Min part sparker {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg altså nød til at spørge, da jeg har undret mig over dette i lang tid.
Jeg har nemlig fået en anden part (stor hest), at ride på og jeg har kendt hende siden hun ankom til rideskolen/gården sidste år i april-maj.
Og når man red på hende der og her indtil december ca, der kunne hun aldrig finde på at sparke ud efter en anden hest under ridning, men nu her, er hun begyndt at sparke ud efter de andre heste, under ridning, hvis de kommer for tæt på.
Her i november/december, blev hun solgt, til en dame et eller andet sted, hvor hun vidst ikke blev behandlet særlig godt (nogen ude fra rideskolen, af de andre parter, siger at der var mange der red hende og var meget hårde mod hende, fordi ejeren ikke selv kunne ride den)
Efter omkring 10-14 dage hos den nye ejer, blev hun retuneret og har ikke været sig selv siden.
Jeg har lidt på fornemmelsen, at hun har haft nogen rigtig dårlige oplevelser, hos hende der havde købt Lámie (min part) og jeg er lidt på bar bund, om hvad jeg skal gøre
Mit spørgsmål er:
- Er der nogen mulighed for, at få hende til at lade være? (for det er jo ikke særlig rart, at sidde på en hest, der begynder at sparke ud efter andre heste, under ridning)
*Opslaget har været oprettet før, men følte at jeg manglede lidt detaljer, så har oprettet på ny*
nov 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 78 Svar: 1.929
Jeg sørgede for at holde afstand og ikke skabe situationer hvor hun følte, at hun skulle sparke ud efter en anden. Ganske egentlig for ikke at stresse hende, med at skulle hører efter hvad jeg sagde, og følelsen hun nu havde over de her andre heste.
Senere udsatte jeg hende for heste, som hun kunne "lide", som kom tættere på hende under ridning. Når hun begyndte at opfører sig, som hun gør, inden hun vil sparke ud, red jeg ganske enkelt bare fremad, og hvis hun stadig trykkede sig, lavede vi en øvelse, så hun fik blikket på noget andet.
Min reagere kraftigere på andre heste, hvis hun mærker jeg er utryg ved dem. Så jeg tror det bunder i, at hesten kan mærke noget på rytteren og selv bliver utryg. Eller hesten i sig selv er utryg/stresset
Ved ikke om det kan hjælpe.. Jeg skælder ikke min hest ud, fordi jeg ikke tror den sparker fordi den er "dum" men er utryg/stresset..
sep 2013
Følger: 48 Følgere: 35 Heste: 9 Emner: 27 Svar: 157
Jeg ved som sagt ikke, hvordan hun blev behandlet hos hende der købte hende og afleveret hende tilbage efter 14 dage.
Men det kan godt være at jeg bare skal holde afstand og så få hendes fokus væk fra noget andet end de andre heste
aug 2006
Følger: 19 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 89
sep 2013
apr 2014
Følger: 28 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 44
Jeg plejer når der kommer andre heste tæt på at tage hendes opmærksomhed ved f.eks at lave en øgning. Hvis det så sker at hun faktisk sparker er det vigtig at jeg med det samme sætter hende på plads. Hvis hun kan vil hun rigtig gerne bestemme og kan hurtigt begynde at blive dominerende.
Her er lige et eksempel på en gang jeg red;
Der var fem heste inklusiv min part. Hun bliver så sur og inden jeg overhovedet har nået at skridte en halv langside bukker, stejler, løber og bider ud efter de andre heste. I sådanne situationer kan hun bliver farlig både for mig og de andre heste. Det endte med at min underviser måtte ride hende og efter en masse brok for min parts side af fandt hun ud af hun ikke kunne stille noget op. Hun var simpelthen så sød og dygtig bagefter så for mit vedkommende handler det om at være bestemt.
Nu ved jeg self ikke om det hjælper på din men held og lykke
sep 2013
Det er egentlig til at leve med, men jeg tænker bare, at det ikke er særlig rart, da de fleste andre parter, rider på heste der er mindre end hende (jeg er den eneste der har part på en hest)
Men jeg må bare til at sige til de andre at de ikke skal ride for tæt på, indtil hun ligesom er begyndt at acceptere de andre heste igen, tror jeg
okt 2013
Følger: 65 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 179
sep 2013
Min part sparker