tur var totalt udelukket, bare tanken om at jeg ikke have bidet til at støtte mig var enormt skræmmende.
Forleden "tvang" en af den andre fra stalden mig så, med ud på tur for første gang og hold nu op hvor var det fedt, var helt høj bagefter
Her er billedet fra vores første tur sammen, Kato er 5 år gammel og i gang med tilridningen og bliver pt redet i kapsun er ovenud stolt af mig selv og ham
Sorry for den lange historie, ville lige dele min opturs historie
nov 2009
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
aug 2007
Følger: 274 Følgere: 272 Heste: 15 Emner: 8 Svar: 667
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Desværre har en skade i min hånd gjort at jeg et nødsaget til at have et Myler kombinations-bid på ham i starten af et ridt, før i tiden kunne jeg sagtens starte ud i et alm trensebid. Men efter jeg fik ødelagt et ledbånd i min tommelfinger, ja der kan jeg ikke holde fast i tøjlen hvis hesten trækker i bidet. Tøjlen glider simpelthen ud af hånden på mig, og dette syntes jeg var for farligt - især i en massestart.
apr 2013
Følger: 39 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 760
Og så smed vi frygten!