{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

Søger hjælp til min part! {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Jeg har brug for lidt hjælp til en masse ting.

I februar fik jeg part på denne skønne welsh cob hoppe og vi har haft RIGTIG mange kampe efterhånden. Hun var sød til at starte med men nu er det ved at være over min grænse.
Her i den sidste måned har det været så slemt at jeg har overvejet at skrifte over til en anden hest på rideskolen men jeg har været MEGET i tvivl om jeg skulle skifte.
Nu har jeg så valgt ikke at skifte part og prøve at komme ud af det med min nuværende part (og måske vente til den rigtige hest kommer)
Derfor har jeg brug for lidt hjælp. Der er nemlig ridelejr hele juli måned og halvdelen af august, så jeg har 1 ½ måned til at forberede mig på at arbejde med hende når jeg starter op igen med at ride.

Nu til de ting jeg har problemer med:
Jeg har på fornemmelsen at min part, Solitude, har en ret stærk psyke. Altså, der skal meget til for at overvinde hende og hun er også en af ”leder-typerne” på folden/i flokken og det gør det sværre for mig at arbejde med hende, da jeg er ret usikker og at hun sikkert godt kan mærke at jeg ikke er særlig stærk eller hvad man nu kan sige.
Jeg er en lidt nervøs rytter, dog er jeg blevet mere sikker efter jeg begyndte at ride på Solitude.
Jeg vil rigtig gerne blive mere selvsikker og få styr på hvordan jeg håndtere hende, så vi kan få et bedre bånd og forhold.

En anden ting jeg gerne vil have hjælp til er hvad jeg kan gøre for at hun ikke løber fra mig når jeg henter hende på folden. Hun løber nemlig fra mig HVER gang, jeg har prøvet at gå rundt til de andre heste for at gøre hende ”jaloux” men synes ikke rigtig det har hjulpet.
Det jeg har gjort de sidste gange er at rasle med en pose, men hun er ret klog og finder sikkert ud af at det snart ikke er spændende mere, og efter det, så er jeg blank på hvad jeg kan gøre.

En tredje ting, i weekenden kommer naboen med hendes hest og rider på ridebanen, og når hun kommer, så kan jeg ikke ride, da Solitude sparker ud efter den hver gang den er min. 3 meter væk fra hende og da jeg er en nervøs rytter, så tør jeg ikke ride rundt, også pga. naboen træner til stævner osv og jeg ikke vil ride i vejen. Men jeg vil gerne have styr på hende, så hvordan tackler jeg det?

En sidste ting er, jeg kan ikke ride alene med hende. Jeg kan godt ride på hende, men hun vrinsker konstant og kan ikke koncentrere sig, derfor har jeg mere eller mindre droppet at ride alene på hende. Men hvad kan jeg gøre for at jeg rent faktisk kan ride på hende uden andre skal være med?

Håber i vil læse det hele igennem og hjælpe mig med at finde løsninger på mine problemer. Vil jo nødig skifte part smiley

Så mine spørgsmål er:
- Hvordan bliver jeg mere selvsikker omkring Solitude?
- Hvad kan jeg gøre for at få et bedre forhold til hende?
- Hvad gør jeg for nemmere at kunne hente hende på folden?
- Hvordan undgår jeg at hun går amok på en fremmed hest på banen?
- Hvad kan jeg gøre for at kunne ride alene på hende UDEN andre heste?
- OG, et sidste spørgsmål. Hvad gør jeg for at hun stopper med at bide/nappe mig?

Håber i kan hjælpe mig !:)

OBS! Hold venligst en god tone smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger hjælp til min part!
  • #1   2. jul 2014 - Hvordan bliver jeg mere selvsikker omkring Solitude?
    Tror det gælder om bare at sætte sig i respekt. Læs ikke dette som straf, vold osv, men hvis du siger A, så mener du A. Der er ikke meget andet at gøre, end at flytte dine egne grænser. I følge min holdning og min venindes, så skal din hest jo også lære hvad du mener og vil. Så hun må lige sættes på plads.

    - Hvad kan jeg gøre for at få et bedre forhold til hende?
    Brug noget tid på bare at hygge, nusse og evt gå en tur. Alt behøver ikke være seriøs træning. Leg med hende og vis hende en masse positiv energi.

    - Hvad gør jeg for nemmere at kunne hente hende på folden?
    Puha, den kan jeg ikke lige finde helt ud af :s

    - Hvordan undgår jeg at hun går amok på en fremmed hest på banen?
    Prøv at forebyg det. Min gamle part gjorde engang imellem det samme, og jeg havde en pisk som jeg lagde på låret hvergang hesten red forbi. Det fangede han hurtigt smiley

    - Hvad kan jeg gøre for at kunne ride alene på hende UDEN andre heste?
    Du skal være mere selvsikker på dig selv. Læs ikke dumdristig, men selvsikker. Hvis du er usikker på dig selv, så kan hun ikke læne sig op af dig som support. Jeg har haft samme problem med min nuværende part. Hun kan dog sagtens ride i skoven alene, men skulle lige forstå at jeg var leder og at hvis hun bliver bange kan hun støtte sig op af mig, hun er ikke alene. Koldt vand i blodet smiley

    - OG, et sidste spørgsmål. Hvad gør jeg for at hun stopper med at bide/nappe mig?
    Jeg ville skælde ud. Det kan lyde hårdt, og jeg mener ikke slå. Men evt et fast nej, og så flyt hendes hoved væk fra dig.

    Det kan sagtens være folk er meget uenige i hvad jeg mener og mine holdninger, men de virker for mig smiley


  • #3   2. jul 2014 Okay tak! Er rigtig glad for jeres svar. Vil nemlig gerne finde måder at løse mine problemer på uden brug af vold osv. Og jeg skal helt sikkert blive mere selvsikker, det er bare, hvordan jeg bliver det, og det er det svære for mig smiley

  • #4   2. jul 2014 Og hvordan får jeg sat hende på plads? smiley

  • #6   2. jul 2014 Okay, det vil jeg prøve Maja smiley
    Og tak smiley


  • #7   2. jul 2014 Min mening er at hun kan mærke at du er usikker og ved hun kan gøre lige hvad hun har lyst til, og ingen respekt til dig, så du skal blive meget mere slev sikker og få hende i respekt, det kan du gøre igennem ved og få hendes tillid, og det med folden tag noget med ud til hende og når hun kommer til dig så gi hende en god bid , alt det andet kommer når du ikk er usikker og kan sætte hende på plads ved det lyder hårdt men det kan du gøre uden vold, men når hun sparker ud efter andre hest, så må hun godt få en i røven med pisken for det skal hun ikk have lov til! smiley

  • #8   2. jul 2014 Okay mange tak Elisa. Jeg indrømmer selv at jeg har brug for at arbejde på min selvsikkerhed, er godt klar over at det er den største grund til mine problemer med hende smiley

  • #9   2. jul 2014 Jeg var også meget usikker mht min part lige i starten. Hun gik bare som det passede hende, og turde ikke sige fra eller få hende til at arbejde lidt for mig, da jeg var nervøs om det ville overbelaste hende. Hun har skævt kryds så man skal være forsigtig med ridning af hende. Men en dag fik jeg simpelthen nok, for gad ikke køres rundt i manegen af hende, og siden den dag er hun blevet mere afslappet og lytter til mig, for hun har noget at forholde sig til smiley

  • #10   2. jul 2014 Nu hvor min part er så mental stærk (ved ikke om det kaldes det), hvordan kan jeg så sætte hende på plads?
    Og hvordan kan jeg blive mere selvsikker? smiley


  • #11   2. jul 2014 Min er lidt det samme, meget bestemt dame. Noglegange hjælper det at stoppe hende helt op til hun slapper af, andre gange sætte hende frem hurtigt og så stoppe hende, altså forvirre hende en smule, så du får kontrollen og ikke hende.
    Min veninde grinede en dag, for min part og jeg tog lige en kamp om hvem der bestemmer, og det gør jeg altså smiley Stå fast i det du beder hende om smiley
    Jamen tro på at det du gør er rigtigt. I værste tilfælde smider hun dig af, og det tvivler jeg på at hun bare lige gør smiley


  • #12   2. jul 2014 Okay, det vil jeg prøve! smiley
    Tror heller ikke at hun smider mig af. Det er normalt ikke noget hun gør, lidt opdragelse har hun da fået smiley
    Men jeg vil helt klart prøve det af smiley
    Og jeg vil nok også spørge min ridelære lidt til råds når jeg starter igen smiley


  • #13   2. jul 2014 Syntes det lyder til du trænger til noget jord træning. Hvor du får redskaber at arbejde med, selvtilliden op. Og får et bånd til hesten. Ved at i laver ting sammen, og du udfordringer og viser du har styr på det. Der hvor du står efter hvad du skriver, vil jeg sige tag på horsmanship kurser læs bøger tag til foredrag og få undervisning. Du siger selv hesten var sød, så du resikere at vælger du en ny hest flytter aben med, og du vil få mange af de samme problemer. Hesten spejler dig. Er du rolig stabil vil hesten blive det, er du hys tændt usikker vil hesten overgå dig i det smiley sådan meget forenklet skrevet. Dog lyder det virkelig til der meget at arbejde med, i betragtning af du kun har part. Så ja du skal jo nok overveje er det kampende værd, og ikke fordi det er et nederlag, at hesten er en for stor mundfuld. Men simpelthen fordi du skal opveje om du får nok glæde ud af din part? Kan den ikke rides alene, sparker den ud efter andre, så det ikke noget en nervøs part skal arbejde på alene. Det ejeren der enten må på banen eller betale nogle til at løse det. Ved selvfølgelig ikke hvor udtalt det er, men syntes ikke det er dit problem alene at få løst. Det med folden, tja hos mig virkede det da vi droppede ridning en stund trænende andre ting. Han kom tit ind bare blev hygget om fik mad. Den lækreste græs fold og han kommer nu stadig når jeg kalder. Igen svært når man kun har part. For udstyret skal passe 100 har hesten problemer et sted, som gør den bliver mavesur ( kan også være en grund til den ikke er så sød længere, hvis den har ondt et sted) Så det meget nemmere som ejer at kaste penge efter heste tandlæge, smed, sadel tilpasser, kiropraktor osv osv... Jeg syntes du skal kigge lidt rundt og vurdere hvad der ellers er af parter. Og tænke vil jeg vinde dennes hjerte. Og gå all ind smiley så ja tjek udstyr er sadlen ikke bare ok, men ligger den perfekt uden at glide uden at klemme og uden at hælde. Hvornår fik den ordnet tænder? Er bidet perfekt til den? Har du prøvet at tage en tur bare i grime? Hvordan er den i longe? Hvordan er den på tur? Evt. At trække på tur? Hvordan er den hvis du trækker den over et styk plastik. En pose en ballong. Der så mange muligheder, men syntes stadig, er man i tvivl så undervisning vejen frem, til. Selvtillid. God træning lige meget hvad du vælger smiley

  • #14   2. jul 2014 Okay. Tror det er en god idé, det du siger med at jeg måske skal tage på kurser for at få hjælp på den måde, det vil jeg i hvert fald overveje!
    Og jeg har været i tvivl længe om jeg skulle skifte part men har nu valgt at tage kampen op med hende og med mig selv. For vil hellere arbejde og kæmpe med hende, for at få løst vores problemer end at skifte over til en anden hest, som jeg alligevel ikke føler mig 100% tryg ved smiley
    Men tak for dine råd, vil i hvert fald overveje dem, især det med kurserne smiley


Kommentér på:
Søger hjælp til min part!

Annonce