{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

Købe hest, uddannelse, økonomi - hjælp! {{forumTopicSubject}}

Godaften allesammen.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre..
Jeg har lånt en hest, som jeg skal have besluttet om jeg vil købe inden d. 1/1

Jeg har haft egen hest, alle dage, i 15 år (er 21), og da jeg mistede min sidste egen hest i sommers gik jeg helt i spåner. Jeg anede ikke hvad jeg skulle give mig til, jeg var helt rastløs og manglede virkelig at have den her ven at arbejde med og være sammen med. Derfor lånte jeg, efter en måned, denne hest.

Jeg havde egentlig sagt til mig selv, at hvis min hest (min sidste egen) på anden vis ikke kunne være her mere (pga. sygdom og derfor aflivning), skulle jeg ikke have hest igen, før jeg var færdig med min uddannelse om 5-6 år. Men jeg endte så ud i at låne ham her, og jeg har ikke fortrudt det. Eller hvad, har jeg?

Min nuværende situation er, at jeg har et halvt år i gym, og skal arbejde et år bagefter, hvor jeg så flytter til Århus og studerer 3,5 år. De næste 1,5 år, har jeg både råd og tid til at have hest, men jeg tvivler lidt på derefter. Det er egentlig ikke det økonomiske jeg har tvivl til (ved godt det vil blive stramt) det er nærmere tiden. Kan jeg klare presset? En normal uge vil jo lyde på 41 timers skole + 10 timers arbejde +/-, og samtidig har jeg en hund der også kræver tid. Derudover kommer der evt. kæreste/venner - er ikke så social, men alligevel. Vil jeg have tid til hest? Ja, jeg ville godt kunne få det til at hænge sammen, men ville jeg blive alt for stresset over det, og ville det være synd for hunden (ja, selvfølgelig), hvis den ikke altid kan komme med ud til hesten som den kan nu.

At være ude ved hesten giver mig en utrolig ro og overskud, men derfor kan jeg stadig føle mig meget stresset, fordi jeg har alt det "trælse" ved siden af, som jeg så skal stresse lidt også.

Jeg ved bare ikke om jeg kan undvære hest. Udlån/part, er ikke noget jeg kan arbejde med, så det er desværre ikke en mulighed.

Jeg er selvfølgelig den eneste der kan vide hvad det bedste ville være for mig, men hvad ville i gøre, eller hvad har i gjort?

Inderst inde tror jeg, at det mest fornuftige er, ikke at købe hest. Men jeg ved bare heller ikke, om jeg kan klare, ikke at have en hest.

Beklager det lange indlæg, men det er bare noget der fylder utrolig meget... det er svært at tage langsigtede beslutninger.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købe hest, uddannelse, økonomi - hjælp!
  • #1   2. nov 2014 er ikke sikker på at jeg har forstået det rigtigt, altså vil det ikke fungere at du har en part på en hest, eller at der er en der har part på din hest?

• #2   2. nov 2014 Begge dele. Har altid haft svært ved at dele min egen, og jeg har egentlig aldrig haft en part... Altså hvor jeg havde part på en anden, for har altid haft mine egne. Måske ville jeg kunne fungere med at have part på en hest, men så skal jeg jo stadig af med ham her igen.

• #3   2. nov 2014 Alt handler jo om prioritering smiley
    Jeg studerer Cand. Jur. og har to heste ved siden af - noget som nogen vil vurdere er umuligt, men jeg har prioriteret mine heste højest sammen med mit studie, så det kan sagtens lade sig gøre.
    For mig hjælper det netop på ikke at stresse over alt det andet i hverdagen, fordi det er sammen med hestene at jeg slapper af smiley

• #4   2. nov 2014 Tænker lidt at hvis ikke man kan få tid til hest som studerende - hvordan vil man så få tid til hest i fremtiden, på arbejdsmarkedet med familie (og børn)?

Jeg studerer en time fra mit hjem (i bil) og mine heste står 45 minutters kørsel hjemmefra - og ja, jeg er glad for at jeg ikke er dybt afhængig af at komme derud hver dag; det ville blive bøvlet når jeg er på arbejde osv men det ville kunne lade sig gøre. <b>Men</b> jeg er faktisk derude næsten hver dag OG jeg får faktisk trænet alle 3 heste næsten hver gang jeg er derude.

Jeg bruger altså to timer om dagen på vejen, har tre heste og to jobs og jeg får stadig lavet lektier, afleveret opgaver til tiden, besøgt min famile OG trænet mine heste 4-5 gange i ugen. Ja, det kræver rigtig meget planlægning og nej jeg har ikke noget særlig socialt liv - det er så mit eget valg.

Summa-summarum: Hvis økonomien ikke bekymrer dig, så skal du nok finde tid - hvis du virkelig vil hesten (som det bestemt lyder til at du vil :)). Personligt synes jeg det hårdeste er økonomien - det andet kan jeg jo planlægge mig ud af smiley

• #5   2. nov 2014 Og i meget stressede perioder lader jeg altså bare være med at træne hestene - tænker at de også har godt af pauser og så beroliger jeg mig selv med at så længe de får mad, bliver tilset og har massere af foldtid med hinanden, ja så er jeg egentligt sikker på at det selv vil vurdere at de har det rigtig dejligt smiley

• #6   2. nov 2014 ah okay smiley tænkte at hvis det nu skulle begynde at knibe med tiden, kunne du jo få en part til ham?:)

• #7   2. nov 2014 Jeg er sikker på man kan få tid til hest, hvis man prioriterer. Jeg er bare en person som bliver rigtig hurtigt stresset (har fx tidligere haft en depression delvist pga. stress - hvor ponyen hjalp mig igennem det, men skolen blev droppet).

Pt går jeg på HF, så niveauet er ikke specielt højt, jeg laver ingen lektier, og afleverer næsten altid afleveringer for sent, fordi jeg ikke kan tage mig sammen fordi jeg føler mig mega stresset. Så tager jeg ned til hesten og slapper af, får ro på, og kommer hjem igen, og bliver stresset igen. Skolen har altid været stressende for mig, men måske bliver det anderledes når det er noget man interesserer sig for? jeg ved det ikke...

Jeg vil komme til at bruge ca. 41 timer i ugen på skolen (timer + 2 timers lektier hver dag), men jeg vil måske komme til at bruge lidt flere timer, fordi nogle bøger er på engelsk, og det er ikke min stærke side. Hvis jeg samtidig skal have hest, har jeg i hvert fald også brug for at arbejde på ca. 15 timer i ugen. Vil jeg have tid til det, eller rettere sagt OVERSKUD til det? Jeg vil komme til at leve meget stramt økonomisk og tidsmæssigt med hest.

• #8   2. nov 2014
    Personligt så ville jeg ikke selv kunne. Er så glad for at have valgt en uddannelse hvor der ikke er timer i skolen + afleveringer, eller jo men det er så få at det er til at overleve.

Jeg skal have tid foran min computer, til bare at sidde. Især også fordi jeg er pænt introvert.

• #9   2. nov 2014 Krikken - sådan er jeg også selv... jeg er selv meget indadvendt, magter ikke folk, har brug for at være alene. Her er hesten specielt god.

Åha, jeg ved det fandme ikke... Det kan godt lade sig gøre, men alligevel ikke... Tror presset vil blive for stort... Men jeg kan ikke undvære hesten, og det er den uddannelse jeg vil

• #10   3. nov 2014 Når du ikke ønsker part, ville jeg ikke gøre det, du vil blive alt alt for stresset, en part ville kunne gøre at du ikke skal ud til hesten hver eneste dag..

men uden part ville jeg være bange for at du på ny fik en depression..

Så mit råd er at lade vær med at købe og i stedet finde en hest at få part på så du ikke har ansvaret men stadig kan ride..

• #11   3. nov 2014 Jeg forstår dit dilemma. Jeg er selv studerende og har købt hest i slutningen af maj. Dog er jeg nu i gang med at skrive speciale, og regner med at aflevere til sommer, så det er maks et år jeg har skulle leve med hest på SU.

Heldigvis er det jo meget fleksibelt at skrive speciale, da jeg selv kan bestemme hvornår jeg vil læse/skrive og således ikke har nogen faste timer i den forbindelse. Jeg har dog 4 jobs udover studiet, både for at få relevant erhvervserfaring og for at økonomien kan hænge sammen.

Jeg gik desværre ned med en depression for et år siden, og er stadig på antidepressiv, og kan helt klart mærke, at det mørkere vejr påvirker mig, så det er hårdt at skulle arbejde så meget, og det går ud over mit overskud. Dog giver hesten mig så meget glæde og energi, at det opvejer det, og jeg fortryder på ingen måde, at jeg har købt ham! Men jeg ville stensikkert ikke kunne have klaret at leve hele min studietid (6 år) på den her måde. Hesten mangler absolut intet, men der er ikke mange penge til mig selv, og det er i nogen sammenhænge en begrænsning.

Så jeg tror det handler om at mærke efter hvad der er vigtigst for dig, og samtidig være realistisk omkring hvad du kan klare.

Kommentér på:
Købe hest, uddannelse, økonomi - hjælp!

Annonce